Astazi a venit la mine un amic cu o mulineta Shimano Stella care facea urat, fasaia ciudat. Mulineta n-a facut asa de la inceput, (a cumparat-o de noua, fiind unic proprietar) dar dupa ceva timp si cativa pesti dati afara, a inceput sa faca zgomot, desi se invartea bine. N-am avut decat s-o desfac sa vad daca pot sa-l ajut. Impartasesc cu dumneavoastra surprizele pe care mi le-a rezervat aceasta mulineta.
A fost o surpriza sa constat de cum am vazut-o ca nu mai scrie pe tambur ce tip de Stella este, dupa cum eram obisnuit la modelele anterioare, dar mi-a spus proprietarul ca este vorba de Stella FI. Am cantarit-o si la marimea 4000 cu fir cu tot are masa de 270 de grame. (ceea ce este bine!)
Urmatoarea surpriza a fost la raportul de recuperare. Shimano la marimea 4000 trecea de obicei la rap. 4,8:1. La aceasta Stella, invartita la mana, am numarat 5.2:1. Ulterior cand am desfacut-o am calculat mai exact si a dat 5.142:1.
Am inceput s-o desfac. Am inceput cu rotorul. Am gresat galetul si am vazut ca bratul pickupului in care se fixeaza port-galetul este din material plastic. La marimea 4000 deja se folosesc fire mai rezistente. Nu stiu daca acel plastic nu cedeaza la efort daca frana este stransa mai tare, iar firul tensionat tinde sa-l indoaie inspre tambur. Poate ca e o.k. Sigur mulineta ar fi fost mai grea daca era din metal, fiindca impunea si o contragreutate mai mare pentru a nu aparea trepidatii in rotatie.
Mulineta nu are buton de setare ON/OFF a antireturului, ca si alte modele de dupa 2015 si acest lucru a ajutat la reducerea masei totale, odata cu disparitia butonului si a parghiilor de comanda.
O alta surpriza a fost sa gasesc foarte greu (orbeste, pe pipaite) cu surubelnita speciala surubul interior care elibereaza masca de pe coada mulinetei. Cand l-am gasit in sfarsit l-am invartit degeaba ca nu avea nici un efect. Ulterior am vazut cand am desfacut mulineta ca nici nu avea cum sa iasa surubul acela de acolo, fiindca consola in care era infiletat era rupta de pe masca, iar masca se tinea de fapt in surubul exterior si in stiftul de ghidare din celalalt capat, nicidecum in surubul intern.
O mare surpriza pentru mine a fost sa constat ca aceasta Stella nu mai are in interior ghidajele pentru surubelnita, care facilitau mult operatiunea de eliberare a mastii de pe coada prin desstrangerea surubului interior. Aceasta eliminare de piese a contribuit si ea la masa totala redusa a mulinetei.
Angrenajele pareau a fi din bronz ambele, dar de fapt numai hipoidul (angrenajul condus) este din bronz, angrenajul conducator, fiind mult prea usor pt. a fi bronz. Banuiesc ca este un aliaj de aluminiu cu o acoperire ce imita bronzul. Si acest lucru explica masa mica a mulinetei.
Cea mai mare surpriza insa am avut-o cand am vazut ca aceasta Stella a rulat pe uscat, fiindca japonezii care au asamblat-o, dintr-un motiv anume pe care eu nu-l deslusesc, nu au pus vaselina pe angrenaje. Nu stiu daca tot masa cat mai mica a fost motivul, dar nu vad alt motiv.
Pun doua poze cu starea in care am gasit mulineta cand am desfacut-o si in care se vede si lipsa ghidajelor de ,,mentenenta usoara" si consola rupta. Se vede clar lipsa agentului de gresare. Ici-colo vagi urme de unsoare, dar nu in punctele cheie.


Bineanteles ca am uns corespunzator mulineta, (si eu sunt unul din aceia care pun unsoare cu zgarcenie) am asamblat-o si am verificat-o in gol si in sarcina. Excelent! Mi-am chemat amicul si i-am dat s-o invarta. S-a uitat la mine si a exclamat ,,Prietene... mi s-a ridicat parul pe mana..." Si l-am inteles. Niciodata Stella lui n-a functionat asa.
Ieri, inca trei mulinete Shimano Ultegra XTC 5500 si-au primit cate un rulment (14x8x4 mm) in locul bucsei albastre din plastic. Toate trei aveau aceeasi lipsa de unsoare. Evident dupa ungere s-au miscat mult mai bine. Acum vine intrebarea mea pe care v-am spus ca v-o adresez la final:
Va rog sa-mi spuneti parerea dumneavoastra legata de ungerea deficitara sau chiar inexistenta din ultimii ani, la mulinetele Shimano. Sunt foarte nedumirit si nu stiu ce sa mai cred. Va multumesc. Rew.