Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1056
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 09 Oct 2019, 11:58

Sunt situaţii în care rulmentul şi/sau butucul pinionului pe care este montat acesta sunt oxidate în aşa măsură încât acestea par fuzionate şi sunt imposibil de separat fără deteriorarea rulmentului şi/sau a pinionului. Dacă rulmentul încă mai funcţionează, atunci putem să-l decapsulăm să-l curăţăm să-l ungem şi să-l capsulăm la loc, aşa pe poziţia pe care se află pe butuc.

Dacă rulmentul trebuie înlocuit, atunci e necesar să fie tăiat dacă nu poate fi extras altfel.

Dacă e necesară executarea unei corecţii de apropiere a danturii pinioanelor şi avem un rulment blocat pe butuc, atunci nu putem introduce şaibe distaniere între acesta şi pinion, dar putem introduce între rulment şi carcasă, efectul obţinut fiind acelaşi. Pentru aceasta, avem însă nevoie de nişte distanţiere atipice, iar în cadrul acestei postări vă sugerez o sursă de distanţiere cu diametrul ,,reglabil". În scopul procurării lor, vă recomand să recuperaţi siguranţele din oţel care închid rulmenţii capsulaţi defecţi (înainte de a-i arunca). În poza de mai jos se vad mai multe dimensiuni de astfel de siguranţe, de grosimi diferite şi cu diametrul reglabil iar indicatorul arată şi locul unde pot fi introduse aceste ,,distanţiere" :
Imagine

Aceste două mulinete Shimano Stradic (de generaţii diferite) din ultimele două postări au fost pescuite în apă sărată şi ambele au avut rumenţii blocaţi pe butuc, fără posibilitate de extragere decât prin tăiere, ceea ce n-a fost însă necesar, întrucât după curăţare şi ungere (pe poziţia pe care s-au înţepenit pe butuc) au rămas totuşi funcţionali, dar cu oarecare zgomote relativ acceptabile. Mulinetele se vor întoarce de unde au venit (S.U.A.) şi vor lua iarăşi contact cu sarea din apele oceanului, aşa că viitorul lor rămâne oricum incert...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1056
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 10 Oct 2019, 10:26

Urmează o mulinetă Certate Hyper Custom 2500R.

Mulineta aceasta poate exemplifica foarte bine ce se poate întâmpla dacă suferă lovituri sau presări în bagaje. Cel mai sensibil este pickupul care suferă deformări în mai multe planuri. Îşi pierde forma originală, se cască, se îndoaie, poate flamba, apar presiuni mari pe articulaţii din cauza unghiurilor modificate, nu mai funcţionează închiderea prin rotirea manivelei, ba poate ceda chiar şi nituirea din articulaţia-contragreutate şi chiar din nituirea de pe ştiftul de îmbinare cu portgaletul, aşa cum se vede în poza de mai jos, unde portgaletul este deja şi răsucit. Se poate vedea şi un spaţiu mare între braţul pickupului şi aripa de rotor, care sugerează prezenţa unei tensiuni excesive în acea articulaţie:
Imagine

Puteţi observa o îndoire a tubului pickupului la cca 1,5cm de îmbinarea cu portgaletul. Această îndoire va anula transmiterea corectă a impulsului de închidere a pickupului. Comanda de închidere vine din aripa de rotor cu contragreutatea şi se transmite prin tubul pickupului în partea cealaltă, la braţul pickupului, unde este arcul bistabil:
Imagine

O flambare la îmbinarea cu articulaţia-contragreutate. Nu recomand remedierea acesteia, întrucât prezintă risc sporit de rupere chiar şi la cea mai mică tentativă:
Imagine

Mi-am asumat riscul de a îndrepta tubulatura, însă numai pe partea cu portgaletul şi am corectat şi poziţia portgaletului faţă de tub. L-am răsucit în poziţia normală. Nu recomand folosirea de scule pentru aceste operaţiuni de remediere ci doar mâinile, pentru a nu lăsa urme pe componente:
Imagine

A dispărut şi cocoaşa prezentă în pozele anterioare în acest punct:
Imagine

Asta e prima Daiwa la care am găsit trei şaibe de calare a capacului pe carter. Practic, în toate punctele de fixare. Şi, ca de obicei, o groază de vaselină:
Imagine

Se vede în zona mediană a butucului pinionului conducător, vaselina acumulată, care este una uzată, neagră şi cu impurităţi, vaselină care de acolo este preluată prin contact de axul tamburului, care o pompează în sistemul floatingshaftului. Acolo impurităţile vor contribui la uzarea bucşelor şi a axului care culisează prin ele:
Imagine

