Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Adi G
veteran
veteran
Mesaje: 2190
Membru din: 21 Sep 2010, 13:44
Localitate: Malu Garlei

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de Adi G » 21 Mai 2019, 13:06

tdum scrie:
20 Mai 2019, 19:57

Nu aveau motiv sa gauresca piciorul mulinetei, ca sa creeze punct de rupere. Poate doar ca sa fie mai usoara mulineta... Merita???
Tare ma tem ca motivul chiar ala este, de a crea un punct de rupere.
Producatorii vor sa produca bunuri de consum, care se strica mai devreme sau mai tarziu, in functie de pret, pe care le putem inlocui cu altele noi, cumparate de la magazin, binenteles... Vrajeala cu greutatea este numai strategie de vanzare.
La mulineta de mai sus, presupun ca a fost o fisura microscopica rezultata dintr-o lovitura mai veche, iar intepatura la salau a pus numai punctul pe i.

Avatar utilizator
boje
veteran
veteran
Mesaje: 630
Membru din: 09 Sep 2009, 18:12

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de boje » 21 Mai 2019, 13:22

sosoktm scrie:
21 Mai 2019, 10:08
Nu cred ca exista asemanari intre "carcasele" masinilor de curse si corpurile mulinetelor. La auto se foloseste tesatura de carbon impletita si fibre directionale, ce asigura masa minimala, cu respectarea cerintelor minime privind rigiditatea. Nu se pune insa problema sa se poata aplica aceasta tehnologie la piese de marimea corpurilor mulinetelor (datorita dimensiunii reduse, unghiurilor f mici dar mai ales, a costului pe care l-ar genera o asa tehnologie) , astfel incat ne raportam pt moristi cel mult la un CFRP (carbon fiber reinforced polymer - adica un plastic "armat" suplimentar cu fibre de carbon).
La luviasul de mai sus, cumva tot raul spre bine, planul de fractura e intr-o zona ce a permis o reparatie solida si functionala.
Este singura mulineta din plastic pe care o am si pe care o folosesc la bologneza. Printr-un cumul de factori, am folosit-o la salau, la o teapa am ramas in mana cu "problema" :). Mi-am invatat insa lectia si raman exclusiv pe modele integral de metal.
Van Staal pt tine! Si daca gasesti fro jarda din carbon plin toata! Actiune 0,5-1 kg.
Sau pune mana si treci numa pe gratar , dulciuri si bautura sa te mai inmoi un pic in puii mei.
"There Is a Battle Of Two Wolves Inside Us All.
One is evil, anger, jelousy, greed, resentment, lies, inferiority, ego.
The other is good, joy, peace, love, hope, humility, kindness, empathy, truth.
The wolf that wins? The one you feed! "

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 21 Mai 2019, 13:59

Daca ar fi plastic ar fi mult mai grea carcasa.
Daca ar fi plastic cu doua trei fire de carbon prin el, rotoarele de zaion sau ci4+ ar avea inertie si bratele ar fi rigide.
Cand zic de rigiditate ma refer la Shimano. La Shimano bratele rotorului au o oarecare flexibilitate, la Daiwa nu au acea flexibilitate.
La Daiwa Fuego LT 2500 piciorul mulinetei este semnificativ mai subtire decat la Ultegra 2500 S, model 2011, dar este si mai usoara cu 20 de gr.
Fuego prinsa pe mandrina lansetei, flexeaza destul de mult din picior , fata de Ultegra care este vizibil mai rigida din acest punt de vedere, dar si sectiunea piciorului are o geometrie diferita.
Cred ca folosesc carcase cu procent mai ridicat sau mai scazut de carbon , dupa caz.
Oricum replica Shimano este consistenta. Anul acesta au inlocuit Stradic FK cu modelul FL, carcasa de aluminiu, diferite viteze de recuperare, si tambur long cast foarte asemanator cu Stella..Totul la o greutate mai decenta decat Sustain, mulineta cu corp de aluminiu...Concurenta asta e benefica pentru utilizatori..Eu nu as generaliza cu materialele, pur si simplu sunt defecte de fabricatie si atat..Prefer oricand o mulineta mai usoara..Numai cine a pescuit cu combo-uri de ultima generatie intelege feeling-ul..Nu inseamna ca desconsider oldschool..Fiecare e liber sa aleaga ce ii place..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 22 Mai 2019, 19:36

Buna seara stimati colegi de forum. Astazi am facut cateva fotografii pentru dv. si am si explicatiile care va pot ajuta la nevoie sa rezolvati anumite probleme in mulinetele dv., probleme pe care inca nu le-am discutat la aceasta forma in acest topic. Deci, probleme/rezolvari - noutati.

