Sant pe galet rotativ

Lista de discutii libera, pe teme de pescuit la rapitori sau aspecte colaterale.

Moderatori: johnnybravo, dr.pike, tudor, Adelin, Moderatori

Avatar utilizator
Ioan S.
veteran
veteran
Mesaje: 1212
Membru din: 10 Mai 2004, 19:31
Localitate: Iasi

Mesaj de Ioan S. » 08 Sep 2006, 21:52

Insa hai sa vad si de niste sfaturi utile care sa evite formarea canalului circular pe galet ... sfaturi care nu au fost cuprinse pina acum in acest topic.

Rulmentul se poate invirti ceva mai greu ... chiar daca nu este degradat ... daca in zona sa introduce vaselina in exces.

Nu amestecati vaselina sau uleiurile (minerale sau sintetice). Nu este recomandata completarea cu veselina , este de preferat sa se faca curatarea vaselinei vechi si inlocuirea cu una prospata.

Nu utilizati vaselina si uleiuri vechi. Orice vaselina sau ulei mai vechi de 3 ani se arunca.

Daca la pescuit ati avut mulineta expusa la soare vara cind este foarte cald este bine ca inainte de o noua utilizare sa refaceti ungerea galetului (deoarece temperatura ridicata scade viscozitatea lubrifiantului si acesta se poate pierde).



Si un lucru pe care eu il practic (insa nu vi-l recomand ... daca o faceti e pe propria raspundere). Aproape orice vaselina proaspata are tendinta de a separa o mica parte din uleiul din ea. Este normal, exista si un standard care ne spune cit la suta ulei separat nu constituie motiv de refuz de calitate.
Eu tocmai acest ulei separat il folosesc pentru gresarea galetului ... insa luat de la limita cu vaselina pentru ca este ceva mai gros si se poate lua putin pe virful surubelnitei.

Dady
veteran
veteran
Mesaje: 544
Membru din: 17 Oct 2004, 08:42
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de Dady » 08 Sep 2006, 21:58

Vrei nu vrei tre sa intram in amanunte. Nu vreau sa plictisesc pe nimeni, dar eu m-am referit la structura macro, adici la cea care se vede cu ochiul liber. Nu m-am bagat in structurile micro, care nu ajuta la nimic daca ne gindim ca vorbim de o anume saiba. Cre ca pot sa discut la acest capitol cu mult peste ceea ce scrie in DEX...S-ar putea sa ma si pricep putintel la mineralogie. In concluzie nu am vrut sa facem o discutie savanta dintr-o bucsa si propietatile lublefiante ale grafitului. Am spus-o si o repet ca o data montata aceasta bucsa ansamblul nu se mai unge, tocmai aici este cheia intelegerii. Adica nu se mai creaza acea pelicula de ulei care sa transporte inpuritati in rulment. Cred ca ai prins idea. Daca nu ti-a facut CLIK, acuma sint sigur ca a FACUT. Deci acestea sint discutiile pe care am vrut sa le purtam despre mecanismul cel mai eficient si combaterea ideilor de materiale dure. Acestea nu se justifica. Daca cineva se crede contrazis in afirmatiile lui si ca anume are dreptate ca tre sa bage tratamente si diverse materiale de sinteza, atunci nu are de cit sa procedeze ca atare dar vin sa fac o corectura, foloseste diamantul, ca e cel mai...Ca nu vrea cineva sa se extraga ceva ulei pe care unii s-au chinuit sa-l scoata, care-i problema? nu pentru asta nu se invirte galetul.Sa fim seriosi daca vrea cineva sa facem o teorie a grafitului, deschideti un topic care sa se refere la grafit, carbon, si poate ca acolo se pot afirma tot felul de chestii interesante chiar si in constructia vergilor. Eu abea astept. Este bine sa cunostem cit mai multe chestii. Acest capitol este intr-o continua miscare, apar mereu noutati care mai de care mai interesante.

Avatar utilizator
Michael
Moderator
Moderator
Mesaje: 4177
Membru din: 28 Iun 2004, 05:25
Localitate: Timisoara

Mesaj de Michael » 08 Sep 2006, 22:20

Dady scrie:Daca nu ti-a facut CLIK, acuma sint sigur ca a FACUT.
domnule,ne vorbiti cam de sus,ori nu ne ridicam la inaltimea d-voastra?
Dady scrie: Dar fie, grafitul, dupa cum spui este o structura dar nu cristalina ci amorfa care are in compozitia sa si ulei.
inainte de a face afirmatii va rog sa va documentati,grafitul nu contine pic de ulei,este al dreaq de uscat.dar d-voastra stiati acest lucru,pt ca:
Dady scrie: .S-ar putea sa ma si pricep putintel la mineralogie.
bineinteles cu modestia care va caracterizeaza.
PS:trebuie sa aveti mereu ultimul cuvant,asa este?
ori mi se pare mie.... :roll:
Michael va recomanda Regulamentul forumului

Dady
veteran
veteran
Mesaje: 544
Membru din: 17 Oct 2004, 08:42
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de Dady » 09 Sep 2006, 07:10

