Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 06 Noi 2019, 20:00

Astă seară vă prezint câteva informaţii despre o mulineta Daiwa Morethan Hi Speed (nouă dar gălăgioasă):
Imagine

În tamburul acestei mulinete avem discuri cu diametrul mai mic decât în tamburul mulinetei Morethan Branzino:
Imagine

În acest model de Morethan nu sunt rulmenţi în knobul manivelei ci bucşe din plastic:Imagine

Demontarea necesită o cheie custom, o tubulară subţire, cu doi colţi, pentru a demonta ,,încuietoarea" mulinetei. O astfel de încuietoare limitează posibilităţile utilizatorilor de a executa operaţiuni de întreţinere în regie proprie:
Imagine

Această mulinetă fiind nouă, nu a fost deschisă până azi şi avea încuietoarea înţepenită cu blocator de filet:
Imagine

Nu mai există nici bucşă din teflon în floatingshaft, în piuliţa rotorului, ci au înlocuit-o cu o bucşă din metal (bronz). Aşa că există un contact/frecare pe metal a axului tamburului în acel punct, o potenţială sursă de zgomot. Aceasta este noua alcătuire:
Imagine

Dacă punem deoparte ansamblul magnetic (cu totul) şi nu avem motive să umblăm la el, nu se va pierde nimic din preţiosul ulei:
Imagine

Şi aici avem o ureche de fixare a capacului carterului, dar dedesubt nu este nici o gaură pt. şurub !?1?
Imagine

Acest interior pare ,,uns" de un angajat nou, probabil fugit de la Shimano:
Imagine

În momentul în care am demontat cele două şuruburi şi capacul circular, rulmentul de dedesubt a şi săltat din scaun:
Imagine

Am găsit şi cauza pentru care săltase rulmentul din scaun. Fusese montată o şaibă distanţier ondulată din oţel, care era prea curbată. Această presiune excesivă apasă constant şi prea tare, iar cel mai solicitat este micul rulment cu bile de pe angrenajul rotorului. Poate produce înfrânare şi zgomot:
Imagine

În poza de mai jos se vede în pensetă şaiba ondulată de care spuneam şi ea va trebui aplatizată puţin la remontare şi deasemenea se vede că tehnicianul de la montaj ratase şi ungerea suprafeţelor de sprijin/contact ale pinionului de oscilaţie, care mai avea şi un mic joc:
Imagine

Am pus, doar pentru comparaţie, alături de axul acestei mulinete, un ax aparţinând vechiului model Morethan Branzino. Diferenţă mare...
Imagine

Cu puţină vopsea între şaiba distanţier şi pinion, dăm o cotă precisă scaunului în care se fixează rulmentul şi astfel dispare jocul pinionului de oscilaţie:
Imagine

În fine, iată un aspect pozitiv care merită menţionat. Cele trei şuruburi care fixează ornamentul lateral ce închide rulmentul în carcasă, sunt mai bune, mai puternice şi mai uşor de manevrat decât la modelul vechi:
Imagine

Mulineta şi-a îmbunătăţit substanţial rulajul şi este în regulă, exceptând un uşor fâşâit remanent, pe care eu îl vad în legătură cu abordarea tehnică impusă de raportul de rec. de 6:1, ceea ce înseamnă canale spiralate şi dantură foarte înclinată, pentru a fi în contact cât mai multe perechi de canale/dinţi în contact simultan pt. a distribui efortul pe o suprafaţă mai mare şi astfel mulineta să reziste mulţumitor. Suma acestor contacte/suprafeţe coroborată cu rostogolirea/evoluţia danturii în canale, se traduce prin zgomot de contact, (redus mult acum datorită ungerii).

Mulineta aceasta nu are nici o piesă în comun cu vechiul Morethan. Nu mai are pinion din oţel, nici rulmenţi în Knobul manivelei, are discuri mai mici în tambur, un ax al tamburului mult mai subţire, un pinion din plastic pe oscilaţie, un floatingshaft aproximativ, rotor şi braţ de pickup din ,,plastic" etc. Are în plus ulei magnetic şi o ,,încuietoare" care să descurajeze cât mai mult demontarea şi verificarea ungerii angrenajelor...

