Rubrica reparatii echipamente pescuit
Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Sunt situaţii în care rulmentul şi/sau butucul pinionului pe care este montat acesta sunt oxidate în aşa măsură încât acestea par fuzionate şi sunt imposibil de separat fără deteriorarea rulmentului şi/sau a pinionului. Dacă rulmentul încă mai funcţionează, atunci putem să-l decapsulăm să-l curăţăm să-l ungem şi să-l capsulăm la loc, aşa pe poziţia pe care se află pe butuc.
Dacă rulmentul trebuie înlocuit, atunci e necesar să fie tăiat dacă nu poate fi extras altfel.
Dacă e necesară executarea unei corecţii de apropiere a danturii pinioanelor şi avem un rulment blocat pe butuc, atunci nu putem introduce şaibe distaniere între acesta şi pinion, dar putem introduce între rulment şi carcasă, efectul obţinut fiind acelaşi. Pentru aceasta, avem însă nevoie de nişte distanţiere atipice, iar în cadrul acestei postări vă sugerez o sursă de distanţiere cu diametrul ,,reglabil". În scopul procurării lor, vă recomand să recuperaţi siguranţele din oţel care închid rulmenţii capsulaţi defecţi (înainte de a-i arunca). În poza de mai jos se vad mai multe dimensiuni de astfel de siguranţe, de grosimi diferite şi cu diametrul reglabil iar indicatorul arată şi locul unde pot fi introduse aceste ,,distanţiere" :
Aceste două mulinete Shimano Stradic (de generaţii diferite) din ultimele două postări au fost pescuite în apă sărată şi ambele au avut rumenţii blocaţi pe butuc, fără posibilitate de extragere decât prin tăiere, ceea ce n-a fost însă necesar, întrucât după curăţare şi ungere (pe poziţia pe care s-au înţepenit pe butuc) au rămas totuşi funcţionali, dar cu oarecare zgomote relativ acceptabile. Mulinetele se vor întoarce de unde au venit (S.U.A.) şi vor lua iarăşi contact cu sarea din apele oceanului, aşa că viitorul lor rămâne oricum incert...
T.D. Rew.
Dacă rulmentul trebuie înlocuit, atunci e necesar să fie tăiat dacă nu poate fi extras altfel.
Dacă e necesară executarea unei corecţii de apropiere a danturii pinioanelor şi avem un rulment blocat pe butuc, atunci nu putem introduce şaibe distaniere între acesta şi pinion, dar putem introduce între rulment şi carcasă, efectul obţinut fiind acelaşi. Pentru aceasta, avem însă nevoie de nişte distanţiere atipice, iar în cadrul acestei postări vă sugerez o sursă de distanţiere cu diametrul ,,reglabil". În scopul procurării lor, vă recomand să recuperaţi siguranţele din oţel care închid rulmenţii capsulaţi defecţi (înainte de a-i arunca). În poza de mai jos se vad mai multe dimensiuni de astfel de siguranţe, de grosimi diferite şi cu diametrul reglabil iar indicatorul arată şi locul unde pot fi introduse aceste ,,distanţiere" :
Aceste două mulinete Shimano Stradic (de generaţii diferite) din ultimele două postări au fost pescuite în apă sărată şi ambele au avut rumenţii blocaţi pe butuc, fără posibilitate de extragere decât prin tăiere, ceea ce n-a fost însă necesar, întrucât după curăţare şi ungere (pe poziţia pe care s-au înţepenit pe butuc) au rămas totuşi funcţionali, dar cu oarecare zgomote relativ acceptabile. Mulinetele se vor întoarce de unde au venit (S.U.A.) şi vor lua iarăşi contact cu sarea din apele oceanului, aşa că viitorul lor rămâne oricum incert...
T.D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Urmează o mulinetă Certate Hyper Custom 2500R.
