Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 29 Dec 2021, 09:40

Mulțumesc pentru opinii și pentru dialog. Nu e nici o supărare, din contră, accept cu plăcere idei care au fost puse în practică și și-au dovedit validitatea, așa cum au fost ale mele. Informațiile sunt valoroase și tocmai de aceea un dialog argumentat cu idei verificate practic ar fi de interes pentru mine. Eu am cam spus ce aveam de spus în aceste zeci de pagini ale acestui topic, iar postările mele devin de la o vreme ușor repetitive. Cine a fost interesat și-a însușit câte ceva și chiar a pus în practică. Nici eu nu agreez monologul, deci aștept dialogul, orientat pe subiectul topicului. Probleme și soluții argumentate practic și cu imagini dacă se poate. Mulțumesc. Respectele mele.

T. D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 29 Dec 2021, 23:26

Cu titlu de noutate, o mulinetă de spinning full metal, despre care încă nu s-a discutat. Delphin Mohycan 25: Imagine
Imagine
Imagine

Are ungere din fabrică, doar că este îndoielnică și calitatea vaselinei (cam lipicioasă) și procedura de gresare, motive pentru care mi-a adus-o un prieten pentru inspecție. Așa arăta când am deschis-o:
Imagine

Am spălat-o și am uns-o cu vaselina pe care am preparat-o și am testat-o după metodele descrise în acest topic și cu ulei de două tipuri acolo unde se cere ungere cu ulei.
Imagine

Câteva impresii pentru cei care pot fi interesați de acest produs:
- manivelă înfiletată
- discuri carbontex și rulment în tambur
- doi rulmenți cu bile și unul cu role pe rotor
- doi rulmenți în galet
- doi rulmenți pe pinionul conducător
- rulment în centrul pinionului de oscilație
- posibil rulment și în knobul manivelei, dar inspectarea e limitată, acesta fiind fixat prin nituire nu cu șurub
- un singur sprijin antitorsiune (pe bară)
- arc de viață lungă la pickup
- corp, capac, manivelă, tambur, braț pickup, etc. din metal
- 160m fir 0.30mm
- raport de recuperare 6,2:1 (din păcate)
- cca 265g cu tot cu fir (pe un cântar mecanic)

Poate fi o variantă de încercat pentru cei dezamăgiți de Shimano sau Daiwa. Costă mai puțin, se mișcă fluent și silențios, este dură, nu are jocuri, axul tamburului e gros, cu șanse reduse de a se îndoi, antireturul e cu arc, ca să nu dea rateuri la rece iar frâna este printre cele mai puternice pe care le-am văzut la mulinete de această dimensiune. Sper ca racordul de oscilație/antitorsiune să fie dimensionat corect, căci pare cam la limită în zona de inserție a axului tamburului. În linii mari, o mulinetă ok, iar după sesiunea de întreținere se mișcă fantastic, comparabil cu cea mai bună Daiwa ori Shimano.

T. D. Rew.

kleniacul
veteran
veteran
Mesaje: 1221
Membru din: 20 Ian 2011, 22:45
Localitate: bucuresti localitate înfrăţită cu Cernobîl

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de kleniacul » 01 Ian 2022, 19:57

Foarte bună ideea de a oferi alternative viabile și mai ieftine la Daiwa și Shimano.Chiar dacă uneori pare că e un monolog,totuși nepriceperea,în cazul meu, face să nu particip la această rubrică,care e f utilă. Am nevoie de un sfat,am pierdut fluturele de la o Daiwa Caldia Real Four,mărimea 2000,deci model vechi,nu cu lichid magnetic.Ce alt model are această piesă,vă rog?În același timp,dacă are cineva o mulinetă veche,stricată,aș dori să cumpăr piesa,dacă nu mai trebuie,precum și un tambur de rezervă Mulțumesc.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 01 Feb 2022, 21:17

Salutare!
Poate vă amintiți că în prima postare despre Daiwa Exist LT am pomenit despte un joc longitudinal al axei antitorsiune în locașul său și despre modalitatea de reducere a acestuia. Ei bine, s-au prins și constructorii că e un joc acolo și soluția lor... Vaselină vâscoasă în suportul axei din capac! Așa că de acum, când îndepărtăm capacul, acesta va extrage și axa antitosiune din mulinetă:
Imagine

Odată extrasă axa, trebuie recuperate din mulineta monococă o șaibă și un o-ring minuscule ce vor cădea de pe axă dincolo de urechea de sprijin pe axă:
Imagine

E al doilea Exist LT la care e o ungere de fabrică ca la Shimano:
Imagine

La toate cele cinci mulinete de acest tip care mi-au ajuns pe mână, a fost prezentă aceeași problemă, una de montaj, motiv pentru care am și intervenit în ele. Pinionul din plastic ce dă oscilația, era montat prea strâns, încât se simțea la rotirea manivelei că ceva e înfrânat. Am măsurat cu dinamometrul, iar la o apăsare sub 20 de grame, pinionul nu se rotea! Pe rulment!
Imagine

