Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori
Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Salut tuturor. Exista informatia conform careia inlocuirea discurilor de franare din tamburul mulinetei (pasla, teflon, etc.) cu discuri din tesatura de carbon (carbontex, etc.) ar duse la marirea fortei de franare pe tambur. Cred ca se naste o intrebare fireasca: In ce conditii de reglare a knobului franei se obtine aceasta marire a drag-ului?
A) Se obtine o marire a fortei de franare (de exemplu) de la 3kg (start patinare) pt. discurile originale la 4 kg (start patinare) pt discurile din carbon, pt. aceeasi valoare de strangere a knobului de frana ( sa zicem 10 spire - ture) pentru ambele situatii.
Sau:
B) Se obtine o marire a fortei de franare (de exemplu) de la 6 kg (start patinare) pt. discurile originale la 8kg (start patinare) pt. discurile din carbon, in conditiile in care knobul franei este strans la maxim in ambele variante.
Daca ceea ce conteaza si creeaza un avantaj coeficientul de frecare mai mare dintre doua suprafete, respectiv carbon-metal fata de pasla-metal, atunci prin extrapolare s-ar putea afirma ca montarea unor superdiscuri care ipotetic ar mari drag-ul de 10 ori, ar putea fi considerat un avantaj?
A) Se obtine o marire a fortei de franare (de exemplu) de la 3kg (start patinare) pt. discurile originale la 4 kg (start patinare) pt discurile din carbon, pt. aceeasi valoare de strangere a knobului de frana ( sa zicem 10 spire - ture) pentru ambele situatii.
Sau:
B) Se obtine o marire a fortei de franare (de exemplu) de la 6 kg (start patinare) pt. discurile originale la 8kg (start patinare) pt. discurile din carbon, in conditiile in care knobul franei este strans la maxim in ambele variante.
Daca ceea ce conteaza si creeaza un avantaj coeficientul de frecare mai mare dintre doua suprafete, respectiv carbon-metal fata de pasla-metal, atunci prin extrapolare s-ar putea afirma ca montarea unor superdiscuri care ipotetic ar mari drag-ul de 10 ori, ar putea fi considerat un avantaj?
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Eu consider ca forta de franare (drag-ul) recomandata de producator (de exemplu de 7 kg) este cea pe care o atingem prin reglarea knobului franei (indiferent de discurile pe care le avem in tambur), astfel incat orice solicitare (mai mare de 7 kg) sa nu produca deteriorari ale componentelor mulinetei.
Am vazut nenumarate deteriorari ale piesei care conecteaza axul tamburului cu mecanismul depanatorului, (chiar wormshaftul) produse de depasirea fortei de franare recomandate de producator. Consider ca mulineta este un ansamblu armonios proiectat, care are un dispozitiv de protectie care ar trebui se elibereze fir inainte de a atinge valoarea maxima a drag-ului. Aceasta se obtine prin reglarea fortei de retinere a firului.
De aceea, as dori sa aflu si parerea celor care cunosc mai temeinic aceste detalii tehnice. Va multumesc. Rew.
Am vazut nenumarate deteriorari ale piesei care conecteaza axul tamburului cu mecanismul depanatorului, (chiar wormshaftul) produse de depasirea fortei de franare recomandate de producator. Consider ca mulineta este un ansamblu armonios proiectat, care are un dispozitiv de protectie care ar trebui se elibereze fir inainte de a atinge valoarea maxima a drag-ului. Aceasta se obtine prin reglarea fortei de retinere a firului.
De aceea, as dori sa aflu si parerea celor care cunosc mai temeinic aceste detalii tehnice. Va multumesc. Rew.