Mulineta aceasta poate exemplifica foarte bine ce se poate întâmpla dacă suferă lovituri sau presări în bagaje. Cel mai sensibil este pickupul care suferă deformări în mai multe planuri. Îşi pierde forma originală, se cască, se îndoaie, poate flamba, apar presiuni mari pe articulaţii din cauza unghiurilor modificate, nu mai funcţionează închiderea prin rotirea manivelei, ba poate ceda chiar şi nituirea din articulaţia-contragreutate şi chiar din nituirea de pe ştiftul de îmbinare cu portgaletul, aşa cum se vede în poza de mai jos, unde portgaletul este deja şi răsucit. Se poate vedea şi un spaţiu mare între braţul pickupului şi aripa de rotor, care sugerează prezenţa unei tensiuni excesive în acea articulaţie:
Puteţi observa o îndoire a tubului pickupului la cca 1,5cm de îmbinarea cu portgaletul. Această îndoire va anula transmiterea corectă a impulsului de închidere a pickupului. Comanda de închidere vine din aripa de rotor cu contragreutatea şi se transmite prin tubul pickupului în partea cealaltă, la braţul pickupului, unde este arcul bistabil:
O flambare la îmbinarea cu articulaţia-contragreutate. Nu recomand remedierea acesteia, întrucât prezintă risc sporit de rupere chiar şi la cea mai mică tentativă:
Mi-am asumat riscul de a îndrepta tubulatura, însă numai pe partea cu portgaletul şi am corectat şi poziţia portgaletului faţă de tub. L-am răsucit în poziţia normală. Nu recomand folosirea de scule pentru aceste operaţiuni de remediere ci doar mâinile, pentru a nu lăsa urme pe componente:
A dispărut şi cocoaşa prezentă în pozele anterioare în acest punct:
Asta e prima Daiwa la care am găsit trei şaibe de calare a capacului pe carter. Practic, în toate punctele de fixare. Şi, ca de obicei, o groază de vaselină:
Se vede în zona mediană a butucului pinionului conducător, vaselina acumulată, care este una uzată, neagră şi cu impurităţi, vaselină care de acolo este preluată prin contact de axul tamburului, care o pompează în sistemul floatingshaftului. Acolo impurităţile vor contribui la uzarea bucşelor şi a axului care culisează prin ele:
În poza următoare (stânga-sus) se poate observa o piesă ruptă. E vorba despre butonul On/Off al antireturului. La demontarea componentelor acestei mulinete, am găsit o echipare cu o şaibă distanţier plană, nu una ondulată/elastică şi asta nu e bine, fiindcă nu va fixa în scaun rulmentul. Va permite un joc al rulmentului cel mic cu bile în carcasă. La remontare recomand îndoirea acestei şaibe ca să fie în contact ferm atât cu rulmentul cât şi cu angrenajul rotorului:
Mulineta a avut şi alte probleme, dar le-am mai discutat cu alte ocazii şi nu le mai repet. Pentru remedierea butonului rupt, puteţi folosi unul de la o mulinetă donatoare, pe care îl prelucraţi/adaptaţi la capătul pârghiei de comandă. eu am pilit capătul pârghiei pentru a obţine o secţiune pătrată, iar în noul buton am dat o gaură pe care apoi am pilit-o rectangular. A urmat lipirea. Aşa a ieşit butonul antireturului la final:
Cam atât. Din punctul meu de vedere, topicul acesta şi-a atins deja cam 80% din potenţial. M-aş bucura dacă ar contribui şi alţi colegi de forum la dezvoltarea şi completarea sa...
T.D. Rew.
Mulineta aceasta poate exemplifica foarte bine ce se poate întâmpla dacă suferă lovituri sau presări în bagaje. Cel mai sensibil este pickupul care suferă deformări în mai multe planuri. Îşi pierde forma originală, se cască, se îndoaie, poate flamba, apar presiuni mari pe articulaţii din cauza unghiurilor modificate, nu mai funcţionează închiderea prin rotirea manivelei, ba poate ceda chiar şi nituirea din articulaţia-contragreutate şi chiar din nituirea de pe ştiftul de îmbinare cu portgaletul, aşa cum se vede în poza de mai jos, unde portgaletul este deja şi răsucit. Se poate vedea şi un spaţiu mare între braţul pickupului şi aripa de rotor, care sugerează prezenţa unei tensiuni excesive în acea articulaţie:
Puteţi observa o îndoire a tubului pickupului la cca 1,5cm de îmbinarea cu portgaletul. Această îndoire va anula transmiterea corectă a impulsului de închidere a pickupului. Comanda de închidere vine din aripa de rotor cu contragreutatea şi se transmite prin tubul pickupului în partea cealaltă, la braţul pickupului, unde este arcul bistabil:
O flambare la îmbinarea cu articulaţia-contragreutate. Nu recomand remedierea acesteia, întrucât prezintă risc sporit de rupere chiar şi la cea mai mică tentativă:
Mi-am asumat riscul de a îndrepta tubulatura, însă numai pe partea cu portgaletul şi am corectat şi poziţia portgaletului faţă de tub. L-am răsucit în poziţia normală. Nu recomand folosirea de scule pentru aceste operaţiuni de remediere ci doar mâinile, pentru a nu lăsa urme pe componente:
A dispărut şi cocoaşa prezentă în pozele anterioare în acest punct:
Asta e prima Daiwa la care am găsit trei şaibe de calare a capacului pe carter. Practic, în toate punctele de fixare. Şi, ca de obicei, o groază de vaselină:
Se vede în zona mediană a butucului pinionului conducător, vaselina acumulată, care este una uzată, neagră şi cu impurităţi, vaselină care de acolo este preluată prin contact de axul tamburului, care o pompează în sistemul floatingshaftului. Acolo impurităţile vor contribui la uzarea bucşelor şi a axului care culisează prin ele:
În poza următoare (stânga-sus) se poate observa o piesă ruptă. E vorba despre butonul On/Off al antireturului. La demontarea componentelor acestei mulinete, am găsit o echipare cu o şaibă distanţier plană, nu una ondulată/elastică şi asta nu e bine, fiindcă nu va fixa în scaun rulmentul. Va permite un joc al rulmentului cel mic cu bile în carcasă. La remontare recomand îndoirea acestei şaibe ca să fie în contact ferm atât cu rulmentul cât şi cu angrenajul rotorului:
Mulineta a avut şi alte probleme, dar le-am mai discutat cu alte ocazii şi nu le mai repet. Pentru remedierea butonului rupt, puteţi folosi unul de la o mulinetă donatoare, pe care îl prelucraţi/adaptaţi la capătul pârghiei de comandă. eu am pilit capătul pârghiei pentru a obţine o secţiune pătrată, iar în noul buton am dat o gaură pe care apoi am pilit-o rectangular. A urmat lipirea. Aşa a ieşit butonul antireturului la final:
Cam atât. Din punctul meu de vedere, topicul acesta şi-a atins deja cam 80% din potenţial. M-aş bucura dacă ar contribui şi alţi colegi de forum la dezvoltarea şi completarea sa...
T.D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Doar câteva vorbe despre o Daiwa TD Sol 3000.
Aşa cum se vede în poza de mai jos, majoritatea încercărilor de a reduce masa mulinetelor, se soldează cu carenţe. Nici această mulinetă nu a scăpat şi ca şi alte Sol-uri are axul ,,raşchetat" în zona bucşei floatingshgaftului:
Şi eu am o astfel de mulinetă, dar de 2500, care a avut aceeaşi problemă. S-a mâncat axul de aluminiu (aliaj uşor) şi nu am găsit unul nou-original de schimb nici în străinatate. Totuşi, după multe teste şi măsurători am rezolvat problema şi am acum un ax intact dar mai greu., care a fost compatibil cu Solul de 2500. Vă dau pontul, poate sunteţi în aceeaşi situaţie: Donatoarea axului, a fost o Daiwa de 2000, derivată tot din TD Sol, şi anume Caldia X 2000, al cărei ax are aceeaşi lungime cu a solului de 2500, fiindcă la Caldia X baza rotorului din plastic e mai groasă decât baza rotorului din metal de la Sol. Desigur, a fost necesară demontarea racordurilor de oscilaţie/antitorsiune, fiindcă doar axele sunt compatibile. Se potriveşte perfect şi n-are moarte, dar e puţin mai greu. Prefer aşa. Atât despre acest subiect.
--------------------------------------------------------
În continuare, o Shimano Stella 1000 FD.
Vă rog să mă credeţi că nu mi-am dat seama până azi, că n-am avut încă contact cu exact această mărime de Stella FD, deşi mi-au trecut multe FD-uri prin mâini. Doar în momentul în care am vrut să demontez capacul din coada mulinetei, am realizat că nu mi se potrivlşte şurubelniţa cu care lucram de obicei şi a fost nevoie să-mi fac una ,,custom", mai micuţă. Desigur, că încă de la început am observat diferenţe constructive, dar le-am trecut cu vederea, până la faza cu şurubelniţa. Iată unele din aceste diferenţe:
-O siguranţă circulară neobişnuită la piuliţa rotorului.
-Lipsa rulmentului din piuliţa rotorului.
-Un şurub foarte mic la capacul carterului.
-Un şurub foarte mic pentru fixarea capacului ornament din coada mulinetei.
-Axe antitorsiune foarte diferite.
-Un ştift de fixare al suportului tamburului, în loc de şurub.
-Altele mărunte, care acuma îmi scapă.
Mulineta trebuia reparată, verificată şi unsă, fiindcă din spusele utilizatorului, nu fusese deschisă niciodată. Ce a fost în neregulă, a fost: Un joc nefiresc de mare al axului tamburului, frână deficitară (nu cedează uşor fi, mârâit uşor în recuperare, (care l-a făcut pe proprietar să bănuiască o ungere deficitară) fir aşezat prost pe tambur, pickup gripat în articulaţii şi cel mai grav, un conflict între deschiderea pickupului şi tambur, când acesta era sus, la capat de cursă, knob lipicios, etc...
