
Rubrica reparatii echipamente pescuit
Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Dumnezeu a creat cerul si pamantul,restul e facut in China.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Dacă folosiţi mulinete ca cea din poza de mai jos, sau altele asemănătoare, (Souverain) de la Abu Garcia, aveţi grija la reglajul frânei:

Altfel, cu o frână prea strânsă, se ajunge la distrugerea sistemului antitorsiune. Jumătate dintre aceste modele de mulinete care mi-au ajuns în mână, arătau aşa:

Sistemul antitorsiune este asemănător cu cel al mulinetelor cu frâna pe ,,coadă", iar defectarea acestui sistem este identică. Capătul oval al axului tamburului sparge orificiul oval al suportului. În acest caz, suportul este monobloc cu o parte din carcasă. Puteam să repar această mulinetă (în mai multe variante fiabile) fără să schimb nici o piesă, însă reşiţeanul care mi-a adus-o spre diagnosticare a renunţat la ea... Oricum este o mulinetă grea şi masivă pentru ceea ce oferă. Oarecum interesant la această mulinetă este sistemul depănătorului, care este de tip wormshaft, axul wormshaftului fiind unul şi acelaşi cu axul tamburului, iar cursorul wormshaftului care este fixat în rotor, gravitează în jurul axului şi astfel îl deplasează în sus şi în jos.
În fine, postarea aceasta nu merge mai departe şi nu se va solda cu o reparaţie de astă dată, ci are doar rol preventiv, ca să nu ajungeţi într-o astfel de situaţie utilizând astfel de mulinete.
Tdum. Rew.

Altfel, cu o frână prea strânsă, se ajunge la distrugerea sistemului antitorsiune. Jumătate dintre aceste modele de mulinete care mi-au ajuns în mână, arătau aşa:

Sistemul antitorsiune este asemănător cu cel al mulinetelor cu frâna pe ,,coadă", iar defectarea acestui sistem este identică. Capătul oval al axului tamburului sparge orificiul oval al suportului. În acest caz, suportul este monobloc cu o parte din carcasă. Puteam să repar această mulinetă (în mai multe variante fiabile) fără să schimb nici o piesă, însă reşiţeanul care mi-a adus-o spre diagnosticare a renunţat la ea... Oricum este o mulinetă grea şi masivă pentru ceea ce oferă. Oarecum interesant la această mulinetă este sistemul depănătorului, care este de tip wormshaft, axul wormshaftului fiind unul şi acelaşi cu axul tamburului, iar cursorul wormshaftului care este fixat în rotor, gravitează în jurul axului şi astfel îl deplasează în sus şi în jos.
În fine, postarea aceasta nu merge mai departe şi nu se va solda cu o reparaţie de astă dată, ci are doar rol preventiv, ca să nu ajungeţi într-o astfel de situaţie utilizând astfel de mulinete.
Tdum. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Există mulinete care au ascuns sub capacul ornamental de pe ,,coadă" (sau în altă parte) ceea ce ar putea fi utilizat drept port de ungere. Accesul la mecanisme prin astfel de pseudoporturi este atât de facil, încât nici nu se justifica un port de ungere dedicat prevăzut din fabrică aşa cum au unele modele de mulinete. Iată despre ce este vorba:

Dacă nu avem timpul necesar pentru o întreţinere temeinică, e suficient să destrângem şurubul care fixează capacul şi să introducem un jet scurt de vaselină spray direct pe suprafaţa danturată a pinionului conducător şi va fi ok pentru o vreme.
TDum. Rew.

Dacă nu avem timpul necesar pentru o întreţinere temeinică, e suficient să destrângem şurubul care fixează capacul şi să introducem un jet scurt de vaselină spray direct pe suprafaţa danturată a pinionului conducător şi va fi ok pentru o vreme.
TDum. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Câteodată, lucrurile simple se dovedesc a fi cele mai complicate. O simplă înlocuire de pinioane tip micromodule (care făceau zgomot) la o Stella FI, cu unele noi/originale, a dovedit că e necesară atenţie la detalii nebănuite. În poza de mai jos, deasupra pinioanele vechi, dedesubt, cele noi:

Înlocuirea a fost simplă, dar la rotirea pinionului din bronz care antrenează blocul de pinioane cu micromodule, s-a dovedit că problema nu e rezolvată. Se auzea în continuare ceva zgomot:

Am montat cămaşa interioară a rulmentului de antiretur şi apoi pe ea rotorul cu piuliţa de fixare şi am putut astfel să-i imprim rotaţie şi în acelaşi timp să acţionez asupra pinioanelor în mişcare. Am observat astfel că dacă împing pinionul cel mic (intermediar) cu micromodule în timp ce se roteşte, atunci se diminuează zgomotul. Am demontat apoi wormshaftul şi am măsurat cu lera jocul pinionului intermediar faţă de carcasă. A fost 0,15m:

Ca să elimin acel joc, am introdus o şaibă din teflon, de 0,13mm în spaţiul măsurat anterior. Scuze pt. focalizare:

Am remontat apoi micromodulele, doar cămaşa interioară a rulmentului de antiretur şi rotorul şi am rotit de acesta. Rezultatul, mai bun, dar tot se mai auzea ceva şi asta numai pe sensul ,,înainte". Pe sensul ,,înapoi", linişte. Asta a dovedit că pinionul din bronz al rotorului dobândise în timp o călcătură în zona de contact cu pinionul ,,negru" care antrenează pinioanele cu micromodule. Aşadar, existând o nepotrivire cu pinionul negru cel nou, a fost necesar să remontez pinionul negru cel vechi.
Concluzia este, că pinioanele pot fi înlocuite doar perechi. Prin urmare, am păstrat perechea veche pinion rotor plus pinion negru şi am înlocuit doar pinioanele cu micromodule, perechea de pinioane albe (aluminiu) şi am redus jocul existent aşa cum am arătat.
Atât s-a putut face pentru această mulinetă în condiţiile date iar rezultatul, deşi pare bun, eu consider că rezolvarea e parţială...
TDum. Rew.

Înlocuirea a fost simplă, dar la rotirea pinionului din bronz care antrenează blocul de pinioane cu micromodule, s-a dovedit că problema nu e rezolvată. Se auzea în continuare ceva zgomot:

Am montat cămaşa interioară a rulmentului de antiretur şi apoi pe ea rotorul cu piuliţa de fixare şi am putut astfel să-i imprim rotaţie şi în acelaşi timp să acţionez asupra pinioanelor în mişcare. Am observat astfel că dacă împing pinionul cel mic (intermediar) cu micromodule în timp ce se roteşte, atunci se diminuează zgomotul. Am demontat apoi wormshaftul şi am măsurat cu lera jocul pinionului intermediar faţă de carcasă. A fost 0,15m:

Ca să elimin acel joc, am introdus o şaibă din teflon, de 0,13mm în spaţiul măsurat anterior. Scuze pt. focalizare:

Am remontat apoi micromodulele, doar cămaşa interioară a rulmentului de antiretur şi rotorul şi am rotit de acesta. Rezultatul, mai bun, dar tot se mai auzea ceva şi asta numai pe sensul ,,înainte". Pe sensul ,,înapoi", linişte. Asta a dovedit că pinionul din bronz al rotorului dobândise în timp o călcătură în zona de contact cu pinionul ,,negru" care antrenează pinioanele cu micromodule. Aşadar, existând o nepotrivire cu pinionul negru cel nou, a fost necesar să remontez pinionul negru cel vechi.
Concluzia este, că pinioanele pot fi înlocuite doar perechi. Prin urmare, am păstrat perechea veche pinion rotor plus pinion negru şi am înlocuit doar pinioanele cu micromodule, perechea de pinioane albe (aluminiu) şi am redus jocul existent aşa cum am arătat.
Atât s-a putut face pentru această mulinetă în condiţiile date iar rezultatul, deşi pare bun, eu consider că rezolvarea e parţială...
TDum. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Certate Hypercustom 2500R. Una din cele mai rezistente mulinete de spinning construite vreodată.
Ceva probleme. Chiar şi la o simplă privire, se vede un portgalet răsucit, care duce la o poziţie nefirească a pickupului. Se vede şi butonul rupt al comenzii ON/OFF antiretur:

Am găsit knobul de frână foarte strâns. Iată mai jos unul din efectele pescuitului cu frâna foarte strânsă. Cele două laturi mai lungi ale orificiului rectangular al talerului de sub knob, suferă deformări:

Rotită în poziţia culcată pe stânga (manivela în jos) este silenţioasă:

Rotită în poziţia culcată pe dreapta, (manivela în sus) are un uşor mârâit, ceea ce înseamnă că are formată deja călcătură de rodaj pe dantură, dar încă nu a fost mişcată de pe poziţie, deci nu s-a încercat apropierea pinioanelor, ceea ce este bine, jocul fiind destul de mic şi funcţionarea în sarcină este astfel silenţioasă:

Sunt sigur că s-a mai umblat în această mulinetă, fiindcă se vede ceva vaselină roşie, (probabil Quantum Hot Sauce) ieşind pe lângă axul tamburului. Sunt sigur deasemenea că nu s-a umblat la distanţierele pinioanelor, altfel, avea ronţăit. În mare, e bine, la o evaluare sumară.
Faţă de cele menţionate mai sus, mai sunt şi alte probleme care pot fi observate chiar înainte de a o deschide, astfel:
- Discuri foarte tasate în ansamblul de frânare.
- Închiderea automată a pickupului - cu funcţionare defectuoasă.
- Balans lateral mare al axului tamburului (main shaft), ceea ce presupune uzuri ale celor două bucşe ale sistemului ,,floatingshaft" (ax plutitor).
- Un mic joc al knobului manivelei pe axul său.
- Un mic joc al rotorului.
La acestea, se vor adăuga cu siguranţă şi altele în momentul când voi explora interiorul. Asta va fi mâine şi vor fi informaţii noi şi utile legate de remedierea problemelor, deci le voi face cunoscute aici, spre a vă fi de folos la nevoie.
TDum. Rew.
Ceva probleme. Chiar şi la o simplă privire, se vede un portgalet răsucit, care duce la o poziţie nefirească a pickupului. Se vede şi butonul rupt al comenzii ON/OFF antiretur:

Am găsit knobul de frână foarte strâns. Iată mai jos unul din efectele pescuitului cu frâna foarte strânsă. Cele două laturi mai lungi ale orificiului rectangular al talerului de sub knob, suferă deformări:

Rotită în poziţia culcată pe stânga (manivela în jos) este silenţioasă:

Rotită în poziţia culcată pe dreapta, (manivela în sus) are un uşor mârâit, ceea ce înseamnă că are formată deja călcătură de rodaj pe dantură, dar încă nu a fost mişcată de pe poziţie, deci nu s-a încercat apropierea pinioanelor, ceea ce este bine, jocul fiind destul de mic şi funcţionarea în sarcină este astfel silenţioasă:

Sunt sigur că s-a mai umblat în această mulinetă, fiindcă se vede ceva vaselină roşie, (probabil Quantum Hot Sauce) ieşind pe lângă axul tamburului. Sunt sigur deasemenea că nu s-a umblat la distanţierele pinioanelor, altfel, avea ronţăit. În mare, e bine, la o evaluare sumară.
Faţă de cele menţionate mai sus, mai sunt şi alte probleme care pot fi observate chiar înainte de a o deschide, astfel:
- Discuri foarte tasate în ansamblul de frânare.
- Închiderea automată a pickupului - cu funcţionare defectuoasă.
- Balans lateral mare al axului tamburului (main shaft), ceea ce presupune uzuri ale celor două bucşe ale sistemului ,,floatingshaft" (ax plutitor).
- Un mic joc al knobului manivelei pe axul său.
- Un mic joc al rotorului.
La acestea, se vor adăuga cu siguranţă şi altele în momentul când voi explora interiorul. Asta va fi mâine şi vor fi informaţii noi şi utile legate de remedierea problemelor, deci le voi face cunoscute aici, spre a vă fi de folos la nevoie.
TDum. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Vedem în continuare ce s-a putut face pentru a restaura pe cât posibil proprietăţile/performanţele mulinetei emblematice de mai sus, care numai în aparenţă nu avea probleme.
Restaurarea înălţimii iniţiale a pachetului de discuri de frânare e un subiect cunoscut deja pt. dv. aşa că sar peste el şi amintesc doar modalitatea de a restaura orificiul rectangular al talerului pe care se strânge knobul de frână. Se relizează prin batere uşoară cu un ciocănel fin pe o suprafaţă dreaptă şi arată aşa după:

Dacă aveţi portgaletul răsucit aşa cum îl avea acest Certate, atunci, se demontează, se răsuceşte la loc în poziţia corectă şi, atenţie! La remontare, se ţine ferm cu mâna portgaletul şi se strânge şurubul de fixare, pentru a rămâne în poziţia corectă, aşa:

Aceasta este poziţia corectă:

Restaurarea capacităţii de închidere automată a pickupului la rotirea manivelei, se poote realiza prin corecţia unghiului de la ,,cotul" pârghiei ,,Z" La această mulinetă a fost mai mic de 90 de grade, ceea ce este greşit. Trebuie să fie de cel puţin 90, sau chiar mai mare, aşa:

Poate am mai spus,poate nu, că deasupra, deci în contact cu tamburul, trebuie să fie cea mai groasă dintre şaibele de sub tambur. La această mulinetă, era cea mai subţire. Nu e bine, fiindcă se deformează şi se uzează mai uşor. Deci, aşa e greşit:

Pe urechea de comandă a rulmentului de antiretur am găsit montată o bucată de tablă, semn că cineva mai intervenise acolo. Se vede şi unsoare în zona antireturului, ceea ce nu este bine. Nu mai reamintesc modalitatea de remediere a unui rulment de antiretur, că am discutat-o deja de prea multe ori.

