Suzuki 2,5 CP sau 6 CP ?
Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori
O fi asa , dar ceva scartaie la calcule .....
.... cel putin practic diferenta de consum e intre 12-28 % la urcare in amonte ,fata de coborare . Si sunt curios cine mai e de acord ca un motor folosit la maxim ptr a obtine acelasi performante (viteza ) rezista cat unul folosit la turatie medie sau chiar in relanti ....uzura ,consum ,timp pierdut, zgomot mai mare, etc , etc ...
.... cel putin practic diferenta de consum e intre 12-28 % la urcare in amonte ,fata de coborare . Si sunt curios cine mai e de acord ca un motor folosit la maxim ptr a obtine acelasi performante (viteza ) rezista cat unul folosit la turatie medie sau chiar in relanti ....uzura ,consum ,timp pierdut, zgomot mai mare, etc , etc ...
- kuin tauti
- veteran
- Mesaje: 1851
- Membru din: 22 Noi 2007, 21:12
- Localitate: Renolandia
depinde cit de rece e apa...
cind apa e rece tare... e preferabil sa mergi cu el mai turat ca sa se mentina motorul cald altfel il " strici " daca mergi incet... si cu el rece...
deci daca dai la trena toata ziua... si vrei sa mergi / naintezi incet e bine sa foloseti o " parashuta " = frina... deh... pt al mentine cald = turat
... asa si cu turatii mici vs uzura mai mica... 
nah... nu vreu sa rezolv... deci complic...

cind apa e rece tare... e preferabil sa mergi cu el mai turat ca sa se mentina motorul cald altfel il " strici " daca mergi incet... si cu el rece...
deci daca dai la trena toata ziua... si vrei sa mergi / naintezi incet e bine sa foloseti o " parashuta " = frina... deh... pt al mentine cald = turat


nah... nu vreu sa rezolv... deci complic...


Nu scartaie nimica la calcule. Problema e ca tu interpretezi gresit niste observatii empirice.kzoli scrie:O fi asa , dar ceva scartaie la calcule .....
.... cel putin practic diferenta de consum e intre 12-28 % la urcare in amonte ,fata de coborare . Si sunt curios cine mai e de acord ca un motor folosit la maxim ptr a obtine acelasi performante (viteza ) rezista cat unul folosit la turatie medie sau chiar in relanti ....uzura ,consum ,timp pierdut, zgomot mai mare, etc , etc ...
Uite:
Normal mai Tzoli ca o sa consume mai mult pentru mers aceeasi distanta intre doua puncte de pe mal in aval sau in amonte. Viteza ta relativa fata de mal in amonte e mai mica => timp mai mare. Motorul munceste la fel si consuma la fel, dar timpul cat munceste e mai mare.
E ca si cum... cum sa iti explic.... sa zicem ca ai timp sa maninci doua sanwich-uri cat mergi agale pe un trotoar rulant pe aeroport... cand mergi contra lui, la fel de agale ai timp sa maninci trei pentru ca petreci mai mult timp pe el hehehe

Cat despre procentele alea (gandeste-te la sandwich-uri), poate sa consume din ce in ce mai multa benzina cu cat viteza curentului e mai mare... Cand e la fel de mare ca si viteza barcii (stai pe loc fata de mal) o sa consume infinit de multa benzina, pentru ca o sa iti ia infinit de mult sa ajungi din A in B. Itzi dai seama cate sandwich-uri ai putea sa maninci?

Iar despre uzura ce sa zic, uite eu cu 2.5 CP imping o barca de 5.50 metri la V max deplasament la 2/3 (doua treimi din acceleratie, acum eu pot sa fiu capcaun si sa pun motorul ma maximum, dar nu castig viteza, tot la fel si cu un 5cp, poate as obtine deplasamentul la 1/2 din acceleratie (nu e mare diferenta intre 1/2 si 2/3) dar un capcaun tot in blana il tzine.

Un sfat bun e un sfat bun, chiar daca e neplacut.
Teoretic viteza de deplasare a unei ambarcatiuni rezulta din radical din lungimea barcii pe suprafata apei ,ori 2.5 ..... am citit pe undeva. Am si manuale dar is prafuite
Adica la o barca de 4 m , 2x2x2,5 = V max teoretic = 9 km /h , acum ca viteza aceasta poti sa obtii cu 2 cp sau 6 cp depinde ....
Eu pe o barca din fibra de 2,5 m am pus motor de 2-3-5- 8 -9.9 cp si a mers cu toate ,cel mai bine insa era cel de 3 cp cu care a si ramas , peste 5 cp intra valul de pupa in barca ,dar zbura .... cu ceea de 9.9 cp in relanti avea viteza cat avea cu 2 cp la maxim .
Distanta de 1200 m am facut cu 3 cp in 16-17 minute la urcare si acelasi distanta in jumatate de timp ,aproximativ 9-10 minute la coborare .
Cu un motor de 9.9 cp acelasi distanta cam in 7-8 minute la jumatate de turatie .... si ceva mai putin la coborare.

