Rubrica reparatii echipamente pescuit
Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Un big like si de la mine
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Va multumesc domnilor. Aprecierile dumneavoastra ma onoreaza.
Mergem mai departe. Vedem impreuna cate ceva despre Daiwa Hyper Custom. O verificare pe subansamble:
Manivela. Se poate observa un spatiu nefiresc intre knob si manivela:

Am gasit aceasta dispunere a elementelor. Trei saibe una peste alta. 0,09mm, 0,10mm si 0,11mm:

Am lasat-o pe pozitie pe cea de 0,09 si le-am reamplasat pe celelalte doua sub rulmentul pe care vine surubul de fixare. Rezultatul:

Am luat la rand tamburul si am gasit discurile de pasla sintetica foarte tasate si vaselina stoarsa din ele si stocata in tambur, cum se vede:

Am hotarat sa compensez tasarea si am confectionat un disc cu orificiu rectangular care va restaura inaltimea pachetului, a capacitatii de strangere si presare si totodata va impiedica discul cu 4 brate sa iasa din orificii cand se demonteaza tamburul si apoi sa se deformeze la remontare. Am uns discurile si a fost ok:

A urmat verificarea arcului de pickup si a galetului. Erau ok. Le-am curatat si le-am uns. Nimic deosebit.
Surpriza a venit cand am scos capacul carterului si am vazut ca mai era doar una din saibele de calare a capacului si cantitatea nefiresc de mare de vaselina din interior, ceea ce sugera ca s-a mai umlat in mulineta, desi, de la exterior parea ,,virgina"

Am demontat rulmentul din profunzime, am dat afara angrenajul si am gasit si cea de/a doua saiba de calare in masa vaselinei. Noroc ca a ramas blocata in vaselina si nu a ajuns intre dintii angrenajului. Vazand cantitatea imensa de vaselina prezenta, a devenit clar: S-a umblat in aceasta mulineta, desi fusese vanduta ,,Ca noua".

Spalat, angrenajul si-a devoalat varsta. Se vad distinct urmele de utilizare:

Am verificat daca intr-adevar sunt din otel ,,melcul" si axul. Sunt:

Am gasit lipsa saiba de pe scaunul rulmentului din centrul pinionului de oscilatie (care avea joc din aceasta cauza):

Am taiat o spira dintr-un arc foarte subtire si am montat-o in locul saibei. La alte mulinete am rezolvat-o asa, dar de asta data a fost inutil. Era prea groasa sarma respectiva si se strangea prea tare pinionul.

Totusi nu l-am lasat cu joc, ci am aplicat metoda cu vopseaua si a fost perfect.

Am trecut apoi la aplicarea unei metode de a pune in evidenta eventualele contacte nefiresti in angrenare, adica daca cumva varfutile danturii ating pe fundul canalelor sau daca coama spiralelor ating pe fundul spatiului dintre dintii pinionului. In acest scop am marcat muchiile cu Edding asa:

Am facut apoi o remontare de proba fara unsoare si am dat cateva ture de manivela.

Am demontat din nou si am verificat marcajele. Erau intacte. Nu era nici un contact nefiresc, nici o eroare de executie. Deci, toata maraiala angrenajului poate fi pusa pe seama pierderii de substanta de pe suprafetele danturii, iar acest lucru e de fapt o diminuare infima dar reala a cotelor danturii. Avand o cota diminuata, dantura poate patrunde mai adanc intre spiralele hipoidului, iar varfurile danturii iau contact astfel si cu o suprafata neuzata, iar apoi pe masura ce se misca, ajung si pe suprafata uzata. Aceasta trecere de la o cota la alta poate produce maraiala.

Pantru a reduce efectele maraielii sau inceputului de rontait, am confectionat o saiba pe care am amplasat-o in suportul de rulment de pe fata opusa. Astfel, dantura va stabili contacte numai cu suprafetele pe care calca atunci cand era noua, nu si in profunzime. Asa:

Unsa si asamblata, nu mai exista diferente de rulaj indiferent pe ce parte este culcata. Nu mai sunt diferente majore la rotirea inainte sau inapoi. La recuperarea in sarcina (fixa sau variabila)pe dispozitivul meu de test e ok. La fel va fi si in recuperarea nalucilor sau al drillului. A ramas prezent un joc infim care se resimte la manivela pe miscarea inainte-inapoi, daca tinem rotorul blocat mana.