În poza următoare (stânga-sus) se poate observa o piesă ruptă. E vorba despre butonul On/Off al antireturului. La demontarea componentelor acestei mulinete, am găsit o echipare cu o şaibă distanţier plană, nu una ondulată/elastică şi asta nu e bine, fiindcă nu va fixa în scaun rulmentul. Va permite un joc al rulmentului cel mic cu bile în carcasă. La remontare recomand îndoirea acestei şaibe ca să fie în contact ferm atât cu rulmentul cât şi cu angrenajul rotorului:
Imagine

Mulineta a avut şi alte probleme, dar le-am mai discutat cu alte ocazii şi nu le mai repet. Pentru remedierea butonului rupt, puteţi folosi unul de la o mulinetă donatoare, pe care îl prelucraţi/adaptaţi la capătul pârghiei de comandă. eu am pilit capătul pârghiei pentru a obţine o secţiune pătrată, iar în noul buton am dat o gaură pe care apoi am pilit-o rectangular. A urmat lipirea. Aşa a ieşit butonul antireturului la final:
Imagine


Cam atât. Din punctul meu de vedere, topicul acesta şi-a atins deja cam 80% din potenţial. M-aş bucura dacă ar contribui şi alţi colegi de forum la dezvoltarea şi completarea sa...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1056
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 11 Oct 2019, 18:49

Doar câteva vorbe despre o Daiwa TD Sol 3000.
Aşa cum se vede în poza de mai jos, majoritatea încercărilor de a reduce masa mulinetelor, se soldează cu carenţe. Nici această mulinetă nu a scăpat şi ca şi alte Sol-uri are axul ,,raşchetat" în zona bucşei floatingshgaftului:
Imagine
Şi eu am o astfel de mulinetă, dar de 2500, care a avut aceeaşi problemă. S-a mâncat axul de aluminiu (aliaj uşor) şi nu am găsit unul nou-original de schimb nici în străinatate. Totuşi, după multe teste şi măsurători am rezolvat problema şi am acum un ax intact dar mai greu., care a fost compatibil cu Solul de 2500. Vă dau pontul, poate sunteţi în aceeaşi situaţie: Donatoarea axului, a fost o Daiwa de 2000, derivată tot din TD Sol, şi anume Caldia X 2000, al cărei ax are aceeaşi lungime cu a solului de 2500, fiindcă la Caldia X baza rotorului din plastic e mai groasă decât baza rotorului din metal de la Sol. Desigur, a fost necesară demontarea racordurilor de oscilaţie/antitorsiune, fiindcă doar axele sunt compatibile. Se potriveşte perfect şi n-are moarte, dar e puţin mai greu. Prefer aşa. Atât despre acest subiect.

--------------------------------------------------------

În continuare, o Shimano Stella 1000 FD.
Vă rog să mă credeţi că nu mi-am dat seama până azi, că n-am avut încă contact cu exact această mărime de Stella FD, deşi mi-au trecut multe FD-uri prin mâini. Doar în momentul în care am vrut să demontez capacul din coada mulinetei, am realizat că nu mi se potrivlşte şurubelniţa cu care lucram de obicei şi a fost nevoie să-mi fac una ,,custom", mai micuţă. Desigur, că încă de la început am observat diferenţe constructive, dar le-am trecut cu vederea, până la faza cu şurubelniţa. Iată unele din aceste diferenţe:
-O siguranţă circulară neobişnuită la piuliţa rotorului.
-Lipsa rulmentului din piuliţa rotorului.
-Un şurub foarte mic la capacul carterului.
-Un şurub foarte mic pentru fixarea capacului ornament din coada mulinetei.
-Axe antitorsiune foarte diferite.
-Un ştift de fixare al suportului tamburului, în loc de şurub.
-Altele mărunte, care acuma îmi scapă.

Mulineta trebuia reparată, verificată şi unsă, fiindcă din spusele utilizatorului, nu fusese deschisă niciodată. Ce a fost în neregulă, a fost: Un joc nefiresc de mare al axului tamburului, frână deficitară (nu cedează uşor fi, mârâit uşor în recuperare, (care l-a făcut pe proprietar să bănuiască o ungere deficitară) fir aşezat prost pe tambur, pickup gripat în articulaţii şi cel mai grav, un conflict între deschiderea pickupului şi tambur, când acesta era sus, la capat de cursă, knob lipicios, etc...