Dacă aveți această problemă în Existul vostru, e vorba de șaibele distanțier care sunt montate sub rulmentul din centru pinionului din plastic. De obicei găseam acolo două astfel de șaibe, iar una o eliminam și atunci pinionul se rotea ușor și tot fără joc. În acest Exist, constructorul a pus doar o șaibă de 0,05mm sub rulment, dar nu era necesară nici aceea, fiindcă pinionul nu avea nici cel mai mic joc pe butuc. Am eliminat șaiba distanțier iar pinionul a căpătat o rotire normală, fără nici un pic de joc.
Imagine

E greu de acceptat faptul că nici pentru 1000 de euro, nu avem o ungere satisfăcătoare și un reglaj satisfăcător măcar, când de fapt ar trebui să fie unul de finețe. Să presezi un rulment într-un pinion până aproape de limita de gripare și să nu fii conștient că pui pe piață la prețuri exorbitante un produs viciat, e o atitudine descalificantă. Cât de dificil trebuie să fie pentru cel ce strânge șurubul din centru pinionului, să constate că pinionul se mișcă greu sau s-a gripat? Cât de dificil trebuie să fie pentru C. T. C-ist ca atunci când învârte mulineta și dă drumul la manivelă, să observe că aceasta se oprește imediat?
T. D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 03 Feb 2022, 19:48

Atunci când pe axul tamburului se poate observa lubrefiantul murdărit, acesta e un indiciu că ar fi momentul pentru o sesiune de întreținere.
Imagine

Dacă mulineta ratează multe sesiuni de întreținere și funcționează cu vaselina contaminată cu microparticule rezultate din erodarea mecanismelor, aceasta poate avea un efect abraziv și poate accelera avansarea uzurilor. Pierderea de substanță de pe suprafața de contact a danturii pinioanelor creează o amprentă evidentă de uzură și debutul ,,mârâitului". Am mărit pentru dv. în poza de mai jos dantura unui pinion de Daiwa Steez care a dobândit astfel de uzuri:
Imagine

Ca să întârziați apariția unor astfel de efecte e bine ca mulineta să fie bine unsă de nouă, iar apoi periodic să beneficieze de înlocuirea lubrefiantului în funcție de intensivitatea utilizării. Pot fi de folos și informațiile din paginile acestui topic, dar chiar și fără ele, cu atenție, pas cu pas, demontați componentele și faceți poze care vă pot fi de folos la remontare dacă nu sunteți siguri de poziționarea corectă. La ungerea piselor rotorului, e recomandabil să folosiți o vaselină groasă și lipicioasă ca să reziste la forțele de centrifigare. Pe pinioane, o vaselină subțire, aditivată, chiar mixată cu ulei de transmisie. În rulmenții cu bile, vaselină foarte fină, fluidă, diluată cu ulei. Pe sprijinele antitorsiune, ulei gros / valvolină. Pe axul tamburului, ulei cu vâscozitate medie. La rulmentul de antiretur, ulei ultrafin, foarte fluid. Faceți repere pe componente, nu încurcați șaibele distanțiere, nici șuruburile și asigurați cu vopsea pe filet șuruburile cu filet metric.
Cu timpul va deveni o rutină și vă va fi din ce în ce mai ușor să executați aceste sarcini, poate chiar plăcut, iar astfel, în zilele geroase de iarnă vă aduceți cu satisfacție aportul la prelungirea duratei de utilizare a mulinetei dv.

T. D. Rew.

liviu68
senior
senior
Mesaje: 410
Membru din: 17 Mai 2007, 18:47
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de liviu68 » 16 Feb 2022, 14:26

Bună ziua,
Am o mulineta noua dintr-o gama medie, respectiv DAIWA 18 TDR Match and Feeder QD 4012, care fără a fi pescuita are un rulaj destul de aspru și scoate un sunet metalic destul de discret dar prezent atunci când o învârt in gol. Am arătat mulineta unor amici, pescari și utilizatori de mulinete mult mai pricepuți ca mine, iar aceștia nu au identificat un viciu de funcționare a mulinete ci au susținut ca aceasta funcționează în parametri normali, fiind vorba mai degrabă de o caracteristica a mulinetelor Daiwa.
Nu am putut sa fiu de acord cu opinia lor fiindcă utilizez și alte mulinete Daiwa mai ieftine care au un rulaj evident mai "smooth" decât mulineta indicata, ma refer aici la Daiwa Regal W 4000 QD sau Daiwa Exceler LT 4000.
Intrebarea mea este care ar fi cauzele ce determina aceste diferențe de la o mulineta la alta, chiar și în cazul aceluiași model și dacă exista un mod în care poate fi convinsa acesta mulineta sa ruleze smooth, ori prin repoziționarea angrenajelor, ori printr-o gresare diferita, ori prin adăugarea unor șaibe fine sau poate rulajul mulinete se ameliorează odată ce angrenajele se pasuiesc.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 23 Feb 2022, 12:57

