Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9484
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 11 Sep 2019, 11:51

Partea si mai buna este ca daca ai un model de Shimano de care te-ai indragostit si vrei sa il pescuiesti ani buni, gasesti piese de schimb.

https://www.bac-shop.de/angelrollen/ers ... 7Md8ZSS6TI

Mie imi plac foarte mult modelele cu 2 bare de culisare si port de ungere. Daca se duce angrenajul principal cat si cel secundar, in sensul ca incepe sa maraie sau sa zuruie, pentru 30-60 euro functie de model , pot sa imi comand altul..La fel si saibe distantiere de pentru reglaje de finete..
Pentru un fluture de la Daiwa Fuego am stat vreo 2 luni..e cam mult totusi..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1046
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Resita

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 11 Sep 2019, 15:18

Daiwa Procaster X - 10 rulmenţi cu bile plus unul cu role.

Primele unităţi care au ieşit pe piaţă, aveau doi din cei 10 rulmenţi pe suportul de oscilaţie/antitorsiune. Cel de pe braţul dinspre talpa mulinetei nefiind însă închis cu o placă deasupra, nu avea rol în antitorsiune, iar în sarcină, pierdea chiar contactul cu calea de rulare şi se depărta de ea. Iată ce se întâmplă la interior sub efectul torsiunii:
Imagine

Partea proastă e că, nefiind închis cu o placă suport, se ridică până ajunge în contact cu dantura pinionului care se învârte pe deasupra, bărbiereşte dinţii şi chiar se defectează rulmentul acela pus degeaba acolo, ca cel din poza următoare:
Imagine

Fiindcă acel rulment nu are absolut nici un rol benefic acolo, el trebuie eliminat înainte de a produce pagube. Se pileşte nitul şi se extrage rulmentul. Rareori iese întreg. Azi dimineaţă am scos rulmenţii din două mulinete de acest tip şi n-am reuşit să-i extrag întregi:
Imagine
Imagine
Ulterior, Daiwa a prins de veste că a dat greş cu această echipare şi la următoarele serii de Procaster X nu au mai montat acel rulment şi au lăsat butucul gol. Ca să se consrve numărul de rulmenţi cu bile înscris pe cutie, au mai pus unul sub tambur, pe axul mulinetei.

Aşa că nu am meritul de pionierat cu eliminarea acelui rulment producător de pagube ci am făcut ce au făcut şi ei.

Problema e că la nivel de constructor/proiectant, Daiwa nu e străină de abordarea corectă a antitorsiunii cu doi suporţi activi şi iată dovada:

Un model de Daiwa Crossfire la care apare placa ce face operativ şi al doilea suport antitorsiune:
Imagine

Şi chiar una mai ieftină, un model de Daiwa Sweepfirwe:
Imagine

Întrebarea firească care îmi vine în minte e: De ce nu au gândit şi la Procaster X o astfel de placă?
Iar răspunsul la fel de firesc e că Procasterul X ajungea astfel echipat să fie superior Certatelui şi celorlalte scumpeturi, din punct de vedere al antitorsiunii. Adică două sprijine antitorsiune active bazate pe rostogolirea rulmenţilor. Aşa ceva nu avea nici Morethan Branzino.

Modificate aşa, (cu acel rulment eliminat) mulinetele Procaster X au viaţă mai lungă. Rulmentul rămas pe celalalt braţ asigură antitorsiunea şi el este menţinut în proximitatea căii de rulare de către o nervură profilată din fabrică pe capacul carterului, exact în acest scop.

Îmi asum când afirm că asta e o altă greşeală impardonabilă made by Daiwa. Ce e oarecum îngrijorător? Sunt câteva modele mai noi, de Certate, etc. care au un astfel de al doilea braţ pe suportul oscilaţie/antitorsiune, (puteţi verifica pe schemă) tot pe partea cu talpa mulinetei şi nu l-au închis cu o placă ca la cele două mulinete ieftine din pozele de mai sus ci l-au lasat liber ca la Procaster X. Rezolvarea acestei probleme ar fi un salt mult mai mare spre fiabilitate decât a fost apariţia uleiului magnetic în Daiwe... Şi e atât de simplu!!!

Până una alta, dacă încă aveţi Procastere X cu doi rulmenţi pe racord, vă sfătuiesc să-l demontaţi pe cel în cauză până nu e prea târziu.

