Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 16 Noi 2019, 10:08

Urmează câteva informaţii sumare despre una din cele mai bune mulinete (de spinning pe apele noastre) de la Shimano şi anume Twin Power 4000 PG (Power Gear 4,4:1, cu o masă sub 300g)

O mulinetă nouă, cu doar 4 ore de funcţionare, după cum a declarat amicul meu reşiţean care o deţine. Nu s-a umblat în ea, şi ca de obicei am găsit multă vaselină pe dinafară:
Imagine

La demontare, este bine să demontaţi rulmentul de antiretur înainte de a deschide carterul, (mulineta neavând ON/OFF) altfel va fi mai dificilă marcarea reperelor pe angrenaje, fiindcă se vor tot mişca de pe poziţie. Se poate şi dezactiva antireturul, prin scoaterea doar a cămăşii interioare a rulmentului cu role, aşa cum se vede în poza de mai jos şi ţinând angrenajele în contact, se scoate capacul carterului:
Imagine

Mult mai multă vaselină era în exterior decât în interior, dar această mulinetă nu era total privată de agent de gresare precum altele cu care am avut contact, de la aceeaşi firmă. Însă, axele antitorsiune, axul wormshaft şi alte câteva repere fuseseră unse îndoielnic. În poza următoare se văd colţurile interioare ale danturii cu urme de înnegreală, ceea ce înseamnă microparticule desprinse de pe suprafaţa danturii, ca urmare a apăsărilor în absenţa ungerii corespunzătoare:
Imagine

Au urmat operaţiuni de rutină, verificări şi corecţii de jocuri, ungerea componentelor în mişcare şi asigurarea şuruburilor (antidestrângere) cu vopsea pe filet, operaţiuni pe care dv. le ştiţi deja foarte bine din paginile acestui topic şi nu le mai dezvolt.

Această mulinetă T.P. PG nu are rotor din metal sau rulment pe cursorul şi pe capetele wormshaftului, precum Stella, dar raportul de recuperare mic şi alte câteva atuuri prezente în ea, o fac o opţiune de luat în seamă pt. cei care doresc o mulinetă puternică şi fiabilă.

---------------------------------------------------------

Urmează informaţii despre o mulinetă Daiwa Morethan. Una din cele mai gălăgioase mulinete cu care am avut contact, cu fâşâit crunt şi un rulaj de mulinetă ieftină, ceea ce desigur, nu e!

Spre deosebire de Morethanul din pagina 67 a acestui topic, acesta este o variantă constructivă care nu este prevăzută cu ,,încuietoarea" aceea nesuferită pe axul tamburului. La deschidere, am văzut ceva inedit, un cod inscripţionat cu carioca pe pinionul de bronz (742976)!?!?:
Imagine

Pinionul, avea ceva unsoare pe el, dar şi o urmă de coroziune greu de explicat într-o mulinetă cu mag seal:
Imagine

Rulmenţii cu bile de pe angrenajul rotorului aveau ambii fâşâit puternic, cel mic, chiar mai tare decât cel mare:
Imagine

Am avut libertatea de a decapsula rulmentul cel mic, care nu era prevăzut cu siguranţe la capacele de capsulare şi care capace nu se pot demonta fără deteriorarea lor, fiindcă sunt clipsate pe cămaşa exterioară:
Imagine

Cauza fâşâitului era şi ungerea precară dar şi colivia bilelor descentrată şi în contact cu cămaşa interioară:
Imagine

Am centrat cu vârful unui ac colivia bilelor acestui rulment, l-am uns şi faşâitul a dispărut. L-am pus deoparte şi am trecut la celălalt. Rulmentul cel mare cu bile poate fi decapsulat şi recapsulat uşor, fiind prevăzut cu siguranţe la capace. Are colivia bilelor din plastic şi nu părea a fi fost uns:
Imagine

