Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
stefanflorin
veteran
veteran
Mesaje: 2431
Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
Localitate: Bucuresti/Craiova

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de stefanflorin » 27 Ian 2019, 09:13

Urasc atarnatorii!

razvan cristescu
veteran
veteran
Mesaje: 773
Membru din: 15 Feb 2006, 22:28
Localitate: Timisoara

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de razvan cristescu » 30 Ian 2019, 15:22

Eu o sa merg pe...aluminiu.Chiar speram sa iasa pe aceeasi platforma si mulinete cu corp de aluminiu si cand au aparut pozele/filmuletele cu noul Certate am stiut ca am avut o premonitie buna

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de tdum » 05 Apr 2019, 21:15

Daiwa a mai facut un mic pas in directia buna, dar am omis in postarile anterioare sa-l amintesc.

Desigur, va amintiti ca in mai multe randuri, am prezentat o problema ce aparea la articulatiile de pickup ale Daiwelor de generatie mai veche cu rotor si brat pickup din plastic, chiar si la cele mai scumpe, cum ar fi R'Nessa, Capricorn, Bradia si altele:

O uzura a articulatiei:
Imagine

Care ducea la o aranjare proasta a firului pe tambur datorita unei pozitii defectuase a pickupului:
Imagine

Ceea ce necesita o prelucrare a suprafetelor in contact si o bucsare cu caracter restaurator si de upgrede chiar:
Imagine

Care restabilea pozitia fireasca a pickupului si implicit depanarea corecta a firului pe spatiul tamburului:
Imagine

Ei bine, in prezent, chiar si la modelele cele ieftine, gen Ninja, Revros, etc. Daiwa a implementat un sistem de protectie a articulatiei respective, prin prezenta unei bucse in acel punct nevralgic. Deci, e de apreciat ca intr-un tarziu, prind feedbackul utilizatorilor si corecteaza problemele. Mai bine mai tarziu decat niciodata. Asa a fost si cu nenorocirea aceea de rulment de antiretur care a echipat ani de zile mulinetele lor, dar intr-un final s-au trezit si au rezolvat problema...

TD um Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de tdum » 09 Apr 2019, 12:15

Aceeaşi problemă ca în postarea anterioară, cu uzarea articulaţiei pickupului la unele Daiwe am întâlnit-o şi la celebra Morethan Branzino 3000, o mulineta echipată cu un rotor din aliaj de magneziu, pentru protecţia căruia, constructorul/proiectantul, nu a prevăzut nici o protecţie tocmai în zona cea mai solicitată de frecări, aceea în care braţul metalic (Al) al pickupului pivotează pe butucul profilat din rotor (Mg). Astfel, acest butuc, se erodează şi creează efectele pe care le-am descris în mai multe rânduri.

Există o soluţie compensatoare pentru aceste uzuri ale articulaţiei la această mulinetă, de care puteţi profita cu ocazia unor operaţiuni de întreţinere-servisare ce implică înlocuirea bucşei superioare a floatingshaftului. Nu aruncaţi bucşa uzată!!!

Ca să înţelegeţi despre ce este vorba, am sa fac unele precizări.
La mulinetele Daiwa echipate cu floatingshaft, la marimile 2000-2500 axul tamburului este mai subţire decât la mărimile 2500R-3000. La toate cele patru marimi însă, axul tamburului strabate aceeaşi cota de rulment, rulment care este montat în piuliţa de fixare a rotorului. Ca acest lucru să fie fezabil, proiectantul a ales să varieze cotele peretelui bucşei floatingshaftului ce este amplasată între axul tamburului şi interiorul rulmentului respectiv. Astfel, la marimile 2000-2500, peretele bucşei este dimensionat cu o grosime de 0,5mm, iar la marimile 2500R-3000, peretele bucşei este dimensionat la 0,25mm.

