Barci pneumatice. Un ghid pe scurt.

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
mihaif99
senior
senior
Mesaje: 321
Membru din: 20 Sep 2006, 21:02

Barci pneumatice. Un ghid pe scurt.

Mesaj de mihaif99 » 21 Ian 2008, 22:33

Barci pneumatice Un ghid pe scurt.

Am tot citit ceea ce se scrie despre barci pneumatice pe forumurile de aici, si mi-am dat seama ca in randurile potentialilor cumparatori exista oarece confuzie, pe deplin explicabila. Ghidul de mai jos nu intentioneaza sa fie o acoperire exhaustiva, ci doar sa dea o idee apropos de categoriile generale de barci mici, portabile, pe care un pescar si le-ar puta dori. Barcile pneumatice mari, neportabile si ultra scumpe nu vor fi acoperite in ghidul de fata.
Daca se intentioneaza a se folosi vaslele pentru propulsie, atunci o barca ingusta si lunga este modelul indicat. Prin natura lor, barcile pneumatice sunt stabile si foarte sigure. Sunt dealtfel cele mai sigure barci (desigur nu ma refer aici la jucarii de plaja) Totodata pneumaticile sunt foarte sensibile la vant, iar modelele care se aseamana cu un colac de salvare urias si nu au chila devin imposibil de vaslit pe vant cat de cat puternic.
Preferintele mele personale in materie de producatori vor fi evidente pentru cititor. Cu toate acestea incerc sa ramin cat se poate de obiectiv, si nu am vreo afiliere cu vreun producator.
Daca aveti sugestii, sau descoperiti inexactitati, va rog postati-le. In limita timpului disponibil o sa incerc sa le incorporez in articolul de fata.

Materiale de baza din care sunt construite barcile pneumatice:
Diverse feluri de cauciuc, cel mai adesea neopren cu sau fara diverse ramforsari textile sau PVC (Poly Vynil Chloride) cu sau fara ramforsari textile.
Cauciucul e un material mult superior PVC-ului. PVC-ul are marea problema ca pierde chimicale in timp. Aceste chimicale ataca lipiciul, asadar eventualele petece se desprind in timp. Deasemenea PVC este sensibil la radiatia ultravioleta, si e un material total contrindicat pentru o barca care trebuie lasata sa sta umflata toata vara in soare.


Clasificare: ( ca idee barcile interesante incep de la pct 2, iar cele indicate de la pct 3)

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

1) Barci fara ramforsare, sunt cele mai ieftine, slaba calitate barci.

1.1) Barci PVC fara ramforsare, sau PVCss(simplu strat)
===============================================
A nu se confunda cu materialul sanwwich textil + PVC si care este un material mult superior. In cazul de fata e vorba singur strat de pvc. e acelasi material in cazul mingilor de plaja sau colacelor de jucarie, dar ceva mai gros. PVC-ul in aveste barci poate avea diverse grosimi, lucru reflectat de pret. Acestea sunt cele mai comune/ieftine barci de pe piata. Daca se opteaza pentru o asemenea barca mare atentie la crosimea materialului (gauge) si la tipul de valva. Este TOTAL CONTRAINDICAT a se cumpara o barca cu valva stil colac de jucarie.

Avantaje:
Ieftin

Probleme:
Ieftin :-)
Nu isi pastraza forma. Materialul se inmoaie la soare si se intareste la frig.
Nu pot fi umflate decat la presiuni mici, cele foarte groase la max 0.7 PSI
Foarte susceptibile la intepaturi
Sensibile la ultraviolete - materialul se va distruge daca e lasat, de exemplu o vara intreaga in plin soare
Viata redusa: in jur de 4-5 ani, apoi incep sa apara tot felul de gaurele cat varful de ac (pinholes).

Posibile aplicatii/recomandari:
Nu e un material recomandat
Poate (doar poate) ca prima barca: a se cumpara un model cat mai mic (1-2 pers), si numai daca are valve de dimensiune mare, si material relativ gros. Barca "Sevylor Pack Boat" e singura pe care pot sa o recomand, dar este un hibrid semiranforsat extrem de mic si foarte usor.