Vă las pe dv. stimaţi colegi să formulaţi (dacă doriţi) concluziile.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 07 Noi 2019, 09:02

Ar mai fi un aspect de mentionat referitor la acest Morethan Hi Speed. Knobul manivelei poate da de furca in timp utilizatorilor fiindca este imbracat intr-un material cauciucat care este sensibil la grasimile de pe maini si devine lipicios, putand chiar sa se descompuna ca cele cu care au avut probleme cei de la Shimano... Trebuie periodic degresat si pudrat cu talc. Asa am procedat si eu cu acesta, fiindca deja incepuse sa devina lipicios.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 07 Noi 2019, 19:02

Câteva informaţii despre o mulinetă Daiwa modelul Steez EX 2508 H, (cam zgomotoasă).

De cum am scos tamburul, am observat un ax al tamburului neobişnuit de murdar:
Imagine

Iată şi cauza care a produs efectul de murdărire excesivă a agentului de gresare de pe axul tamburului, care s-a amestecat cu particule rezultate din frecări. La acest model, Daiwa nu a folosit o bucşă din teflon la floatingshaft (în partea de sus) ci una din metal (bronz) prin care se freacă axul tamburului, producând efecte de bănuit:
Imagine

La interior, o ungere ,,de fabrică"
Imagine

Pe angrenajul rotorului, doi rulmenţi cu bile necapsulaţi, din care unul (cel mic) zgomotos. Tot în poza de mai jos se vede şi racordul de oscilaţie/antitorsiune, care este ceva mai solid decât la modelul vechi, datorită urechii de sprijin care acum este închisă, nu mai este de tip ,,furcă"
Imagine

Pe verso, se vede şi sursa zgomotului, ce poate fi asimilată unui defect de fabricaţie şi anume, cămaşa interioară a rulmentului este în contact cu colivia ce conţine bilele. Din contactul celor două rezultă o funcţionare zgomotoasă.
Imagine

Pentru reducerea zgomotului, în astfel de rulmenţi, se recomandă ungerea cu vaselină,(nu foarte vâscoasă) care estompează zgomotul rulmentului. Am mai executat şi o operaţiune de relaxare a tensiunii exercitate de şaiba ondulată asupra rulmentului mic (cel gălăgios), aşa cum am arătat şi în postări anterioare şi acum se mişcă mai fluid.

În linii mari, mulineta aceasta a rezistat destul de bine solicitărilor, uleiul magnetic e încă la locul său şi acum că e verificată, curată şi unsă e aptă de pescuit.

-----------------------------------------------------

Şi câte ceva despre o Daiwa Certate 2506 H (tot zgomotoasă).

În tamburul acestei mulinete există un singur disc din pâslă, dar de dimensiuni mari care asigură un drag de 3kg. În poza de mai jos se văd şi două mici deformări pe laturile mari ale orificiului rectangular din platoul cu ,,fustă", care s-au produs ca urmare a strângerii knobului de frână la solicitări mai mari de 3 kg. Am rectificat uşor ulterior cele două deformări prin batere uşoară pe nicovală:
Imagine

După demontarea rotorului, am remarcat lipsa peliculei - barieră de ulei magnetic:
Imagine

Aşa arată angrenajele acestei mulinete (aluminiu şi bronz) cu raport de recuperare mare, 6:1, cu o înclinaţie mare a danturii şi a canalelor, pentru mărirea suprafeţelor de contact în angrenare:
Imagine

Deşi în această mulinetă nu umblase nimeni înaintea mea, uleiul magnetic dispăruse cu totul. Ansamblul magnetic indicat în poza de mai jos, n-a fost capabil să reţină preţiosul ulei timp îndelungat aşa cum fusese proiectat.
Imagine
Concluzia? O las în seama dv.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 08 Noi 2019, 16:40

Despre o Daiwa Certate Hyper Custom 2500R.

Nu ştiu cum, dar deşi se credea că în această mulinetă nu umblase încă nimeni, în knobul manivelei lipsea un rulment şi în locul său era prezentă o bucşă. Nu am mai întâlnit o astfel de configuraţie mixtă:
Imagine
Am avut la dispoziţie un rulment şi am înlocuit acea bucşă.