Pickupul gripat:
Conflictul de care vă spuneam şi care deşi e frecvent la Stelle, nu e din vina Shimano:
I-am redat pickupului forma corectă, şi problemele sale au dispărut:
Frânarea deficitară, are pe deoparte legătură cu echiparea sumară. Un singur disc din păslă, care etse pus în tambur şi închis cu un singur disc din metal. Mai puţin de atât nu există. Am putut doar să întorc discul pe partea ceralaltă şi să-l ung. Aşa l-am găsit:
Pe de altă parte, tamburul nu eliberează corespunzător firul şi din cauza echipării suportului de sub tambur. Este prezent acolo şi un disc gros, (0,75mm) abraziv, cu rol de a închide ştiftul de fixare al suportului in orificiul din axul tamburului, care fixare nu este cu şurub imbus de 0,9mm (inedit). Am considerat că nu are ce căuta un asemenea disc abraziv în sistemul de frânare şi la montaj l-am înlocuit cu două discuri originale Shimano 0,25mm+0,50mm, bine unse.
Piesa aceea gri din pensetă e siguranţa piuliţei rotorului. Golul din piuliţă, lipsa rulmentului, m-a făcut să caut schema acestei mulinete pe internet şi m-am convins, că de fapt aşa a vrut constructorul, să nu mai pună acel rulment...
,,O" ringul (inelul) din cauciuc care asigură rotor dragul, dă semne că vrea să se dizolve precum knobul manivelei...
Asta e minunea de micro-şurubelniţă de care n-am avut nevoie până azi şi pe care a fost necesar s-o bricolez special pentru această Stella de 1000:
Acesta e pinionul conducător, se vede că avea totuşi ceva vaselină pe el şi am remarcat o duritate deosebită a stratului de acoperire (acela auriu) în momentul în care am zgâriat reperul de remontare pe exteriorul său. Nu are nici măcar o urmă de utilizare pe dantură. E ca nou, atât de rezistentă a fost poleiala. Nu acelaşi lucru se poate spune despre angrenajul condus (melcul din bronz) care a avut de-a face cu duritatea acestui pinion conducător:
Doar un rulment cu bile pe angrenajul rotorului. În partea de jos, acesta se sprijină pe o bucşă, exact ca şi Daiwa TD Sol de la începutul acestei postări:
Asta e înfăşurarea firului cu care a venit această Stella:
Iar aceasta e înfăşurarea după eliminarea jocurilor pe care le-am semnalat deja de prea multe ori în cadrul acestui topic, la mulinetele de acest tip:
La final, cu jocurile reduse drastic, cu un pickup complet operativ, curată şi unsă, cu o frânare mult îmbunataţită, şi cu răspuns promt la şocuri, această Stella 1000FD, rămâne doar cu o fină mârâială, aproape imperceptibilă, numai pe sensul de rotaţie înainte. Pe rotaţia înapoi, nu se aude nimic, şi asta desemnează şi confirmă existenţa unor mici uzuri pe melcul de bronz, (condusul) fiindcă celalalt (conducătorul)e intact. Nu pune însă probleme, fiindcă precis firul textil face mai mult zgomot. Am curăţat şi knobul manivelei şi l-am impregnat cu talc, aşa că serviciul a fost complet.
Am văzut-o şi pe asta.
TD. Rew.
Aşa cum se vede în poza de mai jos, majoritatea încercărilor de a reduce masa mulinetelor, se soldează cu carenţe. Nici această mulinetă nu a scăpat şi ca şi alte Sol-uri are axul ,,raşchetat" în zona bucşei floatingshgaftului:
Şi eu am o astfel de mulinetă, dar de 2500, care a avut aceeaşi problemă. S-a mâncat axul de aluminiu (aliaj uşor) şi nu am găsit unul nou-original de schimb nici în străinatate. Totuşi, după multe teste şi măsurători am rezolvat problema şi am acum un ax intact dar mai greu., care a fost compatibil cu Solul de 2500. Vă dau pontul, poate sunteţi în aceeaşi situaţie: Donatoarea axului, a fost o Daiwa de 2000, derivată tot din TD Sol, şi anume Caldia X 2000, al cărei ax are aceeaşi lungime cu a solului de 2500, fiindcă la Caldia X baza rotorului din plastic e mai groasă decât baza rotorului din metal de la Sol. Desigur, a fost necesară demontarea racordurilor de oscilaţie/antitorsiune, fiindcă doar axele sunt compatibile. Se potriveşte perfect şi n-are moarte, dar e puţin mai greu. Prefer aşa. Atât despre acest subiect.
--------------------------------------------------------
În continuare, o Shimano Stella 1000 FD.
