intretinere mulinete

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
Michael
Moderator
Moderator
Mesaje: 4177
Membru din: 28 Iun 2004, 05:25
Localitate: Timisoara

Mesaj de Michael » 30 Sep 2004, 00:40

teddy:ma intreb,oare cum ajunge nisipul in mulineta ta(pana la angrenaje)?Nu se inchide etans?
Jean:cum ungi cu ulei un rulment care e capsat pe ambele parti?Doar nu te pui sa-l decapsezi :shock: Mulineta mea are toti rulmentii capsati lateral,vaselina nu intra,nu iese.
Michael va recomanda Regulamentul forumului

Avatar utilizator
mugurel
senior
senior
Mesaje: 348
Membru din: 19 Mai 2004, 09:32
Localitate: tg.jiu

Mesaj de mugurel » 30 Sep 2004, 07:30

Jean se refera la rulmentii necapsati, care necesita ungere. Cei capsati necesita doar inlocuire, pentru ca totusi si ei pierd din agentul de ungere si se uzeaza pana la urma.

Avatar utilizator
Michael
Moderator
Moderator
Mesaje: 4177
Membru din: 28 Iun 2004, 05:25
Localitate: Timisoara

Mesaj de Michael » 01 Oct 2004, 02:31

Oare ar fi bine sa-i decapsez si sa-i gresez?A facut careva asa ceva?Cum se procedeaza? :roll:
Michael va recomanda Regulamentul forumului

Avatar utilizator
mugurel
senior
senior
Mesaje: 348
Membru din: 19 Mai 2004, 09:32
Localitate: tg.jiu

Mesaj de mugurel » 01 Oct 2004, 07:18

Stai linistit, nu umbla la rulmenti. Se strica sigur alte componente inaintea lor. Unge restul angrenajelor cu unsori de calitate (vaselina pentru rotatie si ulei pentru translatie) si nu o sa ai probleme.

Avatar utilizator
Michael
Moderator
Moderator
Mesaje: 4177
Membru din: 28 Iun 2004, 05:25
Localitate: Timisoara

Mesaj de Michael » 01 Oct 2004, 22:31

La intretinerea pe care o acord mulinetelor mele,probabil se va strica filetul de la suruburi,inaintea angrenajelor,la cat de des intra in Maintenance. :lol:
Michael va recomanda Regulamentul forumului

Jean Scurtu

Mesaj de Jean Scurtu » 02 Oct 2004, 01:02

Michael,

Mugurel are dreptate referitor la rulmentii capsulati,asa ca lasa- i in pace si ocupa-te de restul mulinetei.
Mai sant tot atat de multi avati pe Bega ??? Prin anii 70-75(nu retin exact anul) mi-au scos peri alibi la un concurs de stationar interjudetean tinut in Timisoara pe Bega cand incercand sa adun obletii in sectorul meu,nu banuiam ca adun si avatii la "cantina "!!!!

Jean Scurtu

Avatar utilizator
Michael
Moderator
Moderator
Mesaje: 4177
Membru din: 28 Iun 2004, 05:25
Localitate: Timisoara

Mesaj de Michael » 02 Oct 2004, 01:07

Sunt,sunt.Si pe Bega si pe Timis.In unele cazuri,vara cand lansez din apa pana la genunchi,rapesc atat de aproape ca mai faci cate un dus :lol: Asta e ironia,desi rapesc atat de aproape de tine,sunt greu de pacalit(cei mari).
Michael va recomanda Regulamentul forumului

Avatar utilizator
Borealis Fly
veteran
veteran
Mesaje: 506
Membru din: 28 Iun 2004, 08:57
Localitate: NYKOPING; SUEDIA
Contact:

Mesaj de Borealis Fly » 02 Oct 2004, 09:36

@ Michael:

Rulmentii capsati se ung nu se spala, cu o scula speciala.
Ea are doua componente. Una cu un surb prevazuta cu un cap ce are un niplu de ungere pentru pompe de vaselin. Capul/dispozitivul de ungere, la partea de jos are un cant de ghidare pe marginea interioara a rulmentului si totul se fixeaza pe rulment cu o "contra"-piulita. Pui pompa de vaselina pe niplu si presezi vaselina prin rulment. Cea murdara iese si si cea curata ramane in interior.

