Mulineta de forta usoara - spinning
Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori
- semlecangheorghe
- veteran
- Mesaje: 9544
- Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
- Localitate: Arad
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
Raportul de recuperare este de fapt raportul rotilor dintate (pinion condus @roata conducatoare, in cazul mulinetelor).
In ceea ce priveste lungimea manivelei ,aici te inseli si tu. Prin lungirea manerului nu se mareste deloc forta mulinetei(raportul de recuperare ramane identic) ci se modifica efortul pe care il depune utilizatorul pentru a invarti respectivul angrenaj.
Cu alte cuvinte tu percepi ca se invarte mai usor pentru ca depui un efort mai mic insa mecanismul per ansamblu are tot aceeasi putere, daca vorbim de aceeasi mulineta ,insa cu manere de lungimi diferite.
In ceea ce priveste roata dintata , din nou, trebuie privit in ansamblu ,adica depinde si de diametrul pinionului cu care angreneaza, forta ei nedepinzand numai de diametrul rotii conducatoare..
Oricum ar fi, jupanul SF avrut sa vorbeasca despre fiabilitate si rezistenta pe care le asociaza in mod eronat cu materialele din care sunt facute mulinetele si cu greutatea lor..Intamplator lucrez in domeniu si gestionez piese ale unor masini foarte complexe care sunt executate dupa desene tehnice la care multe cote sunt date cu tolerante de sutimi sau microni si a caror executie se verifica pe masina de masurat 3D..ai fi uimit cat de greu este sa faci o piesa prin aschiere sa iasa constant intre anumite tolerante.
Fiabilitatea unei mulinete depinde in primul rand de precizia executiei engrenajelor si carcasei(locasul rulmentilor ) si abia dupa aceea de calitatea materialelor. Eu iti garantez ca un ansamblu pinion @ roata conducatoare realizat din zamac @ otel moale rezista mai bine in timp, DACA locasurile rulmentilor , pozitia acestora fata de axe sunt realizate dupa stasuri, decat aceleasi piese , realizate din materiale mai calitative dar cu abateri grave fata de campurile de toleranta..Rumentii pe care ii vezi la unele mulinete fixati cu 3 surubele arata de fapt ca locasul respectiv nu are cota de rulment , ca daca ar avea nu ar trebui fixat cu suruburi acolo ci ar sta usor presat..Mai exista si solutia fixarii cu vopsea sau blocator mediu..Daiwele pe care tocmai le-am desfacut mie imi indica foarte clar ca exista foarte mari diferente intre piesEle lor, ca exista piese care nu au fost trecute prin control CTC, si pentru mine e foarte clar ca faptul de a nimeri o mulineta buna e o chestiune de pur noroc , cum dealtfel am si patit.Daca prima Fuego avea cota de rulment (cred ca o nimerit-o din pura intimplare) pe capatul pinionului, astalalta nu are asa ceva..
Eu cred ca materialele de generatie noua, ma refer la carcasa si rotor , sunt cel putin la fel de rezistente decat cele facute din materiale clasice , avand avantajul unei greutati mai reduse..Fragilitatea este doar o impresie..pescuiesc de 3 ani cu mulinete de genul si m-am convins..Daiwa a venit si ea din urma, cam tarziu, Shimano este deja bine infipt pe piata cu modele fiabile, realizate din materiale compozite.. si au calitatea a pieselor mult mai constanta...acuma ca mai exista exceptii, sunt de acord..In ceea ce priveste calitatea conceptului angrenajelor, atata timp cat Daiwa nu renunta la sistemul ala pe cama , va ramane ever sub Shimano..eu m-as bucura sa scoata serii cu axul principal condus pe wormshaft, as fi primul care cumpara asa ceva..
In ceea ce priveste lungimea manivelei ,aici te inseli si tu. Prin lungirea manerului nu se mareste deloc forta mulinetei(raportul de recuperare ramane identic) ci se modifica efortul pe care il depune utilizatorul pentru a invarti respectivul angrenaj.