Vă rog să mă credeţi că nu mi-am dat seama până azi, că n-am avut încă contact cu exact această mărime de Stella FD, deşi mi-au trecut multe FD-uri prin mâini. Doar în momentul în care am vrut să demontez capacul din coada mulinetei, am realizat că nu mi se potrivlşte şurubelniţa cu care lucram de obicei şi a fost nevoie să-mi fac una ,,custom", mai micuţă. Desigur, că încă de la început am observat diferenţe constructive, dar le-am trecut cu vederea, până la faza cu şurubelniţa. Iată unele din aceste diferenţe:
-O siguranţă circulară neobişnuită la piuliţa rotorului.
-Lipsa rulmentului din piuliţa rotorului.
-Un şurub foarte mic la capacul carterului.
-Un şurub foarte mic pentru fixarea capacului ornament din coada mulinetei.
-Axe antitorsiune foarte diferite.
-Un ştift de fixare al suportului tamburului, în loc de şurub.
-Altele mărunte, care acuma îmi scapă.
Mulineta trebuia reparată, verificată şi unsă, fiindcă din spusele utilizatorului, nu fusese deschisă niciodată. Ce a fost în neregulă, a fost: Un joc nefiresc de mare al axului tamburului, frână deficitară (nu cedează uşor fi, mârâit uşor în recuperare, (care l-a făcut pe proprietar să bănuiască o ungere deficitară) fir aşezat prost pe tambur, pickup gripat în articulaţii şi cel mai grav, un conflict între deschiderea pickupului şi tambur, când acesta era sus, la capat de cursă, knob lipicios, etc...
Pickupul gripat:
Conflictul de care vă spuneam şi care deşi e frecvent la Stelle, nu e din vina Shimano:
I-am redat pickupului forma corectă, şi problemele sale au dispărut:
Frânarea deficitară, are pe deoparte legătură cu echiparea sumară. Un singur disc din păslă, care etse pus în tambur şi închis cu un singur disc din metal. Mai puţin de atât nu există. Am putut doar să întorc discul pe partea ceralaltă şi să-l ung. Aşa l-am găsit:
Pe de altă parte, tamburul nu eliberează corespunzător firul şi din cauza echipării suportului de sub tambur. Este prezent acolo şi un disc gros, (0,75mm) abraziv, cu rol de a închide ştiftul de fixare al suportului in orificiul din axul tamburului, care fixare nu este cu şurub imbus de 0,9mm (inedit). Am considerat că nu are ce căuta un asemenea disc abraziv în sistemul de frânare şi la montaj l-am înlocuit cu două discuri originale Shimano 0,25mm+0,50mm, bine unse.
Piesa aceea gri din pensetă e siguranţa piuliţei rotorului. Golul din piuliţă, lipsa rulmentului, m-a făcut să caut schema acestei mulinete pe internet şi m-am convins, că de fapt aşa a vrut constructorul, să nu mai pună acel rulment...
,,O" ringul (inelul) din cauciuc care asigură rotor dragul, dă semne că vrea să se dizolve precum knobul manivelei...
Asta e minunea de micro-şurubelniţă de care n-am avut nevoie până azi şi pe care a fost necesar s-o bricolez special pentru această Stella de 1000:
Acesta e pinionul conducător, se vede că avea totuşi ceva vaselină pe el şi am remarcat o duritate deosebită a stratului de acoperire (acela auriu) în momentul în care am zgâriat reperul de remontare pe exteriorul său. Nu are nici măcar o urmă de utilizare pe dantură. E ca nou, atât de rezistentă a fost poleiala. Nu acelaşi lucru se poate spune despre angrenajul condus (melcul din bronz) care a avut de-a face cu duritatea acestui pinion conducător:
Doar un rulment cu bile pe angrenajul rotorului. În partea de jos, acesta se sprijină pe o bucşă, exact ca şi Daiwa TD Sol de la începutul acestei postări:
Asta e înfăşurarea firului cu care a venit această Stella:
Iar aceasta e înfăşurarea după eliminarea jocurilor pe care le-am semnalat deja de prea multe ori în cadrul acestui topic, la mulinetele de acest tip:
La final, cu jocurile reduse drastic, cu un pickup complet operativ, curată şi unsă, cu o frânare mult îmbunataţită, şi cu răspuns promt la şocuri, această Stella 1000FD, rămâne doar cu o fină mârâială, aproape imperceptibilă, numai pe sensul de rotaţie înainte. Pe rotaţia înapoi, nu se aude nimic, şi asta desemnează şi confirmă existenţa unor mici uzuri pe melcul de bronz, (condusul) fiindcă celalalt (conducătorul)e intact. Nu pune însă probleme, fiindcă precis firul textil face mai mult zgomot. Am curăţat şi knobul manivelei şi l-am impregnat cu talc, aşa că serviciul a fost complet.
Am văzut-o şi pe asta.
TD. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Un topic foarte interesant, pe care-l citesc cu mare placere. Si probabil multi altii ca mine.
Multumim!
