Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
OldSVF
utilizator constant
utilizator constant
Mesaje: 107
Membru din: 11 Iun 2020, 14:32

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de OldSVF » 14 Apr 2021, 16:48

Sorin scrie:
14 Apr 2021, 14:56
Rotorul de care e prinsa piulita cu bucsa se roteste in jurul axului fix . De aceea se pune rulment acolo pt ca micsoreaza frecarea dintre ax si bucsa. Deci are sens pus un rulment in loc de bucsa
Probabil cota de alunecare e mai indicata aici decât cea de strângere,nu? Poate și un rulment pe ace daca se găsește la mărimea asta..

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 14 Apr 2021, 17:07

Concluzia mea legată de această chestiune (ce vizează sistemul floatingshaft) este aceea că este util rulmentul în acea piuliţă, aşa cum dealtfel a şi fost implementat atât de Shimano, de Daiwa cât şi de alte firme, însă aşa cum bine a observat domnul Semlecan, duritatea oţelului impune implicit şi utilizarea în interiorul rulmentului a unei bucşe de protecţie a axului. Aceasta va fi din bronz sau plastic/teflon, iar prin ea axul doar va culisa sus-jos, iar rotaţia va fi preluată de rulment. De aici şi denumirea de ax plutitor (floatingshaft) întrucât axul nu mai vine în contact direct cu pinionul melcat pe care îl străbate ci se sprijină pe două bucşe. În interior, între aceste două bucşe, dacă lubrefierea este executată corect, va exista şi o cantitate mică de unsoare (ulei) care va facilita culisarea axului prin bucşe şi va reduce frecările şi implicit uzurile.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 16 Apr 2021, 21:32

Dacă pinionul conducător are încă stratul de protecție (negru în acest caz) intact, asta denotă că încă nu este formată călcătura de rodaj. Dacă contactul cu pinionul condus nu este optim permițând jocuri, atunci încă nu este tardiv să se aplice o corecție pentru eliminarea acestor jocuri, fără apariția unor efecte adverse (mârâit/ronțăit). Iată ca exemplu un pinion de Shimano Sustain în stare perfectă dar care nu fusese montat corect din fabrică, iar mulineta avea jocuri mari, spre nemulțumirea utilizatorului.
Imagine

T. D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 18 Apr 2021, 16:52

Câteva vorbe despre depănarea firului. Atunci când sistemul depănător este reglat corect și corelat cu tamburul, intră mai mult fir pe tambur decât atunci când funcționează decalat față de tambur generând o înfășurare conică. Pentru exemplificare, iată două poze recente. În prima, firul este aranjat conic până aproape de buza tamburului:

Imagine

În cea de-a doua fotografie, firul este aranjat drept, generând o umplere uniformă și paralelă cu axul tamburului. Pentru a obține acest efect, în prealabil s-a procedat la reducerea jocurilor sistemului floatingshaft, pentru a obține maximul de amplitudine la capetele de cursă, apoi după câteva teste s-a determinat grosimea optimă a unei șaibe adiționale care a fost introdusă sub tambur. A urmat descărcarea firului multifilament (albastru), încărcarea unui fir de buraj, apoi reîncărcarea multifilamentului:

Imagine

Deci, pentru a ajunge din nou aproape de buza tamburului după corecțiile de rigoare, a fost necesar un buraj. Acest lucru ne sugerează că dacă punem fir nou pe un tambur și vrem o lungime cât mai mare, trebuie mai întâi să ne asigurăm de corectitudinea depănării, apoi să încărcăm maximul de fir fără noduri sau buraj. Bine de știut...

T. D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 21 Apr 2021, 20:34

O mică erată, cu scuzele de rigoare: În postarea anterioară am făcut referire la reducerea jocurilor sistemului depănător, dar dintr-o eroare am folosit termenul floatingshaft, când evident, era vorba de wormshaft...

T. D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 22 Apr 2021, 10:04

Iată cum arată un pinion de Daiwa Certate de generaţie nouă, (rotor zaion şi magseal) care a avut parte doar de ungerea de fabrică. A funcţionat câţiva ani aşa şi a ajuns să mârâie. Se vede pe dantură că s-a şters stratul protector şi este expus deja metalul alb, (aliaj de aluminiu)...
Imagine

Mi-au părut mai rezistente pinioanele generaţiilor vechi de Daiwe, (gen TD Sol, Infinity Q, Certate etc.) fabricate pănă în 2009. În prezent, nu mai recomand nimănui care îmi cere părerea modelele scumpe de la această firmă. Pinioanele acelea negre (chiar şi cele albe sau galbene) de la Shimano par a fi mai rezistente. Este impresia mea desigur...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9524
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 23 Apr 2021, 12:45

Asa este si realitatea..Asta din imagine cred ca a si fost forjata la greu...
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 27 Apr 2021, 21:06

Mai mulţi utilizatori de Daiwe scumpe, moderne cu rotoare din zaion au reclamat aceeaşi problemă. Un joc mare al braţului de pickup pe articulaţia sa. Lera de 1mm intră lejer:
Imagine

Rezolvarea acestei probleme nu e grea dar necesită mai multe montări demontări ajustări din aproape în aproape pentru un rezultat bun. Braţul nu pivotează direct pe butuc ci printr-o bucşă interpusă:
Imagine

Această bucşă este mai scurtă decât butucul care o străbate şi aşa şi trebuie să fie ca ea să se rotească liber, să nu se gripeze, însă din fabricaţie diferenţele sunt prea mari, butucul fiind mult prea lung. Trebuie pilit din el şi ajustat puţin câte puţin, până ce se identifică cota corectă prin montarea bucşei şi strângerea şurubului, fără ca bucşa să mai aibe joc, dar nici să nu se blocheze:
Imagine