Cu alte cuvinte tu percepi ca se invarte mai usor pentru ca depui un efort mai mic insa mecanismul per ansamblu are tot aceeasi putere, daca vorbim de aceeasi mulineta ,insa cu manere de lungimi diferite.
In ceea ce priveste roata dintata , din nou, trebuie privit in ansamblu ,adica depinde si de diametrul pinionului cu care angreneaza, forta ei nedepinzand numai de diametrul rotii conducatoare..
Oricum ar fi, jupanul SF avrut sa vorbeasca despre fiabilitate si rezistenta pe care le asociaza in mod eronat cu materialele din care sunt facute mulinetele si cu greutatea lor..Intamplator lucrez in domeniu si gestionez piese ale unor masini foarte complexe care sunt executate dupa desene tehnice la care multe cote sunt date cu tolerante de sutimi sau microni si a caror executie se verifica pe masina de masurat 3D..ai fi uimit cat de greu este sa faci o piesa prin aschiere sa iasa constant intre anumite tolerante.
Fiabilitatea unei mulinete depinde in primul rand de precizia executiei engrenajelor si carcasei(locasul rulmentilor ) si abia dupa aceea de calitatea materialelor. Eu iti garantez ca un ansamblu pinion @ roata conducatoare realizat din zamac @ otel moale rezista mai bine in timp, DACA locasurile rulmentilor , pozitia acestora fata de axe sunt realizate dupa stasuri, decat aceleasi piese , realizate din materiale mai calitative dar cu abateri grave fata de campurile de toleranta..Rumentii pe care ii vezi la unele mulinete fixati cu 3 surubele arata de fapt ca locasul respectiv nu are cota de rulment , ca daca ar avea nu ar trebui fixat cu suruburi acolo ci ar sta usor presat..Mai exista si solutia fixarii cu vopsea sau blocator mediu..Daiwele pe care tocmai le-am desfacut mie imi indica foarte clar ca exista foarte mari diferente intre piesEle lor, ca exista piese care nu au fost trecute prin control CTC, si pentru mine e foarte clar ca faptul de a nimeri o mulineta buna e o chestiune de pur noroc , cum dealtfel am si patit.Daca prima Fuego avea cota de rulment (cred ca o nimerit-o din pura intimplare) pe capatul pinionului, astalalta nu are asa ceva..
Eu cred ca materialele de generatie noua, ma refer la carcasa si rotor , sunt cel putin la fel de rezistente decat cele facute din materiale clasice , avand avantajul unei greutati mai reduse..Fragilitatea este doar o impresie..pescuiesc de 3 ani cu mulinete de genul si m-am convins..Daiwa a venit si ea din urma, cam tarziu, Shimano este deja bine infipt pe piata cu modele fiabile, realizate din materiale compozite.. si au calitatea a pieselor mult mai constanta...acuma ca mai exista exceptii, sunt de acord..In ceea ce priveste calitatea conceptului angrenajelor, atata timp cat Daiwa nu renunta la sistemul ala pe cama , va ramane ever sub Shimano..eu m-as bucura sa scoata serii cu axul principal condus pe wormshaft, as fi primul care cumpara asa ceva..
Si-Gi Lures wobblers&more..
.
.
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
Pentru mine singurul context in care are sens expresia "forta mulinetei" e relativ la efortul pe care il depui la mulinare cu naluci foarte portante, nu vad ce alt sens poate avea. Calitatea si dimensiunea angrenajelor conteaza la fiabilitate/durabilitate/rezistenta ...
Ideea e ca daca caut o mulineta de crankuri sau rotative mari, vreau sa le recuperez cu efort minim, la aceeasi viteza a nalucii.
Daca calculezi lantul cinematic, ca e raport de 4 sau de 6.3 la 1 nu conteaza, conteaza totalul, raportul final, pana la rotor si dimensiune tambur. Astfel ca poti avea mulinete cu raport mare, manivela mare si tambur mic mai fortoase decat unele cu raport mic si tambur mare.