T.D. Rew.

davidg
utilizator nou
utilizator nou
Mesaje: 11
Membru din: 31 Oct 2018, 15:34

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de davidg » 11 Sep 2019, 20:56

Binevenita informatia, si foarte pertinenta, domnule tdum. Chiar ma gandeam la un moment dat, ce rost are linia de ghidare a rolei pe partea dreapta , privind mulineta dinspre coada mulinetei, pentru ca, in tensiune, tamburul este tras de fir spre stanga. Astfel, asa cum bine prezentati, rola suplimentara introdusa pe Certatele cu Magseal nu numai ca nu are cum sa preia din tensiune, dar este trasa catre pinionul conducator. Atingerea lor nu este de dorit, si cauzeaza doar neplaceri.
Adica: sub tensiunea firului, tamburul este tensionat in sensul acelor de ceasornic, vedeti configuratia ansablului rotor - tambur. Aceasta tensiune, preluata de axul tamburului, tinde sa il roteasca tot in sensul acelor de ceasornic. Axul tamburului va incerca sa roteasca, la randul sau, piesa aflata in capatul de jos, in aceeasi directie, adica, in tensiune, va tinde sa impinga rola/rulmentul (rulmentul dinspre dinspre talpa mulinetei, vezi piesa cu canal S care misca sus jos axul tamburului) catre pinionul principal. Practic, aceste al doilea punct de sprijin nu are cum sa functioneze cand firul este in tensiune, adica atunci cand ar fi nevoie de el. Din contra, tinde sa apropie periculos doua piese, care daca se ating, genereaza probleme - piesa cu canal S din capatul axului tamburului si pinionul principal.
Numai bine!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1046
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Resita

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 11 Sep 2019, 20:59

M-ati inteles perfect domnule ,,davidg" Multumesc.
tdum scrie:
11 Sep 2019, 15:18
Sunt câteva modele mai noi, de Certate, etc. care au un astfel de al doilea braţ pe suportul oscilaţie/antitorsiune, (puteţi verifica pe schemă) tot pe partea cu talpa mulinetei şi nu l-au închis cu o placă ca la cele două mulinete ieftine din pozele de mai sus ci l-au lasat liber ca la Procaster X. Rezolvarea acestei probleme ar fi un salt mult mai mare spre fiabilitate decât a fost apariţia uleiului magnetic în Daiwe... Şi e atât de simplu!!!
Iata si o schema de Certate relevanta pentru ceea ce spuneam mai sus:
http://www.spin-review.ru/reels/daiwa/p ... e_2500.pdf

Piesa 71 este axul tamburului cu racordul de oscilatie/antitorsiune. Dupa cum se vede, bratul dinspre talpa mulinetei nu este inchis cu nici o placa. In sarcina, bratul acela nu are nici un efect, ba chiar salta de pe calea de rulare (ca la Procaster X) nu ia parte la antitorsiune si nu micsoreaza astfel cu nimic efortul la care este supusa bucsa floatingshaftului (70) din proximitate. la modelele si mai noi de Certate, (LT) a disparut si rulmentul din unicul sprijin antitorsiune in loc sa mai apara un brat cu rulment in partea cealalta inchis cu placa (cale de rulare) deci un al doilea sprijin antitorsiune operativ... Acestea, nici nu mai merita numele de Certate din punct de vedere al antitorsiunii. Seamana mai mult cu vechiul Exceler la acest capitol. Un singur suport antitorsiune, care se freaca pe o bara. Minimal!

Sistemul antitorsiune, alaturi de sistemul de franare, e aliatul de nadejde in drilurile importante si e determinant pentru fiabilitatea unei mulinete. El trebuie sa faca fata cu brio si in mod repetat celor mai mari solicitari. Nu e admisibil sa se defecteze inaintea danturii pinioanelor, sau sa induca defectarea altor componente doar fiindca este prost gandit. E o mare ciudatenie, sa ai la dispozitie o armata de ingineri, resurse materiale si renume mondial si totusi sa construiesti prost...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9484
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 12 Sep 2019, 07:11