Nu știu dacă întrebarea îmi era adresată mie, dar în lipsa unui alt răspuns din partea colegilor de forum, pot să vă ofer o opinie personală bazată pe observații directe și cu valoare chiar statistică asupra modului de asamblare a mulinetelor pe linia de producție. Voi face referire la mulinetele scumpe și foarte scumpe și la același model. Ex. Shimano Stella, Fi, fj...
Astfel, aproximez că din 10 mulinete, două nu au ungere aproape deloc și doar un ochi avizat poate detecta vagi urme ale gresării. La 6 din 10, există o ungere minimală, dar tot insuficientă (un punct de vaselină pe interiorul coroanei pinionului). La alte două din 10, există o ungere relativ bună, (mai multe puncte de vaselină pe coroană și o ungere mulțumitoare a ansamblului wormshaftului.) Cât despre reglajul jocurilor și distanțierele utilizate, clar sunt raportate la exigența montatorului și e aleator. Unele sunt mai zgomotoase altele mai silențioase... Calitatea rulmenților, un criteriu de bază, e și ea aleatoare. Cel mai important rulment din mulinetă e cel mare cu bile de pe rotor. Că unii au fâșâit nu e grav pentru integritatea mulinetei, dar dacă are joc (între bile și cele două cămăși) și asta e tot mai frecvent, atunci e grav, iar la pornirea în sarcină se va auzi un pocnet de fiecare dată când rotorul se smulge din strânsoarea rolelor de antiretur fiindcă el mișcă de-a lungul axei tamburului dinspre exterior spre interior, atât cât îi permite jocul rulmentului mare cu bile. Jocul rulmentului cel mare cu bile de pe rotor, va duce și la o expunere variabilă a melcului față de pinionul conducător și astfel uzurile acestora vor avansa mult mai repede. Dar, acest joc al rulmentului, împreună cu ungerea deficitară fac ca mulineta să se învârtă foarte ușor în mâna unui client ce o evaluează în magazin și să o aleagă pe aceasta în defavoarea unei mulinete fără jocuri între pinioane ori la rotor și bine unsă, care va evolua în gol puțin mai greu, dar adevăratul potențial l-ar putea dovedi în sarcină și în timp! O mulinetă unsă corect, va evolua mai bine în drill decât în gol și va avea o durată de exploatare mai extinsă, în care uzurile vor evolua foarte lent. În fine, tot de exigența montatorilor depinde și asigurarea și strângerea șuruburilor. Frecvent, ele sunt destrânse și au vaselină pe filet în locul vopselei blocatoare.

Iată un exemplu de pinion de Stella FJ cu care am avut contact recent și care are din fabrică ungerea care se vede.
Imagine
Efectul a fost că după un an de utilizare, deși pinionul nu a dobândit uzuri, melcul, care nu are acoperire de protecție și face și mai multe rotații decât pinionil conducător, a căpătat deja acea călcătură de rodaj care face dificilă eliminarea jocurilor fără riscul apariției mârâitului...

T. D. Rew.

liviu68
senior
senior
Mesaje: 410
Membru din: 17 Mai 2007, 18:47
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de liviu68 » 23 Feb 2022, 13:22

Mulțumesc pentru răspuns.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 23 Feb 2022, 15:44

Cu plăcere, poate informațiile sunt utile și altora. Am postat de două ori (din greșeală) și nu știu cum s-a întâmplat. Rog un moderator să șteargă una din postări, ca să nu ocupe un spațiu nejustificat. Mulțumesc și scuze...
T. D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 27 Feb 2022, 22:45

Într-o postare anterioară am pomenit de superficialitatea de care dă dovadă personalul de la montaj, de pe linia de fabricație a mulinetelor unor mărci de prestigiu.
Am luat în discuție doar mulinete noi, ori care nu au mai fost deschise și am exclus orice intervenție intermediară. Am făcut atunci referire la mai multe aspecte, iar acum aduc în discuție unul pe care îl demonstrez cu o fotografie grăitoare în acest sens. E vorba despre srângerea și asigurarea șuruburilor cu filet metric. La modelele mai vechi, (ex. Stella) șuruburile erau asigurate cu vopsea pe filet. La cele noi, (ex. Stella FJ) frecvent, nu mai este nici o urmă de vopsea pe filet, iar dacă totuși este, mai este prezentă și o ungere care face asigurarea șurubului ineficientă. Adesea la extragerea șurubului, acesta iese din orificiu cu un moț de vaselină, uns și fără vopsea asiguratoare pe filet:
Imagine

În poză e unul din șuruburile ce prind capacul carterului, dar tot așa se prezintă și cel care fixează knobul manivelei, galetul, etc. La interior, adesea micile șuruburi ce închid căpăcelul cursorului de wormshaft sunt slăbite-destrânse datorită unei blocări ineficiente. E un aspect căruia trebuie să-i fie acordată atenție, fiindcă asamblarea trebuie să fie una fixă și stabilă pe termen lung. Pentru asta, curățați șuruburile și orificiile acestora inainte de montaj, și puneți o vopsea cu uscare rapidă pe filet, apoi strângeți bine. Se pare că trebuie să facem anumite lucruri cu mâna noastră ca să fim siguri de ele...
T. D. Rew.

Scrie răspuns