Mergând mai departe cu demontarea, am găsit trei şaibe de calare a capacului pe carter, un indiciu relativ că nu se umblase încă în mulinetă. De obicei, cei care deschid aceste mulinete pierd şaibele respective, sau nu le mai montează:
Imagine

Un pinion frumos...
Imagine

Şi o şaibă distanţier dreaptă la acest tip de Daiwa, indicată în poza de mai jos, care lăsa joc rulmentului cel mic cu bile în scaunul său. O şaibă pe care o voi îndoi puţin la remontare, pentru a împinge corect rulmentul în locaşul său:
Imagine

Ca şi la mulineta dintr-o postare anterioară şi la aceasta este prezent un fâşâit la rulmentul cel mic cu bile de pe angrenajul rotorului. Un rulment CRBB cu cămăşi negre, original, dar care nu este prevăzut cu siguranţe la capacele laterale şi pentru a cărui decapsulare în vederea diagnosticării şi/sau a ungerii e obligatoriu să distrugem cel puţin un căpăcel lateral, fiindcă este clipsat:
Imagine
Totuşi, am reuşit să introduc vaselină în el şi să-l fac mai silenţios, fără să-l stric deloc. Am topit la cald o anume vaselina şi am scufundat rulmentul în ea. După răcire, l-am scos şi l-am testat. Zgomotul s-a redus, dar nu de tot şi bănuiesc că exixtă şi la acest rulment un contact între colivia care conţine bilele şi cămaşa interioară a rulmentului.

În rest, totul în regulă, iar remontarea a fost o operaţiune de rutină fără aspecte inedite demne de menţionat. Una din cele mai bune mulinete:
Imagine

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 08 Noi 2019, 17:51

@ ,,anem"
M-aţi întrebat atunci când am reparat asta:
Imagine
anem scrie:
16 Noi 2017, 00:10
interesanta abordare ... ma poti tine la curent in cazul in care piesa va ceda in zona in care plasticul a fost topit pentru fixarea tablitei si a "agrafei"?
M-am întâlnit cu utilizatorul mulinetei şi l-am întrebat de starea acelui braţ de pickup reparat aşa cum aţi văzut în acest topic. Foloseşte în continuare mulineta cu acel braţ rupt şi reparat. E încă ok.

Deasemenea mai sunt câteva reparaţii despre care ştiu că încă rezistă. Acestea au fost piesele deteriorate a căror reparaţie am descris-o şi aţi văzut-o pe acest topic:

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Imagine

Toate au fost reparate fără a utiliza piese de schimb, ca şi multe altele, despre care nu mai ştiu însă nimic.

Despre un singur băţ reparat am aflat că s-a fisurat lacul epoxidic de acoperire (marca ,,flexi coat"), dar reparaţia în sine rezistă.

Numai bine!

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 09 Noi 2019, 19:53

M-a rugat cineva să identific şi să încerc soluţionarea unui blocaj la o mulinetă Daiwa Certate 2000, pe care o cumpărase la mâna a 2-a şi despre care nu putea să-mi ofere multe informaţii. Rotorul era blocat complet.

Am, bănuit înainte de a o deschide probleme în sistemul de oscilaţie, dar s-a dovedit a nu fi aşa. Am observat şi o lovitură în buza tamburului:
Imagine

Omul a păstrat-o cu butonul de setare a antireturului pe ON:
Imagine În momentul în care l-am pus pe OFF, rotorul s-a eliberat din strânsoare. Nu e bine să păstraţi şi să transportaţi mulineta cu butonul pe on nici măcar când e defectă.

Cu mare dificultate şi cu multe precauţiuni am reuşit să desfiletez manivela de pe butucul angrenajului. N-am întâlnit până azi o manivelă strânsă atât de tare. Şi am văzut destule... Asta e o dovadă că manivela suportase apăsări extreme dacă s-a strâns în aşa hal.