L-am spălat şi l-am uns:
Imagine

Dar n-a ajutat la nimic, rulmentul nedevenind silenţios. A fost necesară înlocuirea sa, pentru a avea ambii rulmenţi cu bile de pe angrenajul rotorului silenţioşi, ei fiind responsabili în mare măsură de rulajul şi silenţiozitatea mulinetei. După verificarea curăţarea şi ungerea tuturor componentelor, am montat mulineta şi funcţionarea ei a devenit mult mai bună decât înainte, dar nu e nici acum total silenţioasă precum modelul de debut - Morethan Branzino.
Imagine

Nici nu are cum, fiindcă acest morethan cu gear ratio 6:1 are 4 perechi de dinţi/calale în contact simultan, (nu trei) ceea ce înseamnă mai multe frecări şi are doi rulmenţi cu bile (nu unul) care se ,,tăvălesc" pe unicul suport antitorsiune şi produc zgomot dublu. Toate astea, sunt amplificate de rotorul de zaion, (nu de metal) ca o cutie de rezonanţă. Nu ştiu cât de inspirată este combinaţia materialelor angrenajului hipoid, care este bronz pe bronz acum, nu bronz pe oţel inoxidabil cum era înainte.

De apreciat la acest model, este prezenţa unei bucşe din teflon în articulaţia braţului pickupului. În sfârşit, s-au prins că era nevoie.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 16 Noi 2019, 12:35

P.S. La postarea anterioară:

Axul ,,vierme" la modelul T.P. PG 4000, se sprijină la capete pe două bucşe de teflon/plasitic. Pentru aceia dintre dv. care sunt interesaţi de cotele acestor bucşe în ideea înlocuirii lor cu rulmenţi, am făcut măsurătorile cotelor, astfel:

- Bucşa dinspre coada mulinetei are cotele - 3x6x2,5mm. (int. X ext. X profunzime)
- Bucşa dinspre pinioanele reductoare cu micromodule are cotele - 2x5x2,5mm. (int. X ext. X profunzime)

Pentru amicul meu, la rugămintea lui, am renunţat la rulmentul de rezervă pe care îl aveam pregătit preventiv pentru galeţii Daiwelor mele (3x6x2,5) şi l-am instalat pe axul-vierme al Twin Powerului său:
Imagine

Asta am omis să precizez în postarea anterioară, iar cotele acestea pot fi de folos...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 21 Noi 2019, 01:17

A venit randul sa vedem cate ceva despre o mulineta Daiwa Exist LT 2019, in care desi nu a intervenit inca nimeni, functioneaza rau, cu un mers greoi si zgomote intermitente. Iata parametri tehnici:
Imagine

Pentru a deschide carterul acestei mulinete, este necesara o cheie custom, (pe langa surubelnite de diferite tipuri) care poate fi achizitionata de pe NET pt. suma de cca. 70$. V-am promis mai demult ca va prezint o modalitate simpla si ieftina de a confectiona aceasta cheie, iar acum a venit momentul.

Avem nevoie de teava de aluminiu (metal moale care nu produce zgarieturi.)cu un diametru exterior de 17mm si o grosime a peretelui de cca. 0,8-1mm. Eu am folosit de 16mm cu grosimea peretelui de 0,5mm pe care am debitat-o dintr-o cracana suport pt lansete. Am considerat ca e compatibila cu cotele prezente la acest capac de carter:
Imagine

Marcam trei puncte de degajare:
Imagine

Fiind aluminiu, il taiem usor cu o foarfeca:
Imagine

Cu un cleste cu varfuri ascutite rupem bucatile taiate pe margini si finisam locul cu o pila mica:Imagine

In capatul celalalt al tevii montam un dop si dam gaurile pentru montarea barei de actionare si gata cheia custom:
Imagine

Punem cheia deoparte, pana ii vine randul si luam subansamblele la verificat. Manivela. Knob din cauciuc lipicios care va trebui degresat si impregnat cu pudra de talc:
Imagine

