Motoare electrice - Baracuda SM 48 vs. Minnkota Endura 30

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

Ionut the carp
veteran
veteran
Mesaje: 2592
Membru din: 08 Iun 2005, 19:57
Localitate: Bucuresti

Mesaj de Ionut the carp » 22 Apr 2009, 18:38

adiwolf scrie: nu ma pricep prea bine la motarele electrice si de aceea indraznesc sa pun o intrebare:
- un motor de 55lb impinge mai repede o barca pneumatica cu incarcatura cu tot la 200kg,fata de unul de 30lb,doar are capacitate mai mare,insa care este diferenta de viteza intre unul si celalt??,dar consumul bateriei??

tu cam ce crezi?
cei 55Lb sau 30Lb din ce ai vazut din schema, se transforma in Newton. Astfel pe aceeasi barca cu aceeasi incarcatura ai 2 forte una mai mare decat cealalta-> acceleratii diferite(pana intr'un anumit moment cand accelaratiile devin 0) viteze mai mari. Consumul va fi net mai mare la cel de 55Lb decat la cel de 30. Mai exista teorii care spun ca viteza este aceeasi( si eu pana sa ma dumiresc credeam aceleasi lucruri) care nu'mi par credibile dpdv fizic. Daca am inteles gresit intrebarea te rog sa ma corectezi, sunt putin cam capiu azi :) .

Avatar utilizator
adiwolf
veteran
veteran
Mesaje: 4638
Membru din: 14 Ian 2006, 16:32
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de adiwolf » 22 Apr 2009, 20:40

Ionut the carp scrie:........Mai exista teorii care spun ca viteza este aceeasi( si eu pana sa ma dumiresc credeam aceleasi lucruri) care nu'mi par credibile dpdv fizic. Daca am inteles gresit intrebarea te rog sa ma corectezi, sunt putin cam capiu azi :) .
tocmai teoriile astea m-au dat si pe mine peste cap.
de regula incerc sa gandesc cat mai logic,dar............avem toti momente mai mult sau mai putin "inspirate" :oops:
logica imi spune ca un motor cu o capacitate mai mare,va avea si o putere mai mare de impingere a unei greutati X
un alt motor cu o capacitate mai mica,va impinge greutatea X cu o putere mai mica.
normal ca la o capacitate mai mare,consumul de curent este mai mare.
dar ce nu stiu eu:
- cum se calculeaza vitezele la cele doua motoare tinand cont de forta lor de impingere si de greutatea X care este constanta
care este diferenta de viteza intre cele doua motoare??

Avatar utilizator
Ioan S.
veteran
veteran
Mesaje: 1212
Membru din: 10 Mai 2004, 19:31
Localitate: Iasi

Mesaj de Ioan S. » 22 Apr 2009, 20:54

adiwolf scrie:logica imi spune ca un motor cu o capacitate mai mare,va avea si o putere mai mare de impingere a unei greutati X
un alt motor cu o capacitate mai mica,va impinge greutatea X cu o putere mai mica.
normal ca la o capacitate mai mare,consumul de curent este mai mare.
dar ce nu stiu eu:
- cum se calculeaza vitezele la cele doua motoare tinand cont de forta lor de impingere si de greutatea X care este constanta
care este diferenta de viteza intre cele doua motoare??
In mod sigur cresterea vitezei functie de putere nu este liniara.
E ca si la masini, un motor de putere dubla nu va propulsa un vehicul cu viteza dubla.

In plus rezitenta la inaintare depinde foarte mult de forma barcii. O pneumatica este din start mai lenta (chiar mult mai lenta) decit o barca rigida (si cu o forma cit de cit hidrodinamica) la aceeasi motorizare si la incarcari egale.

Din pacate formulele nu le stiu si nici nu cred ca ar fi prea usor de facut un calcul teoretic. :oops:

Avatar utilizator
adiwolf
veteran
veteran
Mesaje: 4638
Membru din: 14 Ian 2006, 16:32
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de adiwolf » 22 Apr 2009, 20:59

Ioan S. scrie: In mod sigur cresterea vitezei functie de putere nu este liniara.
E ca si la masini, un motor de putere dubla nu va propulsa un vehicul cu viteza dubla.

In plus rezitenta la inaintare depinde foarte mult de forma barcii. O pneumatica este din start mai lenta (chiar mult mai lenta) decit o barca rigida (si cu o forma cit de cit hidrodinamica) la aceeasi motorizare.
bingoooo!!!

stim ca viteza nu se va mari procentual cu capacitatea motoarelor,dar care este formula de calcul si cu cat va creste viteza celui mai puternic fata de cel mai slab???

cat priveste rezistenta la innaintare,la amandoua cazurile este vorba de unul si acelasi model de barca cu aceeasi greutate.