Domnilor acestea sunt caracteristicile unor ghidaje de tip patina, rulment,etc..Cel mai fiabil tip de ghidaj este acela pe bara si acela cu minima conditie sa fie gandit in asa fel incat ambele puncte de sprijin sa imbrace total bara de culisare si sa aiba suficienta ''carne'' incat sa nu se impaneze..Asta presupune oleaca de bataie de cap la formatizarea si alinierea gaurilor suport din carcasa , lucru de care Daiwa s-a spalat partial pe maini , judecand dupa felul cum le-a gandit la seria LT, lucru care nu reiese din schita si pe care il afli doar dupa ce deschizi una..Am lucrat o viata intreaga cu tot felul de ghidaje la masini unelte si va zic ca un ghidaj liniar eficient si fiabil este extrem de scump si nici intr-un caz nu o sa il gasiti intr-o mulineta..

Un ghidaj liniar de tip patina, cum este in Daiwe sau alte mulinete, permite jocuri in unele pozitii ale rotorului si aceasta are efecte nu doar asupra pinionului conducator(cand acestea depasesc anumite limite) ci si asupa rulmentului antirevers(generatia veche), si , atunci nu e de mirare ca sunt atatea mulinete la care primul care cade e rulmentul antirevers..Acest tip de angrenaj pare robust dar nu este..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1046
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Resita

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 12 Sep 2019, 11:57

semlecangheorghe scrie:
12 Sep 2019, 07:11
Un ghidaj liniar de tip patina, cum este in Daiwe sau alte mulinete, permite jocuri in unele pozitii ale rotorului si aceasta are efecte nu doar asupra pinionului conducator(cand acestea depasesc anumite limite) ci si asupa rulmentului antirevers(generatia veche)
Ceea ce spuneţi, cred că este valabil pentru echipările angrenajelor rotoarelor cu un singur rulment cu bile şi cu o bucşă care se uzează atât ea cât şi angrenajul cu care vine în contact şi atunci apare un balans al rotorului (joc) fapt care poate produce rateuri ale rulmentului de antiretur prin descentrarea cămăşilor acestuia, una fiind fixă în carcasă iar cealaltă fixă pe rotor.

La echiparile angrenajelor de rotor cu doi rulmenţi cu bile, acest balanas nu mai apare în timp, fiindcă nu mai avansează uzuri, iar rateul antireturului nu mai poate fi pus decât pe seama rulmentului cu role (ex. Certate). În acest caz, nu cred ca mai este vreo legatură cu sistemul antitorsiune, fie el pe role, rulmenţi, bare sau patină.

Desigur, e doar părerea mea şi nu înseamnă ca nu pot să mă însel şi accept uşor asta, dacă înţeleg cum...

Cu respect, T.D. Rew..

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9484
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 12 Sep 2019, 21:46

Si rulmentii se uzeaza. Oricum acel balans exista chiar daca e mai mic la varianta cu 2 rulmenti, ca daca nu ar exista nu ar pune sprijin la ax..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1046
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Resita

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 13 Sep 2019, 09:43

Din observaţiile mele, am conchis că nu este de dorit un contact între axul tamburului şi angrenajul rotorului (pe care îl străbate acest ax). Un contact, atunci când are totuşi loc, nu rămâne fără urmări, fiindcă apar frecări care uzează materialele şi murdăresc agentul de ungere din zona respectivă. Între mişcarea de oscilaţie a axului tamburului şi mişcarea de rotaţie a rotorului, este ideal să existe interacţiuni cât mai mici. În sprijinul acestei idei a apărut şi conceptul de ,,ax plutitor" (floatingshaft) la Daiwa şi mai apoi a fost preluat şi de alţii.

Fiindcă am discutat anterior de Certate, am să mă servesc de acest model pentru a exemplifica interacţiunile dintre angrenajul rotorului, bucşa floatingshaft, rulmentul rotorului din proximitate si axul tamburului, care se întâlnesc toate într-un punct în interiorul carterului, astfel:

- Angrenajul rotorului se sprijină (în partea sa inferioară) la exteriorul său, pe cămaşa interioară a rulmentului cu bile, iar acesta se sprijină prin cămaşa sa exterioară direct pe carcasa metalică a mulinetei.
-Axul tamburului se sprijină pe interiorul bucşei taler iar această bucşă taler se sprijină pe exteriorul său direct pe carcasa metalică a mulinetei. Această sprijinire a axului pe bucşa taler este foarte intensă în sarcină, tocmai datorită lipsei unui al doilea sprijin antitorsiune, lipsă pe care ştiţi bine că o acuz vehement de multă vreme în cazul mulinetelor scumpe de la Daiwa, printre care şi Certatele.