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Prea multa teorie si despicarea firului in patru. Discurile de carbon cresc dragul, nu cred ca a stat nimeni sa experimenteze in detaliu aceasta teorie, cu cat si in ce raport creste drag-ul prin inlocuirea discurilor facute din diverse materiale. Degeaba ai drag de 10 kg daca pescuiesti cu fir a carui rezistenta la rupere e sub drag-ul mulinetei, pentru ca in acest caz va ceda firul si nu vei pune in valoare dragul superior. Daca pui discuri de carbon doar in ideea de a mari drag-ul si folosesti un fir mai gros, identic sau mai rezistent decat drag-ul mulinetei, risti sa distrugi unele parti mecanice ale mulinetei sau chiar sa plesneasca lanseta in drill. Eu vad utilitatea schimbarii discurilor de pasla cu unele de carbon in faptul ca frana va lucra mai cursiv in sarcina pentru ca discurile de carbon disipa mai repede caldura si nu se dilata astfel incat sa apara fenomenul de auto strangere sau de blocare a franei datorita dilatarii discurilor. Cu o mulineta ce are drag-ul de 5 kg poti struni un somn de peste 25-30 de kg. Asa ca drag-ul cel putin pentru mine nu e elocvent atunci cand imi cumpar o mulineta, conteaza mai mult cum lucreaza frana (cat de cursiv), degeaba ai o mulineta cu drag de 10 kg daca frana cedeaza dupa un drill prelungit sau functioneaza cu sincope, ori se auto strange in sarcina in timpul unui drill prelungit.tdum scrie:Salut tuturor. Exista informatia conform careia inlocuirea discurilor de franare din tamburul mulinetei (pasla, teflon, etc.) cu discuri din tesatura de carbon (carbontex, etc.) ar duse la marirea fortei de franare pe tambur. Cred ca se naste o intrebare fireasca: In ce conditii de reglare a knobului franei se obtine aceasta marire a drag-ului?
A) Se obtine o marire a fortei de franare (de exemplu) de la 3kg (start patinare) pt. discurile originale la 4 kg (start patinare) pt discurile din carbon, pt. aceeasi valoare de strangere a knobului de frana ( sa zicem 10 spire - ture) pentru ambele situatii.
Sau:
B) Se obtine o marire a fortei de franare (de exemplu) de la 6 kg (start patinare) pt. discurile originale la 8kg (start patinare) pt. discurile din carbon, in conditiile in care knobul franei este strans la maxim in ambele variante.
Daca ceea ce conteaza si creeaza un avantaj coeficientul de frecare mai mare dintre doua suprafete, respectiv carbon-metal fata de pasla-metal, atunci prin extrapolare s-ar putea afirma ca montarea unor superdiscuri care ipotetic ar mari drag-ul de 10 ori, ar putea fi considerat un avantaj?
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Completare la expunere:
Este destul de limpede ca intr-o situatie in care avem un reglaj al franei intermediar (cazul A), acea valoare a reglajului poate fi atinsa cu indiferent ce fel de discuri de frictiune sunt in tambur, prin ajusterea knobului de reglare. Deci doar in situatia de knob strans total (cazul B) putem beneficia de un plus de forta de franare conferit de discurile din carbon, beneficiu relativ, intrucat pagubele pot fi mari la nivel de componente ale mulinetei.
Asa cum a aratat colegul de forum ,,tito", avantajele discurilor din carbon (matrice) sunt cu totul altele si sunt de acord. As mai adauga rezistenta sporita la frictiune, la tasare si la pastrarea integritatii formei sub actiunea presiunii. Incontestabil, discurile din carbon ofera avantaje, insa ele cer moderatie la strangerea franei. Astept in continuare si alte opinii. Multumesc.
Este destul de limpede ca intr-o situatie in care avem un reglaj al franei intermediar (cazul A), acea valoare a reglajului poate fi atinsa cu indiferent ce fel de discuri de frictiune sunt in tambur, prin ajusterea knobului de reglare. Deci doar in situatia de knob strans total (cazul B) putem beneficia de un plus de forta de franare conferit de discurile din carbon, beneficiu relativ, intrucat pagubele pot fi mari la nivel de componente ale mulinetei.