Pickupul gripat:
Imagine

Conflictul de care vă spuneam şi care deşi e frecvent la Stelle, nu e din vina Shimano:
Imagine

I-am redat pickupului forma corectă, şi problemele sale au dispărut:
Imagine

Frânarea deficitară, are pe deoparte legătură cu echiparea sumară. Un singur disc din păslă, care etse pus în tambur şi închis cu un singur disc din metal. Mai puţin de atât nu există. Am putut doar să întorc discul pe partea ceralaltă şi să-l ung. Aşa l-am găsit:
Imagine

Pe de altă parte, tamburul nu eliberează corespunzător firul şi din cauza echipării suportului de sub tambur. Este prezent acolo şi un disc gros, (0,75mm) abraziv, cu rol de a închide ştiftul de fixare al suportului in orificiul din axul tamburului, care fixare nu este cu şurub imbus de 0,9mm (inedit). Am considerat că nu are ce căuta un asemenea disc abraziv în sistemul de frânare şi la montaj l-am înlocuit cu două discuri originale Shimano 0,25mm+0,50mm, bine unse.
Imagine

Piesa aceea gri din pensetă e siguranţa piuliţei rotorului. Golul din piuliţă, lipsa rulmentului, m-a făcut să caut schema acestei mulinete pe internet şi m-am convins, că de fapt aşa a vrut constructorul, să nu mai pună acel rulment...
Imagine

,,O" ringul (inelul) din cauciuc care asigură rotor dragul, dă semne că vrea să se dizolve precum knobul manivelei...
Imagine

Asta e minunea de micro-şurubelniţă de care n-am avut nevoie până azi şi pe care a fost necesar s-o bricolez special pentru această Stella de 1000:
Imagine

Acesta e pinionul conducător, se vede că avea totuşi ceva vaselină pe el şi am remarcat o duritate deosebită a stratului de acoperire (acela auriu) în momentul în care am zgâriat reperul de remontare pe exteriorul său. Nu are nici măcar o urmă de utilizare pe dantură. E ca nou, atât de rezistentă a fost poleiala. Nu acelaşi lucru se poate spune despre angrenajul condus (melcul din bronz) care a avut de-a face cu duritatea acestui pinion conducător:
Imagine

Doar un rulment cu bile pe angrenajul rotorului. În partea de jos, acesta se sprijină pe o bucşă, exact ca şi Daiwa TD Sol de la începutul acestei postări:
Imagine

Asta e înfăşurarea firului cu care a venit această Stella:
Imagine

Iar aceasta e înfăşurarea după eliminarea jocurilor pe care le-am semnalat deja de prea multe ori în cadrul acestui topic, la mulinetele de acest tip:
Imagine

La final, cu jocurile reduse drastic, cu un pickup complet operativ, curată şi unsă, cu o frânare mult îmbunataţită, şi cu răspuns promt la şocuri, această Stella 1000FD, rămâne doar cu o fină mârâială, aproape imperceptibilă, numai pe sensul de rotaţie înainte. Pe rotaţia înapoi, nu se aude nimic, şi asta desemnează şi confirmă existenţa unor mici uzuri pe melcul de bronz, (condusul) fiindcă celalalt (conducătorul)e intact. Nu pune însă probleme, fiindcă precis firul textil face mai mult zgomot. Am curăţat şi knobul manivelei şi l-am impregnat cu talc, aşa că serviciul a fost complet.
Am văzut-o şi pe asta.

TD. Rew.

schumi
veteran
veteran
Mesaje: 761
Membru din: 20 Iul 2009, 12:07
Localitate: Brasov

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de schumi » 11 Oct 2019, 19:08

Un topic foarte interesant, pe care-l citesc cu mare placere. Si probabil multi altii ca mine.
Multumim!

Avatar utilizator
stefanflorin
veteran
veteran
Mesaje: 2420
Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
Localitate: Bucuresti/Craiova

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de stefanflorin » 12 Oct 2019, 22:36

toti il citim cu interes si cu placere, dar e greu sa aducem ceva in plus la ceea ce dl. Tdum ne demonstreaza cu profesionalism. Cred ca si Alan Hawk ar avea putine de adaugat :D
Imagine

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1056
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 14 Oct 2019, 14:01

Stimaţi colegi de forum, aceste aprecieri pozitive care vin cu atâta generozitate din partea dv. mă bucură şi mă onorează deopotrivă. Sunt totodată o răsplată şi o justificare pentru timpul pe care îl aloc postării de informaţii interesante şi sper eu, chiar folositoare pentru unii dintre dv. Vă mulţumesc mult pentru feedback.

Vă salut cu respect!

T.D. Rew.

Scrie răspuns