Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
George1985
veteran
veteran
Mesaje: 2454
Membru din: 21 Apr 2012, 08:26
Localitate: Medgidia
Contact:

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de George1985 » 16 Noi 2018, 09:31

Si a mea a inceput sa capete un marait la mersul in gol. In pescuit nimic nu tradeaza acest aspect.
Multumesc pentru precizari domnului Tdum.
Aveam o vaga idee ca asta ar fi cauza, se pare ca se confirma.

Intrebare: La demontarea mulinetei pozitia pinioanelor a fost marcata?

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 16 Noi 2018, 10:30

@ Iau_bau
lau_bau scrie:
15 Noi 2018, 22:37
Domnule tdum....
De departe cea mai complexă și cea mai elaborată intervenție la o daiwa.
Cred că şi aceea cu corecţia aplicată antireturului e interesantă, mai ales că vine sezonul rece.
Am şi un feedback la ea. Nu e life time, aşa cum credeam iniţial. S-au reântors vreo 2 Daiwe la mine după mulţi ani, cu aceeaşi problemă la antiretur. Doar că nu mai era de vină rulmentul de antiretur pentru rateuri, ci faptul că proiectantul nu a prevăzut doi rulmenţi cu bile pe rotor la acele modele, ci doar unul. Al doilea sprijin fiind pe bucşă, au apărut jocuri mari ale rotorului, care duce la descentrarea rulmentului de antiretur, iar cand apar şocuri, rolele, nu mai vin în contact cu două suprafeţe ci cu nişte puncte. Rulmentul de antiretur are prin montaj cămaşa exterioară fixă în carcasă şi cămaşa interioară fixă pe rotor. Dacă rotorul joacă peste o anumită limită, rolele nu mai pot stabili contactul corect cu suprafaţa celor două cămăşi şi în şocul înţepării apar rateuri. Nici măcar un rulment de antiretur nou-nouţ nu poate rezolva asta...

Mulţumesc pentru aprecieri stimate domn.



@ George 1985

Da, le-am marcat şi le-am remontat exact în aceeaşi poziţie în care le-am găsit. În acea mulinetă a fost însă intervenit anterior de altcineva, care nu a făcut marcaje.

Marcajele sunt foarte importante la mulinetele cu rapoarte de recuperare întregi. Ex. 5:1 6:1, etc. Eu însă le fac la toate, ca să nu-mi pot reproşa nimic ulterior.

Vă mulţumesc şi eu şi vă salut cu respect.

Rew.

Avatar utilizator
rapace
senior
senior
Mesaje: 417
Membru din: 10 Sep 2012, 13:29

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de rapace » 16 Noi 2018, 11:27

semlecangheorghe scrie:
14 Apr 2018, 20:36
T-dum, motivul pt. care am optat pentru seria LT de la Daiwa si nu pentru Shimano in categoria asta de pret, a fost faptul ca am putut vedea in diferite video-uri cum este facut a seria LT. La Fuego roata conducatoare a boltului de antrenare sta pe o flansa de otel rectificata (asta e lucru mare) se invarte pe rulment si este fixata cu surub. Felul cum e facuta la Nasci mi se pare de o superficialitate dusa la extrem. Am invartit un Nasci al unui amic si merge foarte bine, dar eu cred ca atunci cand uzura isi va spune cuvantul la modelul acela, mulineta nu va mai fi buna de nimic .Mulineta mea Fuego LT, a doua, ca prima am returnat-o, merge destul de bine, doar ca are un usor fashait. Am apucat sa ii pun doi rumenti la knob si sa scot jocul lateral al knobului cu niste saibe mici. Am gasit rulment pentru galet, dar inca nu am avut timp sa ma bag in ea sa vad de fashait si sa vad cum adaptez rulmentul la galet.