Nu e vorba de ultimul cuvint, ci de discutia care s-a facut pe topicul acesta. Hai sa ne referim la afirmatiile care se leaga de intrebarea omului care vroia sa afle cum poate solutiona problema lui. Daca acesta a inteles ca tre sa mearga la un strungar , sa faca rost de ceva material cit mai dur posibil, tratabil sau ceva carburi...infine....eu spun cu responsabilitatea celui care a facut asa ceva ca GALETUL SE FACE DIN MATERIAL MOALE BRONZ acesta se monteaza pe bucsa de grafit sau de teflon grafitat si daca e posibil si cel mai bine ar fi sa cromeze galetul pe partea de contact cu firul. Acuma cei interesati pot trage concluzii. Referitor la materialul pe care il puteti utiliza acesta poate provenii fie din electrozi de grafit utilizati in topitorie,(este un grafit preparat printr-un procedeu care-i mareste rezistenta) fie din teflon grafitat pe care-l recomand deoarece este mai rezistent avind in vedere marimea piesei, de multe ori bucsa are un perete f subtire si grafitul daca este provenit dintr-un grafit moale atunci se poate sparge destul de usor, in schimb teflonul este cu mult mai rezistent, nu se sparge si face treaba la fel de bine.

Dady
veteran
veteran
Mesaje: 544
Membru din: 17 Oct 2004, 08:42
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de Dady » 09 Sep 2006, 07:26

Si daca nu vrei sa schimbi rulmentul cu o bucsa dupa cum am vorbit pina acum, scoate rulmentul curata-l bine dupa ce il lasi cca 12 ore in petrol curat, si vezi dupa ce-l suflii cu aer daca acesta mai lucreaza corespunzator. De regula se schimba rulmentul, daca gasesti , daca nu cauta pe la laboratoarele stomato rulmenti japonezi pt turbina. In caz ca gasesti cauta sa fie noi. Faci adaptarea pt axul vechiului rulment, eventual o bucsa distantier sub cel de turbina care de obicei are diam mai mare la interior, monteaza 2 rulmenti. Acestia nu se ung cu vaselina, vaselina este lublefiant pt alte parti, mecanice. Rulmentii se ung cu ulei de parafina sau cu ulei de os, pt. mecanisme fine. Lublefiantul nu tre sa-si modifice viscozitatea o data cu modificarea temperaturii si tre sa lase libertatea de miscare a rulmentului, ceea ce vaselina nu face, aceasta frineaza prin viscozitatea ridicata. Daca rulmentii sint capsulati, atunci acestia nu se mai spala, ci se schimba direct. Cei capsulati sint unsi inainte de capsulare de catre producator.

Avatar utilizator
bibanus
junior
junior
Mesaje: 89
Membru din: 14 Ian 2006, 12:06
Localitate: Arad

Mesaj de bibanus » 09 Sep 2006, 07:32

aZu scrie:aceiasi chestie si la mine.
Doar ca mulineta mea nu e " de bazar".
E Abu Garcia Cardinal de la Gipo.
mda... o porcarie.
:evil: Aceiasi patanie si la mine cu Abu Garcia, sant adanc !!, dupa doar 3-4 partide de spinning, problema a rezolvat-o un strungar cu un galet nou dar nu mai am incredere sa folosesc mulineta la spinning asa ca am cumparat un Spro care are galetul titanizat si de data asta, dupa o vara intreaga de folosire nu se vede nici urma de uzura :D :D

Dady
veteran
veteran
Mesaje: 544
Membru din: 17 Oct 2004, 08:42
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de Dady » 09 Sep 2006, 07:47

Corect, dupa cum spuneam anterior, daca creste calitatea mulinetei scad problemele. Este bine ca periodic sa verificati daca galetul lucreaza bine, acest lucru il puteti face cu 1/2 m de ata pe care o infasurati facind o singura spira peste galet, apoi apucind ata de capete faceti miscari de dute vino astfel galetul se va misca in sesnul dirijat. In caz ca galetul se blocheaza din cind in cind, sau se simte la mina o functionare f putin intrerupta, sau un zgomot generat de o frecare excesiva, se va demonta galetul si se va proceda la curatire, ocazie cu care veti vedea si ce anume e sub galet. Apoi procedati dupa cum am vorbit anterior, cum vrei. Astfel evitati aparitia santului, deteriorarea firului. Si inca ceva, esential. Nu folositi fire textile pe mulinete destinate pescuitului cu fire monofilament. Daca folositi textil pe mulinete care nu sint construite pt fir textil, atunci expuneti mulineta la solicitari pt care ea nu a fost calculata, respectiv galetul, dar nu numai.

Avatar utilizator
Ioan S.
veteran
veteran
Mesaje: 1212
Membru din: 10 Mai 2004, 19:31
Localitate: Iasi

Mesaj de Ioan S. » 09 Sep 2006, 11:26

Eu fac altfel verificarea invirtirii corecte a galetului.
Slabesc la maximum frina mulinetei si trag de fir in pozitia in care lucreaza el. Urmaresc miscarea galetului. Apoi string frina si trag iarasi de fir urmarind galetul. Daca galetul se invirte in ambele situatii inseamna ca functioneaza corect.