Ionut the carp
veteran
veteran
Mesaje: 2592
Membru din: 08 Iun 2005, 19:57
Localitate: Bucuresti

Mesaj de Ionut the carp » 22 Apr 2009, 21:16

adiwolf scrie: dar ce nu stiu eu:
- cum se calculeaza vitezele la cele doua motoare tinand cont de forta lor de impingere si de greutatea X care este constanta
care este diferenta de viteza intre cele doua motoare??
nu'ti pot determina vitezele precis intrucat nu stiu coeficientul de frecare dintre materialul barcii si apa, de asemeni daca are sau nu chila, situatia se mai schimba.

eu iti pot face un calcul (aproximativ) asa: barca ce trebuie impinsa are 200kg, fara chila, coeficientul de frecare dintre barca si apa 0.5, motorul de 55lb.

acceleratia mi'a dat: 0.75m/s
intr'un interval de timp= 3s (cam cat i'ar lua maxim unei barci sa atinga viteza maxima cu un electric, avem viteza v= 2.25m/s ~ 8.1km/h. Lucrurile sunt cat se poate de relative, calculele ar fi valabile in cazul in care barca ar fi plasata pe pelicula apei si nu ar avea pescaj. :)

la barcile pneumatice fara chila acel coeficient cu o corelare a pescajului este in jur de 0,7-1 si astfel noua viteza obtinuta este de 4.3-5km/h

nu ma mai intreba ce se intampla in cazul chilei ca deja ma pui la treaba si chiar nu aveam de gand sa'mi bat capul cu fizica in seara asta :lol:
p.s. in cazul chilei fortele de frecare se impart, viteza crescand cu 0.5-1km/h(in cazul pneumaticelor)

Avatar utilizator
adiwolf
veteran
veteran
Mesaje: 4638
Membru din: 14 Ian 2006, 16:32
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de adiwolf » 22 Apr 2009, 21:29

barca gonflabila 2.7m ,material PVC,are chila.

poate imi explici si mie cum se calculeaza,sau care sunt rezulatetle finale pt cele doua capacitati de motoare

Ionut the carp
veteran
veteran
Mesaje: 2592
Membru din: 08 Iun 2005, 19:57
Localitate: Bucuresti

Mesaj de Ionut the carp » 22 Apr 2009, 21:44

adiwolf scrie:barca gonflabila 2.7m ,material PVC,are chila.

poate imi explici si mie cum se calculeaza,sau care sunt rezulatetle finale pt cele doua capacitati de motoare
lungimea barcii nu prea conteaza asa mult, masa totala e mai importanta

la o barca de 2.70m cu chila(banuiesc ca Kingfisher-sau ma insel? :P ) la o masa de 200kg, cu un motor electric de 55lb ai avea o viteza maxima pe conditii normale(fara vant, valuri etc) de 5.9km/h :) sunt destul de multe calcule de facut, reprezentari grafice si descompunerea fortelor in functie de unghiul pe care il formeaza chila cu fundul barcii... posibil sa gresesc, dar cam pe acolo e :)

la 30lb mi'a iesit 3.4km/h-posibil aici sa fi gresit un pic mai mult ca sunt cam obosit :P :oops:
Ultima oară modificat 22 Apr 2009, 21:49 de către Ionut the carp, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator
adiwolf
veteran
veteran
Mesaje: 4638
Membru din: 14 Ian 2006, 16:32
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de adiwolf » 22 Apr 2009, 21:49

bai dao draqului,
mai omorat deja
barca e are 45-50kg + cele 120 ale mele si bagajul de rigoare ajung lejer la 200kg
nu,nu e king,e baracuda
deci cu motor de 55lbs ce viteza
cu motor de 30lbs ce viteza??
si lasama cu graficele si descompunerea fortelor ca ma apuca somnul deja :wink:

Ionut the carp
veteran
veteran
Mesaje: 2592
Membru din: 08 Iun 2005, 19:57
Localitate: Bucuresti

Mesaj de Ionut the carp » 22 Apr 2009, 21:51

multumit? ai de dat o bere:))

danone
veteran
veteran
Mesaje: 901
Membru din: 19 Mai 2006, 13:04
Localitate: Cluj si Belis

Mesaj de danone » 23 Apr 2009, 06:46

Vreti formule? Uite aici :
Puterea motorului va trebui sa fie cel putin:
P=F v = μ m g v = 120 W = 12 V x 10 A
F- forta de tractiune
v = 1 m/s - viteza de deplasare a barcii
μ = 0,1 - coeficient de frecare dintre barca si apa la inaintarea barcii (determinat empiric)
m = 120 kg - deplasamentul util (barca+motor+acumulator+scule pescuit+pescar)
g = 10 m/s2-acceleratia gravitationala

Este doar un exemplu.Fiecare poate sa-si calculeze puterea necesara in functie de viteza de deplasare si deplasamentul barcii. Trebuie sa se tina cont de faptul ca puterea nominala a unui motor (ex.55 lbs)nu este utilizata intotdeauna la maximum. Conform principiului conservarii energiei , acesta "consuma" doar atat cat este necesar pentru a invinge rezistenta la inaintare a unui anumit deplasament. Cu alte cuvinte un motor de 55lbs va consuma intotdeauna aceeasi energie ca si unul de 220 lbs pentru a face fata aceleiasi sarcini. Uneori exista perceptia gresita ca motorul de 220lbs va consuma de 4 ori mai multa energie, dat find ca are o capacitate de 4 ori mai mare. La alegerea capacitatii unui motor se va tine cont de deplasament si de viteza maxima pe care acesta urmeaza sa o dezvolte.

Scrie răspuns