Când am desfiletat Knobul de frână ca să scot tamburul nu se auzea clickul specific, iar pe unele porţiuni ale sale era prezent (şi nu ştiu de ce) adeziv superglue. O altă constatare şi o dovadă a solicitărilor extreme am găsit-o privind tamburul. Platoul cu ,,fustă" avea orificiul care trebuia să fie rectangular, rotunjit total:
Imagine

Începuseră să apară şi să se înmulţească dovezile unei intervenţii anterioare neglijente. Piuliţa rotorului fusese ,,agresată" cu scule nepotrivite:
Imagine

În momentul în care am demontat rotorul, a căzut pe masă o bucăţică de metal ruptă din rotor şi care şi blocase mulineta înţepenindu-se între rotor şi corp. Era clar că rotorul încasase o lovitură puternică, fiindcă avea şi capacul de aripă spart deasupra locului unde se rupsese (dedesubt) fragmentul de rotor din poza de mai jos:
Imagine

Evident, cineva introdusese vaselină în această mulinetă:
Imagine

Altă belea: Capacul carterului se ţinea mai mult în şurubul din coada mulinetei, celelalte două fiind destrânse rău. Intra lera de 0,5.... O mulinetă care funcţionează şi mai e şi solicitată cu capacul destrâns, se poate defecta grav şi sigur dobândeşte călcătură secundară pe pinioane şi ,, mârâitul aferent"
Imagine
Imagine

Nici una din şaibele de calare nu mai era prezentă şi nici vorbă de repere pe pinioane:
Imagine

Iată în poza următoare, cum s-a făcut gresarea anterioară şi câtă vaselină este pe dantura pinionului conducător, atunci când ungerea se face fără demontare totală:
Imagine

Şi această mulinetă fusese echipată din construcţie cu o şaibă distanţier plană, pe care aveam să o îndoi puţin la remontare ca să ţină rulmentul cel mic cu bile de pe angrenajul rotorului, corect fixat în scaunul său. Piesa indicată mai jos şi care la montare vine între angrenaj şi rulment, nu in ordinea în care apare în fotografie:
Imagine

Pinionul conducător analizat sub lupă, a confirmat şi el ,,abuzurile de putere". Fiecare dinte avea colţul interior afectat/turtit din cauza solicitărilor extreme. Nu ştiu dacă asta se vede şi în poză...
Imagine

Dacă până acum am văzut jumătate din mulinetă, atunci în poza următoare avem cealaltă jumătate, după demontare şi putem observa următoarele:
-Indicatorul portocaliu desemnează încă o piesă defectă din tambur. De aceea insist mereu pe restaurarea înălţimii pachetului de discuri, ca să nu se ajungă în astfel de situaţii în care tasarea să permită discului cu patru braţe să iasă din orificii şi să nu la mai găsească la strângerea knobului de frână. Se vede şi o succesiune eronată a discurilor în pachetul de frânare.
-Indicatorul galben desemnează locul de unde s-a rupt fragmentul de rotor.
-Indicatorul albastru e în contact cu fisura din capacul aripii de rotor care încasase izbitura aceea zdravănă.
-Acul de metal indică spre orificiul de demontare a căpăcelului din knobul manivelei, deteriorat de o sculă nepotrivită.
-Am mai depistat montată pe dos şi acea siguranţă care închide rulmentul în galet la acest model şi care în mod normal are o singură poziţie care face uşoară demontarea (şi despre care v-am mai informat cu alte ocazii). La intervenţia anterioară fusese montată greşit şi a fost dificil s-o extrag din acest motiv.
-Nici această mulinetă nu avea gresare deloc la arcul pickupului şi la tija sa interioară, ca de obicei.
-Bineânţeles că şi nituirea contragreutăţii (cum se vede în poză) pe tubulatura pickupului fusese compromisă când se intervenise la galet într-o manieră greşită. A fost necesar să o repar.
-Articulaţia pickupului a necesitat şi ea bucşare reparatoare.
Imagine

În poza următoare se văd reparate cele două discuri (cel cu fustă şi cel cu 4 braţe) care fuseseră deteriorate. Aceasta e succesiunea corectă a discurilor din pachetul de frânare şi suplimentar, am introdus un disc adiţional ce va fi lipit de discul cu ,,fustă" pentru restaurarea înălţimii pachetului de discuri:
Imagine

În poza următorare se vede orificiul restaurat şi la fel înălţimea pachetului de discuri după reparaţie. Gata de montare şi testele finale:
Imagine

Mulineta e perfect funcţională, dar nu se încadrează în standardele unei persoane pretenţioase, fiindcă este prezent un oarecare mârâit, care are o relaţionare firească cu solicitările extreme la care a fost supusă această micuţă Daiwa de 2000, dar şi cu abordarea ,,nesănătoasă" a sesiunii de întreţinere anterioară acesteia.