Şaibele de calare de sub capac erau la locul lor. (0,12mm ambele)

În opinia mea, prea multă vaselină. Ce părere aveţi?

În poza de mai jos, avem cele două bucşe ale floatingshaftului (cele de deasupra) ce vor fi înlocuite cu cele noi de dedesubt. E important de depistat cauza care duce la apariţia efectului de uzură pronunţată a acestor bucşe şi apariţia unui balans al axului tamburului în sarcini mici. La această mulinetă am găsit foarte uzată bucşa sub formă de taler.

Am depistat şi cauza care a dus la distrugerea bucşei taler. Zgârieturi şi bavuri pe axul tamburului:


Am înţeles şi singura modalitate ce putea produce acele urme nefaste pe ax. La un moment dat, cineva nu a ştiut cum să elibereze pinionul conducător din mulinetă, nu a scos rulmentul din dreapta, şi a tras de pinion, astfel încât dinţii de oţel ai pinionului mic ce comandă oscilaţia, au muşcat din axul tamburului. Cam aşa a fost poziţia care a generat conflictul între piese:

Am înlăturat bavurile şi am lustruit zona de interes, ca să nu fie afectată şi noua bucşă ce va fi montată. N-au rămas proeminanţe ci doar mici adâncituri. În ele se va masa o mică cantitate de agent de ungere şi nu vor fi dăunătoare ci poate chiar benefice:

A mai rămas o problemă de rezolvat. Pârghia de comandă cu butonul de acţionare rupt. A fost necesar să bricolez un alt buton, (lucru destul de anevoios, care seamănă a sculptură) şi să pilesc capătul pârghiei pentru obţinerea unui profil (parţial) pătrat de îmbucare cu noul buton, cu care trebuie să se îmbine ferm, fără posibilitate de răsucire şi care vor fi apoi şi lipite definitiv:

Cam atâta vaselină e suficientă:

Şi poza de final fericit. Noul buton arată mulţumitor pentru mine:

Cu o funcţionare lină, silenţioasă, fără jocuri nepermise, fără defecte sau opţiuni nefuncţionale, această mulinetă legendară restaurată, curată şi unsă e gata să facă ,,victime"
Au mai fost şi alte operaţiuni de remediere, dar le-am omis din discuţie, fiindcă erau aspecte deja cunoscute dv. din alte postări, aşa că v-am prezentat doar noutăţile.
TDum. Rew.
Restaurarea înălţimii iniţiale a pachetului de discuri de frânare e un subiect cunoscut deja pt. dv. aşa că sar peste el şi amintesc doar modalitatea de a restaura orificiul rectangular al talerului pe care se strânge knobul de frână. Se relizează prin batere uşoară cu un ciocănel fin pe o suprafaţă dreaptă şi arată aşa după:

Dacă aveţi portgaletul răsucit aşa cum îl avea acest Certate, atunci, se demontează, se răsuceşte la loc în poziţia corectă şi, atenţie! La remontare, se ţine ferm cu mâna portgaletul şi se strânge şurubul de fixare, pentru a rămâne în poziţia corectă, aşa:

Aceasta este poziţia corectă:

Restaurarea capacităţii de închidere automată a pickupului la rotirea manivelei, se poote realiza prin corecţia unghiului de la ,,cotul" pârghiei ,,Z" La această mulinetă a fost mai mic de 90 de grade, ceea ce este greşit. Trebuie să fie de cel puţin 90, sau chiar mai mare, aşa:

Poate am mai spus,poate nu, că deasupra, deci în contact cu tamburul, trebuie să fie cea mai groasă dintre şaibele de sub tambur. La această mulinetă, era cea mai subţire. Nu e bine, fiindcă se deformează şi se uzează mai uşor. Deci, aşa e greşit:

Pe urechea de comandă a rulmentului de antiretur am găsit montată o bucată de tablă, semn că cineva mai intervenise acolo. Se vede şi unsoare în zona antireturului, ceea ce nu este bine. Nu mai reamintesc modalitatea de remediere a unui rulment de antiretur, că am discutat-o deja de prea multe ori.

