Am tot citit ceea ce se scrie despre barci pneumatice pe forumurile de aici, si mi-am dat seama ca in randurile potentialilor cumparatori exista oarece confuzie, pe deplin explicabila. Ghidul de mai jos nu intentioneaza sa fie o acoperire exhaustiva, ci doar sa dea o idee apropos de categoriile generale de barci mici, portabile, pe care un pescar si le-ar puta dori. Barcile pneumatice mari, neportabile si ultra scumpe nu vor fi acoperite in ghidul de fata.
Daca se intentioneaza a se folosi vaslele pentru propulsie, atunci o barca ingusta si lunga este modelul indicat. Prin natura lor, barcile pneumatice sunt stabile si foarte sigure. Sunt dealtfel cele mai sigure barci (desigur nu ma refer aici la jucarii de plaja) Totodata pneumaticile sunt foarte sensibile la vant, iar modelele care se aseamana cu un colac de salvare urias si nu au chila devin imposibil de vaslit pe vant cat de cat puternic.
Preferintele mele personale in materie de producatori vor fi evidente pentru cititor. Cu toate acestea incerc sa ramin cat se poate de obiectiv, si nu am vreo afiliere cu vreun producator.
Daca aveti sugestii, sau descoperiti inexactitati, va rog postati-le. In limita timpului disponibil o sa incerc sa le incorporez in articolul de fata.
Materiale de baza din care sunt construite barcile pneumatice:
Diverse feluri de cauciuc, cel mai adesea neopren cu sau fara diverse ramforsari textile sau PVC (Poly Vynil Chloride) cu sau fara ramforsari textile.
Cauciucul e un material mult superior PVC-ului. PVC-ul are marea problema ca pierde chimicale in timp. Aceste chimicale ataca lipiciul, asadar eventualele petece se desprind in timp. Deasemenea PVC este sensibil la radiatia ultravioleta, si e un material total contrindicat pentru o barca care trebuie lasata sa sta umflata toata vara in soare.
Clasificare: ( ca idee barcile interesante incep de la pct 2, iar cele indicate de la pct 3)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
1) Barci fara ramforsare, sunt cele mai ieftine, slaba calitate barci.
1.1) Barci PVC fara ramforsare, sau PVCss(simplu strat)
===============================================
A nu se confunda cu materialul sanwwich textil + PVC si care este un material mult superior. In cazul de fata e vorba singur strat de pvc. e acelasi material in cazul mingilor de plaja sau colacelor de jucarie, dar ceva mai gros. PVC-ul in aveste barci poate avea diverse grosimi, lucru reflectat de pret. Acestea sunt cele mai comune/ieftine barci de pe piata. Daca se opteaza pentru o asemenea barca mare atentie la crosimea materialului (gauge) si la tipul de valva. Este TOTAL CONTRAINDICAT a se cumpara o barca cu valva stil colac de jucarie.
Avantaje:
Ieftin
Probleme:
Ieftin

Nu isi pastraza forma. Materialul se inmoaie la soare si se intareste la frig.
Nu pot fi umflate decat la presiuni mici, cele foarte groase la max 0.7 PSI
Foarte susceptibile la intepaturi
Sensibile la ultraviolete - materialul se va distruge daca e lasat, de exemplu o vara intreaga in plin soare
Viata redusa: in jur de 4-5 ani, apoi incep sa apara tot felul de gaurele cat varful de ac (pinholes).
Posibile aplicatii/recomandari:
Nu e un material recomandat
Poate (doar poate) ca prima barca: a se cumpara un model cat mai mic (1-2 pers), si numai daca are valve de dimensiune mare, si material relativ gros. Barca "Sevylor Pack Boat" e singura pe care pot sa o recomand, dar este un hibrid semiranforsat extrem de mic si foarte usor.
Sevylor: modele: Caravele, xxx Hunter, multe alte modele de barci si caiace
Intex: diverse modele
Sea Eagle: au si ei diverse modele de PVC simplu strat
Coleman: diverse modele, in general au valve de dimensiuni mari, model proprietar.
1.2 Barci din CAUCIUC fara ramforsare:
==================================
Nu stiu sa se comercializeze. Se produc doar artizanal: in general o podea de cauciuc vulcanizata pe o camera de tractor. Oricum sunt mai durabile si sigure decat barcile de PVC la pct 1.1
Avantaj:
Orice om cunoaste materialul
Un material superior PVC -ulul simplu strat ca durabilitate, intretinere, etc.
