pornire si reglaj motor barca

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

feugen
veteran
veteran
Mesaje: 2972
Membru din: 21 Oct 2007, 20:46
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de feugen » 10 Sep 2011, 06:58

melculbeat scrie:nu cred ca o sa ai diferente semnificative.
Eu cred ca diferente vor fi. Hai sa asemuim o elice cu un surub fara sfarsit. Daca pasul este mic la filetul surubului, ce se intampla (cat inainteaza la 10 rotatii complete, sa spunem)? Un surub cu pas mai mare, cat inainteaza la 10 rotatii colmplete? Forta pentru a invarti un surub cu pasul mai mic este mai mica => in cazul unui motor de barca, s-ar putea sa scada consumul de combustibil, iar uzura in ambielaj (arbore) sa fie mai mica.
Sa o luam si pe alta parte... La cutia de viteze auto, cuplul cel mai mare (forta) este la pinionul cel mai mare (mars inapoi si la viteza 1). Cuplul cel mai mic este la pinionul cel mai mic (viteza a 5-a sau a 6-a in functie de motorizarea masinii).
Revenind la elice, la pas marit cuplul scade si maresti viteza. La pas mai mic, cresti cuplul (forta) si scazi viteza.
Asta s-ar traduce ca elicea poate fi de tractiune sau de viteza.
Tu, adripopa75 ai optat pentru o elice care avantajeaza tractiunea (forta mai mare, viteza de propulsie mai mica). Altfel spus, volumul de apa dislocat prin invartirea elicei face ca o ambarcatiune sa se deplaseze mai repede sau mai incet la aceiasi putere a motorului (legea actiunii si reactiunii din fizica... mai exact din mecanica). Asta s-ar traduce F1 <- = F2-> - pierderile (nu stiu sa scriu cu simboluri vectoriale) sau mai pe limba "mamei" ce bagi este egal cu ce iese minus pierderile.

Exista posibilitatea ca eu sa fi gresit in rationament. Am incercat sa gandesc logic, fara a avea constinte clare in domeniu, iar legaturile cu fizica le-am incetat de mai bine de 30 ani :bere:.
Bucuresti

melculbeat
veteran
veteran
Mesaje: 994
Membru din: 08 Mar 2006, 00:59

Mesaj de melculbeat » 10 Sep 2011, 10:31

eugen, parerea mea ca lucrurile astea nu se fac chiar dupa ureche. primul aspect care-mi vine in minte, e acela ca marind pasul prea mult (daca mai este si foarte grea barca), e posibil ca elicea sa se invirta "in gol". ca urmare, in loc sa maresti viteza, e posibil sa scada. nici eu nu mi-am baut cafeaua si parca nu-mi vine sa descompun in actiuni si reactiuni ce se intimpla in timpul deplasarii.
de ce ziceam ca nu conteaza? e vorba de barci mici si motoare mici. nu prea poti sa incarci o barca de dimensiunile astea incit sa simti ca ai nevoie de o elice de tractiune. pe partea cealalta, fiind vorba de o putere mica a motorului, cit crezi ca poti cistiga punind o elice de viteza? la motorul de "patruj" de cai, ca sa obtin performante semnificative, pe linga elice, era nevoie sa mai schimb si axa cu came si ECU. doar schimbind elicea, nu faceam mare brinza.
in 1923/ s-a nascut un mit/ nu existau stelishti shi nici catzei/ dar exista Rapid

feugen
veteran
veteran
Mesaje: 2972
Membru din: 21 Oct 2007, 20:46
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de feugen » 10 Sep 2011, 10:44

Eu am scris numai dpdv teoretic care-i influenta pasului de la elice. Nu am facut, practic, nicio referire la motorul de 4cp. Totul a fost pur teorie. :bere:
Bucuresti

melculbeat
veteran
veteran
Mesaje: 994
Membru din: 08 Mar 2006, 00:59

Mesaj de melculbeat » 10 Sep 2011, 10:49

teoretic, e corect, dar trebuie vazuta si urmarea practica. acum, andriipopa poate sa faca ce vrea cu banutii. oricum, e doar o parere si e posibil sa ma insel. totusi, imi vine in minte faca in care la dacia1300 se puneau jiglere de 1400. rezultatul era doar cresterea consumului :lol:
@andriipopa
sa ne scrii si noua cum se comporta cu noua elice. si mmai cred, ca mai mult te-ar ajuta niste aripioare suplimentare pe placa anticavitatie :wink:
in 1923/ s-a nascut un mit/ nu existau stelishti shi nici catzei/ dar exista Rapid

Avatar utilizator
andriipopa75
veteran
veteran
Mesaje: 733
Membru din: 08 Iul 2008, 00:45
Localitate: Craiova

Mesaj de andriipopa75 » 10 Sep 2011, 21:50

sa o luam pe rand
elicea am luat-o in primul rand pentru ca am nevoie de una noua, cea veche e f uzata.

avand in vedere ca in sarcina motorul nu ajunge la turatia recomandata (wot) am hotarat sa pun o elice cu pas mai mic, pt mai mult cuplu si sper sa ajung in planaj mai usor cu ea.


