Sant pe galet rotativ
Moderatori: johnnybravo, dr.pike, tudor, Adelin, Moderatori
- nicolaesebastian
- junior
- Mesaje: 92
- Membru din: 09 Iul 2004, 07:32
- Localitate: Cluj-Napoca
E frustrant ca la o mulineta cu care-ti faci treaba poata sa apara o chestie asa minuscula care s-o scoata din functiune;
din observatiile lui Michael si Cucu Ionel se contureaza o explicatie; galetul se roteste dar mai incet decit ar trebui;
merita sa investesti in scule bune si tototdata scumpe daca pescuiesti mai des, altfel n-are rost sa arunci banii
din observatiile lui Michael si Cucu Ionel se contureaza o explicatie; galetul se roteste dar mai incet decit ar trebui;
merita sa investesti in scule bune si tototdata scumpe daca pescuiesti mai des, altfel n-are rost sa arunci banii
Sportiv e pescarul care elibereaza toti pestii
+putin simtz practic si gospodaresc pentru periodice activitati de preventive maintenance,cel putin 1/an.nicolaesebastian scrie:merita sa investesti in scule bune si tototdata scumpe...
Michael va recomanda Regulamentul forumului
daca e atat de moale galetul incat se poate slefui cu sfoara,e clar... 

Michael va recomanda Regulamentul forumului
Salut baieti. Sa ma scuzati ca intervin, dar poate ca devin util cu citeceva.Vad ca intradevar lumea incepe sa-si dea seama ca galetul este partea cea mai importanta a mulinetei. Asta ma face sa cred ca multi care citesc topicul se vor orienta spre lucruri de calitate.
Avind in vedere ca si eu cu ceva ani in urma cind foloseam scule mai sub un anume nivel calitativ, m-am lovit de acest lucru. In toate comentariile se fac citeva greseli. Galetul pt mulinetele care sint folosite cu fire mono, nu se face din material tare, ceramice, carburi,oteluri, tratamente , reveniri, etc. Galetul se face din bronz care apoi se cromeaza. Cel mai important este ca sub galet sa se gaseasca ceva compatibil cu invirtirea lejera a acestuia. Rulmentii care se folosesc trebuie in mod obligatoriu sa fie capsulati. Asta datorita faptului ca galetul este piesa mulinetei care intra prima in contact cu firul. Firul, are proprietatea de a se incarca cu particule de siliciu din apa, particule de dimensiuni invizibile. Pe galet se produce fringerea firului si astfel se face si descarcarea firului in cea mai mare masura de pulbere de siliciu. Pina acuma cred ca totul e OK, adica s-a inteles. Daca rulmentii nu sint capsulati, atunci uleiul care este introdus in interior va fi usor centrifugat(avind in vedere cam cu ce viteza se roteste galetul) si scos in afara galetului, adica pe marginea acestuia. O data ajuns aici uleiul, lublefiantul, vine in contact cu pulberea de siliciu care e astfel incarcata cu pulbere de siliciu, deci uleiul respectiv isi va modifica consistenta si va fi preluat de uleiul care provine din acelasi rulment dar ceva mai fluid si astfel ajunge factor de transport, astfel il transporta in interiorul rulmentului. O data ajunsa in rulment pulberea de siliciu isi face rapid treaba si polizeaza bilele, camasa rulmentului, producind uzuri premature, accentuate si rapide a rulmentilor(am uitat sa spun, siliciul SIO2-bioxidul de siliciu se gaseste in natura si formeaza cam 90% din nisipul din apa si are o duritate pe scara lui Moss de 7 din 10 cite pozitii are scara respectiva, pe pozitia a 10-a fiind diamantul. Deci siliciul este un abraziv excelent si f agresiv). De aici se produc raminerile in urma a turatiei galetului fata de viteza de recuperare a firului, sau chiar blocarea acestuia. Cred ca pina aici s-a inteles ce anume se intimpla. De regula sculele de calitate ori nu au rulment, ori sint folositi rulmenti capsulati ori locasul unde sint introdusi este intr-o carcasa cu semering. Toate acestea sint niste procedee de izolare a rulmentului gindite de producatorul de scule de calitate cunoste f bine ca ceea ce am spus pina acum se intimpla efectiv. Acuma sa vedem cam ce ar trebuii facut ca sa remediati defectul. In primul rind faceti un galet sau chiar mai multi la un strung de precizie pt mecanica fina. Faceti-l din bronz si apoi dupa ce va fi lustruit la perfect(ceea ce bronzul permite)cromatii partea de contact cu firul. Apoi faceti tot pe acelasi strung o bucsa de GRAFIT(daca aveti la indemina chiar si teflonul grafitat este excelent)Bucsa tre sa intre cu o f mica toleranta fata de corpurile in contact, Meseriasul stie acest lucru. Montati inapoi galetul si nu mai ungeti niciodara acesta piesa. Eventual il desfaceti si il spalati bine cu o periuta si cu petrol dupa ce inprealabil l-ati lasat o noapte la inmoiat tot in petrol. Astfel scapati de ulei, si efectele negative produse de ungere. Este bine daca puteti gasii si bronz grafitat. Grafitul are un ulei special care face autoungere naturala. Astfel veti avea un galet care va rezista nebanuit de mult, eu folosesc asa ceva de peste 20 de ani si efectiv nu am avut probleme. Cind mulinetele sint folosite cu fire inpletite, atunci situatia se schimba . Dar, aceasta discutie o vom purta atunci cind va fi in discutie asa ceva. O zi buna si spor la treaba.