Sevylor: modele: Caravele, xxx Hunter, multe alte modele de barci si caiace
Intex: diverse modele
Sea Eagle: au si ei diverse modele de PVC simplu strat
Coleman: diverse modele, in general au valve de dimensiuni mari, model proprietar.

1.2 Barci din CAUCIUC fara ramforsare:
==================================
Nu stiu sa se comercializeze. Se produc doar artizanal: in general o podea de cauciuc vulcanizata pe o camera de tractor. Oricum sunt mai durabile si sigure decat barcile de PVC la pct 1.1

Avantaj:
Orice om cunoaste materialul
Un material superior PVC -ulul simplu strat ca durabilitate, intretinere, etc.

Dezavantaj:
O sa fii ciuca mistoului pe balta, e ca si cum ai conduce Trabant. Daca esti sensibil la caterinca o sa plangi.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

2) Barci cu ramforsare simpla, PVC in material textil, sau cauciuc cu panza lipita pe el

2.1. PVC in material textil
=============================
Barca e construita din materal textil sintetic, gros foarte durabil. In interior sunt camere de aer din PVCss. Camerele asta sunt accesibile prin fermoare, deci pot fo scoase si schimbate/petecite daca e cazul. E o solutie MULT mai buna decat PVCss. Contructia daca vretii e ca a mingilor cu siret, numai ca in interior camera e pvc, iar invelisul e o tesatura de nylon.

Avantaje:
Presiune superioara 1.5 PSI
Isi tine forma foarte bine, datorita materialului textile.
Ralativ ieftin; reprezinta o barca decenta pentru cei cu buget restrins
Relativ usor
De obicei au valve mari, usor de folosit.

Dezavantaje:
Legate de demontare stocare: materialul textil se uda, apa intra intre camere si meterialul textil, e gru de scos/uscat.
Legate de durabilitate: casmerele sunt totusi PVCss, deci susceptibile la pierderi de aer
Destul de greu de adaugat accesorii, placa port motor; etc

Posibile aplicatii/recomandari:
Barci mici de pescuit, caiace 1 - 2 persoane

Fabricanti/modele
Sevylor: canoe Colorado si RIO, barcile xxx Ranger. Husa retrofit care imbraca incomplet barca PVCss xxx Hunter e contraindicata.
Stearns: Canoe B801
Kwik Tek: au diverse caiace
etc


2.2 Cauciuc panzat
==================
Un strat de cauciuc pe care este vulcanizata o ramforsare textila, de obiei un bumbac subtire. Contructia este identica cu a vechilor saltele de plaja (cele grele, cu dop de plastic lung, care miroseau a cauciuc). Este un material mult superior PVC-ului de la punctul 1. E o varianta decenta pentru barci mici de cel mult 1-2 persoane


Avantaje:
-Mai ieftina decat PVCtx, dar ceva mai scump decat PVCss (simplu strat)
-Superior PVCss: Nu se deformeaza la soare, presiune de umflare ceva mai mare dar nu cu mult
-Se peteceste usor, iar petecul e bun pe viata.
-Putin sensibile la frifg/caldura
-rezistenta in timp

Probleme/dezavantaje
Mai grea decat PVCss pt aceeasi dimensiune.
Se pot intepa relativ usor, dar nu la fel de usor ca PVCss.
Presiune relativ mica de umflare, cam 1 PSI dar oricum superioara PVC ss

Producatori:
Barci rusesti
Diverse modele cehesti

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

3) Barci din material cu ramforsare sandwich. Sunt cele mai SIGURE barci (de orice fel) de pe piata pentru o marime data.
Un material textil gros acoperit pe ambele parti cu PVC sau meterial cauciucat neopren. Materialul cauciucat sandwich neopren-textil il vom numi HYPALON care e si numele sau comercial, iar sandwichul PVC il vom numi PVCsw
In general HYPALONUL e considerat SUPERIOR, PVCsw pentru ca e mai suplu, nu se intareste la frig, e mai rezistent la abraziune, e mai rezistent la UV si se repara usor decat PVCsw.
PVCsw repezinta oricum o varianta buna pentru cei be buget restrins, iar barcile mici si ieftine sunt construie in cvasitotalitatea din PVCsw. O exceptie o reprezinta producatorul ceh GUMOTEX, care produce barci dintr-un fel de cauciuc, numict comercial NYTRILON - identic in opinia mea cu HYPALON. Aceste barci GUMOTEX, sunt in prezent imbatabile ca pret/durabilitate pe piata barcilor mici. Sunt barci "pe viata".