Multumim!
- stefanflorin
- veteran
- Mesaje: 2431
- Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
- Localitate: Bucuresti/Craiova
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
toti il citim cu interes si cu placere, dar e greu sa aducem ceva in plus la ceea ce dl. Tdum ne demonstreaza cu profesionalism. Cred ca si Alan Hawk ar avea putine de adaugat
Urasc atarnatorii!
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Stimaţi colegi de forum, aceste aprecieri pozitive care vin cu atâta generozitate din partea dv. mă bucură şi mă onorează deopotrivă. Sunt totodată o răsplată şi o justificare pentru timpul pe care îl aloc postării de informaţii interesante şi sper eu, chiar folositoare pentru unii dintre dv. Vă mulţumesc mult pentru feedback.
Vă salut cu respect!
T.D. Rew.
Vă salut cu respect!
T.D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Cateva detalii bune de stiut despre mulineta Abu Garcia Orra (S20 in cazul de fata).
La aceasta mulineta, trebuie avuta mare grija la demontarea si remontarea capacului ornamental (si nu numai) din coada mulinetei, fiindca acesta are rol si in sustinerea unor componante, dupa cum urmeaza:
- Limiteza cursa butonului de actionare a parghiei on/off antiretur.
- Sustine capatul de jos al unicei bare antitorsiune.
- Sustine partea de jos a axului aceluiasi buton on/off.
Cel care a demontat anterior mulineta cu care am avut azi contact, a reusit sa rupa consola de fixare a acestui capac pe piciorul mulinetei si sa fisureze una din urechile capacului din partea cealalta, acesta fiind sustinut doar de cealalta ureche care a scapat intacta. Am lipit urechea fisurata si am montat un surub mai lung pe partea cu consola rupta, ca sa ajung la ciotul de care sa prind surubul respectiv si la montajul final a fost ok.
In alta ordine de idei, demontarea acestei mulinete, trebuie facuta cu mare grija si la axul care comanda antireturul. Acesta este expus dupa demontarea rotorului si nu trebuie apasat sub nici o forma. La aceasta mulineta, axul respectiv era doar stramb, insa la altele asemenatoare era deja rupt din neglijenta celui care a intervenit.
Constructorul a ales metode alambicate de fixare a componentelor, unele ascunse intentionat. Va dezvalui in cele ce urmeaza modalitatea de demontare a pinioanelor. Se vede in poza de mai jos un surub la care crucea e executata asa, ,,la deruta" fiindca acest surub nu se poate demonta folosind o surubelnita cruce:
Surubul poate fi insa desfacut pe partea cealalta, folosindu-ne de o surubelnita normala, dar mica, ca sa incapa in orificiu:
Acesta e surubul dupa demontarea caruia pot fi scoase pinioanele reductoare ale vitezei de oscilatie si pinionul principal. In prealabil trebuie insa demontati rulmentii cu bile si cel cu role si extras ,,melcul" (angrenajul rotorului), lucru care permite si extragerea axului tamburului impreuna cu racordul de oscilatie/antitorsiune:
Si la acest model constructiv, apropierea danturii pinionului conducator de (canalele spiralate) dantura pinionului condus se face tot cu saibe distantiere. In cazul de fata, am mai introdus o saiba de 0,10mm, care parea ca lipseste de acolo si permitea un joc mare in conditiile prezentei si unui marait:
De mentionat, ar mai fi faptul ca rulmentul care prin aceste distantiere apasa pe angrenaj, pe partea cealalta nu este fixat intr-un scaun executat in carcasa, asa cum ar fi normal, ci se sprijina pe o siguranta din sarma, care il si inchide in locas. Aceasta siguranta preia o mare tensiune/apasare in sarcina... O ciudatenie tehnica, ca mai toata aceasta mulineta (cu rap. de rec. 5,8:1) marca Abu Garcia Orra, destul de asemanatoare cu Abu Garcia Revo, despre care deja am mai vorbit. In opinia mea, acest gen de mulinete necesita mare atentie la servisare, intrucat se pot dovedi fragile. Cat despre exploatare, poate ca cei ce le folosesc pot spune mai multe.
T.D. Rew.
La aceasta mulineta, trebuie avuta mare grija la demontarea si remontarea capacului ornamental (si nu numai) din coada mulinetei, fiindca acesta are rol si in sustinerea unor componante, dupa cum urmeaza:
- Limiteza cursa butonului de actionare a parghiei on/off antiretur.
- Sustine capatul de jos al unicei bare antitorsiune.
- Sustine partea de jos a axului aceluiasi buton on/off.
