Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
clau22
utilizator constant
utilizator constant
Mesaje: 100
Membru din: 05 Mar 2015, 13:13
Localitate: Fagaras

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de clau22 » 10 Noi 2018, 12:22

Un big like si de la mine

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 10 Noi 2018, 20:24

Va multumesc domnilor. Aprecierile dumneavoastra ma onoreaza.

Mergem mai departe. Vedem impreuna cate ceva despre Daiwa Hyper Custom. O verificare pe subansamble:

Manivela. Se poate observa un spatiu nefiresc intre knob si manivela:
Imagine

Am gasit aceasta dispunere a elementelor. Trei saibe una peste alta. 0,09mm, 0,10mm si 0,11mm:
Imagine

Am lasat-o pe pozitie pe cea de 0,09 si le-am reamplasat pe celelalte doua sub rulmentul pe care vine surubul de fixare. Rezultatul:
Imagine

Am luat la rand tamburul si am gasit discurile de pasla sintetica foarte tasate si vaselina stoarsa din ele si stocata in tambur, cum se vede:
Imagine

Am hotarat sa compensez tasarea si am confectionat un disc cu orificiu rectangular care va restaura inaltimea pachetului, a capacitatii de strangere si presare si totodata va impiedica discul cu 4 brate sa iasa din orificii cand se demonteaza tamburul si apoi sa se deformeze la remontare. Am uns discurile si a fost ok:
Imagine

A urmat verificarea arcului de pickup si a galetului. Erau ok. Le-am curatat si le-am uns. Nimic deosebit.
Surpriza a venit cand am scos capacul carterului si am vazut ca mai era doar una din saibele de calare a capacului si cantitatea nefiresc de mare de vaselina din interior, ceea ce sugera ca s-a mai umlat in mulineta, desi, de la exterior parea ,,virgina"
Imagine

Am demontat rulmentul din profunzime, am dat afara angrenajul si am gasit si cea de/a doua saiba de calare in masa vaselinei. Noroc ca a ramas blocata in vaselina si nu a ajuns intre dintii angrenajului. Vazand cantitatea imensa de vaselina prezenta, a devenit clar: S-a umblat in aceasta mulineta, desi fusese vanduta ,,Ca noua".
Imagine

Spalat, angrenajul si-a devoalat varsta. Se vad distinct urmele de utilizare:
Imagine

Am verificat daca intr-adevar sunt din otel ,,melcul" si axul. Sunt:
Imagine

Am gasit lipsa saiba de pe scaunul rulmentului din centrul pinionului de oscilatie (care avea joc din aceasta cauza):
Imagine

Am taiat o spira dintr-un arc foarte subtire si am montat-o in locul saibei. La alte mulinete am rezolvat-o asa, dar de asta data a fost inutil. Era prea groasa sarma respectiva si se strangea prea tare pinionul.
Imagine

Totusi nu l-am lasat cu joc, ci am aplicat metoda cu vopseaua si a fost perfect.
Imagine

Am trecut apoi la aplicarea unei metode de a pune in evidenta eventualele contacte nefiresti in angrenare, adica daca cumva varfutile danturii ating pe fundul canalelor sau daca coama spiralelor ating pe fundul spatiului dintre dintii pinionului. In acest scop am marcat muchiile cu Edding asa:
Imagine

Am facut apoi o remontare de proba fara unsoare si am dat cateva ture de manivela.
Imagine

Am demontat din nou si am verificat marcajele. Erau intacte. Nu era nici un contact nefiresc, nici o eroare de executie. Deci, toata maraiala angrenajului poate fi pusa pe seama pierderii de substanta de pe suprafetele danturii, iar acest lucru e de fapt o diminuare infima dar reala a cotelor danturii. Avand o cota diminuata, dantura poate patrunde mai adanc intre spiralele hipoidului, iar varfurile danturii iau contact astfel si cu o suprafata neuzata, iar apoi pe masura ce se misca, ajung si pe suprafata uzata. Aceasta trecere de la o cota la alta poate produce maraiala.
Imagine

Pantru a reduce efectele maraielii sau inceputului de rontait, am confectionat o saiba pe care am amplasat-o in suportul de rulment de pe fata opusa. Astfel, dantura va stabili contacte numai cu suprafetele pe care calca atunci cand era noua, nu si in profunzime. Asa:
Imagine

Unsa si asamblata, nu mai exista diferente de rulaj indiferent pe ce parte este culcata. Nu mai sunt diferente majore la rotirea inainte sau inapoi. La recuperarea in sarcina (fixa sau variabila)pe dispozitivul meu de test e ok. La fel va fi si in recuperarea nalucilor sau al drillului. A ramas prezent un joc infim care se resimte la manivela pe miscarea inainte-inapoi, daca tinem rotorul blocat mana.
Imagine

Asta a fost. Nu e o ,,tanara", ci o ,,femeie matura" in straie noi, prin grija cuiva. O mulineta cu aspect impecabil, vanduta ,,Ca noua" . Oricum ar fi, eu zic ca e in putere si mai are viata, cat sa satisfaca un barbat pretentios.

