
Rubrica reparatii echipamente pescuit
Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Adevarat ati grait.... 

Dumnezeu a creat cerul si pamantul,restul e facut in China.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Mulțumesc ,,DEM". Încerc să ,,zugrăvesc" în imagini și cuvinte ceea ce poate fi de folos ca informație pentru cei interesați. În ultimii 30 de ani m-am confruntat cu o cazuistică vastă și m-am deprins să văd cauze și efecte, să caut soluții la defecte, iar într-un târziu m-am decis să devin membru al acestui forum, pentru a oferi cu folos puțin din cunoștințele ce le-am acumulat. Am avut astfel onoarea să schimb impresii cu colegi de forum în care am găsit oameni de calitate.
Respectele mele!
T. D. Rew.
Respectele mele!
T. D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
E foarte posibil ca acel ax stramb sa fie din trasul excesiv cu frana stransa in agataturi, am vazut de suficiente ori asta, mulinete folosite pe post de vinci. Drillul cu crapul poate doar a adaugat ultima picatura
www.spinningclub.ro
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Da, posibil, doar că atunci când pe prospectul mulinetei este declarată capacitatea de frânare a unei mulinete, producătorul se referă la performanța realizată cu frâna strânsă la maxim. Teoretic, presiunea pusă pe discurile de frânare atunci când frâna e strânsă, ar trebui să fie astfel calculată încât să nu permită deteriorări, asemeni unei supape de refulare a excesului dăunător. Desigur, întreținerea/ungerea discurilor are rolul său și nu trebuie neglijată. De asemenea, cei care au înlocuit discurile din pâslă cu unele din carbontex, trebuie să știe că nu vor mai putea pescui cu frâna strânsă la maxim fără a risca să distrugă mulineta. Părea mea...
T. D. Rew.
T. D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Are logica ce spui, din pacate asta am cerut asta avem: am cerut sa fie cat mai usor orice, cat mai senzitiv cat mai lin, cat mai... astea vin la pachet cu dezavantaje.
www.spinningclub.ro
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Buna tuturor, as avea cateva mulinete de servisat/intretinut spinning dar si baitcast. Puteti sa ma indrumati catre un pasionat si priceput mester?
Multumesc.
Multumesc.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Tdum
Pentru a ajunge sa vezi curcubeul trebuie mai intai sa suporti ploaia.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Talpa de sprijin a unui inel matisată prea strâns pe un blanc ultraușor, cu peretele foarte subțire, produce adesea astfel de efecte:

Matisarea inelului trebuie să fie atent executată, fără a strânge puternic spirele, fixarea fiind desăvârșită prin lacul de acoperire. Eu chiar aș recomanda un matisaj inițial cu ață foarte subțire sub tălpile de sprijin ale inelelor la astfel de blancuri, pentru ca fibrele blancului să nu vină în contact direct cu metalul - talpa inelului.
T. D. Rew.

Matisarea inelului trebuie să fie atent executată, fără a strânge puternic spirele, fixarea fiind desăvârșită prin lacul de acoperire. Eu chiar aș recomanda un matisaj inițial cu ață foarte subțire sub tălpile de sprijin ale inelelor la astfel de blancuri, pentru ca fibrele blancului să nu vină în contact direct cu metalul - talpa inelului.
T. D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Azi aduc în discuţie câteva informaţii ce ţin de cumpătare în exploatarea mulinetelor, desigur pentru aceia dintre dv. care vor să ţină cont de ele.
Suprasarcinile. Sunt situaţii solicitante pentru integritatea mulinetelor şi au efecte distructive dacă nu sunt sistate sau evitate la timp, dacă există defecte ori s-au făcut modificări în sistemul de frânare al mulinetelor, dacă sunt modele prost construite şi în final, dacă au ratat în mod repetat sesiunile de întreţinere. Iată câteva exemple de efecte nedorite:
Ax deformat ca urmare a apăsării energice pe manivelă, cu frâna upgradată cu carbontex şi strânsă la maxim:

Efectele incipiente asupra danturii:

Efectele terminale asupra danturii:

Efecte ale suprasolicitărilor pe termen lung, coroborate cu un proiect prost şi lipsa gresării, asupra sistemului de antitorsiune. Se poate observa pe racordul de oscilaţie-antitorsiune pe stânga un contact nefiresc cu pinionul de oscilaţie, iar pe dreapta, urme ale contactului cu dantura pinionului conducător, datorate uzurii unicului sprijin:

Spălat şi întors, racordul ne dezvăluie amploarea uzurii patinei. Metalul s-a erodat în contact cu carcasa, în punctul de sprijin. Asta denotă calcule prost făcute, sau chiar mai grav, o rea intenţie bine calculată:

Pentru cei mai mulţi, acest moment înseamnă renunţarea la mulinetă. Totuşi, există o variantă de reparaţie care va aduce mulineta la o stare tehnică superioară celei de fabricaţie. Trebuie însă un pic de atenţie şi determinare. Se execută astfel două găuri şi două piese, una reprezentând restaurarea cotei patinei iniţiale, deci compensarea uzurii, iar cealaltă reprezintă închiderea braţului dinspre talpa mulinetei şi crearea celui de al doilea sprijin antitorsiune. Mai e necesar şi un şurub.

Se montează cele trei piese şi se dublează durata de ,,viaţă" a mulinetei. (Shimano Seido în acest caz)

Sistemul poate fi implementat şi la unele mulinete de la Daiwa, de ex. ProcasterA. Ele vin aşa din fabrică:

Se execută găurile pentru un ax de sprijin suplimentar şi se construieşte acest ax, cu un capăt subţiat la o cotă mai mică cu rol de opritor în partea de sus. În partea de jos, acest ax va fi închis cu masca din coada mulinetei:

Se montează în poziţia finalăşi se gresează:

Am desenat aici schematic ceea ce mi-aş fi dorit să văd în mulinete, măcar în cele scumpe. O echipare cu 4 rulmenţi în sistemul de oscilaţie-antitorsiune, deci două sprijine pe rulmenţi, unde frecările să fie excluse şi uzurile eliminate. Este important ca şi axul tamburului să aibe o sprijinire corespunzătoare, fără jocuri în interiorul pinionului melc, fie printr-o prelucrare la cotă de precizie, fie prin două sprijine sus-jos pe bucşele unui sistem floatingshaft.

Din păcate în unele din cele mai scumpe mulinete nu am reuşit să implementez un al doilea sprijin care să preia din torsiunea aplicată de tambur prin axul său asupra racordului şi avem asta!!!

Urechiuşa aceea firavă (cea de jos în poză) preia toată torsiunea generată de lupta cu peştele şi se mai şi freacă pe bară, acolo nefiind nici un rulment.
Acestea fiind spuse e important de reţinut că trebuie acordată atenţie sistemului de frânare al mulinetei, el fiind cel care asigură în mare măsură protecţia componentelor. Nu strângeţi niciodată la maxim frâna mulinetei (spre limita de blocare a tamburului). Discurile de frânare trebuie periodic curăţate şi unse, compensate uzurile dacă e cazul şi deasemenea curăţat şi uns sistemul de antitorsiune, dar şi pinioanele şi axul tamburului. Când sunt sarcini mari, (somni în drill) folosiţi pompajul din lansetă pentru apropierea peştelui nu doar prin acţionarea susţinută şi în forţă manivelei. Vă doresc fir Întins şi reparaţii cât mai puţine!
T.D. Rew.
T.D. Rew.
Suprasarcinile. Sunt situaţii solicitante pentru integritatea mulinetelor şi au efecte distructive dacă nu sunt sistate sau evitate la timp, dacă există defecte ori s-au făcut modificări în sistemul de frânare al mulinetelor, dacă sunt modele prost construite şi în final, dacă au ratat în mod repetat sesiunile de întreţinere. Iată câteva exemple de efecte nedorite:
Ax deformat ca urmare a apăsării energice pe manivelă, cu frâna upgradată cu carbontex şi strânsă la maxim:

Efectele incipiente asupra danturii:

Efectele terminale asupra danturii:

Efecte ale suprasolicitărilor pe termen lung, coroborate cu un proiect prost şi lipsa gresării, asupra sistemului de antitorsiune. Se poate observa pe racordul de oscilaţie-antitorsiune pe stânga un contact nefiresc cu pinionul de oscilaţie, iar pe dreapta, urme ale contactului cu dantura pinionului conducător, datorate uzurii unicului sprijin:

Spălat şi întors, racordul ne dezvăluie amploarea uzurii patinei. Metalul s-a erodat în contact cu carcasa, în punctul de sprijin. Asta denotă calcule prost făcute, sau chiar mai grav, o rea intenţie bine calculată:

Pentru cei mai mulţi, acest moment înseamnă renunţarea la mulinetă. Totuşi, există o variantă de reparaţie care va aduce mulineta la o stare tehnică superioară celei de fabricaţie. Trebuie însă un pic de atenţie şi determinare. Se execută astfel două găuri şi două piese, una reprezentând restaurarea cotei patinei iniţiale, deci compensarea uzurii, iar cealaltă reprezintă închiderea braţului dinspre talpa mulinetei şi crearea celui de al doilea sprijin antitorsiune. Mai e necesar şi un şurub.

Se montează cele trei piese şi se dublează durata de ,,viaţă" a mulinetei. (Shimano Seido în acest caz)

Sistemul poate fi implementat şi la unele mulinete de la Daiwa, de ex. ProcasterA. Ele vin aşa din fabrică:

Se execută găurile pentru un ax de sprijin suplimentar şi se construieşte acest ax, cu un capăt subţiat la o cotă mai mică cu rol de opritor în partea de sus. În partea de jos, acest ax va fi închis cu masca din coada mulinetei:

Se montează în poziţia finalăşi se gresează:

Am desenat aici schematic ceea ce mi-aş fi dorit să văd în mulinete, măcar în cele scumpe. O echipare cu 4 rulmenţi în sistemul de oscilaţie-antitorsiune, deci două sprijine pe rulmenţi, unde frecările să fie excluse şi uzurile eliminate. Este important ca şi axul tamburului să aibe o sprijinire corespunzătoare, fără jocuri în interiorul pinionului melc, fie printr-o prelucrare la cotă de precizie, fie prin două sprijine sus-jos pe bucşele unui sistem floatingshaft.

Din păcate în unele din cele mai scumpe mulinete nu am reuşit să implementez un al doilea sprijin care să preia din torsiunea aplicată de tambur prin axul său asupra racordului şi avem asta!!!

Urechiuşa aceea firavă (cea de jos în poză) preia toată torsiunea generată de lupta cu peştele şi se mai şi freacă pe bară, acolo nefiind nici un rulment.
Acestea fiind spuse e important de reţinut că trebuie acordată atenţie sistemului de frânare al mulinetei, el fiind cel care asigură în mare măsură protecţia componentelor. Nu strângeţi niciodată la maxim frâna mulinetei (spre limita de blocare a tamburului). Discurile de frânare trebuie periodic curăţate şi unse, compensate uzurile dacă e cazul şi deasemenea curăţat şi uns sistemul de antitorsiune, dar şi pinioanele şi axul tamburului. Când sunt sarcini mari, (somni în drill) folosiţi pompajul din lansetă pentru apropierea peştelui nu doar prin acţionarea susţinută şi în forţă manivelei. Vă doresc fir Întins şi reparaţii cât mai puţine!
T.D. Rew.
T.D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Iată o imagine grăitoare despre efectele suprasolicitărilor asupra suprafețelor de contact ale danturii pinionului conducător. În cazul de față, pinionul aparține unei Daiwe Certate 2500R Custom:


Efectele acestea pot fi generate și de impuritățile prezente în agentul de gresare (vaselină), ori rulajul în sarcină cu capacul carterului destrâns. Mulineta în cauză a avut parte de toate acestea cumulate. Rezultatul... Un mârâit care nu se mai vindecă.
T. D. Rew.


Efectele acestea pot fi generate și de impuritățile prezente în agentul de gresare (vaselină), ori rulajul în sarcină cu capacul carterului destrâns. Mulineta în cauză a avut parte de toate acestea cumulate. Rezultatul... Un mârâit care nu se mai vindecă.
T. D. Rew.