Premieră! Un ,,eveniment" nefericit. Am întâlnit acest defect de zeci de ori, dar niciodată până acum la Shimano şi n-aş fi crezut că voi da de el la o Stella. Nu e vorba de modelele FA, FB... ci de FJ!!! O mulinetă nouă, ce n-a mai fost deschisă până acum. O mulinetă ce manifesta blocaje după un drill cu un crap de cca. 8 kg:
Iată şi cauza care a produs defectul. Axul tamburului strâmb! Ceea ce e de mirare este că frâna mulinetei nu a protejat mecanismul, iar conform calculelor inginerilor proiectanţi, tocmai acesta este motivul limitării capacităţii de frânare şi anume protejarea componentelor mulinetei la suprasolicitări (şi implicit a întregului ansamblu, mulinetă, băţ, fir, cârlig). Din moment ce această mulinetă nu a primit ,,upgrade"-uri cu discuri de carbontex în sistemul de frânare ci a funcţionat cu echiparea de fabrică cu discuri din pâslă, rezultă că cineva nu şi-a făcut treaba în faza de proiectare şi ulterior la testele de anduranţă:
Desigur, a fost un defect ce s-a putut remedia. Am ales să înfăşor axul în mai multe straturi de hârtie, apoi prin mai multe repetări/verificări, din aproape în aproape, am adus axul la forma liniară şi necesară unei funcţionări fluide. Am uns apoi bine cu vaselină şi ulei discurile din pâslă, pentru a evita repetarea deformării axului la un eventual drill solicitant. Rămâne totuşi întrebarea: De ce o mulinetă modernă, vârf de gamă, aparţinând unei firme de renume, cedează tocmai când e mai mare nevoie de fiabilitate? E de înţeles în contextul economic al zilelor noastre ca viaţa produselor să fie limitată deliberat din faza de proiectare, sau aşa cum am arătat de curând, din faza de montaj, însă atunci când piesele se deformează fiindcă unul din sisteme (cel de frânare în cazul de faţă) nu îşi îndeplineşte misiunea, sau materialele sunt prea moi pentru a mai putea fi protejate, atunci se naşte concluzia: Produsul - firma, nu merită banii! Rămân la impresia pe care mi-au cristalizat-o multitudinea de deranjamente ce apar la produsele de generaţie nouă - cu masă mică, cu mult plastic şi piese tot mai puţine, din materiale îndoielnice, cu piese subdimensionate şi anume, că se lucrează tot mai prost. Nu e vorba doar de Shimano. La Daiwele ultrauşoare se îndoaie axele fiindcă sunt moi şi subţiri, pinioanele de pe oscilaţie se sfărâmă fiindcă sunt din plastic, antitorsiunea are probleme de concepţie, etc. Cred că e momentul ca banii pescarilor să meargă cu folos spre alte firme...
T.D. Rew.