3.1) Sandwich material textil - PVC
================================
Un material textil gros, imbrqacat pe ambele parti in PVC. NU SE RECOMANDA a fi cumparate cele produse prin lipire, pentru ca PVC-ul elibereaza chimicale care in timp ataca liupirea. Procedeul numit sudare la inalta frecventa, elimina aceste neajunsuri. Numai producatorii mari ca Zodiac & Co ( Bombard, etc ) sau Mercury Quicksilver folosesc acest procedeu, iar aceste barcii sunt destul de scumpe.

Avantaje:
-Mai ieftina decat HYPALON, dar nu cu mult
-Este o barca superioara oricarui tip de material cu exceptia HYPALON
-Nu se deformeaza la soare, presiune de umflare mare, identica cu HYPALON cam la 3 psi

Probleme/dezavantaje
-avantajul pretului este anihilat de faptul ca barcile sudate sunt scumpe.
-Petecele nu sunt rezistente in timp.
-Materialul se intareste la frig.
-Nu e asa rezistenta in timp ca o barca de HYPALON (PVC 5-10 ani, HYPALON 10-20 ani)

Posibile aplicatii/recomandari:
Barci de pescuit mici, 3-4 persoane caiace 2-3 persoane. Pt barcile foate mici, fara chila, podina din stinghii este cea recomandata. Pt medii mici, pina in 3.10 m, podina gonflabila de inalta presiune (10 psi) ecea recomandata pt ca elimina timp de montare demontare. La barci mari, de peste 3.40, se recomanda podina din tego sau aluminiu. Aceste barci mari nu sunt recomnadate deoarece necesita efort foarte mare de montare/demontare si NU sunt foarte portabile. P{entru cei ce le pot tine umflate insa, barcile mari sunt cele indicate.

Producatori:
Zodiac & co: Zodiac, Bombard, Sevylor (in general caiace K100, K200, K500)
Mercury Quicksilver - personal mie im plac astea mai mult decat Zodiacurile (deh, experiente proaste cu 2 Zodiacuri)
Sea Eagle - catamaranele.
Kingfisher :-) si concurentii - ATENTIE LA LIPITURI
Diverse barci produse in china - ATENTIE LA LIPITURI


3.2) Sandwich material cauciucat neopren: HYPALON
================================================
Un material textil gros, imbrqacat pe interior in neopren si pe exterior in alt cauciuc rezistent la imbatrinire si UV. Atentie la producator, pentru ca din cauza usurintei cu care pot fi lipite sunt contruite si de producatori mici, care folosesc lipiciuri de calitate indoielnica.

Avantaje:
-Rezistente in timp
-Usirunta la petecire, odata lipite cu lipiciul indicat, petece sunt acolo pe viata.
-Material suplu cand e frig
-Este un material superior oricarui alt tip de material gonflabil.
-Nu se deformeaza la soare, presiune de umflare mare, cam la 3 psi

Probleme/dezavantaje
-relativ scumpe. (cu exceptia GUMOTEX) - preturile pot pot ajunge sa fie mult mai mari decat barcile rigide similare, in cazul barcilor oceanice cu sute de cai putere.
-nu prea se fac barci mici/superportabile din acest material (dinou cu exceptia GUMOTEX)

Posibile aplicatii/recomandari:
Barci de pescuit mici, 3-4 persoane caiace 2-3 persoane daca se doreste o barca buna pe viata. Pacat ca exista un singur producator de barci mici. Barci gonflabile de dimensiuni mari, care vor sta in soare toata ziua.
Pt barcile GUMOTEX, producatorul nu ofera decat podele gonflabile de aceeasi presiune ca si barca = 3 PSI asadar barca e practica doar pentru uzul ocazional pescaresc.
Barcile mari, neportabile se recomanda numai cu podina goasa din tego sau in cazul celor foarte mari, ideal cu chila solida din fibra sau aliminiu. Aceste barci mari nu sunt recomnadate deoarece necesita efort foarte mare de montare/demontare si NU sunt portabile. Pentru cei ce au unde tine barca umflata, barcile mari sunt cele indicate.