Observam o distanta mare intre knob si bratul manivelei>
Imagine

E clar si de ce este acea distanta. O saiba ondulata si una dreapta sunt prezente intre rulment si soclul axului. Nejustificat! rulmentul se poate sprijini cu camasa sa interioara direct pe soclu. Doar la o echipare cu bucsa sunt necesare saibe in acel punct:
Imagine

Prin urmare, am relocat saibele sub celalalt rulment. Saiba ondulata, cu cocoasele spre rulment. S-a apropiat astfel knobul de brat, limitanad spatiul de stocare a diferitelor fibre, corpuri straine in zona respectiva:
Imagine

In tambur, este o alcatuire izbitor de asemanatoare cu cea de la Shimano. A necesitat ungerea discurilor de frictiune:
Imagine

Tot ca la Shimano, cu imbusul de 0,9, scoatem surubul din ax:
Imagine

Observam in poza urmatoare ca filetul in capul axului destinat knobului de reglare a franei, nu mai este executat pe toata circumferinta axului ci doar pe doua laturi, axul fiind aplatizat. Deasemenea putem observa axul gros din aliaj de aluminiu (tot ca la Shimano)si o bucsa metalica, nu din teflon in sistemul floatingshaftului.
Imagine

Nici urma de gresare in aripa de rotor cu sistemul de revenire al pickupului:
Imagine

La fel, in cealalta aripa de rotor unde este arcul pickupului, nu exista gresare:
Imagine

Cu un imbus de 1,3 desfiletam cele doua suruburi/ghidaje pe care se deplaseaza caracsa/masca lucioasa cu buton de setare ON/Off pt. antiretur. Scuze pt. focaqlizare:
Imagine

Observam si sursa clikului on/off. Un con actionat de un arc, (indicatorul galben)care trece inainte si inapoi peste o ,,movila" (indicatorul portocaliu) situat in capacul-masca-lucioasa:
Imagine

In poza urmatoare se vede butonul de actionare a setarii on/off a antireturului. El este profilat din capacul de plastic si consider ca este destul de fragil, susceptibil de a se rupe in timp:
Imagine

Rulmentul cel mare cu bile de pe angrenajul rotorului nu este capsulat. Atentie! Cei care obisnuiesc sa exagereze cu gresarea, trebuie sa stie ca printre bilele acestui rulment poate ajunge vaselina din carter la rulmentul cu role si il pot scoate din uz:
Imagine

Rampa care contribuie la declansarea pickupului este din plastic. Tot din plastic este capacul care inchide partea din spate (,,coada") mulinetei. In acest capac este fixata si unica bara antitorsiune in partea ei inferioara:
Imagine

Atentie la saibe, simeringuri si distantiere.
Imagine

Urmeaza un aspect subtil, dar important! In aceasta varianta constructiva (monocoque), apropierea danturii pinioanelor depinde si de strangerea capacului circular de pe carter. Daca mulineta este cu rodajul facut si are deja calcatura pe pinioane, este important ca la remontare sa strangem capacul exact atat cat a fost initial. Altfel, apare marait. Pentru aceasta, marcam un reper inaintea desfiletarii capacului. Eu nu mi-am permis sa zgariu acel reper, ci l-am marcat (cu rosu) ca ulterior sa-l pot sterge:
Imagine

Am dat atentie si la pozitia reperului in momentul detasarii capacului de pe corp, fiindca tot de acolo se incepe infiletarea, fiindca nu stim cate inceputuri are acel filet:
Imagine

In acest capac sunt doua distantiere, cu care se face ,,acordul fin" al apropierii pinioanelor:
Imagine

Pinionul conducator este din aliaj de aluminiu montat pe ax de inox si are o ungere relativa. Se vede pe masa in prim plan si urechea racordului de oscilatie/antitorsiune, care culiseaza pe bara antitorsiune si care este inchisa si masiva la acest model:
Imagine

In sfarsit, am depistat si motivul pentru care mulineta nu se misca corespunzator. Pinionul din plastic responsabil de oscilatia axului tamburului, era semigripat pe ax. Am masurat cu dinamometrul o forta de 30 de grame necesara pentru punerea in miscare a pinionului:
Imagine