Şaibele de calare de sub capac erau la locul lor. (0,12mm ambele)

În opinia mea, prea multă vaselină. Ce părere aveţi?

În poza de mai jos, avem cele două bucşe ale floatingshaftului (cele de deasupra) ce vor fi înlocuite cu cele noi de dedesubt. E important de depistat cauza care duce la apariţia efectului de uzură pronunţată a acestor bucşe şi apariţia unui balans al axului tamburului în sarcini mici. La această mulinetă am găsit foarte uzată bucşa sub formă de taler.

Am depistat şi cauza care a dus la distrugerea bucşei taler. Zgârieturi şi bavuri pe axul tamburului:


Am înţeles şi singura modalitate ce putea produce acele urme nefaste pe ax. La un moment dat, cineva nu a ştiut cum să elibereze pinionul conducător din mulinetă, nu a scos rulmentul din dreapta, şi a tras de pinion, astfel încât dinţii de oţel ai pinionului mic ce comandă oscilaţia, au muşcat din axul tamburului. Cam aşa a fost poziţia care a generat conflictul între piese:

Am înlăturat bavurile şi am lustruit zona de interes, ca să nu fie afectată şi noua bucşă ce va fi montată. N-au rămas proeminanţe ci doar mici adâncituri. În ele se va masa o mică cantitate de agent de ungere şi nu vor fi dăunătoare ci poate chiar benefice:

A mai rămas o problemă de rezolvat. Pârghia de comandă cu butonul de acţionare rupt. A fost necesar să bricolez un alt buton, (lucru destul de anevoios, care seamănă a sculptură) şi să pilesc capătul pârghiei pentru obţinerea unui profil (parţial) pătrat de îmbucare cu noul buton, cu care trebuie să se îmbine ferm, fără posibilitate de răsucire şi care vor fi apoi şi lipite definitiv:

Cam atâta vaselină e suficientă:

Şi poza de final fericit. Noul buton arată mulţumitor pentru mine:

Cu o funcţionare lină, silenţioasă, fără jocuri nepermise, fără defecte sau opţiuni nefuncţionale, această mulinetă legendară restaurată, curată şi unsă e gata să facă ,,victime"
Au mai fost şi alte operaţiuni de remediere, dar le-am omis din discuţie, fiindcă erau aspecte deja cunoscute dv. din alte postări, aşa că v-am prezentat doar noutăţile.
TDum. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
@ Alex-BAV.
Multumesc. Fain motto-ul dv. Poate fi cheia succesului.
TDum. Rew.
Multumesc. Fain motto-ul dv. Poate fi cheia succesului.
TDum. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Sunt unele modele de mulinete la care rulmentul de antiretur nu este prevăzut cu resorturi care să acţioneze rolele ci au încastraţi magneţi în masa coliviei ce conţine rolele. La servisare nu se pot îndepărta eficient particulele metalice (feroase) de pe magneţi folosind doar pensula şi diluantul, ci trebuie insistat cu şerveţele de hârtie unse cu o vaselină lipicioasă/vâscoasă, de care să se lipescă reziduurile metalice de pe magneţi. După aceea, se poate utiliza diluantul pentru îndepărtarea unsorii.
Magneţii sunt uneori puternici. Pot să susţină o masă destul de mare, aşa cum am văzut astăzi la o mulinetă Shakespeare:

Utilizarea magneţilor în rulmenţii de antiretur pare o variantă destul de bună, dar numai combinată cu role care nu ruginesc şi cu o etanşare bună a ansamblului, altfel antireturul va ieşi din uz, cum s-a întâmplat la mulineta din poza de mai sus.
TDum. Rew.
Magneţii sunt uneori puternici. Pot să susţină o masă destul de mare, aşa cum am văzut astăzi la o mulinetă Shakespeare:

Utilizarea magneţilor în rulmenţii de antiretur pare o variantă destul de bună, dar numai combinată cu role care nu ruginesc şi cu o etanşare bună a ansamblului, altfel antireturul va ieşi din uz, cum s-a întâmplat la mulineta din poza de mai sus.
TDum. Rew.
- stefanflorin
- veteran
- Mesaje: 2431
- Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
- Localitate: Bucuresti/Craiova
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
la ryobi tot pe magnetism functioneaza, si functioneaza bine.
Urasc atarnatorii!