Unde gasesti o asemnea scula? ... la aeroport, sau la un club aeronautic. Se folosesc la ungerea unor componente ce sunt prevazute cu rulmenti, de la planoare, avioane mici, elicoptere. Vorbeste cu un mecanic. :)
Fir intins!
Borealis F

Avatar utilizator
Borealis Fly
veteran
veteran
Mesaje: 506
Membru din: 28 Iun 2004, 08:57
Localitate: NYKOPING; SUEDIA
Contact:

Mesaj de Borealis Fly » 02 Oct 2004, 09:54

@ Michael:
Uitasem ...

Pazesteti mulinetele de soare, deci caldura excesiva. (nu le lasa in masina la soare; trebuei sa-ti lasi mulinete in amsina expusa la soare, pune deasupra mulinetelor o carpa uda; evaporarea apei din carpa, raceste mulinetele) Daca vaselina nu se scurge din rulmentii capsati din cauza caldurii nu cred ca trebuie sa o schimbi prea des. O data la cinci ani la o folosire moderata. (ghicesc) Dar ce trebuie sa controlezi, daca poti sa-i detasezi de pe axul pe care sunt montati? Tii intre degete, partea interioara a rulmentului, rotind-o pe cea exterioara. Daca rulmentul se franeaza de la sine, ai vaselina in el. Nu se opreste ci continua sa se roteasca si se opreste foarte incet. Rulmentul este uscat si atunci ori il ungi, ori il schimbi. Ai un strungar indemanatic i-ti face o scula simpla de ungere.
Fir intins!
Borealis F

Avatar utilizator
Borealis Fly
veteran
veteran
Mesaje: 506
Membru din: 28 Iun 2004, 08:57
Localitate: NYKOPING; SUEDIA
Contact:

Mesaj de Borealis Fly » 02 Oct 2004, 10:44

Fiindca tot discutam de vaseline si uleiuri.

Uleiurile de toate genurile sa le folositi in general la componente pe care le puteti unge des. Deci la care puteti ajunge cu o pompita de ungere fara sa necesite demontarea mulinetei. Uleiul trebuie reanoit pe angrenajele respective, cat de des posibil. Deci inainte de fiecare folosire mai indelungata. (sau chiar si in timpul folosiri seara inainte de culcare :) ) Mai ales pe detalii ce se rotesc, care datorita vitezei centrifuge "arunca" uleiul.

Vaselina fiind viscoasa este de la sine intels mult mai indicata pentru asemnea angrenaje. (ca cele din ineriorul mulinetelor) Dar fiecare vaselina are si ea calitati specifice. Exista tabele ... cu de ex. coeficienti de vascozitate ... temperaturi maxime si minime, intre care aceste vaseline au cel mai bun efect. La vaselinele grafitate de ex. sunt si ele de "n" feluri. Dar de ex puteti folosii cele recomandate pentru rulmentii de la rotile masinilor. Acestea au un regim mai vast de temperatura optima de lucru.
Cat ar parea de stupid si de socant, vaselinele au in componenta apa. Deci daca ele nu sunt alese corect si de exemplu sunt folosite la o temperatura mult prea mare decat cea indicata, apa se evapora si vaselina se "usuca", pierzandu-si din capacitatea initiala de ungere.

Pare cam exagerata aceasta pledoarie despre uleiuri si vaseline. Am facut-o totusi pentru cei ce nu sunt in tema si nu cunosc aceste detalii.
Asta nu inseamna sa deveniti isterici ... :lol: ... si sa nu puteti dormii noaptea de grija mulinetelor, .... sau sa curga ulei de pe la toate incheieturile mulinetei.

Uleiurile si vaselinele sintetice de azi sunt induscutabil de 1000 de ori mai bune decat ceea ce existau acum 50 de ani. Dar un sortiment atat de mare presupune si cunostinte despre calitatile lor vizavii de conditiile existente la angrenajele ... mulinetelor.
Fiecare producator de vaseline si uleiuri au manuale cu descrierea fiecarui produs. Un inginer TCM sau de mecanica fina, dupa ce consulta un asemena manual va poate sigur recomanda vaselinele si uleiurile indicate mulinetelor si a grenajelor acestora vizavi de ceea ce puteti achizitiona pe piata interna.
Fir intins!
Borealis F

Scrie răspuns