Intre rulment si scaunul sau era montata un distantier de 0,06mm:
Imagine

Am lasat saiba distantier afara. Am uns ansamblul pinionului si l-am montat. Nu avea joc deloc si se rotea usor acum. Deci, cel care a montat mulineta in fabrica, nu si-a batut deloc capul cu reglajul acestui pinion si l-a strans de s-a intepenit:
Imagine

Am mai facut o verificare. Am vrut sa vad ce fixare/amortizare da barei antitorsiune acel ,,O" ring montat peste o mica saiba in capatul barei. In poza de mai jos, capacul nu e strans, bara nu e fixata. Acestea sunt piesele. Cele mai mici din aceasta mulineta:
Imagine

Apoi, cu capacul strans. Si surpriza! Bara avea joc, asa ca atunci cand este sub tensiunea racordului, se deplaseaza odata cu acesta si bate in capacul de plastic din coada mulinetei. Nu e bine!
Imagine

Am confectionat un distantier (felie dintr-un varnis de plastic) pe care l-am subtiat pe smirghel pana la valoarea optima determinata prin 3-4 montari/demontari si ajustari succesive. A iesit perfect. E important fiecare milimetru cu care se afunda bara antitorsiuune in capacul de plastic din coada mulinetei:
Imagine

Remontarea a mers snur. Am repozitionat prin strangere si capacul dupa reperul marcat la inceput:
Imagine

Am mai ajustat depanarea firului in spatiul tamburului prin montarea unei saibe inaltatoare sub tambur, fiindca asa cum se vede in poza de mai jos, era cazul, apoi am descarcat si reancarcat firul ca sa ma conving ca e in regula. Am atasat firul cu lat strangulant direct de tambur fiindca era legat de line clip, ceea ce-mi displace. Putina pudra de talc pe knob si gata.
Imagine

Mulineta aceasta este mai solida decat modelele anterioare. Imi place axul ingrosat al tamburului, alcatuirea pachetului de frictiune, racordul de oscilatie antitorsiune solid, dantura lata a pinioanelor si rulajul ei fin. Trebuie avuta insa mare grija la capacul din coada mulinetei. Deteriorarea acestuia poate avea efecte grave. Ca rezistenta, o vad mult peste Existul initial.

Urmeaza Stella FJ.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
andreisavin
veteran
veteran
Mesaje: 665
Membru din: 10 Noi 2013, 18:19
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de andreisavin » 21 Noi 2019, 09:23

E interesant ce spuneti, ca pare mai solida decat existurile mai vechi, in ciuda multitudinii de piese din plastic...Ce mi se pare fascinant e ca modelele noi au probleme direct de la iesirea din asamblare(si asta e valabil si pentru SHimano), pe cand la modelele vechi(pana in 2010) atfel de probleme erau rare.
Cred ca ati putea sugera celor de la Daiwa sa puna acel distantier pe care l-ati confectionat dvs. din assamblare.
Astept cu nerabdare comparatia cu Stella FJ.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 21 Noi 2019, 10:20