Referitor la uzura care se produce pe cama ..eu de aceea prefer mulinetele pe wormshaft, deoarece chiar daca sunt mai multe piese pina apare o uzura evidenta trece mult timp, si daca apare se poate remedia. Pe cand la sistemul pe cama, e mai complicat, se uzeaza boltul, canalul S..cand acolo apar jocuri mari..e nasol. Am de gand, nu stiu daca voi reusi , dar o sa incerc sa replic un racord din ala antitorsiune din alama pentru Fuego meu..as vrea sa aiba portiune ceva mai consistenta acolo unde culiseaza pe bare.O sa vad daca se poate..La fel si roata dintata cu bolt..
Buna ziua puteti sa imi comunicati cotele rulmentului de la galet, mersi anticipat de bunavointa

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 16 Noi 2018, 19:11

Sincer, nu am avut timp sa ii mai fac nimic, am pescuit-o asa cum este, poate acum iarna o sa ii fac o revizie totala. Atunci o sa masor si o sa pun cotele de la rulmentul pt galet. Deocamdata acesta se invarte surpronzator de bine pe bucsa lui originala.
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 20 Noi 2018, 18:18

Astăzi, câte ceva despre wormshaft (axul vierme), un sistem depănător întâlnit atât la unele mulinetele cu tambur fix cât şi la cele cu tambur rotativ (multiplicatoare)

Este unanim recunoscut jocul specific acestui sistem, care se datorează uneori şi fixării inexacte a axului vierme în spaţiul destinat acestuia (distanţiere nepotrivite sau lipsă), dar cel mai adesea se datorează jocurilor cursorului în locaşul său. Desigur, la acestea două se mai adaugă şi jocul cursorului în canalele prin care circulă, însă acel joc e necesar bunei funcţionări şi nu face astfel subiectul prezentei discuţii.

Privind spre ansamblul cursorului, putem distinge mai multe sau mai puţine elemente, care sunt introduse într-un locaş circular în racordul de oscilaţie-antitorsiune şi sunt închise cu un capac asigurat cu un şurub.

Orientativ, am pus poza de mai jos:
Imagine

Avem astfel: Cursorul, denumit de unii ,,pin" de alţii ,,pawl", rulment şi/sau bucşă, şaibe distanţiere (lipsă în poza de mai sus), capac, şurub.

Aspecte de verificat şi corectat la acest ansamblu ar fi:
1) Jocul lateral al cursorului în cămaşa interioară a rulmentului. Se compensează/elimină cu vopsea.
2) Jocul lateral al rulmentului şi/sau al bucşei în locaşul circular. Se compensează/elimină cu vopsea.
3) Jocul cursorului în profunzime. Se compensează/elimină cu şaibe distanţiere confecţionate după caz, astfel încât să nu permită cursorului să salte din locaş şi să se retragă din profunzimea canalelor prin care trebuie să evolueze.
4) Obligatoriu, se strânge ferm şi se asigură pe filet cu vopsea şurubul de fixare a capacului ce închide ansamblul cursorului.

Neglijarea acestor aspecte, permit jocurilor să se cumuleze şi să se mărescă în timp. Astfel, cursorul, care este proiectat să funcţioneze perpendicular pe axul-vierme, ajunge din cauza jocurilor excesive să fie poziţionat oblic în canale (depinde mult şi de modelul constructiv). Peste o anumită limită, această înclinaţie, poate face ca geometria cursorului să devină incompatibilă cu cea a canalelor şi apar contacte/lovituri în ,,macazurile" axului-vierme, care duc la defecterea sistemului depănător.

Am văzut multe wormshafturi distruse, pagubele fiind proporţionale cu forţa pe care o exercită pescarul asupra manivelei atunci când apar zgomote/blocaje dar şi cu durata de utilizare a mulinetei în acest regim de avarie. Unele s-au putut repara, altele nu, necesitând piese de schimb. Am avut chiar şi două cazuri cu mulinete de top, foarte scumpe, (nu contează firma). De remarcat este că una a ajuns aşa din cauza lipsei de întreţinere şi a neglijării jocurilor, iar cealaltă, din cauza întreţinerii prost executate, prin introducerea de foarte multă vaselină, foarte vâscoasă, coroborat cu neglijarea jocurilor existente deja. Vaselina a ,,încleiat" axul tamburului si wormshaftul, solicitând astfel peste măsură un sistem deja uzat şi cu jocuri mari.