Asa cum a aratat colegul de forum ,,tito", avantajele discurilor din carbon (matrice) sunt cu totul altele si sunt de acord. As mai adauga rezistenta sporita la frictiune, la tasare si la pastrarea integritatii formei sub actiunea presiunii. Incontestabil, discurile din carbon ofera avantaje, insa ele cer moderatie la strangerea franei. Astept in continuare si alte opinii. Multumesc.
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Ar mai fi faptul ca discurile de carbon pastreaza frictiunea mult mai bine in cazul in care ajung ude..Cel putin asa lauda aia care vind HT 100 Penn..
Upgradarea asta pare des intilnita la cei care pescuie in ocean si-s stropiti de valuri non stop..si prind pesti la care-i bine sa nu ramai fara frana.
Am reusit sa gasesc pe net disc HT sa inlocuiesc unu de teflon la o mulineta fly. Am fost fericit sa simt ceva frinare (inainte era jalnica) dar nu mi-a dat prin cap sa masor nimic. Oricum nici vorba de extrapolare 10x...cu indulgenta as zice 10-15% mai mult...
Upgradarea asta pare des intilnita la cei care pescuie in ocean si-s stropiti de valuri non stop..si prind pesti la care-i bine sa nu ramai fara frana.
Am reusit sa gasesc pe net disc HT sa inlocuiesc unu de teflon la o mulineta fly. Am fost fericit sa simt ceva frinare (inainte era jalnica) dar nu mi-a dat prin cap sa masor nimic. Oricum nici vorba de extrapolare 10x...cu indulgenta as zice 10-15% mai mult...
Unde-s multi putoarea creste.....Pestisorii se rareste.
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
pt. Jedi:
Da, un alt exemplu bun de avantaj. Rezistenta la umezeala. O.K. (in legatura cu 10x... am invocatat o situatie ipotetica, nu reala) Multumesc.
Da, un alt exemplu bun de avantaj. Rezistenta la umezeala. O.K. (in legatura cu 10x... am invocatat o situatie ipotetica, nu reala) Multumesc.
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Pe Ebay vinzatorii de Carbontex spun ca poate creste dragul pina la 20%...functie de marimea sau numarul discurilor din componenta...
Foarte frumos se descurca tipul de aici..https://www.youtube.com/watch?v=lIj532KL3kg .Pare cea mai rentabila solutie in cazul in care vrei s-o faci la mai multe mulinete , o data ce stii grosimea discurilor vechi, ca sint folii de la 0,5 la 1,2 mm
Foarte frumos se descurca tipul de aici..https://www.youtube.com/watch?v=lIj532KL3kg .Pare cea mai rentabila solutie in cazul in care vrei s-o faci la mai multe mulinete , o data ce stii grosimea discurilor vechi, ca sint folii de la 0,5 la 1,2 mm
Unde-s multi putoarea creste.....Pestisorii se rareste.
- semlecangheorghe
- veteran
- Mesaje: 9544
- Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
- Localitate: Arad
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
Mno mi s-a luat o piatra de pe suflet..pot sa tin mulineta cu frana stransa intre partide.sa vedem ce mai apare nou sa nu mai trebuiasca decuplat antireturul..
Si-Gi Lures wobblers&more..
.
.
Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
nea gigi,urmatoare etapa va fi:deschiderea pickup-ului(presiunea din partea unui peste mare)pentru a lua fir.... 

Re: Marirea fortei de franare (drag) pe tambur
In nici o situatie nu este bine ca frana unei mulinete sa fie stransa la maxim, cu atat mai mult daca au fost inlocuite discurile originale cu unele din carbon sau alt material cu coeficient de frictiune mai mare decat cel al discurilor originale. Altfel, discurile de carbon ofera avantaje reale, asa cum au aratat mai multi utilizatori. Multumesc. Rew.