Sa fie de folos (cat timp vor fi disponibile pozele...)si sa auzim de bine. Cu respect.

Rew.

rine
veteran
veteran
Mesaje: 2819
Membru din: 25 Apr 2009, 21:29

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de rine » 12 Noi 2018, 19:59

tdum scrie:
09 Noi 2018, 21:51
Va multumesc pentru apreciere. Feedbackul de la dv. e important si ma ajuta sa-mi dau seama daca fac bine sau doar ocup un spatiu nemeritat aici. Eu vreau sa va ajut, insa acest forum desi a imbracat ,,straie" noi, tot nu are buton de like/dislike si postam oarecum orbeste fara sa stim exact cum e primita postarea...


Rew.
Like!

Chiar dacă nu postez pe aici că n-am ce, sau de ce ,urmăresc întotdeauna acest topic " școală",cu multa plăcere.
Păcat că se duce in neant multă informație ,muncă și binevointa.
Pentru activitatea d-voastră pe aici;
Stimă din partea mea.

Avatar utilizator
Sorin
Moderator
Moderator
Mesaje: 4694
Membru din: 17 Mai 2004, 10:39
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de Sorin » 13 Noi 2018, 08:52

tdum
interesnta treaba cu maraiala , sunt totusi putin nelamurit
intr-o postare mai veche ai prezentat ca o posibila solutie la marait ....pilirea fina a danturii rotii conducatoare astfel incat sa cale dintii angrenajelor fateta pe fateta ,,,,
in situatia de acum ai pus o saiba pe partea opusa care practic indeparteaza putin roat conducatore de pinion
inteeg ca efectul ar fi la fel ...sa calce dintii fateta pe fateta ?
de ce ai ales acum solutia asta fata de prima ?
si care sunt efectele comparative ?
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 13 Noi 2018, 10:23

@ rine
Vă mulţumesc.


@ Sorin
Faină întrebare. Apreciez pozitiv faptul că acordaţi atenţie detaliilor. Vă răspund:
Sorin scrie:
13 Noi 2018, 08:52
intr-o postare mai veche ai prezentat ca o posibila solutie la marait ....pilirea fina a danturii rotii conducatoare
În acea postare, (dacă ne referim amândoi la aceeaşi) în care prinsesem pinionul în maşina de găurit pe care o foloseam pe post de strung pentru a rectifica cotele (înălţimea) danturii, cu o pilă, era vorba de cu totul altceva decât de mârâit. La acel pinion, fuseseră ştirbiţi câţiva dinţi. Aşa că i-am adus pe toţi la aceeaşi cotă. Cred că aceasta era fotografia cu operaţiunea:
Imagine


În acea situaţie a fost necesar ca ulterior sa apropii pinioanele introducând distanţiere pe stânga între rulment şi pinionul conduător (pe partea cu capacul).

În situaţia de faţă, (cu Certatele), am ales să limitez posibilitatea apropierii pinionului conducător de cel condus, astfel încât el să fie în contact permanent şi ferm cu rulmentul de pe stânga, care se sprijină pe capacul carterului, aşa cum era când angrenajul fusese nou şi nu existau jocuri.

Acesta este un pinion cu un oarecare grad de uzură. Prin erodarea de contact, s-a pierdut substanţă de pe faţetele înclinate ale dinţilor care au fost în contact cu melcul din oţel. Nu s-a pierdut substanţă din vârful danturii (se vede şi în poze.)

Lipsa de substanţă de pe faţeta danturii se traduce prin micul joc al manivelei (înainte -înapoi) şi care este şi a fost acelaşi, înainte şi după intervenţia mea. Prin introducerea distanţierului de pe dreapta, eu am limitat posibilitatea pătrunderii danturii în spaţiul liber creat prin uzură. Grosimea distanţierului am determinat-o prin teste, prin montări şi demontări repetate.

În mare parte, cei care se plâng de mârăit-ronţăit, (la mulinete) au observat că acesta se manifestă la rotirea în gol sau în sarcini foarte mici, iar în drill sau în sarcini importante (năluci foarte portante), acesta este diminuat sau absent. Geometria uzurii, este corelată cu rularea sarcină, iar la rularea în gol, poate produce efecte zgomotoase.

Am lăsat acestui angrenaj doar posibilitatea rulării pe ,,călcătura" formată în sarcină, nu şi pe lângă această ,,călcătură", indiferent dacă e în gol sau în sarcină, iar efectele se traduc prin silenţiozitate. Oricine poate experimenta aceste lucruri, dacă are ,,material didactic" şi disponibilitatea să încerce.