Dezavantaj:
O sa fii ciuca mistoului pe balta, e ca si cum ai conduce Trabant. Daca esti sensibil la caterinca o sa plangi.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
2) Barci cu ramforsare simpla, PVC in material textil, sau cauciuc cu panza lipita pe el
2.1. PVC in material textil
=============================
Barca e construita din materal textil sintetic, gros foarte durabil. In interior sunt camere de aer din PVCss. Camerele asta sunt accesibile prin fermoare, deci pot fo scoase si schimbate/petecite daca e cazul. E o solutie MULT mai buna decat PVCss. Contructia daca vretii e ca a mingilor cu siret, numai ca in interior camera e pvc, iar invelisul e o tesatura de nylon.
Avantaje:
Presiune superioara 1.5 PSI
Isi tine forma foarte bine, datorita materialului textile.
Ralativ ieftin; reprezinta o barca decenta pentru cei cu buget restrins
Relativ usor
De obicei au valve mari, usor de folosit.
Dezavantaje:
Legate de demontare stocare: materialul textil se uda, apa intra intre camere si meterialul textil, e gru de scos/uscat.
Legate de durabilitate: casmerele sunt totusi PVCss, deci susceptibile la pierderi de aer
Destul de greu de adaugat accesorii, placa port motor; etc
Posibile aplicatii/recomandari:
Barci mici de pescuit, caiace 1 - 2 persoane
Fabricanti/modele
Sevylor: canoe Colorado si RIO, barcile xxx Ranger. Husa retrofit care imbraca incomplet barca PVCss xxx Hunter e contraindicata.
Stearns: Canoe B801
Kwik Tek: au diverse caiace
etc
2.2 Cauciuc panzat
==================
Un strat de cauciuc pe care este vulcanizata o ramforsare textila, de obiei un bumbac subtire. Contructia este identica cu a vechilor saltele de plaja (cele grele, cu dop de plastic lung, care miroseau a cauciuc). Este un material mult superior PVC-ului de la punctul 1. E o varianta decenta pentru barci mici de cel mult 1-2 persoane
Avantaje:
-Mai ieftina decat PVCtx, dar ceva mai scump decat PVCss (simplu strat)
-Superior PVCss: Nu se deformeaza la soare, presiune de umflare ceva mai mare dar nu cu mult
-Se peteceste usor, iar petecul e bun pe viata.
-Putin sensibile la frifg/caldura
-rezistenta in timp
Probleme/dezavantaje
Mai grea decat PVCss pt aceeasi dimensiune.
Se pot intepa relativ usor, dar nu la fel de usor ca PVCss.
Presiune relativ mica de umflare, cam 1 PSI dar oricum superioara PVC ss
Producatori:
Barci rusesti
Diverse modele cehesti
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
3) Barci din material cu ramforsare sandwich. Sunt cele mai SIGURE barci (de orice fel) de pe piata pentru o marime data.
Un material textil gros acoperit pe ambele parti cu PVC sau meterial cauciucat neopren. Materialul cauciucat sandwich neopren-textil il vom numi HYPALON care e si numele sau comercial, iar sandwichul PVC il vom numi PVCsw
In general HYPALONUL e considerat SUPERIOR, PVCsw pentru ca e mai suplu, nu se intareste la frig, e mai rezistent la abraziune, e mai rezistent la UV si se repara usor decat PVCsw.
PVCsw repezinta oricum o varianta buna pentru cei be buget restrins, iar barcile mici si ieftine sunt construie in cvasitotalitatea din PVCsw. O exceptie o reprezinta producatorul ceh GUMOTEX, care produce barci dintr-un fel de cauciuc, numict comercial NYTRILON - identic in opinia mea cu HYPALON. Aceste barci GUMOTEX, sunt in prezent imbatabile ca pret/durabilitate pe piata barcilor mici. Sunt barci "pe viata".
3.1) Sandwich material textil - PVC
================================
Un material textil gros, imbrqacat pe ambele parti in PVC. NU SE RECOMANDA a fi cumparate cele produse prin lipire, pentru ca PVC-ul elibereaza chimicale care in timp ataca liupirea. Procedeul numit sudare la inalta frecventa, elimina aceste neajunsuri. Numai producatorii mari ca Zodiac & Co ( Bombard, etc ) sau Mercury Quicksilver folosesc acest procedeu, iar aceste barcii sunt destul de scumpe.