Acest aspect, un perete mai subţire al bucşei floatingshaftului, la marimile 2500R-3000, face ca ea (bucşa) să fie mai sensibilă la uzură, sau în faţa solicitărilor. De aceea, această bucşă, în funcţie de solicitări, ori absenţa ungerii, poate ceda prin tasare şi erodare şi se cere înlocuită cu una nouă, fie originală fie bricolată. În fotografia de mai jos, se vede o bucşă nouă, pe axul unei mulinete Morethan Branzino, bucşă care a substituit bucşa originală care se uzase peste măsură şi permitea o flendereală a axului tamburului, cu o senzaţie deranjată la recuperarea în sarcini mici.
Imagine

Informaţia pe care doresc să v-o ofer, se referă tocmai la acea bucşă uzată, pe care am înlocuit-o şi pe care în loc s-o arunc, am reutilizat-o prin amplasarea ei tocmai pe butucul de magneziu uzat de nenumăratele închideri şi deschideri ale pickupului şi s-a potrivit ,,mănuşă", fără nici cea mai mică ajustare măcar. Aşa că dacă sunteţi în situaţii similare, puteţi proceda la fel, iar serviciul pe care vi-l faceţi astfel, este foarte util.

TDum Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de tdum » 10 Apr 2019, 19:04

Iata in poza de mai jos un rotor de Daiwa Morethan Branzino, exact cu problema pe care am descris-o in postarea anterioara. Erodarea butucului articulatiei (Mg) de catre bratul de pickup care pivoteaza pe el la fiecare lansare, frecandu-se metal pe metal. Se vede totodata si o abordare total nejudicioasa a problemei protectiei articulatiilor, din partea acestui mare constructor, care este Daiwa. Vedeti in penseta, bucsa cu care au ales sa protejeze pretiosul metal, dar tocmai la cealalta articulatie, unde este contragreutatea. E drept, si in acea articulatie apar tensiuni ocazionale, nu permanente, dar numai in cazul inchiderii pickupului prin rotirea manivelei, fiindca acolo e parghia care comanda declansarea pickupului si o transmite prin bara pickupului in articulatia cealalta, bratului, unde este arcul si sistemul bistabil inchis/deschis.
Pe articulatia cu bratul (si galetul) insa, sunt forte care apasa chiar si in repaus, fiindca acolo este un arc armat sa genereze tensiune de mentinere in pozitie a pickupului. Aceasta presiune in articulatie, face ca vaselina sa migreze in alte zone decat cele supuse presiunii.
Se adauga pe aceasta articulatie si presiunea suplimentara din timpul recuperarii firului. Privata de unsoarea stoarsa de aceste presiuni si de fortele centrifuge, articulatia are de suportat frecari la fiecare actionare a pickupului si de aici rezulta uzuri! De aceea v-am sugerat in postarea anterioara, inserarea unei bucse in aceasta articulatie, daca este posibil.
Imagine

Este foarte bine, ca ,,povestea Daiwei" merge mai departe, chiar daca este o ,,poveste cu cantec" pe alocuri si se misca in directia buna atunci cand rezolva unele aspecte restante, asa cum a fost si nevoia acestei bucse in articulatii, care acum se regaseste si la modelele ieftine, rulmentul de antiretur fiabil si el de acum, aparitia unei a 2-a bare antitorsiune la unele modele, etc.

Mai au insa de recuperat restante, cel putin in opinia mea, astfel ca am sa amintesc cateva:

-Regandirea formei tamburilor, a maselor acestora si mai ales a sistemului de asezare pe ax, astfel incat sa fie redus la minim vobblingul tamburului, chiar si la cele mai mici forte de franare setate din knobul de frana. Forma actuala a tamburilor, cu acele fuste bulbucate, inseamna o suprafata si o cantitate mai mare de metal, din moment ce e ondulat. O fusta redusa ca suprafata si aceea cu decupaje, este ceea ce ar reduce masa tamburilor si ar fi de dorit.
-Implementarea unui al doilea sprijin antitorsiune (daca se poate tot pe rulment) si la modelele scumpe (Certate de ex.)
-Ranforsarea zaionului cu structuri metalice in punctele unde apar solicitari mari.
-Reluarea productiei de mulinete full metal cu o distribuire mai atenta a materialului si forme inovatoare care sa asigure mase mai mici si rezistente mai mari. Productie care poate functiona in paralel cu cea cu materiale compozite.
-Utilizarea de aliaje metalice mai bune pentru axele tamburilor, macar la cele subtiri, din mulinetele ultrausoare si ultrascumpe, pentru a nu se mai deforma in sarcina. Etc.