andreisavin scrie:
21 Noi 2019, 09:23
E interesant ce spuneti, ca pare mai solida decat existurile mai vechi
Chiar este. Axe indoite, racorduri de oscilatie antitorsiune rupte, antiretur cu rateuri, galet galagios, etc. nu veti vedea prea curand, poate niciodata la Exist LT. O poate scoate din uz insa o lovitura in tambur care va disloca stiftul din pinionul de plastic, sau o lovitura in coada, care sparge suportul barei antitorsiune. E o mulineta in care recomand sa nu se intervina daca nu sunt motive temeinice pentru asta. E gandita pentru o functionare indelungata fara servisare. Are o groaza de garnituri si simeringuri de izolare. E cea mai etansa mulineta pe care am vazut-o. Chiar si-au dat interesul in acest sens.
andreisavin scrie:
21 Noi 2019, 09:23
Ce mi se pare fascinant e ca modelele noi au probleme direct de la iesirea din asamblare(si asta e valabil si pentru SHimano)
Nu va face nimeni pe linia de productie montaje de proba si observatii urmate de reglaje de finete urmarind sa aduca ansamblele in cote de precizie care sa le confere un mers lejer dar fara jocuri. Asta ia mult timp si iata, ca nici pentru 5000 de lei (pretul acestui Exist)nu sunt dispusi la asa ceva.
andreisavin scrie:
21 Noi 2019, 09:23
Cred ca ati putea sugera celor de la Daiwa sa puna acel distantier pe care l-ati confectionat dvs. din assamblare.
Astept cu nerabdare comparatia cu Stella FJ.
Le-as putea sugera foarte multe, dar in primul rand, asa cum am spus-o de nenumarate ori, este necesar un sistem antitorsiune mai evoluat, care sa se bazeze pe doua sprijine pe rulmenti. Dar cine sunt eu si cine mi-ar cere parerea... ?
Cat despre comparatia intre Exist si Stella FJ, imi pare rau sa va dezamagesc, dar n-am s-o fac. Sunt sisteme diferite, care deservesc acelasi scop, e drept si de aceea comparatia trebuie s-o faca cei care la folosesc. E si chestiune de preferinta. Eu prefer pentru mine mecanisme cat mai simple si cat mai putin ,,plastic", o mulineta de cca 250g fiind ok.

Despre stella FJ care o am acum pe masa, voi posta doar ceea ce e de mentionat si voi incerca sa nu repet informatiile din pagina 49, unde s-a discutat deja in detaliu despre acest model de Stella. Sunt curios doar de ungere si de jocuri, fiindca nu a mai fost deschisa.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 21 Noi 2019, 14:05

Urmează o Stella FE cu jocuri în manivela/angrenaj, în axul tamburului, mici fâşâieli şi mici zgomote dar cu un rulaj acceptabil. Facem o verificare a ungerii şi o reducere a jocurilor în cele ce urmează.

În Shimano Stella FJ 2500S, constructorul a prevăzut un singur disc din pâslă, îngust şi subţire, ceea ce o desemnează ca pe o mulinetă finuţă ce nu suportă/justifică multifilament gros:
Imagine

Când demontaţi capacul de pe ,,coada" acestei mulinete, aveţi grijă să nu pierdeţi acea şaibă subţire, relativ transparentă, situată între corpul mulinetei şi acel capac:
Imagine

Ca majoritatea mulinetelor Shimano cu ungere de fabrică, şi aceasta a beneficiat de mai multă vaselină la exterior decât în interior:
Imagine

Totuşi, avea ceva ungere la interior faţă de altele pe care le-am văzut şi am remarcat imediat şi jocul axului tamburului datorat jocului axului wormshaft:
Imagine

Spălat, acest pinion arată bine şi putem observa fineţea danturii, cu module mici, care impune însă şi cumpătare în exploatare:
Imagine
Imagine

Axul vierme are o acoperire (o cimentare) de suprafaţă care îi conferă o rezistenţă sporită şi proprietatea de a conserva pentru mai mult timp calităţile de ungere ale angetului de gresare, care nu se va murdări aşa de repede ca în cazul lipsei acoperirii protectoare:
Imagine

Au ales o metodă de închidere şi autoreglare a axului vierme, folosind o şaibă elastică (ondulată) şi una dreaptă, dar cu toate acestea, exista un joc, până să acţioneze această şaibă elastică. A fost o alegere proastă/ineficientă. Am înlocuit-o cu un distanţier care să nu lase deloc posibilitate de joc axului. În partea de jos a fotografiei următoare, este rulmentul cu bile din dreapta pinionului conducător, care era responsabil de flendereala angrenajului şi jocului resimţit în manivelă, fiindcă avea joc între cămaşa exterioară şi corpul mulinetei. Desigur, l-am eliminat prin depunerea unui strat de vopsea şi introducerea presată în carcasă:
Imagine