Producatori:
Zodiac & co: Zodiac, AVON Zodiac face in general modele mari. Avon face si modele mici, dar sunt piperate ca pret.
Mercury Quicksilver - Numai modele foarte mari, total impractice ca barca portabila
Achilles - ador barcile astea japoneze. Foarte indicate, chiar si una de 10-15 ani
GUMOTEX - producator nisa; design asemanaor barcilor PVC simplu strat, dar cu cel mai bun materal posibil => Portabilitate excelenta, pret/calitate imbatabil.

Sper ca nu am adaugat la confuzie 

Avatar utilizator
costica_fishing
veteran
veteran
Mesaje: 2074
Membru din: 21 Mai 2004, 11:45
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de costica_fishing » 22 Ian 2008, 18:28

puteai sa faci un articol de prima pagina din postul asta. Mai castigai si niste lingurite!

Multumim oricum! :respekt:
near the beer

Avatar utilizator
adiwolf
veteran
veteran
Mesaje: 4529
Membru din: 14 Ian 2006, 16:32
Localitate: Rm.Valcea

Mesaj de adiwolf » 22 Ian 2008, 20:30

cred ca cei de la GUMOTEX ar trebui sa iti dea o barca "moca" pt reclama facuta :lol:
Omul care crede că dragostea poate fi cumpărată cu bani n-a avut niciodată câine în casă.

sofoneamihai
senior
senior
Mesaje: 325
Membru din: 01 Noi 2005, 15:20

Mesaj de sofoneamihai » 23 Ian 2008, 11:28

Sau ... e perfect "nevinovat" ca reclama pt un viitor importator de Gumotex ! Oricum interesant articolul !

Avatar utilizator
mihaif99
senior
senior
Mesaje: 321
Membru din: 20 Sep 2006, 21:02

Mesaj de mihaif99 » 23 Ian 2008, 17:18

Cateva raspunsuri:

1- Articol de prima pagina.
Da, m-ar interesa, doar ca nu stiu cum se face (nici n-am citit procedura ce-i drept) mai ales ca vreau sa mai scriu cel putin trei articole, unul despre pescuitul din barca, diverse tehnici de succes (trolling, downrigging, flipping), altul despre pescuitul din caiac, si unul despre cum sa accesorizezi o barca pentru pescuit.

2- Fazele cu Gumotexul. Nu am nici un interes in import sau reclama. Dealtfel importatorii Romani mi se par tare lacomi, vorbind de preturi. Doar ca barcile mi se par extrem de OK/practice. Am explicat si dezavantaje. Eu traiesc in Canada, si intradevar am doua ambarcatiuni Innova (numele de aici al Gumotex) Un caiac maritim scump rau "Seaker", si un caiac foarte mic "Safari", shi ghici pe care il folosesc mai mult. Din pacate "Palava" nu se importa aici. Am vrut sa imi iau cumpar unul din Budapesta, deh Romanii erau prea scumpi shi avionul oricum facea escala acolo, dar era sambata si magazinul vizat de mine era inchis :-(

In rest articolul de fata se bazeaza pe 10 ani de experienta cu tot felul de pneumatice, multi bani cheltuiti aiurea, dar shi multe satisfactii.
In prezent am decis sa folosesc numai pneumatice mici, portabile, si simple iar barca mare sa fie aluminiu.