O a doua corecţie, presupune anularea unui alt joc dacă e cazul (şi cel mai adesea este)şi anume jocul braţului de pickup de-a lungul bucşei respective. Trebuie să existe o diferenţă de cote ca bratul să pivoreze uşor pe bucşă, dar iarăşi este lăsată prea mare din fabrică. În scopul reducerii acestui joc, se poate introduce un distanţier potrivit între gulerul bucşei şi braţ, dar este destul de dificil de confecţionat sau de găsit cota corectă. Eu am dispus de o şaibă distanţier potrivită, dar dacă nu avem la dispoziţie aşa ceva, atunci se începe cu ajustarea bucşei ca ea să nu fie mult mai lungă decât e necesar faţă de braţul de pickup, apoi ajustarea butucului ca el să nu fie mai lung decât e necesar faţă de bucşă. La final, braţul va pivota uşor şi fără jocuri. Rezultatul va arăta aşa:
Imagine

Ansamblul magnetic şi rulmentul de antiretur se pot demonta împreună, cu grijă, conservându-se astfel preţiosul ulei magnetic:
Imagine

Nu mai e o surpriză ca ungerea să fie precară la modelele foarte scumpe şi iată un exemplu în acest sens. Daiwa Certate LT 3000, arăta aşa la interior când am deschis-o:
Imagine

Şi-a format deja călcătura de rodaj Iar pinioanele nu mai pot fi apropiate fără apariţia efectelor adverse, gen mârâit...

Atenţie mare în exploatarea acestor mulinete cu pinion din plastic pe mecanismul de oscilaţie, fiindcă la lovirea (nu neapărat puternică) a tamburului, şocul dizlocă ştiftul excentric din pinion şi sparge acest pinion. Nu e cazul la cea din imagine, dar am văzut deja câteva distruse...

Numai bine şi reparaţii cât mai puţine!

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 28 Apr 2021, 20:00

Tot un rotor din zaion de la Daiwa, tot un model Certate, şi tot aceeaşi problemă. Joc mare al braţului de pickup pe butucul pe care pivotează. Se vede spaţiul dintre ele:
Imagine

Se vede zona subţiată a butucului:
Imagine

Pentru remediere, se aduce la aceeaşi cotă de grosime butucul prin răzuirea zonei mai groase:
Imagine

Se identifică apoi zona erodată şi ovalizată a orificiului din braţ:
Imagine

Cu o pilă rotundă se rotunjeşte orificiul:
Imagine

Se confecţionează din carbon o bucşă (de cotă potrivită) prin debitare şi prelucrare la cotele cerute dintr-un tronson de vargă din fibră de grafit:
Imagine

Se monteză bucşa între braţ şi butuc:
Imagine

Se montează o şaibă distanţier potrivită, ca să fixeze bine braţul şi bucşa pe butuc şi ca să se evite contactul braţului cu şurubul de fixare. Finalul trebuie să fie unul perfect, fără nici un fel de jocuri dar cu o mişcare precisă şi cursivă a braţului între cele două poziţii de lucru, închis-deschis.
Imagine

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1185
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 29 Apr 2021, 16:14

Azi nu este vorba despre reparaţii ci despre nişte ciudăţenii, nişte plusuri întâlnite la modele de mulinete ieftine. Iată mai jos o mulinetă nou-nouţă de la Shimano, din gama de preţuri mici:
Imagine

Ciudăţenia se referă la ungere. Ştim deja care este abordarea standard a gresării la mulinetele scumpe aparţinând acestei firme. Ei bine, această ieftinică este mai bine unsă din fabrică decât orice Vanqish, Twin Power sau Stella:
Imagine

O altă ciudăţenie, de data aceasta tehnică, la o mulinetă şi mai ieftină (Okuma Compressa)se referă la echipare. După cum se vede în poza de mai jos, dispune de două sprijine antitorsiune. Un şurub lung în axul tamburului, care străbate acest ax şi prinde foarte bine racordul de oscilaţie/antitorsiune. Un şurub în centrul pinionului de oscilaţie (lipsă la mulineta anterioară). Rulmenţi pe ambele capete ale pinionului principal, (iarăşi un plus faţă de mulineta anterioară). Totuşi, o mulinetă ieftină, fără antiretur instant, dar destul de bine construită:
Imagine

E greu de înţeles raţiunea pentru care firme de renume, de exemplu Daiwa, distribuie rulmenţi pe suportul tamburului, dar neglijează cras un punct nevralgic aşa cum am văzut în postările anterioare, şi anume articulaţia braţului de rotor, care cert suferă uzuri grave de pe urma frecărilor (şi asta eu cel puţin am văzut-o deja de foarte multe ori). Procaster X şi altele au chiar doi rulmenţi puşi unul peste celălalt sub tambur, dar pickupul nu beneficiază de niciunul în articulaţia braţului...

Cu puţină preocupare, (logică tehnică şi interes/bunăvoinţă) s-ar putea construi mulinete foarte fiabile. Se pare că progresul a avut în vedere în ultimii ani mai mult reducerea masei mulinetelor în detrimentul fiabilităţii. S-a renunţat la butonul de antiretur, la al doilea sprijin antitorsiune, la unii rulmenţi şi bucşe, la metal în favoarea plasticului atât la carcasă cât şi la unele pinioane, s-au subţiat axele, s-a redus numărul de şuruburi, etc. De ce? Pentru că pescarii de spinning în special vor mulinete cât mai uşoare şi sunt dispuşi să plătească enorm pentru asta. Ca o glumă, extrapolând: Vă daţi seama dacă masa unei mulinete va ajunge în viitor aproape de zero grame, cât va costa acea mulinetă? :D

T.D. Rew.

Scrie răspuns