Si ca sa fie si mai clar exemplul, Daiwa exceler 2500 din seria veche cu raport 4.8 la 1 are rotorul si tamburul mai mari decat spinfisher 3500, recupereaza 72cm pe tura de manivela fata de 79cm la spinfisher. Care crezi ca e mai fortoasa? La efort in recuperare bineinteles.
Ideea e ca daca caut o mulineta de crankuri sau rotative mari, vreau sa le recuperez cu efort minim, la aceeasi viteza a nalucii.
Daca calculezi lantul cinematic, ca e raport de 4 sau de 6.3 la 1 nu conteaza, conteaza totalul, raportul final, pana la rotor si dimensiune tambur. Astfel ca poti avea mulinete cu raport mare, manivela mare si tambur mic mai fortoase decat unele cu raport mic si tambur mare.
Si ca sa fie si mai clar exemplul, Daiwa exceler 2500 din seria veche cu raport 4.8 la 1 are rotorul si tamburul mai mari decat spinfisher 3500, recupereaza 72cm pe tura de manivela fata de 79cm la spinfisher. Care crezi ca e mai fortoasa? La efort in recuperare bineinteles.
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
Completare.
Daca compar Certate 3500 si spinfisher 3500, certate cu 82cm pe tura de manivela si spinfisher cu 79cm pe tura de manivela, cu care recuperez cu efort mai mic o rotativa nr 5 sau spinnerbaituri mari?
Daca compar Certate 3500 si spinfisher 3500, certate cu 82cm pe tura de manivela si spinfisher cu 79cm pe tura de manivela, cu care recuperez cu efort mai mic o rotativa nr 5 sau spinnerbaituri mari?
- semlecangheorghe
- veteran
- Mesaje: 9544
- Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
- Localitate: Arad
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
Efortul tau mai mic = forta mai mare la care supui mulineta, si atat.
Pe mulineta nu o intereseaza ce simti tu, cat efort depui tu..
Referitor la ultima intrebare efortul tau va fi mai mic la mulineta cu manivela va fi mai lunga daca au acelasi raport de recuperare, dar si solicitarea angrenajelor va creste.Cat fir aduna per tura de manivela este irelevant pt. ca depinde de diametrul tamburului so oricum valoarea aceea e variabila .Ea reprezinta probabil o medie, la o tura cu tamburul pe jumate gol se aduna un nr de cm , iar cand tamburul e plin, alt nr,. de cm. Si oricum nimenu=i nu stie cum sunt calculate aceste valori..pot sa difere de la o firma la alta..deci e irelevant in subiectul discutiei de fata..
Ideea este ca angrenajele sa nu fie solicitate in asa fel incat sa aiba de suferit, iar acest lucru porneste in primul rand din raportul de recuperare..
Pe mulineta nu o intereseaza ce simti tu, cat efort depui tu..
Referitor la ultima intrebare efortul tau va fi mai mic la mulineta cu manivela va fi mai lunga daca au acelasi raport de recuperare, dar si solicitarea angrenajelor va creste.Cat fir aduna per tura de manivela este irelevant pt. ca depinde de diametrul tamburului so oricum valoarea aceea e variabila .Ea reprezinta probabil o medie, la o tura cu tamburul pe jumate gol se aduna un nr de cm , iar cand tamburul e plin, alt nr,. de cm. Si oricum nimenu=i nu stie cum sunt calculate aceste valori..pot sa difere de la o firma la alta..deci e irelevant in subiectul discutiei de fata..
Ideea este ca angrenajele sa nu fie solicitate in asa fel incat sa aiba de suferit, iar acest lucru porneste in primul rand din raportul de recuperare..
Si-Gi Lures wobblers&more..
.
.
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
Pai tocmai ca discutia mea e relevanta, despre asta e subiectul asta, tu incerci sa duci altundeva discutia.
Ca sa iti raspund, sa zicem ca solicitarea dintilor angrenajului e mai mare, ca doar trebe sa incapa mai multi, deci sunt mai mici. Dar aici intervine calitatea materialelor si mai ales conceptul. So what? Nu asta da forta de recuperare a mulinetei, doar fiabilitatea si rezistenta la solicitari.
