mulinete de forta vs rulment la galet

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

Avatar utilizator
grey-wolf
veteran
veteran
Mesaje: 1525
Membru din: 14 Noi 2009, 21:49
Localitate: SIBIU

Mesaj de grey-wolf » 10 Noi 2011, 23:31

kingofbeasts scrie:apropo, de patrunderea sarii si sau nisipului sau mizeriei la galet nu sunt mai multe sanse ca un rulment capsulat sa reziste in timp? ma gindesc ca in principiu sarea sau nisipul se comporta ca un smirgel la galet in cazul bucsilor cand 2 piese dure se invart una in alta in timp ce la rulmentul capsulat mizeria nu prea poate patrunde mai ales daca e gresat iar lipsa frecarii directe elimina jocurile. nu prea vad eu cum s-ar bloca un rulment si sa gripeze astfel rola galetului , cu atit mai mult cu cat rulmentul n-are niciuna din camasi fixa in angrenaj (nici cea exterioara pe care fara nici un efort se invarte rola si nici cea interioara care se invarte pe ax). ceea ce vreau sa spun defapt este ca un rulment blocat in cel mai rau caz se va comporta ca o bucsa la galet. :roll: :idea:
din cate stiu eu un rulment gripat, blocheaza si angrenajul din care face parte doar atunci cand e pozitionat prin presare cota in cota (avand ambele camasi fixe in angrenaj) :roll:

rulmentul se strica din cauza apei sarate (rugineste si se gripeaza ) poate sa fie cu ce capsulare vrei tu ca nu va fi perfect etans . in plus un rulment care merge greu trebuie schimbat . bucsa de bronz grafitat (alama ABS sau alte bazaconii ) o stergi cu cirpa , pui un pic de ,, unsoare " de care ai si dai linistit la peste . treaba asta poti sa o faci si pe girla nu numai acasa . pe girla sigur nu ai rulment de schimb. un rulment blocat se poate comporta ca o bucsa daca bilele sunt blocate si nu are cota de presare dar sigur se va invirti mult mai greu deci o bucsa obisnuita , iar daca rugineste cu totul se blocheaza , camasa exterioara si cea interioara cresc in volum din cauza ruginii si atunci sa vezi blocare si fara cote de presare .
in legatura cu Cormoranul : daca ai desfacut mulineta la galet ai putut vedea ce forma are acea bucsa pe care se invirte galetul .santul din bucsa e pentru frecare minima si pentru a pastra in el vaselina . nu va ,,unfla " galetul 20000 de ture dar se invirte corespunzator si suficient cit sa nu se taie si sa protejeze si firul . am si eu mulineta asta si nu vorbesc din filme .
Daca 2 producatori Germani folosesc sistemul acesta eu sunt de parere ca poti avea incredere in el . sigur inginerii alora au facut niste ani de scoala si au anumite competente in domeniu .
semlecangheorghe scrie: ...Ca sa inlocuiesti un rulment iti trebuie o penseta si o surubelnita si ai rezolvat problema....In schimb o bucsa trebuie sa intre �usor presat�in locasul ei.Daca este de mult timp acolo ,probabil ca va fi si incapatinata la scoatere,si necesita o scula mai speciala..
pentru eficienta maxima rulmentii trebuie sa aiba cote de presare si pe camasa exterioara si pe cea interioara . teoretic ca practic in cazul mulinetelor nu au nici una nici alta ! astfel apar jocurile care descentreaza rulmentul si produc frinarea lui


bucsa teoretic trebuie sa aiba o cota de presare si una de alunecare sau doua cote de alunecare in functie de rolul ei in mecanism . practic in cazul galetului se prefera doua cote de alunecare si nici o cota
de presare .

nefiind mecanisme de extrema precizie fiecare producator face cum crede ca e mai bine . noi putem avea pareri proprii dar asta nu i va influenta cu nimic . astfel ca pentru inlocuirea unui rulment sau a unei bucsi la galet trebuie cam aceleasi scule .
un locuitor la mia de km² ! pamintul ne va suporta mai usor !

Avatar utilizator
kingofbeasts
veteran
veteran
Mesaje: 2875
Membru din: 20 Mar 2008, 16:58
Localitate: sibiu
Contact:

Mesaj de kingofbeasts » 11 Noi 2011, 09:19

buun . pai atunci daca tot e mai eficient si mai sigur sistemul cu bucsa la galet pentru ce se mai complica acelasi producator sa puna nu 1 ci 2 rulmenti la galet la alta mulineta la care, basca, mai imi da si garantie pe viata? nu e logic ca daca un mecanism cu 1 rulment are sanse sa se gripeze, atunci acelasi mecanism cu 2 rulmenti are de doua ori mai multe sanse sa se gripeze? sa fie oare vorba doar de considerente economice (avand in vedere faptul ca 2 rulmenti de calitate costa cit o mulineta ieftina)?

pikeman
veteran
veteran
Mesaje: 3982
Membru din: 28 Ian 2006, 23:27
Localitate: Brasov
Contact:

Mesaj de pikeman » 11 Noi 2011, 09:32

eu am avut o mulineta cu lagar la galet cand eram mai beginer(acu is beginer avansat), nu de foarte calitate si bineinteles nu am intretinut-o f bine, desi pentru un student o costat ceva bani :lol: :lol: :lol:

prima problema a fost rasucirea firului textil , acu daca dai la gig nu e bai, insa la avat viteza cam a fost :lol: :lol: :lol:

second hand problem, poi s-a cam umplut de carmaz si nu am observat decat dupa ce ma tot intrebam de ce mere asa greu la recuperare, poi nu din cauza la carmaz ci la un mini sant pe galet :oops:

Avatar utilizator
kingofbeasts
veteran
veteran
Mesaje: 2875
Membru din: 20 Mar 2008, 16:58
Localitate: sibiu
Contact:

Mesaj de kingofbeasts » 11 Noi 2011, 09:56

asta cu rasucirea firului cred ca tine mai mult de constructia rolei de la galet decit de ceea ce se afla sub ea (rulment sau bucsa) .
la santul pe rola sunt de acord, o rola care nu se invarte are sanse sa fie taiata de firele textile cu atit mai mult cu cit e fabricata dintr-un aliaj insuficient de dur.
oricum ar fi , un lucru e clar : un galet care nu functioneaza corespunzator distruge firul prematur.
totusi , de ce 2 rulmenti la galet? de ce n-ar fi destul 1? practic, un rulment sau 2 rulmenti fac acelasi lucru , ajuta rola sa se invirta mai usor. pe de alta parte insa 2 rulmenti = 2 frecari si 2 sanse de gripare
:roll: :roll:

Avatar utilizator
anem
veteran
veteran
Mesaje: 3046
Membru din: 30 Mar 2006, 11:54
Localitate: carpi

Mesaj de anem » 11 Noi 2011, 10:14

kingofbeasts scrie: ..........

totusi , de ce 2 rulmenti la galet? de ce n-ar fi destul 1? practic, un rulment sau 2 rulmenti fac acelasi lucru , ajuta rola sa se invirta mai usor. pe de alta parte insa 2 rulmenti = 2 frecari si 2 sanse de gripare
:roll: :roll:
marketing ... :lol:

o bucsa (lagar) bine facuta nu ar trebui sa aibe nici o problema la galet, nici macar cu mizeria ... dar nu vorbim doar de un cilindru din nu stiu ce material suspect ...
C&R ... un alt mod de a savura un peste ...

Avatar utilizator
Jedi
veteran
veteran
Mesaje: 1230
Membru din: 04 Apr 2007, 03:15
Localitate: Morealu de Jos

Mesaj de Jedi » 11 Noi 2011, 10:27

2 rulmenti = NU frecari laterale a rotitei conducatoare de fir.E strunjita de asa maniera la interior incit nu are joc lateral pe axu de pick-up.Cel putin asa e la un Penn SSm.

SVF
veteran
veteran
Mesaje: 4144
Membru din: 15 Mar 2006, 21:05

Mesaj de SVF » 11 Noi 2011, 10:33

lagarul- sa fie eficient,gresat cat mai des,poti aplica pe el forte mai mari
rulmentul- nu e nevoie de gresare la cei capsulati.o forta prea mare aplicata asupra lui mult timp il va deteriora destul de repede,dar in schimb e mai indicat la miscari de rotatie unde frecarea sa fie cat mai mica.

Avatar utilizator
edi_curiosul
veteran
veteran
Mesaje: 2276
Membru din: 08 Mar 2007, 23:43
Contact:

Mesaj de edi_curiosul » 11 Noi 2011, 10:39

sunt 2 poli:
lagar <-> rulment

forta mare <-> forta mica

frecare mare <-> frecare mica

lagarul rezista la forta mare pt ca are suprafata de contact mai mare <-> rulmentul rezista la forta mica pt ca are suprafata de contact mai mica

alunecare <-> rostogolire

rulmentii de mulinete puternice se ung cu vaselina (nu ai nevoie de finete, ai momeala mare, fir greu deci ai inertie) <-> rulmentii mulinete usoare se dau cu ulei sau chiar nimic in cazul rulmentilor ceramici

in instructiuni ce cere ungere dupa fiecare partida <-> in instructiuni ce cere ungere dupa fiecare partida

lagarul "acvaplaneaza" cu lubrifiantul (daca e uns la timp) <-> rulmentul nu este atat de dependent de lubrifiant ca un lagar (suprafata de contact mai mica - frecare mai mica ca la un lagar) sau eventual contracoroziunii

forta de "distrugere" este materialul galetului <-> forta de "distrugere" este camasa bilelor-rulmentului

Avatar utilizator
edi_curiosul
veteran
veteran
Mesaje: 2276
Membru din: 08 Mar 2007, 23:43
Contact:

Mesaj de edi_curiosul » 11 Noi 2011, 10:45

(lagarul din cutia de viteze se lafaie in ulei, deaceea DAM spune ca galetul de forta e bine inchis sa se creada in cutie de viteze adica asta e conditia unui lagar > baie)

Avatar utilizator
kingofbeasts
veteran
veteran
Mesaje: 2875
Membru din: 20 Mar 2008, 16:58
Localitate: sibiu
Contact:

Mesaj de kingofbeasts » 11 Noi 2011, 11:26

edi_curiosul scrie:(lagarul din cutia de viteze se lafaie in ulei, deaceea DAM spune ca galetul de forta e bine inchis sa se creada in cutie de viteze adica asta e conditia unui lagar > baie)
ei ziceau de corpul mulinetei ca e bine inchis (constructie etansa cu garnitura) si astfel angrenajul dinauntru e bine protejat de interventia factorilor externi si utilizarea rulmentilor acolo nu pune probleme; insa la galet, neputand fi asigurate aceleasi conditii (etansarea) nu au putut folosi rulment fiind mai indicat lagarul care rezista mai bine la contactul cu sarea si mizeria .
daca nu ma inseala memoria si cei de la Daiwa opteaza pentru lagar la mulinetele de spinning proiectate pentru pescuitul in apa sarata . la Shimano chiar nu stiu dar oricum la ei un rulment valoreaza cit trei rulmenti obisnuiti :lol:

Scrie răspuns