La unele mulinete de la Shimano, chiar si la unele recente si scumpe, rulmentul de antiretur inchide in carcasa rulmentul cel mare cu bile de pe rotor, iar daca aceasta inchidere nu este perfecta, iar rulmentul cu bile nu este presat in scaunul sau, atunci rotorul are un joc deranjant pe directia axului tamburului. Ma voi folosi in cele ce urmeaza de o mulineta mai ieftina, dar care ilustreaza foarte bine aceeasi idee.

In discutie este o Shimano Catana, la care rulmentul de antiretur este fixat in trei puncte pe carcasa, iar daca acele puncte sunt prea inalte, rulmentul cu bile de dedesubt, nu va fi presat in carcasa. Problema apare si la mulinetele de mii de lei, dar asa cum voi arata, rezolvarea este simpla si la indemana oricui.

Iata in poza de mai jos cum verificam daca jocul rotorului acuza asezarea imperfecta a rulmentului de antiretur peste cel cu bile. Se verifica cu o rigla asezata peste doua din bazele de fixare ale rulmentului de antiretur, daca exista un spatiu intre rigla si camasa exterioara a rulmentului cu bile. In cazul de fata, da, exista!
Imagine

Acestea sunt cele trei puncte de fixare, care s-au dovedit prea inalte si pe care a urmat sa le pilesc controlat, prin trecerea pilei de cate cinci ori peste fiecare dintre ele, aceasta fiind rezolvarea foarte simpla a problemei, care duce la disparitia jocului de rotor. E important ca cele trei baze sa fie pilite egal, pentru ca rulmentul de antiretur sa nu isi piarda perpendicularitatea pe axul tamburului, lucru care ar fi grav.
Imagine

O alta problema pe care am intalnit-o frecvent la mai multe marci de mulinete, este prezenta unui marcaj circular pe suprafata exterioara a pinionului, ca un cerc, ce tradeaza un contact nefiresc si nefast intre pinion si capacul carcasei. Am constatat prezenta acestui marcaj - tradator de problema si la aceasta Shimano, in momentul in care am deschis carterul. Iata:
Imagine

Pentru identificarea facila a punctului sau punctelor de contact dintre pinion si capacul carterului, putem ,,lua" pe compas sau pe subler (in cazul meu) a distantei dintre centrul pinionului si marcajul circular, asa:
Imagine

Pozitionam apoi sublerul sau compasul cu un varf in centrul rulmentului din capac, si verificam raza de actiune din proximitatea celuilalt varf. Am identificat in cazul acestei mulinete un singur punct inalt, un defect de fabricatie, al unei nervuri de pe capac, care se transforma spre unul din capete in rampa, iar coltul ei atingea pinionul. In cazul de fata s-a rezolvat prin aschiere cu varful cutitului. Deci, tot simplu, fara scule speciale:
Imagine

Rezolvarea acestei probleme, a generat o alta si anume, pinionul, care acum nu mai venea in contact cu capacul carterului, venea in contact asa cum este normal, cu rulmentul din capac, departandu-se de pinionul condus. Deci, a aparut un joc, ce s-a rezolvat prin inlocuirea celor trei saibe distantiere originale ce cumulau 0,25mm, cu o saiba distantiera unica de 0,35mm, montata intre rulmentul din capac si pinion.

Ca fapt divers, gama ieftina de la Shimano sta mai bine la capitolul ungere:
Imagine

Aceasta Shimano, a mai avut si alte probleme, toate rezolvate la aceasta ora, dar despre care nu mai pomenesc, fiindca am discutat despre unele asemanatoare in postarile anterioare.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Schimbam registrul, trecand la o alta mulineta, o Tica Taurus, asupra careia s-a intervenit la modul nefericit, asa ca a ajuns la mine si vreau sa va previn cu aceasta ocazie, asupra a ceea ce nu este bine sa faceti in cadrul mentenantei.