Asta a fost. Nu e o ,,tanara", ci o ,,femeie matura" in straie noi, prin grija cuiva. O mulineta cu aspect impecabil, vanduta ,,Ca noua" . Oricum ar fi, eu zic ca e in putere si mai are viata, cat sa satisfaca un barbat pretentios.
Sa fie de folos (cat timp vor fi disponibile pozele...)si sa auzim de bine. Cu respect.
Rew.
Mergem mai departe. Vedem impreuna cate ceva despre Daiwa Hyper Custom. O verificare pe subansamble:
Manivela. Se poate observa un spatiu nefiresc intre knob si manivela:

Am gasit aceasta dispunere a elementelor. Trei saibe una peste alta. 0,09mm, 0,10mm si 0,11mm:

Am lasat-o pe pozitie pe cea de 0,09 si le-am reamplasat pe celelalte doua sub rulmentul pe care vine surubul de fixare. Rezultatul:

Am luat la rand tamburul si am gasit discurile de pasla sintetica foarte tasate si vaselina stoarsa din ele si stocata in tambur, cum se vede:

Am hotarat sa compensez tasarea si am confectionat un disc cu orificiu rectangular care va restaura inaltimea pachetului, a capacitatii de strangere si presare si totodata va impiedica discul cu 4 brate sa iasa din orificii cand se demonteaza tamburul si apoi sa se deformeze la remontare. Am uns discurile si a fost ok:

A urmat verificarea arcului de pickup si a galetului. Erau ok. Le-am curatat si le-am uns. Nimic deosebit.
Surpriza a venit cand am scos capacul carterului si am vazut ca mai era doar una din saibele de calare a capacului si cantitatea nefiresc de mare de vaselina din interior, ceea ce sugera ca s-a mai umlat in mulineta, desi, de la exterior parea ,,virgina"

Am demontat rulmentul din profunzime, am dat afara angrenajul si am gasit si cea de/a doua saiba de calare in masa vaselinei. Noroc ca a ramas blocata in vaselina si nu a ajuns intre dintii angrenajului. Vazand cantitatea imensa de vaselina prezenta, a devenit clar: S-a umblat in aceasta mulineta, desi fusese vanduta ,,Ca noua".

Spalat, angrenajul si-a devoalat varsta. Se vad distinct urmele de utilizare:

Am verificat daca intr-adevar sunt din otel ,,melcul" si axul. Sunt:

Am gasit lipsa saiba de pe scaunul rulmentului din centrul pinionului de oscilatie (care avea joc din aceasta cauza):

Am taiat o spira dintr-un arc foarte subtire si am montat-o in locul saibei. La alte mulinete am rezolvat-o asa, dar de asta data a fost inutil. Era prea groasa sarma respectiva si se strangea prea tare pinionul.

Totusi nu l-am lasat cu joc, ci am aplicat metoda cu vopseaua si a fost perfect.

Am trecut apoi la aplicarea unei metode de a pune in evidenta eventualele contacte nefiresti in angrenare, adica daca cumva varfutile danturii ating pe fundul canalelor sau daca coama spiralelor ating pe fundul spatiului dintre dintii pinionului. In acest scop am marcat muchiile cu Edding asa:

Am facut apoi o remontare de proba fara unsoare si am dat cateva ture de manivela.

Am demontat din nou si am verificat marcajele. Erau intacte. Nu era nici un contact nefiresc, nici o eroare de executie. Deci, toata maraiala angrenajului poate fi pusa pe seama pierderii de substanta de pe suprafetele danturii, iar acest lucru e de fapt o diminuare infima dar reala a cotelor danturii. Avand o cota diminuata, dantura poate patrunde mai adanc intre spiralele hipoidului, iar varfurile danturii iau contact astfel si cu o suprafata neuzata, iar apoi pe masura ce se misca, ajung si pe suprafata uzata. Aceasta trecere de la o cota la alta poate produce maraiala.

Pantru a reduce efectele maraielii sau inceputului de rontait, am confectionat o saiba pe care am amplasat-o in suportul de rulment de pe fata opusa. Astfel, dantura va stabili contacte numai cu suprafetele pe care calca atunci cand era noua, nu si in profunzime. Asa:

Unsa si asamblata, nu mai exista diferente de rulaj indiferent pe ce parte este culcata. Nu mai sunt diferente majore la rotirea inainte sau inapoi. La recuperarea in sarcina (fixa sau variabila)pe dispozitivul meu de test e ok. La fel va fi si in recuperarea nalucilor sau al drillului. A ramas prezent un joc infim care se resimte la manivela pe miscarea inainte-inapoi, daca tinem rotorul blocat mana.