Aşadar, cu puţină atenţie şi un minim de informaţie, se poate executa din când în când câte o sesiune de verificare şi întreţinere care să ne scutească de probleme. Altfel, ele pot apărea brusc, oricând, stricând partida de pescuit.

Sper să vă fie de folos aceste amănunte şi să nu riscaţi să ajungeţi în impas.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 21 Noi 2018, 10:19

În textul de mai sus, în propoziţia:
tdum scrie:
20 Noi 2018, 18:18
Am avut chiar şi două cazuri cu mulinete de kk, foarte scumpe, (nu contează firma).
Apare ,,kk". Eu nu am editat astfel, ci cu înţelesul:
,,Am avut chiar şi două cazuri cu mulinete de vârf, foarte scumpe, (nu contează firma)."

Am mai semnalat odată situaţia aceasta în care softul forumului înlocuieşte automat un anumit cuvânt din trei litere cu altul, cu două: ,,kk" (poate suna peiorativ în anumite contexte). Nu s-a schimbat nimic, fenomenul se manifestă în continuare. De evitat pe viitor cuvântul din trei litere, ca să nu apară ,,kk" în postarea noastră.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 23 Noi 2018, 22:39

Despre un Infinity Q 2000 cu ,,rontait" si alte probleme.

Am gasit pe forum pentru un bun prieten, acum 2 zile mulineta I.Q. 2000. Vanzatorul, un user onest, a cerut 350 de lei pe ea si a precizat ca are rontait. De apreciat! Tot respectul pentru dansul. Mulineta a ajuns si vedem impreuna ce se poate verifica, constata si eventual, corecta pentru a putea fi pescuita cu incredere.

Demontand tamburul, putem vedea imediat daca se impune o sesiune de intretinere. In acest caz, da:
Imagine

Putem trece o bucata de fir pe sub galet si sa-i verificam functionarea. La aceasta mulineta, se auzea fasait la rulmentul galetului, asa ca am demontat galetul si se vede mai jos modalitatea in care se scoate usor siguranta rulmentului, folosind un ac de seringa:
Imagine

Atentie la remontarea sigurantei! Nu este cu capete simetrice. Capatul din dreapta e usor orientat inspre interior si inspre afara. Daca se greseste la remontare, va fi o provocare ulterior scoaterea acestei sigurante:
Imagine

Daca intre siguranta din tambur si pachetul de discuri (saibe/ferodouri) este distanta mare, e un indiciu ca discurile sunt tasate si trebuie compendat acest lucru. Am confectionat si pentru aceasta mulineta un disc (cu orificiu rectangular)de compensare, pentru a restaura inaltimea corecta a pachetului de discuri. Apoi a ramas de efectuat doar ungerea acestora.
Imagine

Verificam knobul manivelei. La acest knob, am gasit suprapuse trei saibe identice de 0,07mm. Am relocat una din ele pentru o mai buna dispunere pe ax a knobului, dupa cum se vede mai jos:
Imagine

Intotdeauna mizeria de pe axul tamburului si din proximitatea acestuia sunt un indicator al nevoii de intretinere:
Imagine

La acest tip de mulinete trebuie sa ne uitam dupa saibele de calare ale capacului atunci cand o deschidem. Eu m-am uitat degeaba... Nu erau la locul lor. Cine umblase anterior in ea, le eliminase sau pierduse. Urechile de fixare a capacului si chiar capacul, se deformeaza la strangerea suruburilor in lipsa acelor doua saibe si poate avea si implicatii asupra angrenajelor.
Imagine

Trebuie avuta maxima grija cu distantierele subtiri. La aceasta mulineta, am fost dezamagit sa vad ca distantierul de 0,02mm fusese manevrat necorespunzator si era indoit rau. Lucru nociv!
Imagine

Am facut marcajele de rigoare, fiindca nu am gasit marcaje pe pinioane. Nimic nu sugereaza la aceasta mulineta motivul pentru care fusese deschisa anterior...
Imagine

O analiza vizuala dupa spalarea pinionului conducator, indica o stare acceptabila a acestuia:
Imagine

Se poate face cu ocazia intretinerii si o usoara corectie a urechii de comanda a rulmentului de antiretur, in situatia in care pozitionarea butonului de setare aproape de jumatetea cursei ON/OFF nu duce la activarea functiei antiretur. Verificarea se face inainte de a demonta mulineta. Se executa corectia putin spre dreapta, asa:
Imagine