Unsă şi montată la loc, fără jocuri, această Stella e acum una din cele mai silenţioase şi cu cel mai fin rulaj pe care l-am experimentat la Stelle şi am văzut destule... Adevărat, este şi cea mai incompletă dintre toate, cu un ansamblu galet minimalist, cu cel mai mic număr de piese, au renunţat şi la unele simeringuri, la garnitura de sub capacul de pe ,,coada" mulinetei, la gulere de protecţie, la unele şuruburi, la portul de ungere, la butonul de antiretur, şi chiar la rulmentul de pe cursorul wormshaftului. Bine că au păstrat totuşi rotorul metalic, iar acesta e unul din elementele care o fac silenţioasă faţă de suratele ei mai ieftine cu rotor ci4, care amplifică zgomotele.

Cei interesaţi de informaţii suplimentare despre Stella FJ, le pot găsi în pagina 49 a acestui topic.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 21 Noi 2019, 19:19

O alta Stella 2500S, de astă dată modelul FE. E vorba de o situaţie în care servisarea anterioară a făcut mai mult rău decât bine şi care servisare a vizat doar interiorul carterului, partea de rotor fiind neglijată. Interiorul era curat, pinioanele aveau marcaje şi erau aproape corect unse. Dar... S-au stricat şi s-au pierdut piese, aşa încât mulineta a ajuns să funcţioneze cu jocuri, cu mârâit, cu zgomote nefireşti, cu rulaj înfrânat şi având funcţia rotor drag defectă.

Fiind vorba tot de o mulineta de tip ,,S" cu tambur shallow destinat firelor subţiri, şi în acest tambur echiparea frânei este minimalistă. Un singur disc de fricţiune din pâslă, care era stors de vaselină. L-am uns cum se vede în poza de mai jos şi l-am remontat.
Imagine

Partea de rotor fiind neglijată la servisarea anterioară, a fost murdară şi la galet şi în zona arcului de pickup, unde am depistat şi o problemă. Tija din interiorul arcului nu avea unghiurile formate corect, astfel că la deschiderea pickupului, capătul tijei care străbătea arcul se agăţa în spirele acestuia producând pârâituri deranjante. Aşa arăta pârghia înainte de corecţia unghiului:
Imagine

Şi aşa arată după corecţie (detalii mici, greu perceptibile, dar cu efecte mari):
Imagine

Contrastant, interiorul era curat şi uns. Am găsit şi sursa rulajului înfrânat, deşi existau jocuri. Garnitura ,,potcoavă" fusese montată greşit şi un capăt al sau se freca de pinionul conducător. Aveam să lipesc această garnitură de capac la remontare, altfel nu stătea unde trebuia, fiind deformată:
Imagine

Axul vierme era corect închis şi nu avea joc, însă cursorul care îl baleiază, avea un joc enorm. Iată ce măsuri corectoare pot fi luate:
-Se elimină jocul dintre axul cursorului şi cămaşa interioară a rulmentului prin încărcare cu vopsea a axului, ca rulmentul să intre presat pe el.
-Se elimină jocul dintre cămaşa exterioară a rulmentului şi interiorul locaşului din racord prin încărcare cu vopsea pe cămaşa exterioară a rulmentului, ca el să intre presat în locaş.
-Se introduce o şaibă distanţier de 0,1mm între rulment şi bucşa de deasupra sa.
-Se elimină jocul bucşei în locaş prin încărcarea exteriorului bucşei cu vopsea pentru ca aceasta să intre presată în locaş.
Se asigură cu vopsea şurubul capacelului şi se montează tot ansamblul cursorului, fără nici un joc. Trebuie verificat apoi ca pendularea cursorului să se efectueze uşor, fără frecări:
Imagine

Am considerat că lipseşte o şaibă distanţier de pe butuc şi de aceea este jocul nespecific între angrenaje, aşa că am introdus o şaibă distanţier de 0,02mm şi la testele finale, s-a dovedit că am procedat bine. Nu a apărut mârâit, din contra s-a diminuat cel existent iniţial, ceea ce confirmă că era lipsă acea şaibă, cea indicată în poza de mai jos:
Imagine
În poza de mai sus se vede şi profilul danturii, care este mai solidă, cu module mai mari decât la Stella precedentă, deşi şi aceasta e de tip ,,S" Probabil din acest considerent, ar suporta fără probleme şi un tambur cu dragul mai mare şi cu adâncime mai mare.

