Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1214
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 06 Mai 2021, 08:17

O reparaţie de pinion astăzi, una inedită chiar şi pentru mine. În cauză, o Daiwa BG, dar ar putea fi la fel de bine Prorex, Saltist sau altele de generaţie nouă, care împart acelaşi tip de angrenaje. Iată beleaua, generată cel mai sigur de strângerea excesivă a manivelei pe butucul de oţel filetat:
Imagine

Nu ştiu dacă aţi întâlnit aşa ceva, dar la mine ajung astfel de cazuri ,,disperate", uneori chiar în premieră cum este acesta şi este o provocare plăcută să caut soluţii, care de multe ori oferă o rezolvare chiar mai fiabilă decât varianta constructivă. E clar că pinionnul nu este unul monobloc ci este unul montat (turnat sau presat) pe axul de oţel. Ghimpii de fixare care pătrundeau în cele şase orificii din ax, s-au forfecat. Oare la testele de anduranţă pe prototip din faza de proiectare cercetare a trecut cu bine această variantă constructivă?
Imagine

A fost o provocare chiar şi demontarea acestei mulinete (au mai încercat şi alţii) din cauza manivelei care nu s-a lăsat dezşurubată şi a trebuit să abordez o variantă inedită de demontare, în care am extras manivela cu tot cu capacul de carter şi cu pinionul, apoi am prins în menghină celălalt capăt al butucului şi am reuşit să scot manivela. Am început reparaţia prin degajarea orificiilor. Am împins afară resturile ce înfundau axul:
Imagine

Apoi am dat două găuri (parţiale) diametral opuse în pinion:
Imagine

Am executat degajări din cele două găuri spre interior:
Imagine

Am confecţionat un ax din cel mai dur oţel pe care l-am ales după mai multe teste şi care nu se putea tăia cu cleştele nici îndoi, ci l-am debitat la un mic polizor cu disc de flex. Materialul cel mai bun s-a dovedit un capăt de arc din oţel dur, de grosimea potrivită:
Imagine

Am asamblat pinionul în noua alcătuire:
Imagine

Am cimentat (după o metodă pe care am mai descris-o pe forum)ştiftul în spaţiul nou creat şi am şlefuit la nivel surplusul, rezultând asta:
Imagine

Au mai urmat câteva mici rectificări ale unor piese, victime colaterale ale avariei, dar şi a celor care au mai încercat să deschidă mulineta... Apoi, ungerea şi montajul. Sunt sigur că reparaţia nu va ceda dacă nu cumva va ceda axul acela de oţel pe care l-au ciuruit din fabricaţie cu o mulţime de orificii. Aste e... calcule inginereşti... Dacă va fi nevoie, puteţi adopta cu încredre tipul acesta de reparaţie.

T.D. Rew.

davidg
utilizator nou
utilizator nou
Mesaje: 19
Membru din: 31 Oct 2018, 15:34

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de davidg » 06 Mai 2021, 16:12

Va salut domnlule Tdum, si inca o data multumesc pentru lectiile excelente de servisare a mulinetelor.
Legat de aceasta mulineta, am un comentariu de facut. Daiwa prezinta modelul BG ca avand pinioane Digigear. Digigear se refera la faptul ca acele pinioane sunt prelucrate mecanic, prin aschiere, cu mare precizie. Daiwa chiar ilusteaza acest lucru
daiwa.JPG
daiwa.JPG (29.38 KiB) Vizualizat de 5182 ori
Cei care am desfacut acest model de mulineta am constatat ca realitatea este cu totul alta. Cel putin in cazul pinionului conducator. Acesta este turnat pe axul sau de otel, nicidecum prelucrat mecanic. Deci o minciuna gogonata. In plus, la un pinion obtinut prin prelucrare mecanica te astepti la o rezistenta sporita, deoarece in general se foloseste in acest caz un aliaj de aluminiu mai dur comparativ cu aliajele de zinc folosite preponderent la pinioanele turnate. Deci nu doar ca nu este obtinut prin prelucrare mecanica de precizie, dar este si dintr-un aliaj mai moale decat te-ai astepta. Un exemplu de pinion cu adevarat Digigear putem gasi in seria Prorex (nu LT), de exemplu. Diferenta intre ele este vizibila cu ochiul liber.
Numai bine!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1214
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 06 Mai 2021, 19:25