Cel care a demontat anterior mulineta cu care am avut azi contact, a reusit sa rupa consola de fixare a acestui capac pe piciorul mulinetei si sa fisureze una din urechile capacului din partea cealalta, acesta fiind sustinut doar de cealalta ureche care a scapat intacta. Am lipit urechea fisurata si am montat un surub mai lung pe partea cu consola rupta, ca sa ajung la ciotul de care sa prind surubul respectiv si la montajul final a fost ok.
In alta ordine de idei, demontarea acestei mulinete, trebuie facuta cu mare grija si la axul care comanda antireturul. Acesta este expus dupa demontarea rotorului si nu trebuie apasat sub nici o forma. La aceasta mulineta, axul respectiv era doar stramb, insa la altele asemenatoare era deja rupt din neglijenta celui care a intervenit.
Constructorul a ales metode alambicate de fixare a componentelor, unele ascunse intentionat. Va dezvalui in cele ce urmeaza modalitatea de demontare a pinioanelor. Se vede in poza de mai jos un surub la care crucea e executata asa, ,,la deruta" fiindca acest surub nu se poate demonta folosind o surubelnita cruce:
Surubul poate fi insa desfacut pe partea cealalta, folosindu-ne de o surubelnita normala, dar mica, ca sa incapa in orificiu:
Acesta e surubul dupa demontarea caruia pot fi scoase pinioanele reductoare ale vitezei de oscilatie si pinionul principal. In prealabil trebuie insa demontati rulmentii cu bile si cel cu role si extras ,,melcul" (angrenajul rotorului), lucru care permite si extragerea axului tamburului impreuna cu racordul de oscilatie/antitorsiune:
Si la acest model constructiv, apropierea danturii pinionului conducator de (canalele spiralate) dantura pinionului condus se face tot cu saibe distantiere. In cazul de fata, am mai introdus o saiba de 0,10mm, care parea ca lipseste de acolo si permitea un joc mare in conditiile prezentei si unui marait:
De mentionat, ar mai fi faptul ca rulmentul care prin aceste distantiere apasa pe angrenaj, pe partea cealalta nu este fixat intr-un scaun executat in carcasa, asa cum ar fi normal, ci se sprijina pe o siguranta din sarma, care il si inchide in locas. Aceasta siguranta preia o mare tensiune/apasare in sarcina... O ciudatenie tehnica, ca mai toata aceasta mulineta (cu rap. de rec. 5,8:1) marca Abu Garcia Orra, destul de asemanatoare cu Abu Garcia Revo, despre care deja am mai vorbit. In opinia mea, acest gen de mulinete necesita mare atentie la servisare, intrucat se pot dovedi fragile. Cat despre exploatare, poate ca cei ce le folosesc pot spune mai multe.
T.D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Salut tdum, ti-am trimis un mesaj dar nu stiu daca s-a trimis pentru ca nu apare la trimise. Ideea este ca am o Certate 2500 din 2013 si imi place foarte mult dar a aparut miriitul Daiwa. Se poate face ceva? Se poate face upgrade la rulmenti? Se merita? Mutumesc
in rest ... we are the best!
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Va salut. Nu am avut niciodata mesaj de la dv. Probabil nu ati completat caseta cu titlul mesajului...
Numai bine!
T.D. Rew.
Marait Daiwa, nu stiu ce inseamna. Maraitul, la modul general, apare la mulinete dupa o perioada mai scurta sau mai lunga de utilizare in functie de mai multe variabile si daca se manifesta doar pe rotatia inainte (recuperare), iar pe rotatia inapoi nu, atunci acest marait desemneaza debutul uzurilor la nivelul suprafetelor in contact ale danturilor pinioanelor. Daca se poate face ceva? Da, dar uzurile nu se vindeca. Poate fi limitat sau chiar anihilat maraitul iar asta se face cu asumarea prezentei unor jocuri, prin aducerea si mentinerea ,,fortata" a pinionului pe calcatura initiala, dupa o sesiune de intretinere temeinica cu scopul de a elimina vaselina amestecata cu impuritatile rezultate din uzura si introducerea unor distantiere. Dar asta, s-a exemplificat cu fotografii si s-a discutat deja de mai multe ori in cadrul acestui topic si nu e cazul sa mai reluam discutia.
Daiwa Certate are rulmenti peste tot unde este nevoie, deci nu e cazul, nu ca nu s-ar merita. Daca doriti sa prelungiti durata de exploatare a acestei mulinete, atunci, asta nu depinde de numarul de rulmenti. Dati mai bine importanta intretinerii, daca n-ati facut-o pana acuma, desi e cam tardiv...
Numai bine!
T.D. Rew.
Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit
Mulineta Mitchell Avocet II S500 UL. Poate aveti aceasta mulineta si in tamburul ei exista aceeasi echipare aiurea pe care am gasit-o eu azi. Va spun despre ce este vorba si ce se poate face ca sa obtinem o franare mai buna si o dispunere logica a discurilor din pachetul de franare.