Avind in vedere ca si eu cu ceva ani in urma cind foloseam scule mai sub un anume nivel calitativ, m-am lovit de acest lucru. In toate comentariile se fac citeva greseli. Galetul pt mulinetele care sint folosite cu fire mono, nu se face din material tare, ceramice, carburi,oteluri, tratamente , reveniri, etc. Galetul se face din bronz care apoi se cromeaza. Cel mai important este ca sub galet sa se gaseasca ceva compatibil cu invirtirea lejera a acestuia. Rulmentii care se folosesc trebuie in mod obligatoriu sa fie capsulati. Asta datorita faptului ca galetul este piesa mulinetei care intra prima in contact cu firul. Firul, are proprietatea de a se incarca cu particule de siliciu din apa, particule de dimensiuni invizibile. Pe galet se produce fringerea firului si astfel se face si descarcarea firului in cea mai mare masura de pulbere de siliciu. Pina acuma cred ca totul e OK, adica s-a inteles. Daca rulmentii nu sint capsulati, atunci uleiul care este introdus in interior va fi usor centrifugat(avind in vedere cam cu ce viteza se roteste galetul) si scos in afara galetului, adica pe marginea acestuia. O data ajuns aici uleiul, lublefiantul, vine in contact cu pulberea de siliciu care e astfel incarcata cu pulbere de siliciu, deci uleiul respectiv isi va modifica consistenta si va fi preluat de uleiul care provine din acelasi rulment dar ceva mai fluid si astfel ajunge factor de transport, astfel il transporta in interiorul rulmentului. O data ajunsa in rulment pulberea de siliciu isi face rapid treaba si polizeaza bilele, camasa rulmentului, producind uzuri premature, accentuate si rapide a rulmentilor(am uitat sa spun, siliciul SIO2-bioxidul de siliciu se gaseste in natura si formeaza cam 90% din nisipul din apa si are o duritate pe scara lui Moss de 7 din 10 cite pozitii are scara respectiva, pe pozitia a 10-a fiind diamantul. Deci siliciul este un abraziv excelent si f agresiv). De aici se produc raminerile in urma a turatiei galetului fata de viteza de recuperare a firului, sau chiar blocarea acestuia. Cred ca pina aici s-a inteles ce anume se intimpla. De regula sculele de calitate ori nu au rulment, ori sint folositi rulmenti capsulati ori locasul unde sint introdusi este intr-o carcasa cu semering. Toate acestea sint niste procedee de izolare a rulmentului gindite de producatorul de scule de calitate cunoste f bine ca ceea ce am spus pina acum se intimpla efectiv. Acuma sa vedem cam ce ar trebuii facut ca sa remediati defectul. In primul rind faceti un galet sau chiar mai multi la un strung de precizie pt mecanica fina. Faceti-l din bronz si apoi dupa ce va fi lustruit la perfect(ceea ce bronzul permite)cromatii partea de contact cu firul. Apoi faceti tot pe acelasi strung o bucsa de GRAFIT(daca aveti la indemina chiar si teflonul grafitat este excelent)Bucsa tre sa intre cu o f mica toleranta fata de corpurile in contact, Meseriasul stie acest lucru. Montati inapoi galetul si nu mai ungeti niciodara acesta piesa. Eventual il desfaceti si il spalati bine cu o periuta si cu petrol dupa ce inprealabil l-ati lasat o noapte la inmoiat tot in petrol. Astfel scapati de ulei, si efectele negative produse de ungere. Este bine daca puteti gasii si bronz grafitat. Grafitul are un ulei special care face autoungere naturala. Astfel veti avea un galet care va rezista nebanuit de mult, eu folosesc asa ceva de peste 20 de ani si efectiv nu am avut probleme. Cind mulinetele sint folosite cu fire inpletite, atunci situatia se schimba . Dar, aceasta discutie o vom purta atunci cind va fi in discutie asa ceva. O zi buna si spor la treaba.