Chiar îmi pare rău când văd ,,scule" valoroase puse pe ,,butuci" datorită manierelor greşite de exploatare şi întreţinere. Pentru acestea nu poate fi acuzat constructorul...

Seară bună tuturor!

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 12 Noi 2019, 09:04

Am avut o discutie pe mesageria privata a forumului cu un respectabil domn, despre frana mulinetelor si despre calitatea franarii, care este importanta si sub aspect practic fiindca protejeaza intregul echipament cu care pescuim, ajuta si la capturarea si obosirea pestelui si pentru care am si cheltuit bani, intrucat din pretul mulinetei o parte inseamnata este alocata ansamblului care ofera si regleaza controlul eliberarii firului la solicitari.

Am hotarat de comun acord cu colegul de forum cu care am avut dialogul respectiv sa fac publice acele informatii care pot fi de interes general pe aceasta tema.

1) Asezarea discurilor de franare

La majoritatea mulinetelor, pachetul de discuri conţine o succesiune de discuri metalice şi de elemente de fricţiune, care trebuie alternate după cum urmează :

- Baza locaşului discurilor, din interiorul tamburului constituie prima suprafaţă de frânare.
- Urmează un disc de fricţiune.
- Un disc metalic fix pe axul tamburului, cu orificiu rectangular (sau alta forma).
- Un alt disc de fricţiune.
- Un disc metalic fix în tambur (cu urechi de fixare) şi cu orificiul rotund.
- Un alt disc de fricţiune.
- Discul final, metalic (cu ,,fustă"sau fara) fix pe ax şi orificiu rectangular, (sau alta forma, dar nu rotund) încheie pachetul de frânare, care va fi asigurat de obicei cu o siguranta din sarma (dar mai sunt si alte variante).
Toate discurile de frictiune vor fi unse cu agenti de gresare, ca sa nu dezvolte caldura excesiva, ca sa reziste mai bine in timp, dar si pentru o franare constanta pentru o anumita valoare de setare a knobului de reglare.

2) Siguranta ce inchide pachetul de discuri

Între siguranţă şi discul cu ,,fustă" trebuie să existe libertate de mişcare, să nu fie în contact, deci un mic spaţiu între ele e necesar.

3) Verificarea franarii, poate fi facuta de catre oricine doreste acest lucru si exista cel putin doua teste, pe care oricare dintre noi le poate face acasa, fara sa detina instrumente specializate de masurare, astfel:

A) Limita inferioara de retinere a firului si calitatea franarii.

-Demontati mulineta de pe bat.
-Strangeti cam pana la jumatate knobul de frana.
-Treceti firul pe sub galet.
-Tineti mulineta in aer, suspendata doar de fir. Recomandabil, deasupra unei saltele, pentru a evita vreun incident.
-Tinand doar de fir, destrangeti incet, click cu click knobul de frana, pana ce observati ca mulineta incepe sa cedeze fir sub actiunea propriei greutati si incepe sa coboare.
-Urmariti coborarea mulinetei spre saltea. Daca coborarea e lenta, constanta, deci fara accelerari sau poticniri, aveti o frana buna. Daca nu, atunci trebuie sa verificati ungerea discurilor din interiorul tamburului si eventual daca nu cumva exista vreo eroare in dispunerea (succesiunea corecta ) a acestora.

B) Limita superioara de retinere a firului. Pentru extrema cealalta, in care se verifica capacitatea de retinere, puteti face alta verificare.

-Strangeti knobul franei aproape la maxim. Am spus ,,aproape" pentru ca totusi resortul de uniformizare a franarii din Knob sa mai actioneze asupra pacheetului de discuri.
-Cautati o masa egala cu ,,max dragul" inscris pe prospectul mulinetei. De ex. pt. 3kg, puneti 3l de apa intr-un bidon (de 5l).
-Legati firul de manerul bidonului si tinand de mulineta, incercati sa saltati bidonul de la pamant.
-Daca ati reusit, atunci nu e ok, si trebuie si in acest caz verificata ungerea discurilor din pachetul de franare, fiindca frana dv. excede prescriptiile producatorului ceea ce reprezinta un risc pentru integritatea componentelor mulinetei.
-Daca nu reusiti sa ridicati bidonul fiindca mulineta cedeaza (la limita) fir, atunci aveti o frana perfect functionala.