Mesterul a rupt un surub si ca sa nu ,,dea rau", l-a lipit de tablita de siguranta care asigura piulita rotorului, asa ca atunci cand am desfacut singurul surub apt, tablita s-a degajat, cu capul surubului rupt lipit de ea:
Imagine

In situatia in care un surub nu se lasa destrans, trebuie sa-l incalzim cu un pistol de lipit (piese electronice) si apoi cedeaza. La aceasta Tica, am incercat diferite metode de a extrage bucata de surub rupta si infiletata in rotor, dar degeaba. Chiar am si lipit de ea cu cositor, un surub de bronz ca cel original, dar cositorul s-a dovedit prea moale pentru a permite desfiletarea bucatii desi inca fierbinti in urma lipiturii. In final, am ajuns la masina de gaurit, refiletare si alt surub:Imagine

Mulineta avea ca problema principala mersul ingreunat, ca urmare a interventiei anterioare, asa ca am optat pentru metoda de identificare a problemei prin metoda eliminarii. Astfel, am eliminat treptat componente pana am ajuns in faza de mai jos, cu problema inca prezenta. Componentele se roteau cu dificultate:
Imagine

Verificand libertatea de miscare a axului vierme, am vazut ca e inexistenta, asa ca am slabit putin surubul care inchide in coada mulinetei capatul axului respectiv. Imediat, miscarea a devenit fluida. Am demontat complet surubul si micul capacel din capatul axului si am gasit problema. Mesterul, a eliminat jocul axului vierme cu un distantier de 0,35mm, confectionat artizanal, ceea ce s-a dovedit prea mult, intepenind axul si a omis sa verifice rezultatul. Iata piesa nepotrivita:
Imagine

Am inlocuit distantierul cu unul de 0,25mm, am facut proba si am constatat ca wormshaftul s-a degripat, fara a dobandi joc de-a lungul sau.

Mulineta mai are si alte probleme, jocuri in rotor, cursorul depanatorului si knobul manivelei, tamburii, ambii fara frana eficienta, etc. S-a intervenit anterior peste tot in ea. Am lasat-o pe masa cu ,,intestinele" afara si reiau maine lucrul la ea. Daca vor fi probleme si rezolvari inedite, altele decat cele ce le-am mai prezentat in postari anterioare, vi le voi aduce la cunostinta, caci v-ar putea fi de folos in viitor.

TDum. Rew.

Avatar utilizator
stefanflorin
veteran
veteran
Mesaje: 2431
Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
Localitate: Bucuresti/Craiova

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de stefanflorin » 22 Mai 2019, 19:49

am observat la majoritatea variantelor Taurus sau Talisman ca ruleaza foarte greoi de noi. M-am gandit ca o fi vaselina din ele mai vascoasa, dar tind sa cred ca nu sunt montate tocmai corect.
Urasc atarnatorii!

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 22 Mai 2019, 21:18

Recent am uns un Twin Power Hagane.
Rulmentul de sub antiretur era foarte bine fixat in locul lui cu o placa circulara fixata in suruburi.
Ce am mai remarcat pozitiv a fost faptul ca jocul longitudinal al axului a fost mult limitat de o saiba metalica si o garnitura de cauciuc montate pe flancul pinionului intre acesta si soclul rulmentului mic. Cursorul (pawl) are jocul lui carcteristic, l-am lasat cum e din fabrica.
Singura problema acestei mulinete a fost faptul ca era cam cheala de vaselina, de fapt acesta fiind si motivul pentru care am desfacut-o.
Urmeaza curan un Stradic FB , care merge usor ingreunat. O sa vedem cauza.
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 23 Mai 2019, 10:16

stefanflorin scrie:
22 Mai 2019, 19:49
am observat la majoritatea variantelor Taurus sau Talisman ca ruleaza foarte greoi de noi. M-am gandit ca o fi vaselina din ele mai vascoasa, dar tind sa cred ca nu sunt montate tocmai corect.
Posibil. Asta nu era noua, dar acum ca am terminat cu ea, este ok. După ce am spălat si vaselina de pe rolele rulmentului de antiretur, şi-a dat drumul şi mai bine. Restul problemelor au avut rezolvări banale si cunoscute de acum, pe care nu le-am reamintit.
semlecangheorghe scrie:
22 Mai 2019, 21:18
Rulmentul de sub antiretur era foarte bine fixat in locul lui cu o placa circulara fixata in suruburi.
Da, cunosc această variantă de echipare şi pare a fi mai bună decât prinderea rulmentului cu bile sub cel de antiretur.

Ultima pe care am deschis-o înaintea Catanei care era echipată la fel ca aceasta era un Stradic recent (FK, dacă nu mă înşel) şi avea acelaşi joc şi a avut aceeaşi rezolvare.

-----------------------------------
Urmează un Quantum Axius...

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 23 Mai 2019, 14:10

O mulţime de probleme la această mulinetă Quantum Axius. Mi-a mâncat o grămadă de timp, dar a ieşit bine în final şi vor urma informaţii pe care le veţi putea folosi la nevoie.