La mulinetele proiectate şi construite corect, interacţiunea dintre axul tamburului şi angrenajul rotorului, (sistemul de rotaţie si cel de oscilaţie) este redusă la minim, fiindcă presupune frecări şi uzuri, deci, se evită sprijinirea unuia pe celălalt.

De aceea, eu consider că rotorul trebuie să fie menţinut în poziţie doar de cei doi rulmenţi cu bile pe care se sprijină şi care îi şi asigură o rotaţie fluidă şi stabilitate în acelaşi timp, iar axul tamburului trebuie să susţină doar tamburul în partea superioară, fără rol în stabilitatea rotorului, iar în partea sa inferioară să fie racordat la mecanismul de oscilaţie şi la cel de antitorsiune (ideal cu două sprijine) prin intermediul racordului de oscilaţie-antitorsiune. E necesară o distincţie: În partea de sus, axul tamburului se sprijină pe un sistem de ghidare racordat la rotor (şi nu invers) şi fără de care nu se poate. Acest sistem de ghidare a axului poate conţine rulment, o a două bucşă floatingshaft, etc., tocmai în scopul reducerii frecării.

Există incontestabil mulinete la care angrenajul rotorului se sprijină direct pe axul tamburului şi acesta are un rol şi în stabilizarea rotorului, dar eu nu pot să văd asta decât ca pe o neglijenţă a constructorului. Atât axele cât si angrenajele acestor mulinete se vor murdări şi uza intens în zona de contact. Un exemplu în acest sens sunt unele mulinete cu frâna ,,pe coadă" la care se practică această sprijinire a rotorului, într-o abordare tehnică minimalistă cu un singur rulment cu bile pe rotor şi fără alt sprijin pentru angrenajul rotorului, nici măcar pe bucşă. Da, în astfel de variante, axul contribuie la stabilizarea rotorului. Astfel de mulinete le aveam în magazin la preţul de 11 lei.

Atât am avut de adăugat pe acest subiect şi cred că e suficient.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1046
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Resita

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 16 Sep 2019, 16:40

Astăzi am efectuat în premieră o operaţiune de reabilitare a poziţiei pickupului, folosind o metodă inedită pe care am să v-o prezint şi dv. fiindcă e o noutate iar rezultatul este unul bun, iar înfăşurarea firului a devenit corectă după finalizarea reparaţiei, desărcare şi reâncărcare pe tambur.


De obicei montam înălţătoare peste opritoarele de pe aripile de rotor, aşa cum aţi văzut în postările mai vechi. Acesta era locul, pe partea cu braţul de pickup:
Imagine

De această dată, am hotărât să schimb locul de aplicare a corecţiei şi anume, pe braţul pickupului, aşa cum se vede indicat în poza de mai jos. Se vede pe masa şi o bucăţică de tablă pe care am debitat-o cu scop de adaus:
Imagine

Se vede maI jos montată prin lipire pe braţ, piesa confecţionată:
Imagine

Montat rotorul, se vede că s-a rezolvat poziţia pickupului şi împlicit depaănarea firului va fi corectă, centrată pe spaţiul de stocare al tamburului:
Imagine

Daiwa Tournament Z 2500C, o mulinetă cu mulţi ani de funcţionare, care a dobândit fâşâit la rulmentul galetului. Din fericire, wormshaftul este dotat cu trei rulmenţi identici, aşa că l-am ales pe cel mai silenţios şi l-am inversat cu cel de la galet. Se văd pe masă cei trei mici rulmenţi. Cel din stânga e cel de la galet şi l-am montat în bucşa de lângă el. Pe axul wormshaft nu va face zgomot. Se vede şi o vaselină murdărită rău:
Imagine

Şi pe angrenaje se văd urmele utilizării intensive:
Imagine

Totuşi, fiindcă nu s-a umblat la distanţierele originale care dau apropierea pinioanelor, după curăţare, ungere şi corecţiile de rigoare asupra jocurilor wormshaftului, această bătrână mulinetă funcţionează surprinzător de bine. ,,Umblă" pe călcătura formată şi nu sunt probleme.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1046
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Resita