Prea des ajung pe masa mea Daiwe cu axul tamburului stramb! Asta inseamna ca acea frana din tambur nu este dimensionata in relatie cu rezistenta pieselor. Rolul franei este si acela de a proteja mulineta, nu doar firul. Ea trebuie sa cedeze fir inainte de a se defecta orice componenta din mulineta atunci cand apar solicitari. Nu vorbesc doar de Daiwele ieftine, gen Ninja, ci chiar de cele scumpe, gen Luvias, Ballistic si am avut odata un ax deteriorat la un Steez sau Exist de generatie veche, nu mai sunt sigur care din ele era.

Maine voi posta aici un ax de Ballistic, reparat recent, doar ca sa vedeti despre ce vorbesc...

Tdum Rew.

Avatar utilizator
Spring
veteran
veteran
Mesaje: 835
Membru din: 04 Aug 2011, 23:30

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de Spring » 11 Apr 2019, 08:08

Eu cred ca axul se deformează pentru ca lumea nu prea folosește frâna.
there's more to fishing than catching a f.i.s.h.!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de tdum » 11 Apr 2019, 09:11

Spring scrie:
11 Apr 2019, 08:08
Eu cred ca axul se deformează pentru ca lumea nu prea folosește frâna.
Şi eu cred la fel stimate domn, dar pe lângă frâna strânsă la maxim de utilizator, eu consider că e şi vina constructorului, din moment ce frâna excede rezistenţa mecanismelor. Dacă nu cedează axul în solicitările extreme, atunci cedează cracul de deasupra de la furca care culisează pe bara antitorsiune. Sau invers, dacă este un racord de oscilaţie-antitorsiune mai solid de tip ochete/ureche închisă nu de tip furcă cu doi craci, atunci se îndoaie axul.

Iată şi poza pe care am promis-o aseară. Ballistic EX 2500H:
Imagine
Aceasta mulinetă are suportul antitorsiune de tip ochete închis nu de tip furcă, deci, a cedat axul.

Cu ani în urmă, astfel de ,,performaţe" reuşeau doar cei care îşi ,,tunau" tamburii cu discuri de frânare de tip carbontex. E... La generaţiile noi de ultrauşoare şi cu axe subţiri, performanţele acestea negative pot fi atinse cu echipările de fabrică, nu mai e nevoie de investiţii în tunning.

Când vorbim însă de deformări ale axelor groase, ale marimilor mari, atunci, balanţa înclină cert în defavoarea firmei producătoare.

Aveţi mai jos o poză cu un ax strâmb al unei Daiwa Ninja 4000!!! Tot ,,netunată" :
[url=https://postimg.cc/75BFwQRb]Imagine

Cu ani în urmă, aşa ceva nu era posibil la Daiwa, nici măcar la cele mai ieftine modele...

TDum Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de semlecangheorghe » 12 Apr 2019, 06:34

La modelele mai noi Daiwa a marit putin diametrul axului. Se vede treaba insa, ca materialul nu are minimum de duritate necesara.

Mai exista un aspect..Pescuitul la jig presupune un pescuit intre obstacole gen butuci,bolovani,etc...De multe ori pescarul da teapa cat poate de puternic numai ca da in bolovan sau butuc..Sau agata jigul si forteaza din lanseta unii prin smucituri repetate. O frana prea stransa si un mecanism de culisare pe cama..ax dintr-un asa zis ''otel'' probabil foarte moale, si asta e rezultatul.

Eu am un Pflueger caruia i-am indoit axul , nu stiu cum, inghesuindu-l printre bagaje, el fiind montat pe o lanseta ..Ceva a presat pe tambur, axul s-a indoit . L-am indreptat cu mana la loc. Am fost foarte surprins de lipsa de duritate a axului. Mulineta a costat la vremea ei vreo 60 de dolari. Pacat ca Daiwa foloseste astfel de materiale si la clase de pret mai mari.