Stimate domn, poate că adevărul e undeva la mijloc. Adică, poate că pinionul este turnat pe axul din oţel şi apoi dantura pinionului e prelucrată prin aşchiere - prelucrare mecanică. Nu ştiu şi nici nu ar avea mare importanţă cum sunt executate dacă ar rezista bine la solicitări. Aşa, dacă ei (constructorii) declară anumite lucruri fără să-i fi întrebat cineva, iar apoi proba practică şi cea a timpului, ori o simplă inspecţie vizuală îi contrazice, noi putem să ne simţim minţiţi şi îndreptăţiţi să ne direcţionăm atenţia spre alte firme. Nu pot să emit o părere avizată, ci doar propriile impresii, iar acestea, sincer, nu le sunt favorabile, iar noul trend nu mă încântă deloc şi asta o arăt clar cu argumente.

Vă mulţumesc pentru consideraţie.
T.D. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9533
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 08 Mai 2021, 21:27

asta cu prelucrarea mecanica e un bullshit...e ca si cum ai zice , scaunul acela are 4 picioare...asa si??Ca sa poata fi prelucrarata mecanic prin aschiere , metalul nu trebuie sa fie tare ca altffel nu s-ar putea freza..ca sa capete niste calitati dupa prelucraren ar trebui calit si rectificat, caz in care o minunatie de astel de mulineta ar costa cat o masina, la ce scoruri are Daiwa la mulinete...dinn acest motiv Shimano a ales ambutisarea la rece , procedeu care produce un strat supericial mai dur decat restul materialului, avand numai bine calitatile care trebuie..si nu se mai complica cu frezari, rectificari si alte celea..Oricum ce ati facut , t -dum, e demn de toata lauda..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1214
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 09 Mai 2021, 09:38

Reclama e sufletul comerțului. Interesele materiale însă fac adesea uz de reclama mincinoasă. Cred că pe forumul acesta, prin discuțiile noastre am spulberat niște mituri și evaluăm mai corect onestitatea constructorilor, intențiile reale ale acestora precum și performanțele produselor pe care ni le servesc. Mulțumesc tuturor colegilor de forum ce s-au implicat în dialogurile argumentate constructive și utile pentru binele comun. Informația și informarea e valoroasă.

T. D. Rew.

HENRICH
junior
junior
Mesaje: 70
Membru din: 29 Sep 2016, 20:04

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de HENRICH » 10 Mai 2021, 08:48

Cu toată stima dmn tdum!Ce va nu înțeleg,de ex. Am câteva polizoare unghiulare,cu angrenaje asemănătoare(geometrice) cu cel ce găsim și la mulinete.Lucrează de ani de zile(2-3 ore/zi),câte milioane de rotații pot avea???La mentenanțe periodice verific starea de uzură a angrenajelor,nici după sute de ore de lucru nu au uzuri semnabile.Atunci la mulinete de ce nu se poate?Cât se rotește polizorul în 10 minute,nu se rotește o mulinetă într-un sezon.Dacă credeți că a afecta negativ greutatea mulinetei,nu cred.A fi destul să fie din accel material fabricat suprafețele de contact,în rest din inox.Dar nu au interes!!!

razvan cristescu
veteran
veteran
Mesaje: 769
Membru din: 15 Feb 2006, 22:28
Localitate: Timisoara

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de razvan cristescu » 10 Mai 2021, 21:51