Asta a fost. Nu e o ,,tanara", ci o ,,femeie matura" in straie noi, prin grija cuiva. O mulineta cu aspect impecabil, vanduta ,,Ca noua" . Oricum ar fi, eu zic ca e in putere si mai are viata, cat sa satisfaca un barbat pretentios.
Sa fie de folos (cat timp vor fi disponibile pozele...)si sa auzim de bine. Cu respect.
Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Like!tdum scrie: ↑09 Noi 2018, 21:51Va multumesc pentru apreciere. Feedbackul de la dv. e important si ma ajuta sa-mi dau seama daca fac bine sau doar ocup un spatiu nemeritat aici. Eu vreau sa va ajut, insa acest forum desi a imbracat ,,straie" noi, tot nu are buton de like/dislike si postam oarecum orbeste fara sa stim exact cum e primita postarea...
Rew.
Chiar dacă nu postez pe aici că n-am ce, sau de ce ,urmăresc întotdeauna acest topic " școală",cu multa plăcere.
Păcat că se duce in neant multă informație ,muncă și binevointa.
Pentru activitatea d-voastră pe aici;
Stimă din partea mea.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
tdum
interesnta treaba cu maraiala , sunt totusi putin nelamurit
intr-o postare mai veche ai prezentat ca o posibila solutie la marait ....pilirea fina a danturii rotii conducatoare astfel incat sa cale dintii angrenajelor fateta pe fateta ,,,,
in situatia de acum ai pus o saiba pe partea opusa care practic indeparteaza putin roat conducatore de pinion
inteeg ca efectul ar fi la fel ...sa calce dintii fateta pe fateta ?
de ce ai ales acum solutia asta fata de prima ?
si care sunt efectele comparative ?
interesnta treaba cu maraiala , sunt totusi putin nelamurit
intr-o postare mai veche ai prezentat ca o posibila solutie la marait ....pilirea fina a danturii rotii conducatoare astfel incat sa cale dintii angrenajelor fateta pe fateta ,,,,
in situatia de acum ai pus o saiba pe partea opusa care practic indeparteaza putin roat conducatore de pinion
inteeg ca efectul ar fi la fel ...sa calce dintii fateta pe fateta ?
de ce ai ales acum solutia asta fata de prima ?
si care sunt efectele comparative ?
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
@ rine
Vă mulţumesc.
@ Sorin
Faină întrebare. Apreciez pozitiv faptul că acordaţi atenţie detaliilor. Vă răspund:

În acea situaţie a fost necesar ca ulterior sa apropii pinioanele introducând distanţiere pe stânga între rulment şi pinionul conduător (pe partea cu capacul).
În situaţia de faţă, (cu Certatele), am ales să limitez posibilitatea apropierii pinionului conducător de cel condus, astfel încât el să fie în contact permanent şi ferm cu rulmentul de pe stânga, care se sprijină pe capacul carterului, aşa cum era când angrenajul fusese nou şi nu existau jocuri.
Acesta este un pinion cu un oarecare grad de uzură. Prin erodarea de contact, s-a pierdut substanţă de pe faţetele înclinate ale dinţilor care au fost în contact cu melcul din oţel. Nu s-a pierdut substanţă din vârful danturii (se vede şi în poze.)
Lipsa de substanţă de pe faţeta danturii se traduce prin micul joc al manivelei (înainte -înapoi) şi care este şi a fost acelaşi, înainte şi după intervenţia mea. Prin introducerea distanţierului de pe dreapta, eu am limitat posibilitatea pătrunderii danturii în spaţiul liber creat prin uzură. Grosimea distanţierului am determinat-o prin teste, prin montări şi demontări repetate.
În mare parte, cei care se plâng de mârăit-ronţăit, (la mulinete) au observat că acesta se manifestă la rotirea în gol sau în sarcini foarte mici, iar în drill sau în sarcini importante (năluci foarte portante), acesta este diminuat sau absent. Geometria uzurii, este corelată cu rularea sarcină, iar la rularea în gol, poate produce efecte zgomotoase.
Am lăsat acestui angrenaj doar posibilitatea rulării pe ,,călcătura" formată în sarcină, nu şi pe lângă această ,,călcătură", indiferent dacă e în gol sau în sarcină, iar efectele se traduc prin silenţiozitate. Oricine poate experimenta aceste lucruri, dacă are ,,material didactic" şi disponibilitatea să încerce.
Aceasta este corelarea pe care am înţeles-o eu. Dacă mă înşel, vă rog să-mi arătaţi varianta reală.
Cu respect.
Rew.
Vă mulţumesc.
@ Sorin
Faină întrebare. Apreciez pozitiv faptul că acordaţi atenţie detaliilor. Vă răspund:
În acea postare, (dacă ne referim amândoi la aceeaşi) în care prinsesem pinionul în maşina de găurit pe care o foloseam pe post de strung pentru a rectifica cotele (înălţimea) danturii, cu o pilă, era vorba de cu totul altceva decât de mârâit. La acel pinion, fuseseră ştirbiţi câţiva dinţi. Aşa că i-am adus pe toţi la aceeaşi cotă. Cred că aceasta era fotografia cu operaţiunea:

În acea situaţie a fost necesar ca ulterior sa apropii pinioanele introducând distanţiere pe stânga între rulment şi pinionul conduător (pe partea cu capacul).
În situaţia de faţă, (cu Certatele), am ales să limitez posibilitatea apropierii pinionului conducător de cel condus, astfel încât el să fie în contact permanent şi ferm cu rulmentul de pe stânga, care se sprijină pe capacul carterului, aşa cum era când angrenajul fusese nou şi nu existau jocuri.
Acesta este un pinion cu un oarecare grad de uzură. Prin erodarea de contact, s-a pierdut substanţă de pe faţetele înclinate ale dinţilor care au fost în contact cu melcul din oţel. Nu s-a pierdut substanţă din vârful danturii (se vede şi în poze.)
Lipsa de substanţă de pe faţeta danturii se traduce prin micul joc al manivelei (înainte -înapoi) şi care este şi a fost acelaşi, înainte şi după intervenţia mea. Prin introducerea distanţierului de pe dreapta, eu am limitat posibilitatea pătrunderii danturii în spaţiul liber creat prin uzură. Grosimea distanţierului am determinat-o prin teste, prin montări şi demontări repetate.
În mare parte, cei care se plâng de mârăit-ronţăit, (la mulinete) au observat că acesta se manifestă la rotirea în gol sau în sarcini foarte mici, iar în drill sau în sarcini importante (năluci foarte portante), acesta este diminuat sau absent. Geometria uzurii, este corelată cu rularea sarcină, iar la rularea în gol, poate produce efecte zgomotoase.
Am lăsat acestui angrenaj doar posibilitatea rulării pe ,,călcătura" formată în sarcină, nu şi pe lângă această ,,călcătură", indiferent dacă e în gol sau în sarcină, iar efectele se traduc prin silenţiozitate. Oricine poate experimenta aceste lucruri, dacă are ,,material didactic" şi disponibilitatea să încerce.
Aceasta este corelarea pe care am înţeles-o eu. Dacă mă înşel, vă rog să-mi arătaţi varianta reală.
Cu respect.
Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
nu mai retin daca pilirea a avut ca scop si rectificarea unor dinti cu defectiuni,..... e foarte posibil
Retinusem insa ideea de pilire a inaltimii dintilor si introducrea apoi de saibe care sa apropie angrenajele si astfel sa forteze contactul sa se faca doar pe fatetele dintilior ....nu am incercat inca operatiunea dar o voi face
la al doile caz cu certetele nu imi dau seama exact ,.....e limede ca introducerea unei saibe sub rulmentul opus partii cu manivela salta roata conducatora fata de pinion si contactyl se face doar pe fatzetele dintilor dar in felul asta si jocul creste ....
maraiala e foarte enervanta ....uneori e accentuata nu neaparat de uzura ci de aliniera imperfecta a angrenajelor
2 mulinete noi nu se comporta la fel dapai dupa folosire ...
ma gandesc ca o varianta cu pilirea varfurilor concomitent cu polisarea fatetelor ar putea fi o solutie .....
Retinusem insa ideea de pilire a inaltimii dintilor si introducrea apoi de saibe care sa apropie angrenajele si astfel sa forteze contactul sa se faca doar pe fatetele dintilior ....nu am incercat inca operatiunea dar o voi face
la al doile caz cu certetele nu imi dau seama exact ,.....e limede ca introducerea unei saibe sub rulmentul opus partii cu manivela salta roata conducatora fata de pinion si contactyl se face doar pe fatzetele dintilor dar in felul asta si jocul creste ....
maraiala e foarte enervanta ....uneori e accentuata nu neaparat de uzura ci de aliniera imperfecta a angrenajelor
2 mulinete noi nu se comporta la fel dapai dupa folosire ...