Se demonteaza, se verifica si se spala si ultimele componente si urmeaza remontarea.
Imagine

Si la aceasta mulineta am confectionat un distantier care sa elimine distanta dintre rulment si capacul care-l inchide (pe partea dreapta, opus deci manivelei)
Imagine

In plus, (la aceasta marime 2000) am vopsit o jumatate din latimea butucului pe care vine rulmentul si deasemenea am vopsit jumatatea opusa din latimea camasii interioare a rulmentului. Cele doua jumatati vopsite se vor impana reciproc la asamblare si nu vor permite pinionului sa patrunda mai mult in rulment, decat il va impinge capacul de pe partea cealalta. Va ramane presat pe distantierele din stanga, de pe partea cu manivela. Ca la Certatele Hyper Custom 3000 dintr-o postare anterioara. Am incercat sa aduc pinionul pe calcatura initiala, pe care o avea cand era noua...
Imagine

Am remontat totul si mulineta a scapat de rontaitul crunt pe care il avea initial, lucru care l-a bucurat pe prietenul care o cumparase. A ramas totusi un rontait rezidual usor, produs de uzura secundara care cel mai probabil aparuse utilizand mulineta dupa interventia nefericita in care s-au eliminat saibele de calare ale capacului, s-a indoit distantierul pinionului, nu s-au facut marcajele de rigoare si dupa cum s-a vazut la demontare, nici vaselina nu prea era unde ar fi trebuit sa fie ceva mai multa ca urmare a interventiei...
Imagine

M-am bucurat ca lucrurile s-au aranjat de asa natura incat nu va mai fi nevoie ca omul sa cheltuiasca peste cei 350 de lei decat pentru un rulment de galet, caci acela nu a devenit mai silentios, orice am incercat...

Am si eu o astfel de mulineta si trag de cativa ani buni de ea. La salau si ocazional somn (din barca) pe lac. Pana la aceasta, alte mulinete nu ma tineau mai mult de un an, si apareau probleme. Sa fiu numai sanatos s-o uzez. Maine o duc iar la pescuit.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 27 Noi 2018, 10:58

Urmează o mulinetă de la Shimano. Rarenium 2500 FA (dacă am reţinut bine). La această mulinetă s-a încercat o operaţiune de gresare preventivă, deşi mulineta se mişca bine iniţial,(după spusele utilizatorului) iar acum, după ungere, nu mai rulează mulţumitor. Aţi păţit aşa ceva? Sunt curios şi eu ce s-a putut întâmpla şi cum se va rezolva. Intenţionez să aplic metoda de diagnosticare prin excludere, ceea ce presupune demontarea pas cu pas şi excluderea de componente rând pe rând, urmată de testare, până voi ajunge la cauza ce produce efectul. Altfel, demontată complet şi reasamblată, poate fi neconcludent, iar pe mine (cel puţin) mă interesează legătura cauză-efect. Aşa pot învăţa. Vedem împreună despre ce va fi vorba. Deocamdată, încă nu a ,,aterizat", dar vine. Are rezervare.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 28 Noi 2018, 18:23

Aceasta e mulineta de care vă spuneam. Se mişcă foarte greu, are ceva zgomote discrete dar îngrijorătoare şi înfăşoară firul aproape de buza tamburului, la o primă vedere:
Imagine

Aşa cum spuneam anterior, am trecut la diagnosticarea pas cu pas.
- Am demontat tamburul şi manivela, dar mulineta se mişca tot greu.
- Am slăbit şuruburile capacului carterului, ca sa vad dacă se relaxează angrenajele. Nu. Tot aşa.
- Am demontat şi rotorul şi am mişcat de angrenaj, dar tot greu...
- Am demontat capacul şi am scos pinionul conducător. Parcă puţin mai bine...
- Am dezactivat şi sistemul depănător, prin extragerea cursorului din locaş. Angrenajul de bronz rotit cu mâna, se mişca un pic mai bine, dar tot greu:
Imagine