Am intilnit cazuri cind galetul nu se invirte (sau se invirte discontinuu) atunci cind lucreaza sub sarcina foarte mica ... dar se invirte atunci cind creste tensiunea in fir. Asta pentru ca forta de frecare dintre galet si fir depinde de apasarea firului pe galet, in vreme ce forta de frecare din rulment creste foarte putin odata cu sarcina care apasa asupra rulmentului.

Aici s-a tot vorbit de rulment (sau bucsa din material antifrictiune). Nu uitati insa ca apar forte de frecare si in partile laterale ale galetului. Un rulment capsulat garantat de producator ca avind ungere "for life" nu rezolva in totalitate problema. Ramin in continuare de rezolvat frecarile aparute pa partile laterale ale galetului. Acolo se rezolva cu lubrifianti uzuali, insa sunt zonele cele mai accesibile pentru praf si zonele de unde se pierde cel mai usor lubrifiantul care are viscozitate mica. Nu uitati ca amestecul de lubrifiant cu particule fine de nisip dau o pasta abraziva excelenta. Asa ca solutia consta in curatari dese ale ansamblului galetului ... Si daca tot curatam des zona nu are rost utilizarea unor unsori consistente (vaselina) ... dar totusi eu prefer un lubrifiant cu o viscozitate ceva mai mare decit uleiul pentru mecanisme fine. Ramine doar ca fiecare sa-si faca verificarile galetului si sa cite partide de pescuit suporta acesta fara curatare si gresare.

Dady
veteran
veteran
Mesaje: 544
Membru din: 17 Oct 2004, 08:42
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de Dady » 09 Sep 2006, 13:26

Eliminarea frecarii laterale a galetului de ex la mulinetele care au suferit modificarea pe bucsa se face executind bucsa din 2 buc initial o bucsa cu umar, taiata in doua.Astfel se poate aseza galetul pe aceasta bucsa fara probleme. Mai exista si alte solutii. Ex galetul cu fanta mobila, si altele. Dar imi place ca gindesti la subiect. Este OK observatia cu frecarea laterala. Mai vroiam sa spun ca incercarea de care vorbeam de duto vino a galetului facuta cu ata, este clar mai buna de cit cea cu firul, si asta nu pt ca o spu eu, dar vei vedea ca se intimpla ceva cu totul altfel cind faci si miscarea inapoi. Vei vedea ca se poate ca ceea ce a intrat in rulment la aceasta miscare sa fie scos. Si apoi se curata si rulmentul s-ar putea sa mearga la fix. Daca aveti norocul sa gasiti rulmenti din teflon fara ungere atunci este si mai bine, nu am vazut dar am citit undeva ca s-au facut rulmenti din teflon grafitat si se comporta foarte bine. Daca preturile nu o vor lua rasna la acest capitol, s-ar putea ca intradevar in scurt timp sa avem o solutie mai buna ca ceea ce am cunoscut noi pina acuma. Dar pina atunci...

Avatar utilizator
Ioan S.
veteran
veteran
Mesaje: 1212
Membru din: 10 Mai 2004, 19:31
Localitate: Iasi

Mesaj de Ioan S. » 09 Sep 2006, 14:01

Dady scrie:Eliminarea frecarii laterale a galetului de ex la mulinetele care au suferit modificarea pe bucsa se face executind bucsa din 2 buc initial o bucsa cu umar, taiata in doua.Astfel se poate aseza galetul pe aceasta bucsa fara probleme. Mai exista si alte solutii...
Da ... mai exista si alte solutii. Unele mulinete chiar au la galet o astfel de solutie bazata pe faptul ca un rulment radial cu bile poate suporta o sarcina axiala de pina la 3-5 % din sarcina radiala maxima recomandata de producator. Dat fiind ca sarcina axiala de pe galet are un singur sens (opus miscarii de rotatie in sacina) limitind deplasarea rulmentului (atit pe ax si cea axiala in interiorul galetului) se rezolva problema.
Dady scrie: Mai vroiam sa spun ca incercarea de care vorbeam de duto vino a galetului facuta cu ata, este clar mai buna de cit cea cu firul, si asta nu pt ca o spu eu, dar vei vedea ca se intimpla ceva cu totul altfel cind faci si miscarea inapoi.
La asta ar fi bine sa te mai gindesti ... pentru ca :
1) Coeficientul de frecarea al atei pe galet este diferit de al firului de pescuit.
2) Forta de frecare a firului pe galet depinde de lungimea pe care este infasurat firul pe galet. La o infasurare completa pe circumferinta inervine deja si o forta de stringere care este mult mai mare decit forta de frecare a firului pe portiunea de circa 1/4 din circumferinta galetului (asa cum lucreaza el in conditii reale).
Asa incit eu prefer sa risc sa am rulmentul blocat pe un singur sens de rotatie ... decit sa se miste ceva greu decit il poate antrena forta de frecare a firului pe galet.

Scrie răspuns