Mesaj
de meas » 03 Dec 2007, 20:37
Sa ma scuzati pentru lungimea textului pe care il voi introduce,dar poate va aduce lamuriri in legatura cu "radarele si radaristii" de pe la noi:
Aparatul radar, "arma secretă" a Poliţiei Rutiere, a devenit de mult timp instrumentul care aduce la buget sume consistente. Amenzile curg garlă, în condiţiile în care depăşirea cu doar 10 km/h a vitezei legale se sancţionează, conform prevederilor noului Cod Rutier, cu două puncte de penalizare şi amendă. Dar, înainte de a semna procesul verbal, şoferii trebuie să ştie că funcţionarea aparatelor radar se face doar în anumite condiţii şi numai cu respectarea unor norme stabilite de către Biroul Roman de Metrologie Legală (BRML). Astfel, aşa cum se specifică în Norma din 23.11.2005 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1102 bis din 07.12.2005, măsurătorile efectuate cu ajutorul aparatelor radar nu pot constitui probe dacă au fost făcute în condiţii de ceaţă, ploaie, ninsoare sau furtună. De asemenea, dacă a fost folosit pentru înregistrare un aparat radar staţionar montat pe un autoturism în mişcare sau dacă în raza aparatului se deplasează simultan mai multe autovechicule, măsurătorile nu pot constitui probe. În norma de metrologie legală se mai arată că aparatul radar poate fi pus în funcţiune doar de personal calificat şi trebuie să fie însoţit de un ceritificat care să ateste omologarea de către BRML. În altă ordine de idei, aparatele radar sunt mijloace de măsurare care, pe baza aplicării efectului Doppler în domeniul microundelor, măsoară şi afişează viteza de deplasare a autoturismelor. Astfel, pentru efectuarea calcului se foloseşte formula f (i) cos alfa, formulă pe care nu ne îndoim că poliţiştii de la "rutieră" o stăpanesc la perfecţie. Trebuie menţionat faptul că radarele, fie ele mobile sau staţionare, au erori maxime tolerate, iar în cazul celor mobile este necesară montarea unui circuit capabil să realizeze diferenţierea dintre viteza proprie şi cea de de deplasare a autovehicului vizat. De asemenea, aparatele radar trebuie să fie prevăzute cu o etichetă pe care trebuie trecut producătorul, tipul şi seria de fabricaţie. Aparatele pot fi utilizate legal doar dacă au fost verificate metrologic, au fost marcate şi sigilate şi sunt însoţite de buletine de verificare. Mai mult, din echipajul de poliţie trebuie să facă parte un operator autorizat. Atenţie - aceste informaţii sunt publice şi le puteţi solicita agenţilor de poliţie! Orice neregulă descoperită în actele care însoţesc aparatele radar poate fi folosită pentru contestarea amenzii.
Aplicarea prevederilor noului Cod Rutier a lăsat deja fără permis câteva sute de şoferi şi a scos din buzunarele altor câteva mii de conducători auto sume consistente de bani. Pe lângă plata efectivă a amenzilor, şoferii s-au ales şi cu puncte de penalizare, care prin cumulare pot conduce la suspendarea permisului auto. Cum cele mai multe amenzi se aplică şoferilor care depăşesc viteza legală, noul Cod Rutier lasă libertatea poliţiştilor să penalizeze aproape tot ce "mişcă" pe drumurile publice. Doar că, pe lângă stabilirea criteriilor de acordare a unui avertisment, în actul legislativ sunt prevăzute noi norme care trebuie respectate. Astfel, în cazul de faţă, depăşirea vitezei maxime admise pe un anumit sector de drum pentru categoria din care face parte autovehicolul trebuie constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic.
Doar radare omologate
Biroul Român de Metrologie Legală (BRML) este instituţia care trebuie să verifice şi să omologheze aparatele pentru măsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor, denumite în limbaj de specialitate cinomometre şi cunoscute publicului sub denumirea de radar. Autoritatea BRML privind competenţele pentru verificarea şi omologarea aparatelor radar folosite de Poliţia Rutieră este stabilită de Norma din 23.11.2005 publicată în "Monitorul Oficia", Partea I nr1102bis din 07.12.2005. Astfel, aşa cum se arată la articolul 1.1 din Norma în baza căreia BRML are atribuţii de omologare şi verificare, instituţia va stabili criteriile pe care trebuie să le îndeplinească "atât cinomometrele care funcţionează în regim staţionar, cât şi la cinomometrele care funcţionează atât în regim staţionar, cât şi în regim de deplasare a autovehicului pe care sunt amplasate".
Ce trebuie să ştim
Poliţie Rutieră are în dotare radare mobile şi radare fixe. În cazul radarelor mobile, autoturismul pe care este amplasat trebuie să fie echipat cu un dispozitiv specializat, care să poată măsura viteza proprie de deplasare. Radarele fixe trebuie amplasate astfel încât să se evite poziţionarea lor în aproprierea surselor puternice de radiaţii electromagnetice ( emiţătoare radio sau de televiziune, linii electrice de înalte tensiune, etc). Fiecare aparat radar trebuie să fie prevăzut, conform articolului 3.2.3. din Norma de metrologie, cu o etichetă care să conţină cel puţin următoarele inscripţionări: "tipul, seria şi anul de fabricaţie a blocului respectiv", "denumirea firmei producătoare", "tipul şi seria de fabricaţie a blocurilor cu care funcţionează". Conform articolului 3.5.1, înregistrările efectuate de aparatul radar trebuie să conţină următoarele date: "data şi ora la care a fost efectuată măsurarea, valoarea vitezei măsurate, sensul de deplasare a autovehicului, faptul că a fost efectuată autotestarea, imaginea din care să poate fi pus în evidenţă numărul de înmatriculare al acestuia". Toate acestea sunt informaţii publice şi pot fi cerute organelor de poliţie care au constat presupusa încălcare a legii.
Mitul poliţiştilor "şmecheri"
De la apariţia detectoarelor de radar, circulă printre şoferi povestea conform căreia poliţiştii care "stau la pândă" ţin aparatul radar închis şi îl pun în funcţiune doar atunci când şoferul unui autoturism echipat cu detector radar nu ar mai avea ce să facă cu acest echipament din cauza distanţei prea mici la care ar fi avertizat. Ei bine, conform articolului 3.2.6 din cadrul Normei de metrologie, "cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu o funcţie de autotestare, care să poată pune în evidenţă orice defect sau dereglare". "Această funcţie trebuie să fie activată automat la fiecare punere în funcţiune a cinemomentrului, având şi posibilitatea de a fi activată manual (...)". În cazul descris mai sus, o astfel de acţiune devine imposibil de realizat, sistemul constructiv nepermiţând pornirea instantanee a aparatului radar.
Cine-i harnic si munceste taie-n Delta stuf........si dimineata e primul la pescuit!!