Cârâitoarea Knobului de frână - ruptă:
Imagine

Rezolvarea. Se taie din tablă de oţel (am folosit de la vechile dischete de PC) o faşie:
Imagine

Se modelează şi se instalează prin presare în spatele bazei lamelei rupte. Eu am ales să ondulez această lamelă, pentru a avea o lungime mai mare şi să reziste mai mult decât originala:
Imagine

Knobul manivelei are un dop cu filet invers. Axul knobului este nituit, nu e cu şurub, iar miezul knobului joaca intens pe ax:
Imagine

Rezolvarea - un inel despicat din oţel, care se introduce prin presare pe ax:
Imagine

Mai departe. Am găsit urme de cleşte patent pe portgalet:
Imagine

Şi pe bara pickupului:
Imagine

Am găsit şi motivul pentru care un meşter încercase să comprime îmbinarea, folosindu-se de un patent. Iată:
Imagine

Am demontat pickupul şi am gasit la portgalet si unul din ghidaje rupt (şi lipsă). Bine că era macar unul încă la locul său:
Imagine

Rezolvarea. Am străpuns de la interior, (ca să nu se vada reparaţia) atât bara cât şi portgaletul:
Imagine

Am introdus un ştift de fixare:
Imagine

Am lipit apoi totul suplimentar cu adeziv, am vopsit şi am lăcuit:
Imagine

Altă problemă. La manevrarea braţului de pickup se simţeau pârâituri, la trecerea prin poziţia aceasta:
Imagine

Problema era o muchie a tijei din interiorul arcului, care se freca de spirele acestuia şi care a trebuit pilită-rotunjită. Desigur a necesitat şi ungere, fiindcă era totul uscat cum se vede în poză:
Imagine

La interior, se poate observa o treabă care nu a fost dusă la bun sfârşit de constructor. Deşi există preechipare pentru instalarea unui al doilea suport antitorsiune, întocmai ca la Shimano seria P3, acesta nu a fost instalat:
Imagine

O altă superficialitate. Pinionul de oscilaţie montat direct pe butucul carcasei, fără rulment. Deşi mulineta are 10 rulmenţi, nu au considerat să distribuie unul în acest punct:
Imagine

Rulmenţii de pe butucul pinionului conducător, jucau în carcasă, aşa că metoda cu vopseaua a fost utilă şi de astă dată:
Imagine

La această mulinetă constructorul a optat pentru un ansamblu de discuri de frânare cu diametrul foarte mic, ceea ce conduce la o strângere puternică a knobului de frână pentru obţinerera unei frânări mai energice. Are şi o fantă în piciorul de susţinere, care îmi aminteşte de Luviasul reparat de curând:
Imagine

Dacă ar fi să apreciez ceva la această mulinetă, este prezenţa a doi rulmenţi cu bile pe rotor şi posibilitatea instalării în regim custom a funcţiei rotor drag şi a celui de-al doilea suport antitorsiune. Altfel, numărul mare de rulmenţi şi frumuseţea carbonului din manivelă şi fusta unuia din tamburi, pălesc în faţa minusurilor de tot felul, aşa cum am văzut împreună. Au mai fost şi alte probleme mai mărunte pe care le-am rezolvat, dar nu le-am mai amintit.

Sper să vă fie de folos aceste informaţii. Urmează informaţii despre Okuma Ceimar - CTX 25.

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 23 Mai 2019, 19:11

Okuma Ceimar cu plusuri si minusuri.

Ca la multe alte modele de la Okuma, mai vechi sau mai noi si la acesta, raportul de recuperare declarat este de 5:1. Nu corespunde insa cu realitatea, raportul real fiind de 4,7:1 ceea ce nu este rau. Acest raport asociat cu manivela de 55mm confera o recuperare placuta si putere. Mulineta are si doi tamburi metalici, unul avand fusta cu perforatii si are un rulment in interiorul galetului.

La aceasta Okuma, dopul Knobului are filetul normal, insa knobul, desi este pe doi rulmenti, nu poate fi extras de pe ax, acesta fiind nituit (ca la Quantumul prezentat anterior):
Imagine

Un lucru bine gandit la aceasta mulineta este placa de consolidare a locasului rulmentului antiretur, amplasata sub capacul rosu. Lipsa acelei placi metalice a creat probleme ani de zile la Okuma - rulmenti de antiretur cu soclul de fixare spart:
Imagine

Un aspect benefic, la mulinetele cu corp din plastic, este prezenta unui surub in proximitatea zonei de contact intre cele doua pinioane principale, asa cum are aceasta Okuma:
Imagine