Poate sunt si aspecte pe care le-am omis din tema aceasta si daca este asa, va rog pe dv. sa completati. Discutia este una orientativa, dar nu strica sa fie cat mai completa si complexa. Scopul ei final ca si cel al intreguliui topic este intelegerea unor aspecte, imbogatirea ,,bagajului" de cunostinte teoretice pana la limita transpunerii lor in actiuni practice si am in prezent satisfacta sa aflu ca tot mai multi dintre dv. isi rezolva problemele in regie proprie si nu mai sunt nevoiti sa apeleze la serviciile altora.

Cu respect, T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 12 Noi 2019, 13:50

Stiu ca postarea anterioara a fost cam lunga, (ca multe altele din postarile mele) dar este asa fiindca imi doresc ca ceea ce exprim sa fie cat mai explicit posibil si bine organizat, astfel ca aceia dintre dv. care sunt interesati de acest topic sa primeasca informatia cat mai aproape de formula integrala, cu explicatii si fotografii atunci cand e cazul. Sunt o multime de oameni inteligenti si cu mult bun simt pe acest forum care apreciaza pozitiv aceasta implicare a mea si pentru ei in primul rand ma straduiesc sa am un aport complex de informatii. Fac asta pentru ei si imi asum riscul de a fi catalogat gresit, fiindca nu intotdeauna un raspuns amplu este apreciat corect. Am patit asta nu demult pe mesageria privata, unde am adresat un astfel de raspuns mai ,,larg" a carui redactare mi-a luat ceva timp si am dat gres, fiindca destinatarul mi-a raspuns ca-i face scarba sa citeasca mai mult de 2 randuri si dupa intelegerea lui a apreciat ca dupa cum vorbesc (scriu) n-am mai mult de patru clase, a luat in calcul ca as fi handicapat cu retard mintal, comunist bolsevic, etc, si mi s-a adresat chiar cu apelativul ,,bai rahatule". Toate acestea, fiindca a vrut (,,vreau sa te uiti") sa-i servisez o mulineta, iar eu am avut dreptul si am indraznit sa-l refuz. I-am inteles firea, ca e un tanar care putea sa-mi fie copil (nu m-a deranjat deloc ca e strain de gramatica limbii romane) si l-am rugat adresandu-ma cu calm tot la persoana a doua plural sa uite de existenta mea. Acum e pe lista de ignorare a forumului si n-am sa-i mai adresez vreodata nici macar un cuvant. In fine...

--------------------------------------------------------------------------------

Ieri am pescuit salaul la twister pe lac, din barca si am folosit de nenumarate ori dezagatatorul:
Imagine

Am avut pe aceeasi naluca zeci de prezentari si multi salai (15) au ajuns in barca. De aceea, n-am vrut s-o pierd. Am reusit s-o recuperez de fiecare data. Asta e:
Imagine

Spre finalul partidei, o muscatura a unui strapazan mi-a retezat codita shadului. l-am pus deoparte si am continuat partida cu altul. Azi am reparat shadul respectiv (cel de jos in poza urmatoare) si inca unul. Pentru asta, am taiat in felii un alt shad mutilat de pesti mai demult si am obtinut astfel noi codite. A urmat lipirea prin incalzire a ambelor parti de lipit la flacara unei torte:
Imagine

Bucatile pot fi lipite si cu super glue, dar eu prefer sa fac lipirea la cald, ca partile sa fuzionaze. Se mai pot ajusta cu foarfeca si unghiera pe ici pe colo, iar rezultatul e bun si cel mai adesea, obtin o naluca unica, care se poate dovedi chiar mai prinzatoare decat originalele, fiindca ofera altceva, ceva diferit de produsele de serie (in special ca forma vibratie).