O altă piesă lipsă, pe care nu am găsit-o la demontare şi din cauza căreia nu funcţiona rotor dragul, e cea din plastic, care trebuia să acopere două şuruburi şi să asigure suportul pentru coroana din cauciuc pe care se face frânarea rotorului când este pickupul deschis:
Imagine

Pentru a rezolva prblema, am tăiat dintr-o garnitură de burete cauciucat un fragment, pentru a-l îndesa în spaţiul gol:
Imagine

S-a potrivit perfect în spaţiul respectiv:
Imagine

Şi mulineta are din nou rotor drag funcţional. Iată:
Imagine

Această mulinetă, după ungere, asamblare şi completarea pieselor lipsă şi remedierea celor deteriorate, este perfect funcţională, cu un rulaj îmbunătăţit şi mulţumitor, fără jocuri şi este o dovadă că acestea sunt mecanisme complexe care necesită atenţie sporită în cadrul operaţiunilor de întreţinere.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
Nemernic
veteran
veteran
Mesaje: 3942
Membru din: 25 Mai 2010, 10:15
Localitate: Din balta'n balta

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de Nemernic » 04 Dec 2019, 16:49

Asteptam cu MARE interes povestea Stellei de zilele trecute. Acea "Stea", care, - citez din Nota finala - : "poarta urmele unor solicitari extreme" "lol"
Pe aceasta cale tin sa iti multumesc pentru revizie! 10+
Help a man when he is in trouble, and he will remember you when he is in trouble again...

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 04 Dec 2019, 19:18

Nemernic scrie:
04 Dec 2019, 16:49
Pe aceasta cale tin sa iti multumesc
S-o folositi sanatos mult si bine!

Nici nu am stiut ca acea Stella (cred ca era un FE) apartine unui membru al forumului Rapitori. Acum, nu pot sa va spun mai multe despre ea, fiindca memoria mea se reseteaza dupa fiecare unitate pe care o finalizez si apoi trec la urmatoarea cu mintea limpede. Au trecut cinci Stelle FE prin mana mea in ultimele zile, (pe langa altele), dar nu-mi mai amintesc detalii despre niciuna. Contati pe nota informativa, care e redactata ,,la cald" cu acuratete si este conforma cu realitatea.

Dupa cum ati observat, activitatea mea pe acest topic s-a redus, fiindca am cam discutat despre toate aspectele cu care ati putea sa va intalniti si nu are rost sa reiau descrierea acelorasi operatiuni. Am ,,discutat" cu fotografii si explicatii, cu bune si cu rele si despre ultimele modele de varf de la Daiwa si de la Shimano, asa ca intentionez sa revin doar cu informatii care reprezinta noutati, sau daca sunt interpelat. Mi-am dorit ca acest topic sa fie unul ,,scoala" - interactiv, care sa ajute si sa determine pescarii de spinning sa-si repare singuri mulinetele si betele. Aceasta dorinta a mea s-a materializat doar in mica masura si nu am la indemana mijloace tehnice ori abilitati de comunicare mai eficiente pentru a oferi informatii mai complexe. Dar, asa cum este, acest topic contine informatii si idei ,,in premiera" care nu existau niciunde in alta parte la momentul punerii lor ,,in scena" si cred ca asta e bine pentru prestigiul acestui forum ( ,,Rapitori.ro") iar noi putem sa-i multumim pentru ca ne-a oferit spatiu de dezbatere.