Vaselina, angrenajele si axul tamburului au fost murdare, semn ca s-a sters ceva substanta de pe dantura pinioanelor si de pe pinionul de bronz care la interior se freaca cu axul tamburului, iar la exterior, se sprijina in partea sa inferioara si se freaca de carcasa, fiindca nu are decat un rulment cu bile. Un avantaj de dorit in orice mulineta si anume existenta a doua sprijine antitorsiune, este prezent in aceasta mulineta. Iata:
Imagine

Desi mulineta are doar 7-8 partide de pescuit, deja angrenajul are calcatura de rodaj formata, (posibil sa fie in legatura si cu dintii cam mici ai pinionului). Oscilatia este de tip EOS eliptical oscilation sistem, cu pinion oval. Din pacate, acest pinion oval, este montat direct pe butucul profilat din carcasa, fara rulment in centrul sau, intocmai ca si Quantumul precedent. Pacat. In poza de mai jos se vede si piesa aceea neagra care lipsea Quantumului pentru a avea operativ si al doilea sprijin antiotorsiune:
Imagine

Rulmentii de pe butucul pinionului conducator au avut joc in carcasa si au fost necesare corectii, iar unicul rulment cu bile de pe rotor, nu era inchis ferm si permitea un joc rotorului. Am confectionat din hartie un disc care sa ajute capacul sa preseze corect acest rulment cu bile si astfel rotorul sa fie fixat mai ferm. Precizia de prelucrare si dimensionare a componentelor acestei mulinete nu e grozava si ar fi fost loc de mai bine.
Imagine

O mulineta destul de ieftina pentru ceea ce ofera. Ar mai fi avut insa nevoie de un rulment cu bile pe rotor si unul in pinionul de oscilatie. Cred ca erau de preferat celor doi din Knobul manivelei. In fine, asa cum e acum, curata, unsa, fara jocuri excesive, isi va face treaba...

Urmeaza Shimano Stradic Ci4.

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 24 Mai 2019, 16:59

Un Shimano Stradic ci4 + cu mers greoi, un mic joc la rotor, un joc mare al axului tamburului, jocuri în angrenaj, etc. Să vedem:

De la bun început, a devenit evident că cineva a mai lucrat la această mulinetă şi n-a folosit cheie tubulară, ci un cleşte patent:
Imagine

Din neatenţie, respectivul a apucat cu patentul odată cu piuliţa şi axul tamburului, lasand urme pe o parte:
Imagine

Şi pe cealaltă:
Imagine

Lucru destul de nefast, întrucât semnele sunt pe partea activă a axului care culisează şi pătrunde în angrenaj...

Sub capacul din coada mulinetei, o grămadă de vaselină:
Imagine

Rulmentul de antiretur contaminat cu vaselină:
Imagine

Şi la interior, nu doar la exterior. Sigur ar fi dat rateuri la rece. Se vede în poza de mai jos şi sistemul de închidere a rulmentului cu bile de pe rotor, adică prin presarea de către rulmentul de antiretur de deasupra. Se văd şi cele trei baze pe care le voi prelucra puţin ca să dispară jocul rotorului, întocmai ca la Shimano Catana dintr-o postare anterioară.
Imagine

Toate componentele rulmentului de antiretur au necesitat curăţare temeinică pentru îndepărtarea vaselinei. În poza de mai jos sunt puse la uscat:
Imagine

La interior, multă vaselină. Foarte dăunător, era şi pe axul tamburului, aşa cum se vede, îngreunând mişcarea. Deasemenea am detectat uşor şi jocul axului-vierme care a necesitat introducerea unui distanţier de 0,35mm pt reducerea jocului respectiv:
Imagine

Mulineta a mai avut şi alte mici probleme, dar le-am mai discutat cu alte ocazii şi nu le mai amintesc. Concluzia este, că meşterul binevoitor care a servisat-o anterior, fie din neştiinţă fie din neatenţie, ori ambele, mai mult a stricat decât a rezolvat. Sunt mecanisme pretenţioase care trebuie tratate ca atare. Acesta e unul din scopurile acestui topic, printre altele, de a arăta şi ce nu este bine să facem şi ce efecte pot să apară.

Mulineta se miscă mult mai uşor acum şi fără jocurile mari pe care le avea. Axul acela vătămat, a lăsat însă ceva urme pe interiorul pinionului din bronz prin care culisează şi asta face acum diferenţa faţă de o mulinetă nouă - un zgomot uşor, care însă nu pune probleme în funcţionare.

Urmează Shimano Sustain. Sunt două mulinete asemănătorare. Diferenţe notabile sunt insă sub rotor, la alcătuirea etanşării, antiretur, etc.
Imagine

TDum. Rew.

Scrie răspuns