In poza de mai jos, se vad pe primul rand piesele in ordinea in care le-am demontat. Ciudat este ca baza knobului de frana pune presiune pe un disc metalic in miscare, fiindca acesta e fix in tambur. De obicei, chiar si la mulinetele de 15 lei, pachetul de discuri este inchis cu un disc fix pe ax, nu fix in tambur. Am considerat ca lipseste ceva si am cautat inca un disc ferodou si un disc metalic cu orificiu oval pe care sa le introduc in tambur. Sunt cele de pe randul 2:
Zis si facut. Au intrat perfect, parca erau de acolo:
A aparut insa o problema. Knobul de frana si asa prea inalt la acest model, acum ramanea prea mult in afara si risca sa agate firul si mulineta sa bobineze firul pe knob:
Rezolvarea. Am decis sa elimin cele doua piese-discuri aditionale si in plus chiar si discul cu urechi de fixare in tambur. Am asezat suprapus cele doua discuri din pasla si le-am inchis cu discul fix pe ax (cu orificiul oval). Am obtinut astfel o alcatuire minimalista, asemanatoare cu cea din mulinetele Daiwa si Shimano de dimensiune mica:
Bineinteles am facut mai multe teste ca sa ma asigur ca la strangerea maxima a knobului, acesta nu va intra in contact cu alte puncte ale tamburului in afara pachetului de discuri.
Avantajele noii alcatuiri:
- A crescut plaja de reglare a franei.
- Fiind doua discuri de pasla suprapuse, s-a obtinut o grosime mai mare a elementului de frictiune, astfel rezista mai bine la uzura.
- Discul metalic pe care se strange knobul de frana, nu se mai roteste acum sub baza knobului, deci nu mai apar uzuri de contact acolo.
- Dragul de franare s-a redus prin reducerea numarului suprafetelor de franare si e acum in concordanta cu talia si destinatia mulinetei.
- Frana porneste mai usor in sarcina.
- Afundarea knobului in tambur e mai profunda si exclude agatarea firului pe dupa knob, cum se vede in poza de mai jos:
Ca o recomandare, la mulinete cu capacul carterului din plastic, ca la acest Mitchell, nu trebuie exagerata strangerea suruburilor de fixare, fiindca se pot deteriora urechile de fixare:
Atat pe aceasta tema.
T.D. Rew.
In poza de mai jos, se vad pe primul rand piesele in ordinea in care le-am demontat. Ciudat este ca baza knobului de frana pune presiune pe un disc metalic in miscare, fiindca acesta e fix in tambur. De obicei, chiar si la mulinetele de 15 lei, pachetul de discuri este inchis cu un disc fix pe ax, nu fix in tambur. Am considerat ca lipseste ceva si am cautat inca un disc ferodou si un disc metalic cu orificiu oval pe care sa le introduc in tambur. Sunt cele de pe randul 2:
Zis si facut. Au intrat perfect, parca erau de acolo:
A aparut insa o problema. Knobul de frana si asa prea inalt la acest model, acum ramanea prea mult in afara si risca sa agate firul si mulineta sa bobineze firul pe knob:
Rezolvarea. Am decis sa elimin cele doua piese-discuri aditionale si in plus chiar si discul cu urechi de fixare in tambur. Am asezat suprapus cele doua discuri din pasla si le-am inchis cu discul fix pe ax (cu orificiul oval). Am obtinut astfel o alcatuire minimalista, asemanatoare cu cea din mulinetele Daiwa si Shimano de dimensiune mica:
Bineinteles am facut mai multe teste ca sa ma asigur ca la strangerea maxima a knobului, acesta nu va intra in contact cu alte puncte ale tamburului in afara pachetului de discuri.
Avantajele noii alcatuiri:
- A crescut plaja de reglare a franei.
- Fiind doua discuri de pasla suprapuse, s-a obtinut o grosime mai mare a elementului de frictiune, astfel rezista mai bine la uzura.
- Discul metalic pe care se strange knobul de frana, nu se mai roteste acum sub baza knobului, deci nu mai apar uzuri de contact acolo.
- Dragul de franare s-a redus prin reducerea numarului suprafetelor de franare si e acum in concordanta cu talia si destinatia mulinetei.
- Frana porneste mai usor in sarcina.
- Afundarea knobului in tambur e mai profunda si exclude agatarea firului pe dupa knob, cum se vede in poza de mai jos:
Ca o recomandare, la mulinete cu capacul carterului din plastic, ca la acest Mitchell, nu trebuie exagerata strangerea suruburilor de fixare, fiindca se pot deteriora urechile de fixare:
Atat pe aceasta tema.
T.D. Rew.