Iar cat fir aduna e cel mai relevant pentru ca e exact celalalt capat al lantului cinematic, dicteaza cat de mult se ... opune manivela. La absolut toate mulinetele e variabila de la tambur gol la plin dar e o rezultanta a vitezei de recuperare si reactivitatea nalucii. Valorile alea se pot calcula foarte usor, iei diametrul tamburului sau ma rog, al firului pe tambur, il inmultesti cu 3,14 apoi cu raportul de recuperare si atat. La fel la tambur gol, e simplu.
Deci, sa revenim, in pescuitul cu rotative nr 5 si mai mari, care mulineta are forta mai mare ( mai putin efort in recuperare)? Daiwa 2500/2500r cu 4,8 sau spinfisher 3500 cu 6,2? Sau poate certate 3500 cu 4,8 si 82cm?
Iti dau si cateva exemple: am pus manivela de Prorex 2500ra pe bradia 2000, recupereaza o rotativa nr 5 de nu se vede. Mai fortoasa decat bradia 2500r. Nu stiu cat tine angrenajul daca o pescuiesti asa, nici nu ma intereseaza, a fost un test. Am pus si tambur de 1500 pe bradia, e si mai bine, e drept ca nu era plin decat cam jumatate. Doar ca nu am putut verifica viteza liniara a firului, in orice caz mica, la limita de rotatie a rotativei fara sa se scufunde prea jos. Apoi am facut testul cu bg3000 si prorex 2500ra. Semnificativa diferenta in favoarea prorex. Dar bradia 2500r e clar mai puternica decat prorex 2500ra. Spinfisher are diametrul tamburului cam intre 2000 si 2500 de la daiwa, rotorul la fel. Deci ar trebui sa o consider o mulineta de 2250 defapt.
Am facut candva cateva comparatii si cu mulinete de cast ... cu aceeasi rotativa nr 5.
Cand o sa am ocazia o sa testez bradia 2500r vs spinfisher la rotative mari si spinnerbaituri si iti spun cum se simte, inca nu am apucat sa o pescuiesc. Dar la cum o simt cred ca pot da burn cu rotative nr 5. Sau dau corect cu ele dupa somn pe rau.
Ca sa iti raspund, sa zicem ca solicitarea dintilor angrenajului e mai mare, ca doar trebe sa incapa mai multi, deci sunt mai mici. Dar aici intervine calitatea materialelor si mai ales conceptul. So what? Nu asta da forta de recuperare a mulinetei, doar fiabilitatea si rezistenta la solicitari.
Iar cat fir aduna e cel mai relevant pentru ca e exact celalalt capat al lantului cinematic, dicteaza cat de mult se ... opune manivela. La absolut toate mulinetele e variabila de la tambur gol la plin dar e o rezultanta a vitezei de recuperare si reactivitatea nalucii. Valorile alea se pot calcula foarte usor, iei diametrul tamburului sau ma rog, al firului pe tambur, il inmultesti cu 3,14 apoi cu raportul de recuperare si atat. La fel la tambur gol, e simplu.
Deci, sa revenim, in pescuitul cu rotative nr 5 si mai mari, care mulineta are forta mai mare ( mai putin efort in recuperare)? Daiwa 2500/2500r cu 4,8 sau spinfisher 3500 cu 6,2? Sau poate certate 3500 cu 4,8 si 82cm?
Iti dau si cateva exemple: am pus manivela de Prorex 2500ra pe bradia 2000, recupereaza o rotativa nr 5 de nu se vede. Mai fortoasa decat bradia 2500r. Nu stiu cat tine angrenajul daca o pescuiesti asa, nici nu ma intereseaza, a fost un test. Am pus si tambur de 1500 pe bradia, e si mai bine, e drept ca nu era plin decat cam jumatate. Doar ca nu am putut verifica viteza liniara a firului, in orice caz mica, la limita de rotatie a rotativei fara sa se scufunde prea jos. Apoi am facut testul cu bg3000 si prorex 2500ra. Semnificativa diferenta in favoarea prorex. Dar bradia 2500r e clar mai puternica decat prorex 2500ra. Spinfisher are diametrul tamburului cam intre 2000 si 2500 de la daiwa, rotorul la fel. Deci ar trebui sa o consider o mulineta de 2250 defapt.