Foarte explicita interventia lui Dady insa are o mica inexactitate :
Si ar mai fi o problema asupra careia am oarece indoieli.
De aia zic ... lustruirea fina favorizeaza alunecarea ... iar noi vrem sa evitam alunecarea firului pe galet. Cit despre cromare ... poate ca e bine deoarece cromul rezista bine la abraziune ... insa nu stiu daca merita alergatura (pentru nu mai e ca pe vremuri cind puteai gasi oricind pe cineva care sa poata face ieftin o cromare ... astazi in tot judetul Iasi eu mai stiu o singura intreprindere cu instalatie de cromare functionala si pe aia o mai pornesc doar din an in paste).
nicolaesebastian - cel care a pus intrebarea - foloseste o mulineta nu foarte performanta. Cred ca un galet (sau 2) facut(i) din bronz, la strung i-ar rezova problema. Fara alte finisari decit cea pe care o face strungarul cu o bucata de smirghel la final.
Altfel riscam sa-i dublam omului valoarea mulinetei ... si ma indoiesc ca el vrea asta.
De fapt grafitul este chiar el lubrifiant.Grafitul are un ulei special care face autoungere naturala.
Si ar mai fi o problema asupra careia am oarece indoieli.
Am avut si eu o mulineta chinezeasca Gipo (fara rulment la galet) la care mi-a aparut sant in galet. Cum nu urma sa o mai folosesc prea mult am mers la un strungar si mi-a facut nu unul ci 2 galeti din bronz. Am mai folosit-o un timp ... insa ce e mai important ... primul galet facut la strung n-a mai facut canal circular (si mai am si unul rezerva).In primul rind faceti un galet sau chiar mai multi la un strung de precizie pt mecanica fina. Faceti-l din bronz si apoi dupa ce va fi lustruit la perfect(ceea ce bronzul permite)cromatii partea de contact cu firul.
De aia zic ... lustruirea fina favorizeaza alunecarea ... iar noi vrem sa evitam alunecarea firului pe galet. Cit despre cromare ... poate ca e bine deoarece cromul rezista bine la abraziune ... insa nu stiu daca merita alergatura (pentru nu mai e ca pe vremuri cind puteai gasi oricind pe cineva care sa poata face ieftin o cromare ... astazi in tot judetul Iasi eu mai stiu o singura intreprindere cu instalatie de cromare functionala si pe aia o mai pornesc doar din an in paste).
nicolaesebastian - cel care a pus intrebarea - foloseste o mulineta nu foarte performanta. Cred ca un galet (sau 2) facut(i) din bronz, la strung i-ar rezova problema. Fara alte finisari decit cea pe care o face strungarul cu o bucata de smirghel la final.
Altfel riscam sa-i dublam omului valoarea mulinetei ... si ma indoiesc ca el vrea asta.

Nu cred ca e vorba de vreo inexactitate, am spus ca grafitul are in compozitia lui ulei si se produce o ungere naturala fara a mai fi nevoie de ulei care sa se adauge. Tocmai asta am si subliniat, faptul ca acest ansamblu nu se va mai unge niciodata doar se va curata. Idea ca slefuirea galetului si cromarea ar duce la o alunecare, este falsa, firul adera fara probleme la suprafata slefuita si cromata. Ca poate sint probleme cu cromarea, sint de acord, dar daca va folosii numai galetul de bronz, nu stiu cit de bina va functiona, dar sigur mai bine ca si cel deja taiat. Spuneam ca in cazul in care mulineta este ceva mai cu probleme si nu poti sau costa prea mult cromarea, atunci daca faci 2 galeti si ii lasi asa, numai sa-i pui pe bucsa cu autoungere fie de teflon grafitat fie din grafit, fa 2 galeti si poate ca , daca cu timpul vei vedea ca sint probleme atunci schimbi si gata. Gindeste cam ce s-ar intimpla ca galetul sa nu mearga la o mulineta cu raport de 7 la 1 sau chiar 8 la 1 , nici nu vreau sa ma gindesc.