Daca ajung in planaj, sigur o sa merg mai repede decat cu o elice cu pas mare si motor subturat
Poate stiati dar un pas mai mic creste turatia si unul mai mare o scade.
Pentru o intelegere mai usoara, am preferat sa am doar viteza a IV-a la barca in loc de a V (mai existau elici cu pas 5 si elice cu pas de 8 ).

Cu privire la aripioare(anti cavitation plate) am inteles ca scad si ele turatia maxima a motorului (opun destula rezistenta) si la motoarele mici nu conteaza prea mult, teoretic ofera un planaj mai stabil, practic iti scad viteza.

am vazut ponton , pe Dunare, la Cazane, cu 8 persoane contracurent motorizat de o yamaha de 5 cai, banuiesc ca avea elicea cu pas mic.

PS un server cu informatii despre barci si motoare, prospecte, manuale service, proiecte barci, multe in rusa ftp://92.43.0.179/Boating/ descarcati maxim 2-3 fisiere deodata, altfel cere parola

melculbeat
veteran
veteran
Mesaje: 994
Membru din: 08 Mar 2006, 00:59

Mesaj de melculbeat » 10 Sep 2011, 22:40

este tocmai ce-ti spuneam. nu cred ca vei reusi sa aduci ,vreodata, RIB-ul la greutatea acelui ponton. si-ncarcat cu 8 persoane. mi se pare normal sa-i puna elice cu pasul mic. daca i-ar fi pus elice cu pas mare, in loc sa-si ia viteza, ar fi stat pe loc.
sau, ca sa revenim ce zicea eugen. gindeste-te la un surub cu pas foarte mare si diametru mic, pe care il infiletezi intr-o bucata de plastic. ce se intimpla daca il infiletezi pina la capat si apoi fortezi infiletarea?
in 1923/ s-a nascut un mit/ nu existau stelishti shi nici catzei/ dar exista Rapid

Avatar utilizator
andriipopa75
veteran
veteran
Mesaje: 733
Membru din: 08 Iul 2008, 00:45
Localitate: Craiova

Mesaj de andriipopa75 » 19 Sep 2011, 22:05

despre cum merge barca cu motorul de 4 cai http://www.youtube.com/watch?v=TjvrcHuaLVQ

planeaza usor cu 80 kg, ceva mai greu cu ~105, la 150 kg nu mai planeaza, merge in semideplasament

barca are 57kg si suporta motor de max 15 cai.
se vede elicea noua, merge mai bine decat cu cea standard.

Fabricantul gandeste elicea pentru o anumita incarcatura minima, astfel incat sa nu se depaseasca turatia maxima a motorului.
In cazul in care motorul va fi folosit cu greutate normala sau mai mare , trebuie pusa o elice cu un pas mai mic.

Noaptes
utilizator nou
utilizator nou
Mesaje: 1
Membru din: 25 Sep 2016, 15:05

Re: pornire si reglaj motor barca

Mesaj de Noaptes » 25 Sep 2016, 15:13

Stie cineva cum se opreste motorul de barca Tohatsu de 5 cp,4t?Eu nu pot sa-l pornesc decat daca scot unul din firele care duc de la butonul rosu spre bujie. Il opresc punand firul la loc.De fapt ma intereseaza daca apas butonul sau trag de el .

Avatar utilizator
costi
veteran
veteran
Mesaje: 1492
Membru din: 03 Oct 2004, 16:47
Localitate: Deva

Re: pornire si reglaj motor barca

Mesaj de costi » 25 Sep 2016, 17:47

il apesi....

ar trebui sa se opreasca usor.

Scoate daca nu cheia de siguranta.. atunci 100% ar trebui sa se opreasca :D


Dar din ce citesc am inpresia ca iti lipseste cheia de siguranta... si de aia nu porneste....
Imagine

Avatar utilizator
costi
veteran
veteran
Mesaje: 1492
Membru din: 03 Oct 2004, 16:47
Localitate: Deva

Re: pornire si reglaj motor barca

Mesaj de costi » 25 Sep 2016, 17:51

Imagine


adica asta.....
Imagine

Scrie răspuns