Partea buna e ca asa cum se indoaie ,la fel de usor se si indreapta..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
krapcarasu
junior
junior
Mesaje: 35
Membru din: 01 Dec 2009, 19:42
Localitate: Suceava

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de krapcarasu » 12 Apr 2019, 07:57

poate nici prea tare nu e bun , eu la un vechi alivio 4000 l-am stricat mai tare incercand sa-l dezdoi

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Daiwa - ,,povestea merge mai departe"

Mesaj de tdum » 12 Apr 2019, 09:19

tdum scrie:
11 Apr 2019, 09:11
Nu vorbesc doar de Daiwele ieftine, gen Ninja, ci chiar de cele scumpe, gen Luvias, Ballistic si am avut odata un ax deteriorat la un Steez sau Exist de generatie veche, nu mai sunt sigur care din ele era.
Am mai ,,săpat" puţin în memorie şi m-am amintit care din cele două modele de mai sus (Steez sau Exist) era cu problema. Era vorba de Steez. Au trecut ceva ani de atunci, dar mi-am amintit că...

Un coleg de la noi din firmă a venit cu acel Steez la mine, cu rugămintea de a-l evalua d.p.d.v. tehnic.
fiindcă un reşiţean o avea de vânzare şi colegul meu voia să o cumpere şi au discutat un preţ bun. S-au înţeles însă să o examinez eu mai întâi. Zis şi făcut. Am avut surpriza să constat o uşoară deformare a axului tamburului deasupra locului de inserţie în racordul de oscilaţie/antitorsiune, deşi mulineta se mişca destul de bine şi avea doar un foarte uşor început de mârâială. Am corectat foarte uşor mica deformare, însă tranzacţia nu s-a mai efectuat până la urmă din alt motiv. Am depistat o fisură a rotorului din magneziu, foarte îngrijorătoare, tocmai în dreptul surubului care fixează articulaţia cu contragreutate (cea opusă celei cu braţul şi galetul). Respectivul fost coleg e emigrat demult în Elveţia, dar e membru pe acest forum şi dacă citeşte postarea aceasta şi e interesat, poate să confirme şi să risipească orice urmă de îndoială a eventualilor sceptici.

În ceea ce priveşte Ballisticul nu am nimic de adăugat, iar despre Luvias, pot să adaug că era cel din zaion, fără mag seal, modelul argintiu cu rotor compact (nu air rotor cu spiţe). După acelaşi model de Luvias s-a construit încă o mulinetă, Bz Daiwa în ediţie aniversară (50 de ani) pt. CabelaS şi a fost vopsită în verde şi denumită Fuego. Au copiat însă şi problemele de la Luvias, astfel că şi la acel Fuego se deformează axul tamburului. Nu e vorba de o îndoire în acest caz, ci de o deformare a acestuia în dreptul orificiului în care este montat ştiftul de fixare a suportului pe care se aşează tamburul. Pur şi simplu, axul îşi măreşte cota (diametrul) în zona respectivă. Chiar un bun prieten al meu, cu care pescuiesc frecvent, are un astfel de Fuego, şi am probleme cu demontarea lui la fiecare întreţinere. Iată de ce:

La aceste mulinete uşoare, cu axul tamburului subţire, sistemul floatingshaft din piuliţa rotorului, nu presupune existenţa unei bucşe din plastic în rulmentul din piuliţa de fixare a rotorului, ci o bucşă din bronz. Ei bine, deformarea axului tamburului şi mărirea cotei sale aşa cum am spus în dreptul orificiului, face dificilă, aproape imposibilă scoaterea bucşei din bronz (a floating shaftului) şi astfel demontarea întregii mulinete. E un chin în aceste condiţii demontarea mulinetei... Dacă doreşte cineva să fie mai clar ceea ce am exprimat mai sus, vă rog să-mi spuneţi şi fac imediat nişte poze exemplificatoare, fiindcă am un Luvias desfăcut la îndemână.

Din astfel de motive, pentru mine ca pescar, modelele ultra uşoare de mulinete nu prezintă interes, fiindcă nu vreau să-mi asum o lipsă de material care să-mi creeze disconfort psihic. Daiwele mele au între 230 şi 280 de grame, sunt full metal şi nu am grija sensibilităţii lor atunci când le folosesc. Când vor fi prea grele pentru mine, atunci înseamnă că voi avea motive mult mai grave ca să renunţ la acest frumos hobby.

TDum Rew.

Scrie răspuns