Avantaje:
-Mai ieftina decat HYPALON, dar nu cu mult
-Este o barca superioara oricarui tip de material cu exceptia HYPALON
-Nu se deformeaza la soare, presiune de umflare mare, identica cu HYPALON cam la 3 psi
Probleme/dezavantaje
-avantajul pretului este anihilat de faptul ca barcile sudate sunt scumpe.
-Petecele nu sunt rezistente in timp.
-Materialul se intareste la frig.
-Nu e asa rezistenta in timp ca o barca de HYPALON (PVC 5-10 ani, HYPALON 10-20 ani)
Posibile aplicatii/recomandari:
Barci de pescuit mici, 3-4 persoane caiace 2-3 persoane. Pt barcile foate mici, fara chila, podina din stinghii este cea recomandata. Pt medii mici, pina in 3.10 m, podina gonflabila de inalta presiune (10 psi) ecea recomandata pt ca elimina timp de montare demontare. La barci mari, de peste 3.40, se recomanda podina din tego sau aluminiu. Aceste barci mari nu sunt recomnadate deoarece necesita efort foarte mare de montare/demontare si NU sunt foarte portabile. P{entru cei ce le pot tine umflate insa, barcile mari sunt cele indicate.
Producatori:
Zodiac & co: Zodiac, Bombard, Sevylor (in general caiace K100, K200, K500)
Mercury Quicksilver - personal mie im plac astea mai mult decat Zodiacurile (deh, experiente proaste cu 2 Zodiacuri)
Sea Eagle - catamaranele.
Kingfisher

Diverse barci produse in china - ATENTIE LA LIPITURI
3.2) Sandwich material cauciucat neopren: HYPALON
================================================
Un material textil gros, imbrqacat pe interior in neopren si pe exterior in alt cauciuc rezistent la imbatrinire si UV. Atentie la producator, pentru ca din cauza usurintei cu care pot fi lipite sunt contruite si de producatori mici, care folosesc lipiciuri de calitate indoielnica.
Avantaje:
-Rezistente in timp
-Usirunta la petecire, odata lipite cu lipiciul indicat, petece sunt acolo pe viata.
-Material suplu cand e frig
-Este un material superior oricarui alt tip de material gonflabil.
-Nu se deformeaza la soare, presiune de umflare mare, cam la 3 psi
Probleme/dezavantaje
-relativ scumpe. (cu exceptia GUMOTEX) - preturile pot pot ajunge sa fie mult mai mari decat barcile rigide similare, in cazul barcilor oceanice cu sute de cai putere.
-nu prea se fac barci mici/superportabile din acest material (dinou cu exceptia GUMOTEX)
Posibile aplicatii/recomandari:
Barci de pescuit mici, 3-4 persoane caiace 2-3 persoane daca se doreste o barca buna pe viata. Pacat ca exista un singur producator de barci mici. Barci gonflabile de dimensiuni mari, care vor sta in soare toata ziua.
Pt barcile GUMOTEX, producatorul nu ofera decat podele gonflabile de aceeasi presiune ca si barca = 3 PSI asadar barca e practica doar pentru uzul ocazional pescaresc.
Barcile mari, neportabile se recomanda numai cu podina goasa din tego sau in cazul celor foarte mari, ideal cu chila solida din fibra sau aliminiu. Aceste barci mari nu sunt recomnadate deoarece necesita efort foarte mare de montare/demontare si NU sunt portabile. Pentru cei ce au unde tine barca umflata, barcile mari sunt cele indicate.
Producatori:
Zodiac & co: Zodiac, AVON Zodiac face in general modele mari. Avon face si modele mici, dar sunt piperate ca pret.
Mercury Quicksilver - Numai modele foarte mari, total impractice ca barca portabila
Achilles - ador barcile astea japoneze. Foarte indicate, chiar si una de 10-15 ani
GUMOTEX - producator nisa; design asemanaor barcilor PVC simplu strat, dar cu cel mai bun materal posibil => Portabilitate excelenta, pret/calitate imbatabil.
Sper ca nu am adaugat la confuzie