ma gandesc ca o varianta cu pilirea varfurilor concomitent cu polisarea fatetelor ar putea fi o solutie .....
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Domnule Sorin, precizez că nu am scos nici una din şaibele originale (cu care a fost echipată mulineta) de pe partea stângă (cea cu manivela)deci NU:
E la aceeaşi distanţă la care a fost şi când mulineta era nouă. Eu doar i-am limitat accesul în zonele noi ce deveniseră disponibile datorită uzurilor, lucru care limitează şi mârâiala.
Grosimea şaibei de adaus pe partea dreaptă se identifică corect prin probe repetate. Se urmăreşte doar anularea jocului (de-a lungul axei pinionului) rezultat din uzură, fără a strânge pinionul între cei doi rulmenţi. De încercat practic!
Da, este o soluţie, dar necesită o prelucrare de precizie şi se poate aplica doar în cazul angrenajelor cu dinţi cu feţele plane. Acest tip de angrenaje e tot mai rar. Majoritatea mulinetelor moderne au angrenaje cu dinţii încovoiaţi, lucru care se poate observa uşor privind muchiile dinţilor.
Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
P.S.
În legătură cu mulinetele de mai sus, mi-am încasat doza de satisfacţie în momentul în care proprietarul lor le-a învârtit şi şi-a exprimat entuziasmul în legătură cu noua lor evoluţie, dar mai ales întrebarea sa de final în legătură cu disponibilitatea mea de a-l ajuta şi pe viitor, dacă se va mai ivi vreo ocazie, ceea ce mi-a confirmat că am făcut şi de astă dată ceea ce trebuie. Sănătoşi să fim!
Am avut îndoieli în legătură cu această postare despre diminuarea ,,ronţăitului-maraitului". Să o fac publică sau nu? Am hotărât că da. Ar putea însă să apară la vănzare de acum mulinete second hand care să fi beneficiat de tratamentul descris mai sus şi să fie descrise ca: ,,fără mârâit-ronţăit" deşi uzura ar fi tot acolo, doar că a fost trecută pe silent.
Rew.
În legătură cu mulinetele de mai sus, mi-am încasat doza de satisfacţie în momentul în care proprietarul lor le-a învârtit şi şi-a exprimat entuziasmul în legătură cu noua lor evoluţie, dar mai ales întrebarea sa de final în legătură cu disponibilitatea mea de a-l ajuta şi pe viitor, dacă se va mai ivi vreo ocazie, ceea ce mi-a confirmat că am făcut şi de astă dată ceea ce trebuie. Sănătoşi să fim!
Am avut îndoieli în legătură cu această postare despre diminuarea ,,ronţăitului-maraitului". Să o fac publică sau nu? Am hotărât că da. Ar putea însă să apară la vănzare de acum mulinete second hand care să fi beneficiat de tratamentul descris mai sus şi să fie descrise ca: ,,fără mârâit-ronţăit" deşi uzura ar fi tot acolo, doar că a fost trecută pe silent.
Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
inca la astea de spinning mai e cate o varianta de a diminua acest rontait
la baitcast din cauza dispunerii angrenajelor pe axe paralele .....doar schimb complet de angrenaje functioneaza
la baitcast din cauza dispunerii angrenajelor pe axe paralele .....doar schimb complet de angrenaje functioneaza
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Domnule tdum....
De departe cea mai complexă și cea mai elaborată intervenție la o daiwa.
Felicitări pentru pasiunea si priceperea cu care faceti ceea ce faceti si mai mult decat atat toată stima ca împărtășit cu noi.
Jos pălăria!!!
De departe cea mai complexă și cea mai elaborată intervenție la o daiwa.
Felicitări pentru pasiunea si priceperea cu care faceti ceea ce faceti si mai mult decat atat toată stima ca împărtășit cu noi.
Jos pălăria!!!