Am facut candva cateva comparatii si cu mulinete de cast ... cu aceeasi rotativa nr 5.
Cand o sa am ocazia o sa testez bradia 2500r vs spinfisher la rotative mari si spinnerbaituri si iti spun cum se simte, inca nu am apucat sa o pescuiesc. Dar la cum o simt cred ca pot da burn cu rotative nr 5. Sau dau corect cu ele dupa somn pe rau.
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
Si eu pescuiesc asa majoritatea timpului. Dar sunt cateva momente pe an cand merg somnii si intra pe locurile in care dau la salau, la naluci nu neaparat mari dar reactive si greu de tras prin curent. Pentru alea cateva partide, vreau un combo adecvat, dau in special la salau dar daca intra somn sa fac fata. La spin nu s-au prins mari, maxim 20kg, eu am avut driluri si cu unii estimati la 40kg dar nu i-am scos. In schimb la stationar s-a prins si de 70kg. M-am hotarat ca anul asta sa insist mai mult si la somn.George1985 scrie:Deja nu mai vorbim de multinete usoare...SF-ule.
Nu avem nici pestii, nici nu se folosim naluci de tipul celor de pescuit marin...am vazut cateva naluci "medii"..Pe acolo un bat ML inseamna altceva
Pt apele noastre este de ajuns un echipament de maxim 500-600gr la spin.
In cazul meu un bat de 2.70m si 170gr+o mulineta de @300gr este echipamentul obijnuit. Un ML inseamna bat de @140gr si mulinta de @240gr.
Pt unii astea sunt deja haltere...
- semlecangheorghe
- veteran
- Mesaje: 9544
- Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
- Localitate: Arad
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
semlecangheorghe scrie:
Oricum ar fi, jupanul SF avrut sa vorbeasca despre fiabilitate si rezistenta pe care le asociaza in mod eronat cu materialele din care sunt facute mulinetele si cu greutatea lor..Intamplator lucrez in domeniu si gestionez piese ale unor masini foarte complexe care sunt executate dupa desene tehnice la care multe cote sunt date cu tolerante de sutimi sau microni si a caror executie se verifica pe masina de masurat 3D..ai fi uimit cat de greu este sa faci o piesa prin aschiere sa iasa constant intre anumite tolerante..



Desigur , tractoare din plastic si carbon zburda pe holdele patriei every day

Ii vorba de o aplicatie , daca ai nevoie de arat campu ai tractor , daca vrei sa zbori , pai vreun bolid de formula 1 , intamplator sau eronat ii o doferenta d egreutate intre lucruri , altfel , Maywather i-ar bate pe toti , da uite ca vine unu dubu , ii tranteste un pumn in cap si game over

Ca tie iti este greu sa faci anumite lucruri ...pai cum sa-ti spun , cand ai marturisit acum doi ani ca-ti incepi partida de spin cu peruci .....intelegi nu


Re: Mulineta de forta usoara - spinning
De pus in ramasemlecangheorghe scrie: si pentru mine e foarte clar ca faptul de a nimeri o mulineta buna e o chestiune de pur noroc , ..



- semlecangheorghe
- veteran
- Mesaje: 9544
- Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
- Localitate: Arad
Re: Mulineta de forta usoara - spinning
Asa da bun e fieru' la mulineta ca Saltiga cu bratu' rupt e pe primele file Google cand cauti mulinete ...'fiabile'
Da' nah, ce stim noi, astia novicii, Daiwa e sfortza intruchipata.. 




Si-Gi Lures wobblers&more..
.
.