Nici tinut la verticală, axul tamburului nu venea în jos... Se poate observa şi material de uzură în vecinătatea barei antitorsiune din stânga:
Imagine


Am extras şi wormshaftul cu barele antitorsiune. Axul tamburului - încleiat, nu coboară nici aşa:
Imagine

Asta e calitatea vaselinei ce a fost introdusă de cineva, probabil contracost în această mulinetă.
Imagine

Barele antitorsiune sunt din duraluminiu la această mulinetă. Doar una din ele are uzură şi e bine, căci le voi inversa la remontare:
Imagine

Se vede şi locul foarte murdar unde s-a adunat vaselina amestecată cu particulele rezultate din erodarea barei antitorsiune:
Imagine

O vaselină lipicioasă peste măsură a fost utilizată în această mulinetă:
Imagine

Spălate, angrenajele se prezintă foarte bine(ca noi):
Imagine

Ceva îngrijorător. Mici ciobituri chiar în vârfurile macazurilor, doar acele două vârfuri indicate în poza de mai jos. Se datorează obstrucţionării mişcării cursorului în canale. Vinovată tot vaselina vâscoasă şi jocuri inadmisibil de mari în sistemul depănător. Asta putea cauza sfârşitul acestei mulinete. A ajuns la ţanc! La remontare voi întoarce şi cursorul pe partea cealaltă (180 grade) ca să atace canalele cu celalalt vârf decât până acum.
Imagine

Am încercat o poză prin lupă. Nu se prea vede, dar clar pinionul din plastic are suprafeţele de contact uzate şi muchiile deformate din cauza solicitărilor. Il voi monta intors cu 180 de grade, ca să ruleze de acum pe suprafeţele (noi) rămase intacte:
Imagine

Mi-am concentrat apoi atenţia asupra reducerii jocurilor wormshaftului. Am ajustat puţin opritorul bucşei, ca aceasta să se apropie mai mult de umărul axului vierme:
Imagine

Am început montajul şi am compensat cu vopsea diferenţa bucşei faţă de carcasă. E foarte bună metoda cu vopseaua, intrucât presează bucşa atât cât e nevoie:
Imagine

Am compensat tot cu vopsea şi jocul bucşei în locaşul său:
Imagine

Am mai introdus o şaibă de 0.10mm ca să anulez un joc mare al cursorului faţă de capacul care îl închide. Acolo cred ca ar fi trebuit să fie două şaibe distanţoare... Dar am găsit doar una. Acea lipsă poate crea probleme mai mari decât ne putem imagina:
[url=https://postimg.cc/qgNKhrjp]Imagine


Am mers mai departe cu remontarea şi am ajuns la corecţia depănării firului. Se putea uşor rezolva cu o şaibă înălţătoare sub tambur, însă am observat că rotorul era montat prea înalt. Se vede în poza de mai jos dovada. Se vede gulerul carcasei ieşind de sub rotor. Nu e normal. Am înlocuit aşadar o şaibă de 0,4mm de sub rotor cu una de 0,10mm. Astfel şi piuliţa ce strânge rotorul, a apucat pe o spiră de filet în plus. Deci, avantaje fizice, estetice şi practice.
Imagine

Am descărcat firul, am mai făcut şi puţin buraj şi l-am încărcat din nou. Perfect! Mulineta se şi mişcă acum exact aşa cum trebuie.
Imagine

Acestea sunt infomaţiile care sper că v-au oferit şi de această dată detalii utile în intervenţiile dv. asupra mulinetelor din dotare. Atenţie la jocuri şi la calitatea-vâscozitatea vaselinei pe care o utilizaţi.

Să fie de folos!

Rew.

schumi
veteran
veteran
Mesaje: 1147
Membru din: 20 Iul 2009, 12:07
Localitate: Brasov

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de schumi » 28 Noi 2018, 20:11

Asta-i visina de pe tort...
Trimiti mulineta la reparat/gresat, iar la final mesterul iti da jos firul, completeaza burajul, mai pune o saiba sub tambur si incarca firul, drept si la nivelul corect, de data aceasta. Asta inseamna sa duci un lucru pana la capat.
Felicitari!

Scrie răspuns