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 17 Sep 2019, 15:21

Vedem în cele ce urmează câte ceva despre o Daiwa Hyper Custom 2500R. Ce să nu facem şi ce putem face dacă au apărut probleme. La o primă vedere, a fost clar că va fi de lucru la pickupul care era deja ,,lăsat". Altceva:

Un spaţiu inestetic între knobul şi braţul manivelei care favorizează acumularea de materiale/corpuri străine în acel loc, plus un joc în acelaşi loc:
Imagine

Ca soluţie am relocat şaiba din acel loc, unde oricum era inutilă lângă cei doi rulmenţi şi am mutat-o sub rulmentul din celălalt capăt şi am corectat apoi şi jocul:
Imagine

Aşa cum am mai spus, cea mai groasă dintre şaibele înălţătoare de sub tambur trebuie montată ultima. La această mulinetă, a fost pe dos şi cea mai subţire şaibă a ajuns aşa de pe urma interacţiunii cu tamburul:
Imagine

Un spaţiu excesiv de mare între siguranţă şi platoul ,,buzat" trădează o utilizare şi depozitare cu knobul de frânare foarte strâns:
Imagine

În tambur am găsit discurile pachetului de frânare montate într-o succesiune eronată, ceea ce a dus la o frânare defectuoasă şi o strângere excesivă a frânei pentru a obţine frânarea necesară. În spaţiul indicat mai jos trebuia să fie unul din discurile din pâslă ce fuseseră puse unul peste celălalt, iar discul metalic din profunzime se freca direct pe metalul tamburului:
Imagine

Am montat discurile în succesiunea corectă şi am confecţionat şi un disc adiţional pentru restaurarea pachetului de frânare:
Imagine

La demontarea pickupului am gasit arcul retractor al pârghiei ,,Z" montat greşit, sub aceasta:
Imagine

Rulmentul galetului avea fâşâit. Am spălat toate componentele şi le-am uns. S-a redus substanţial fâşâitul.
Imagine

A urmat bucşarea articulaţiei şi restaurarea opritorului tasat în scopul redobândirii poziţiei corecte a pickupului. Am folosit tablă din cupru de această dată:
Imagine

Aceasta e poziţia corectă a arcului retractor:
Imagine

Am montat componentele pickupului şi am constatat că se mişcă perfect pe articulaţiile sale, ferm, uşor, fără nici un joc. Iată poziţia pickupului după reparaţie:
Imagine

Tot mai des văd roşu în faţa ochilor, la propriu şi la figurat. Un antiretur roşu...
Imagine

Înainte de a spăla şi şterge rulmentul cu role, poate fi util să facem un reper ca să putem repoziţiona colivia pe aceeaşi poziţie în cazul în care ,,sare" înainte sau înapoi. Fiecare rolă şi-a creeat propria amprentă pe cămaşa exterioară. Eu unul, aşa procedez:
Imagine

Iată mai jos o modalitate de a extrage capacul carterului fără a despărţi pinioanele înainte de a marca reperele pt. remontarea lor în aceeaşi poziţie:
Imagine

Pe scaunul rulmentului din pinionul de oscilaţie e utilă depunerea unei pelicule de vopsea cu uscare rapidă, în scopul reducerii jocului acestui pinion, lucru care face să dispară şi cel mai mic joc al axului tamburului de-a lungul său.
Imagine

Am descărcat şi reâncărcat firul, dovedindu-se că şaiba aceea înălţătoare nu mai era necesară după restaurarea aplicată asupra pickupului:
Imagine

Această mulinetă este dovada funcţională, o confirmare a ceea ce vă spuneam nu demult despre falsitatea scuzei născocite de constructor, (pentru loturile de angrenaje imperfecte) cum că angrenajele ,,bronz pe oţel" sunt mai gălăgioase datorită durităţii materialelor. Ei bine, nu!!! Această mulinetă, folosită intens ca şi multe altele asemenea ei, este silenţioasă, nu mârâie, nu ronţăie, e una din cele mai bune, dure şi silenţioase mulinete şi poate duce în derizoriu o afirmaţie de genul: ,,Mârâit tipic Daiwa" cum am auzit cu toţii de atâtea ori... Tipice sunt doar astfel de scuze nefondate pe realitate.

T.D. Rew.

Scrie răspuns