Adica la o barca de 4 m , 2x2x2,5 = V max teoretic = 9 km /h , acum ca viteza aceasta poti sa obtii cu 2 cp sau 6 cp depinde ....
Eu pe o barca din fibra de 2,5 m am pus motor de 2-3-5- 8 -9.9 cp si a mers cu toate ,cel mai bine insa era cel de 3 cp cu care a si ramas , peste 5 cp intra valul de pupa in barca ,dar zbura .... cu ceea de 9.9 cp in relanti avea viteza cat avea cu 2 cp la maxim .
Distanta de 1200 m am facut cu 3 cp in 16-17 minute la urcare si acelasi distanta in jumatate de timp ,aproximativ 9-10 minute la coborare .
Cu un motor de 9.9 cp acelasi distanta cam in 7-8 minute la jumatate de turatie .... si ceva mai putin la coborare.
Nici nu vreau sa ma apropii de formule de calcul a vitezei asteia.kzoli scrie:Teoretic viteza de deplasare a unei ambarcatiuni rezulta din radical din lungimea barcii pe suprafata apei ,ori 2.5 ..... am citit pe undeva. Am si manuale dar is prafuite![]()
Adica la o barca de 4 m , 2x2x2,5 = V max teoretic = 9 km /h , acum ca viteza aceasta poti sa obtii cu 2 cp sau 6 cp depinde ....
Eu pe o barca din fibra de 2,5 m am pus motor de 2-3-5- 8 -9.9 cp si a mers cu toate ,cel mai bine insa era cel de 3 cp cu care a si ramas , peste 5 cp intra valul de pupa in barca ,dar zbura .... cu ceea de 9.9 cp in relanti avea viteza cat avea cu 2 cp la maxim .
Distanta de 1200 m am facut cu 3 cp in 16-17 minute la urcare si acelasi distanta in jumatate de timp ,aproximativ 9-10 minute la coborare .
Cu un motor de 9.9 cp acelasi distanta cam in 7-8 minute la jumatate de turatie .... si ceva mai putin la coborare.
Cine are chef sa dea o cautare pe google despre "hull speed displacement" Mai bine o determin empiric folosind GPS-ul. Ma uit sa vad unde viteza barcii nu mai creste decat modic chiar daca ii dau gaz. Api imi fac un semn la accelerator.
Cat despre planaj, jet-ul meu de 40 CP sta mai mult in blana yeeeahaaaaa!
Un sfat bun e un sfat bun, chiar daca e neplacut.
- kingofbeasts
- veteran
- Mesaje: 2873
- Membru din: 20 Mar 2008, 16:58
- Localitate: sibiu
- Contact:
La lasam la o parte capcana cu turatia, pentru ca motoarele nu au turatie fixa.mihaif99 scrie:Se poate argumenta asertiunile respective ?kzoli scrie:Nimic mai fals decat asertiunile din postul de mai sus. Tot la fel de false sunt si povestile despre "cu si contra curentului". Fizica elementara ne invata despre compunerea vitezelor. In rest problema este daca barca va merge la deplasament (asta e o viteza constanta care depinde in principal de lungimea barcii) sau daca va lisa.
Sunt curios sa vad o barca gonflabila ,care la aceasi greutate si turatie are aceeasi viteza si acelasi consum atat la coborare cat si la urcare ....
Da ne niste detalii chiar si pe Mp daca nu vrei sa-ti etalezi cunostintele pe forum .....
Cu stima
Sa presupunem ca viteza MAXIMA de DEPLASAMENT a unei ambarcatiuni de 4 metri este de 10 km/h si sa presupunem ca poate fi obtinuta cu un motor de 2.5 CP. Ea va fi EGALA cu viteza maxima de deplasament pe care o obtii si cu cu 5 cp, adica TOT 10 km/h
Sa presupunem ca ambarcatiunea de mai sus se deplaseaza in amonte (CONTRA curentului) pe un rau cu viteza curent 2 km/h RELATIV LA UN PUNCT DE PE MAL. Daca vrem sa stim cu cat se deplaseaza barca fata de acelasi punct de pe mal trebuie sa compunem vitezele. VrelativaMal = Vbarca - Vcurent = 8 km/h
La deplasare in aval cu acelasi rationamant, avand VrelativaMal = Vbarca + Vcurent = 12 km/h
In tot acest timp VrelativaApa este de 10 km/h
Adica faptul ca ai 5 cp, nu o sa te ajute sa "lupti" contra curentului sau sa mergi mai repede. Iar problema uzurii in cazul nostru nu e serioasa.[/quote]
pe principiul asta un autoturism cu motor de 1,2 litrii se comporta identic cu unul cu motor de 4,2 litrii limitat electronic . (vorbim deaceeasi marca si acelasi model de autoturism) . culmea e ca realitatea a demonstrat exact contrariul si daca le pui pe ambele sa urce dealul cel cu motor de 4,2 litri va fi primul in varf.
in plus la motoarele de barca mai trebuie tinut cont si de elice care in general la motoarele mai puternice are fie suprata totala a palelor mai mare , fie numar de pale mai mare , in ambele cazuri randamentul fiind superior.
mai e o chestiune. viteza maxima n-o ai de cand te-ai urcat in barca ci trebuie sa o obtii, ceea ce presupune o acceleratie si asta presupune un timp care e mult mai mic in cazul unui motor mai mare.
si ar mai fi ceva: turatiile mari genereaza caldura mare, dilatatii mai mari, frecari mai mari si implicit uzura mai mare = durata de viata mai mica.

- kuin tauti
- veteran
- Mesaje: 1851
- Membru din: 22 Noi 2007, 21:12
- Localitate: Renolandia