Aceasta este corelarea pe care am înţeles-o eu. Dacă mă înşel, vă rog să-mi arătaţi varianta reală.

Cu respect.

Rew.

Avatar utilizator
Sorin
Moderator
Moderator
Mesaje: 4694
Membru din: 17 Mai 2004, 10:39
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de Sorin » 13 Noi 2018, 13:17

nu mai retin daca pilirea a avut ca scop si rectificarea unor dinti cu defectiuni,..... e foarte posibil
Retinusem insa ideea de pilire a inaltimii dintilor si introducrea apoi de saibe care sa apropie angrenajele si astfel sa forteze contactul sa se faca doar pe fatetele dintilior ....nu am incercat inca operatiunea dar o voi face

la al doile caz cu certetele nu imi dau seama exact ,.....e limede ca introducerea unei saibe sub rulmentul opus partii cu manivela salta roata conducatora fata de pinion si contactyl se face doar pe fatzetele dintilor dar in felul asta si jocul creste ....

maraiala e foarte enervanta ....uneori e accentuata nu neaparat de uzura ci de aliniera imperfecta a angrenajelor
2 mulinete noi nu se comporta la fel dapai dupa folosire ...

ma gandesc ca o varianta cu pilirea varfurilor concomitent cu polisarea fatetelor ar putea fi o solutie .....
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 13 Noi 2018, 15:13

Sorin scrie:
13 Noi 2018, 13:17
.....e limede ca introducerea unei saibe sub rulmentul opus partii cu manivela salta roata conducatora fata de pinion si contactul se face doar pe fatzetele dintilor dar in felul asta si jocul creste ....
Domnule Sorin, precizez că nu am scos nici una din şaibele originale (cu care a fost echipată mulineta) de pe partea stângă (cea cu manivela)deci NU:
Sorin scrie:
13 Noi 2018, 13:17
salta roata conducatora fata de pinion
E la aceeaşi distanţă la care a fost şi când mulineta era nouă. Eu doar i-am limitat accesul în zonele noi ce deveniseră disponibile datorită uzurilor, lucru care limitează şi mârâiala.

Grosimea şaibei de adaus pe partea dreaptă se identifică corect prin probe repetate. Se urmăreşte doar anularea jocului (de-a lungul axei pinionului) rezultat din uzură, fără a strânge pinionul între cei doi rulmenţi. De încercat practic!
Sorin scrie:
13 Noi 2018, 13:17
ma gandesc ca o varianta cu pilirea varfurilor concomitent cu polisarea fatetelor ar putea fi o solutie .....
Da, este o soluţie, dar necesită o prelucrare de precizie şi se poate aplica doar în cazul angrenajelor cu dinţi cu feţele plane. Acest tip de angrenaje e tot mai rar. Majoritatea mulinetelor moderne au angrenaje cu dinţii încovoiaţi, lucru care se poate observa uşor privind muchiile dinţilor.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 14 Noi 2018, 10:06

P.S.

În legătură cu mulinetele de mai sus, mi-am încasat doza de satisfacţie în momentul în care proprietarul lor le-a învârtit şi şi-a exprimat entuziasmul în legătură cu noua lor evoluţie, dar mai ales întrebarea sa de final în legătură cu disponibilitatea mea de a-l ajuta şi pe viitor, dacă se va mai ivi vreo ocazie, ceea ce mi-a confirmat că am făcut şi de astă dată ceea ce trebuie. Sănătoşi să fim!

Am avut îndoieli în legătură cu această postare despre diminuarea ,,ronţăitului-maraitului". Să o fac publică sau nu? Am hotărât că da. Ar putea însă să apară la vănzare de acum mulinete second hand care să fi beneficiat de tratamentul descris mai sus şi să fie descrise ca: ,,fără mârâit-ronţăit" deşi uzura ar fi tot acolo, doar că a fost trecută pe silent.

Rew.

Avatar utilizator
Sorin
Moderator
Moderator
Mesaje: 4694
Membru din: 17 Mai 2004, 10:39
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de Sorin » 14 Noi 2018, 12:43

inca la astea de spinning mai e cate o varianta de a diminua acest rontait
la baitcast din cauza dispunerii angrenajelor pe axe paralele .....doar schimb complet de angrenaje functioneaza
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.

Avatar utilizator
lau_bau
veteran
veteran
Mesaje: 2021
Membru din: 23 Ian 2012, 19:13
Localitate: Timisoara

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de lau_bau » 15 Noi 2018, 22:37

Domnule tdum....
De departe cea mai complexă și cea mai elaborată intervenție la o daiwa.
Felicitări pentru pasiunea si priceperea cu care faceti ceea ce faceti si mai mult decat atat toată stima ca împărtășit cu noi.
Jos pălăria!!!

Scrie răspuns