Am avut chiar un astfel de twister carpit pe care il foloseam doar la crepuscul; partea din fata verde de la un shad si coada ,,o secera" galbena de la un grub, care mi-a adus zeci si zeci de salai, atunci cand ziua se ingana cu noapotea si care nu avea rival. In final, a ajuns intre doi bolovani pe fundul apei si acolo a ramas pe vecie...

De aceea, cred ca nu e fara rost sa va diversificati trusa si sa transformati (simplu) o naluca distrusa intr-una unica, prinzatoare.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
johnnybravo
Moderator
Moderator
Mesaje: 2367
Membru din: 02 Oct 2006, 15:07
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de johnnybravo » 12 Noi 2019, 16:36

eu nu recomand super glue pt ca intareste rau plasticul, am mai folosit varianta topirii cu bricheta dar se innegreste siliconul si capata miros.... cred ca o solutie lipicioasa gen prenadez ar fi buna dar n-am pe acasa sa incerc :D

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 13 Noi 2019, 20:08

Urmează câteva imagini cu ceea ce se strică/uzeză în timp la o Stella model FE.

Deşi mulineta are un număr mare de simeringuri, în zona galetului, constructorul a neglijat instalarea unora, bazându-se doar pe rulmenţii capsulati. Ei bine, din acest motiv ajunge multa mizerie şi apă la aceşti rulmenţi şi îi degradează, dobândind fâşâit. În poza de mai jos se văd componentele murdare ale ansamblului galet, dar şi un arc rupt. Cel care asigură poziţia bistabilă a pickupului:
Imagine

Pinionul conducător şi-a pierdut ,,aura" de poleială în zona de contact a danturii sale cu pinionul condus:
Imagine

Deşi mulineta are două axe antitorsiune, dintr-o eroare de poziţionare exactă a acestora, deci din construcţie, doar una din bare preia toată sarcina şi dovada este aceea că pe ea avansează uzuri pronunţate, în timp ce cealaltă bară rămâne intactă. Puteţi să le inversaţi la montaj, fiindcă au aceleaşi cote la acest model şi astfel sprijinul se va face pe o bară nouă...
Imagine

La aceste aspecte inerente generate de exploatare, se mai adaugă câteodată şi efectele greşelileor pe care le fac cei care se implică în servisarea mulinetelor, fără a avea scule, cunoştinţe şi atenţia necesară. Aşa a păţit şi această stea marca Shimano. Omul n-a avut cheie tubulară pentru demontarea piuliţei rotorului şi a strâns-o până la deformare între fălcile unui cleşte patent. S-a pierdut astfel planeitatea suprafeţei de etanşare necesară simeringului de deasupra:
Imagine
Greu, dar într-o jumătate de oră, am reuşit s-o refac perfect.

Ca o paranteză, pentru Shimano, mi-am bricolat un set de tubulare dar pentru Daiwa folosesc atunci când e nevoie o cheie standard inelară ca să nu ating siguranţa cu trei braţe de pe piuliţă:
Imagine

Altă problemă, destul de frecvent întâlnită este montarea greşită a garniturii ,,potcoavă" dintre capacul carterului şi carter şi mototolirea ei, sau chiar ruperea:
Imagine

La astea se adaugă şuruburi nenorocite de şurubelniţe nepotrivite şi instalate cu filetul uns în loc să fie asigurat cu vopsea, care bineânţeles că se slăbesc din strânsoare în timp şi creează probleme. Asta desigur nu o veţi păţi dv. stimaţi colegi, urmăritori ai acestui topic.

Stella FE, aşa cum este, cu bune şi rele, rămâne în continuare cea mai completă variantă dintre toate Stellele fiindcă conţine o reuniune de elemente care nu este prezentă la celelalte.
Conţine deopotivă doi rulmenţi cu bile pe angrenajul rotorului, (X-SHIP) buton de ON /OFF antiretur, o mulţime de simeringuri de etanşare, nu i se dizolvă knobul manivelei şi altele. Mai e şi frumoasă:
Imagine

Deci, scule potrivite, o informare temeinică în prealabil, atenţie la demontare/remontare, un strop de determinare, eventual fotografii pas cu pas asupra reperelor şi etapelor operaţiunilor şi nu aveţi cum să greşiţi.

T.D. Rew.

Scrie răspuns