Sa auzim numai de bine!

Cu respect, T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1141
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 06 Dec 2019, 22:46

Urmeaza un caz de identificare a unor actiuni care au condus la efecte negative, ca mai apoi, sa restauram configuratia si reglajele corecte.

In cauza, o micuta Stella de 1000. In mulineta s-a mai intervenit dar probabil ca rezultatul nu a fost cel scontat, asa ca am fost rugat sa vad daca se mai poate face ceva cu caracter reparator pentru aceasta mulineta, care prezenta un troncanit ca un pacanit periodic la manevrare, un rontait/marait, un rulaj greoi si care nu avea deloc operativa functia ,,rotor drag" Destul de rau pt. o Stella. Ar mai fi de mentionat un aspect suspect pentru o mulineta folosita si anume lipsa oricarui joc intre angrenaje, care joc nu era prezent la teste la nivelul manivelei.

Odata demontat rotorul, a devenit evident de ce nu exista frana de rotor la lansare. Lipsea inelul de cauciuc pe care se face faranarea rotorului cand este pickupul deschis:
Imagine

Iata ce se poate face pentru restaurarea functiei pierdute. Eu am aplicat aceasta solutie de multe ori. Se decupeaza dintr-o bucata de cauciuc un segment curbat:
Imagine

Se lipeste in zona in care actioneaza parghia ,,Z" atunci cand deschidem pickupul:
Imagine

Rezultatul (testat de multe ori) este eficient si chiar mai rezistent decat varianta de fabrica:
Imagine

Privind pinionul mulinetei, ne dam usor seama care este situatia. Aceasta este o mulineta la care deja s-a sters o parte din stratul protector de pe suprafata danturii, deci are un pinion cu uzuri:
Imagine

Aceasta inseamna ca pierderea de substanta se traduce prin aparitia fireasca a unor mici jocuri care se resimt la nivelul manivelei. Dar aceasta mulineta nu avea jocuri deloc, ba chiar parea foarte stansa. Am eliminat prin urmare cel mai subtire distantier (indicat in poza de mai jos) si la finalul celorlalte operatiuni, am montat mulineta iar surpriza a fost ca ea a pierdut rontaitul/maraitul, semn ca fara acel distantier rula din nou pe calcatura de rodaj, fara a fi aparut vreun joc semnificativ, ci doar unul infim, tocmai bun pentru a gazdui agentul de gresare.
Imagine

Dupa ce am eliminat jocurile din cursorul wormshaftului, atat longitudinal cat si lateral, dupa metode pe care le-am mai prezentat pe acest topic, au disparut si acele pacanituri deranjante.

Deci, asa s-a rezolvat restaurarea rotor dragului, pacanitul periodic si maraiala. Desigur s-a efectuat si o ungere corespunzatoare, iar mulineta a dobandit un rulaj fluid. N-am inteles ratiunea pentru care s-a introdus acel distantier aditional, dar e importanta concluzia. Nu se pot apropia angrenajele care deja prezinta uzuri, fara a aparea efecte adverse. Apropierea angrenajelor se poate face eficient doar daca acestea sunt noi, dar si atunci, trebuie facuta cu moderatie. Iata si un exemplu recent care ne arata de ce:

Tot azi, am avut o situatie asemanatoare la o Certate Hyper Custom 2500r, care parea a fi ca noua si in care nu parea sa se fi umblat, dar care functiona cu zgomote, indiferent pe ce parte o inclinam si o roteam si care nu avea nici cel mai mic joc. Am eliminat un distantier de 0,02mm si mulineta a devenit silentioasa, fara a dobandi jocuri. Deci, era (probabil din fabrica)montata neglijent, cu angrenajul foarte strans/presat, lucru care ar fi condus la uzarea rapida a danturii.

0,02mm!!! Iata ce cote de reglaj presupune acest domeniu al mecanicii fine. E incredibil ce efecte mari poate genera o astfel de diferenta infima.

T.D. Rew.

Scrie răspuns