Avatar utilizator
SorinM13
senior
senior
Mesaje: 477
Membru din: 13 Feb 2007, 13:18
Localitate: Sibiu

Mesaj de SorinM13 » 24 Ian 2008, 16:10

mihaif99 , da-ti o parere si despre RIB-uri pt ca mi se pare ca le-ai marginalizat un pic

Avatar utilizator
mihaif99
senior
senior
Mesaje: 321
Membru din: 20 Sep 2006, 21:02

Mesaj de mihaif99 » 24 Ian 2008, 18:25

Kingfischer scrie:mihaif99 , da-ti o parere si despre RIB-uri pt ca mi se pare ca le-ai marginalizat un pic
Ba am zis de ele, dar NU sunt portabile.
Principalul plor avantaj e siguranta nemaiintalnita - te duci pe ocean fara frica cu un RIB de 17-20 picioare shi motor de 50 - 150 CP

Ca idee pentru toti RIB (Ridgid Inflatable Boat) e o barca rigida, de obicei fibra, cu un colac de hypalon gonflabil. RIB-urile mari pot fi construite si cu fund din aluminiu in loc de fibra. Necesita si intretinere.

Aplicatii: utilitatea lor se reduce la small yacht tenders care stau in davits la coada iahtului, big yacht tenders, asemanatoare la confort cu deck boats sau barci mari turistice sau de scuba, adica open water boats si in fine rescue boats. Ofera siguranta si stabilitate maxima pentru dimensiunea lor.

Preturile sunt MARI, adica Un Brig de 11 picioare e cam 3-4000 CA$ nou, un Zodiac Calypso de 17 cam 20-30.000 nou, iar o Novurania sau alta minunatie mare nici nu vreau sa stiu cat costa.

Avatar utilizator
someru'
utilizator nou
utilizator nou
Mesaje: 24
Membru din: 11 Dec 2007, 23:24
Localitate: Bucuresti

Mesaj de someru' » 31 Ian 2008, 09:50

intrebare pentru cunoscatori........... am vazut ca sunteti cativa pe-aici :wink:

pot sa pun pe o barca un motor mai mare decat ce recomanda producatorul barcii?

ce se poate intampla si care sunt "depasirile" suportate in general de barci?

daca stiti ceva avantaje dezavantaje la barcile rusesti(ucraineene) facute de cei de la care are/a avut costi barca (poate a vandut intre timp)


Multumesc
8) 8) 8)
Ultimu' stinge lumina........
8) 8) 8)

Avatar utilizator
mihaif99
senior
senior
Mesaje: 321
Membru din: 20 Sep 2006, 21:02

Mesaj de mihaif99 » 11 Feb 2008, 19:27

someru' scrie:intrebare pentru cunoscatori........... am vazut ca sunteti cativa pe-aici :wink:

pot sa pun pe o barca un motor mai mare decat ce recomanda producatorul barcii?

ce se poate intampla si care sunt "depasirile" suportate in general de barci?

daca stiti ceva avantaje dezavantaje la barcile rusesti(ucraineene) facute de cei de la care are/a avut costi barca (poate a vandut intre timp)


Multumesc

Am ceva experienta cu motoare mai mari decat ratingul barcii :-)
Crede-ma NU ai nevoie.

In primul rand, modul de deplasare e important. Deplasament e cand barca merge la viteza chilei si deplaseaza apa in jurul ei (maximum 10-12km/h la pneumatice mici) Planaj, sau ma rog, lisare e cand barca aluneca pe suprafata apei, adica se ajunge aici trecand de la la viteza maxima de deplasament, peste valul din fata barcii (holeshot), shi incepe sa mearga in acvaplanare, alunecand pe suparafata apei.

Este TOTAL NERECOMANDAT sa pui un motor mai mare pe o barca pneumatica destinata sa mearga doar la deplasament. Gumotexuri, Kingfishere mici fara chila, etc. etc

Singurul motiv pentru care vrei un motor mai mare e ca sa fie capabil sa impinga barca in planaj (holeshot) atunci cand e incarcata. Daca ai insa un RIB, atunci e alta poveste, dar oricum alea suporta motoare mari.