Apropo de natura/calitatea materialelor din care sunt prelucrate angrenajele, am desfăcut o mulineta veche, Ryobi Metaroyal VS, care a fost cap de serie la Ryobi in anii 90 (se vindea si sub brandul Cabelas-Cabelas Metaroyal VS-, la fel cu si Daiwa producea pt. Cabelas la începutul anilor 2000) si am descoperit ambele componente ale angrenajului (roata conducatoare +pinion) din aluminiu.Pare aluminiu nu aliaj de aluminiu/zinc gen zamac, având o strălucire care m a facut la prima vedere sa cred ca e otel.Pe cutia mulinetei scrie ceva gen "master forged drive gear".Sunt curios cum se va comporta in timp ca uzura acest angrenaj (mulineta este noua).

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1214
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 18 Mai 2021, 15:22

Sunt situații în care la deschiderea pickupului atunci când tambulul se află la capătul cursei superioare, acesta să intre în conflict cu tamburul. Adică pickupul să atingă tamburul sau knobul de frână. Am văzut chiar pe youtube un utilizator de Shimano Stella care blama firma constructoare că pickupul mulinetei sale se blochează în tambur, dar se vedea de la distanță unde era problema. La el! Pickupul era îndoit! Pentru exemplificare pun mai jos o poză cu două mulinete Daiwa BG. La cea din stânga, pickupul are o poziție anormală, prin comparație cu cea din dreapta imaginii:
Imagine
De obicei asemenea deformări se produc la transport și sunt ușor de remediat dar și de evitat. Îndoiri repetate duc în final la ruperea pickupului.

T. D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1214
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 28 Mai 2021, 15:55

... Eroare de editare, revin imediat cu mesajul.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1214
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 28 Mai 2021, 16:35

O mulinetă cu un joc f. mare al axului tamburului. Am blocat manivela cu un elastic faţă de piciorul mulinetei şi am făcut două poze comparative ale jocului. Tambur împins/tras:
Imagine
Imagine

Clichetul cârâitoarei de frână deformat sugerează faptul că tamburul a fost introdus pe ax fără rotire şi s-a strâns imediat knobul de frână, clichetul fiind blocat pe un dinte şi nu în spaţiul dintre doi dinţi.
Imagine

S-a remediat uşor:
Imagine

Portul de ungere sugerează că s-a umlat la el...
Imagine

Iată şi unde ajunge o mare parte din vaselina introdusă. Pe dosul pinionului:
Imagine

Faţa danturată a pinionului ne dezvăluie amploarea uzurii sale. Protecţia suprafeţei pinionului a dispărut în zona de contact a danturii:
Imagine

Jocul axului vierme (wormshaft)se reduce simplu prin montarea unui distanţier adiţional. În poza de mai jos acesta (0,3mm) se vede lipit cu vaselină de bucşa albă din capătul axului vierme (spălat şi uns). E momentul pentru a verifica şi jocurile cursorului înainde de scoaterea sa din locaş, pentru a vedea ce cotă de distanţier adiţional necesită. Operaţiunea aceasta se execută cu o pensetă:
Imagine

La acest model, distanţierul poate fi montat între bucşă şi cursor, pentru a-l împige mai mult în canal şi pentru a-i reduce jocurile, atât în profunzime cât şi lateral.
Imagine

Unul din testele şi remedierile finale, atunci când am umblat la sistemul depănător (eliminare de jocuri) este descărcarea şi reâncărcarea firului pe tambur pt. a vedea corectitudinea înfăşurării:
Imagine

E mult mai bine. Se vede corectitudinea depănării firului prin comparaţie cu primele două poze în care firul era înfăşurat mult spre buza tamburului. Sub tambur erau trei discuri înălţătoare. Am lăsat tot trei şi după intervenţia mea. S-a meritat insistenţa de a reduce jocurile din sistemul depănător-wormshaft...

T.D. Rew.

Scrie răspuns