IMPORTANT! Ca o caracteristica a barcilor pneumatica cu fund moale (chila gonflabila) e ca planeaza usor, si merg superb cam la 30-35 km/h. In jur de 40, se produce un fenomen ciudat, barca se lipeste de apa inconjuratoare, datorita curgerii laminare (Bernoulli), NU E RECOMANDAT sa stai intre 40-50 km/h. Daca ai motor destul de mare, poti sa o rupi din modul asta de deplasare shi sa te desprinzi total, la viteze de peste 50 km/h. Intreaba-ma cum stiu asta!! Woooohoooo!!!!.

Poveste:
Am cumparat o barca de 14.5 picioare (4.3 metri), marca ORCA, nu aveti de unde sa stiti pt ca e o barca de pompieri facuta din hypalon in serie mica. In fine... Barca are 150 kg!!, fund moale (chila gonflabila, shi o podea de 2 cm grosime, placi in rama de aluminiu. Barele laterale sunt EXTREM de groase, cam cat antebratul. Barca are puterea maxima de 35 cai si 7 - 8 oameni capacitate. Cu un motor de 8 (opt) cai pe care il aveam in garaj, barca salta in planaj cu doi oameni si mergea frumos la 30 km/h.
Cind am cumparat barca, am cumparat shi un HONDA de 50 (cinci zeci) de cai, in stare ff buna. O saptamina mai tarziu, am montat Honda pe barca, pe un JACKING PLATE plate (placa ridicatoare). Transom-ul (oglinda) barcii era cam de 5 CM, asha ca tinea fara probleme. Am montat insa doua BARE DE RAMFORSARE in lateral, intre muchia superioara a transom-ului shi barele alea groase care tineau podeaua, astfel incat sa preia torsiunea cand acceleram puternic, sau in caz de soc: sarit pe valuri, etc.
Rezultat: O barca care se deplasa silentios dar ca un tren accelerat, salta in planaj instantaneu, mergea la 30km/h cu un consum minuscul shi fara zgomot, dar ajungea pe la 60km/h, shi nu pt ca motorul nu putea mai mult, ci pentru ca elicea era cu prea mic (atingeam turatia maxima). O elice cu pas mai mare, a rezultat in vreo 75 km/h. Dinou, motorul a atins turatia maxima, asadar se putea si mai mult daca puneam o elice cu pas (shi) mai mare.
Acuma, pentru cei ce nu realizeaza, cum e sa te deplasezi cu o barca cu tiller, la viteza aia: e nebunie curata. Nu mai intru in detalii de ce, dar e o chestie foarte riscanta.
Ca sa stabilizez barca am montat o placa hydrofoil mare pe placa anti-cavitatie, shi am ajustat tab-ul din spatele elicei perfect (pt ca si un milimetru off, imi amortea mana, asha de tare tragea spre stinga sau dreapta) apoi am intepenit motorul ca aproape nu se mai misca stinga-dreapta, dupa ca am avut vreo doua momente cand aproape mi-a zmuls tiller-ul din mana. Ca idee, imi era frica sa plec la drum fara vesta ajustata fest :-) shi apoi Woooohooooooo!!!!
Cea mai naspa caracteristica era "lipirea" aia ciudata intre 40 shi 50 km/h. E un fenomen atit de intens, incat deforma tibirile barcii vizibil. Cum am pe barca valve de suprapresiune, arerul tindea sa iasa in faza aia de lipire, asha ca trebuia sa accelerez tare sa trec repede-repede de etapa asta.

Doua luni mai tarziu, dupa multe aventuri, intr-un acces de normalitate, am vandut Honda de 50 cp, am cumparat un Yamaha de 25, shi e o potrivire perfecta. Uneori insa imi e dor de motorul ala mare.

Cucu Ionel
senior
senior
Mesaje: 351
Membru din: 16 Ian 2006, 17:41
Localitate: Timisoara

Mesaj de Cucu Ionel » 12 Feb 2008, 16:19

Putin off topic dar va rog sa-mi raspundeti la o intrebare:stie cineva cand a aparut si care este legea care reglementeaza pescuitul din barca?(pneumatica sau nu)Am avut ceva probleme pe Dunare cu pol.de frontiera,stiau ca este voie dar doreau sa le arat si legea!!Va multumesc! :wink:
Fir intins tuturor celor ce-si doresc acest lucru!

Scrie răspuns