Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 22 Mar 2018, 19:26

@ Pif

S-o folositi sanatos! Am uitat sa va arat si n-am surprins nici in pozele pe care le-am postat azi, un aspect nu prea important, dar totusi de mentionat. Si anume, la o interventie anterioara asupra mulinetei, mesterul care a lucrat la ea, a decapsulat rulmentul din stanga de pe butucul angrenajului conducator. Daca scoateti manivela se vede acel rulment, fara capace, deci cu bilele la vedere. Nu stiu de ce a facut asta mesterul respectiv, dar eu zic ca este de preferat un rulment inchis, pentru a nu ajunge particule de praf intre bile, sau chiar in mulineta.

Decapsularea rulmentilor, e o practica frecventa a unora, cu care nu sunt de acord si recomand inca odata pentru rulmentii capsulati, baia de ulei fierbinte (sau vaselina topita), care va scoate eventuala apa si va introduce agent gresant in acestia fara a scoate capacele.

Mi-a facut placere sa va cunosc. Sanatate maxima!

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 27 Mar 2018, 10:46

Ziua buna tuturor!

Am deschis de curand, doar pentru evaluare, eventual ungere, doua mulinete de la Shimano, ocazie cu care se poate observa diferenta intre o mulineta vanduta ,,ca noua" si una cu adevarat noua. Avand ambele pinionul conducator de acelasi tip, se vede lesne ca este o diferenta. In poza de mai jos se vede ca s-a sters deja de pe dantura in zona de contact, acea acoperire de protectie, care ar trebui teoretic sa-i dea o mare rezistenta la frecari in timp. Se vede clar si calcatura, deci suprafata de contact de pe sufrafata fiecarui dinte:
Imagine

In poza de mai jos, avem un angrenaj asemanator, dar cu adevarat nou. Suprafata de contact e intacta si are doar nevoie de o suplimentare a gresarii, fiind o mulineta Shimano noua:
Imagine

Se vad diferentele intre cele doua si astfel, la nevoie, cu un mic efort si o simpla analiza vizuala, oricine poate vedea care este cu adevarat starea unui angrenaj de acest tip.

Rew.

Avatar utilizator
stefanflorin
veteran
veteran
Mesaje: 2431
Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
Localitate: Bucuresti/Craiova

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de stefanflorin » 28 Mar 2018, 06:31

Cea din poza de sus e clar forjata la greu. Una din mulinetele mele nici dupa 3 ani nu are inca semne de uzura pe dantura, "negreala" aia fiind inca intacta. Deci mare grija la cei ce vand "ca noi" sau "folosita doua partide" :lol:
Urasc atarnatorii!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 28 Mar 2018, 09:23

Mulineta din prima poza, a fost vanduta ,, ca si noua", fara rontait sau marait, fara lovituri sau zgarieturi si asa si era. Aspectul exterior era foarte bun si inca nu se simtea nici un marait sau vreo uzura nespecifica. Avea doar jocurile de wormshaft specifice pt Stellele din acea genereatie caci aceea e o Stella. Fostul proprietar al ei a fost un om grijuliu care a menajat mulineta si a stiut s-o vanda la momentul oportun.
stefanflorin scrie:Deci mare grija la cei ce vand "ca noi" sau "folosita doua partide"
Ceva mai tarziu, voi dezvolta putin acest subiect, fiindca cred ca este unul de interes general.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 28 Mar 2018, 11:09

Am revenit si am sa incerc o evidentiere sumara a fazelor din ,,viata" unei mulinete, asa cum o inteleg in urma observatiilor executate in decursul anilor asupra acetui subiect.

Pentru o buna intelegere, consider util sa fragmentam in faze mai mult sau mai putin distincte diferitele etape din ,,existenta" unei mulinete. Am gandit astfel o scala pe litere, cam asa:

A / B / C / DDDDDDD / EE / FFFFFFFFFFFFFFFFFF / GGGGGGGGGGG / HHHHHHH / IIIIIII / JJJJJ/ K literele simbolizand asa:

A - mulineta noua, eventual in garantie, doar scoasa din cutie, pentru vizualizare exterioara (nedesfacuta la int.) si cateva miscari in gol. E singura faza, dupa mine, la care mulineta poate fi vanduta ,,ca noua" fara rezerve.
B - mulineta care a fost deja montata pe bat si pe care s-a tras si firul. Poate avea deja talpa marcata de mandrina, sau a necesitat potrivirea din saibele de centrare a depanatorului si poate a fost solicitata in vreun fel. Am vazut mulineta (Jim Hill) la care proprietarul a rupt cursorul wormshaftului fiindca a tras de saibele blocate de pe axul tamburului, fara sa impinga in acelasi timp in axul respectiv. In faza ,,B" mulineta poate fi cu indulgenta inca considerata ,,ca noua", cu oarecare rezerve.
C - Mulineta transportata deja la pescuit si utilizata pentru prima oara. Nu mai este o mulineta noua, desi poate fi inca perfecta, fara nici cea mai mica sau fina zgarietura. A luat insa deja contact cu mediul extern si poate cu o abordare agresiva din partea utilizatorului. (contre in agataturi, cu frana prea stransa, etc)
D - Mulineta folosita (de exemplu) 100 de partide sau doi trei ani, in conditii de solicitari medii/normale pentru talia si aplicatia ei. Ea are inca dantura intacta si mecanismele interne in stare foarte bnua. Rodaj facut, mers f. fin, jocuri inexistente.
E - Mulineta la limita de functionare perfecta care marcheaza debutul inca nesesizabil din exterior al uzurilor ce preced aparitia unui vag inceput de maraiala si cu jocuri infime. Aceasta este faza in care a fost vanduta ,,ca noua" Stella din poza de mai sus.
F - Mulineta cu un marait fin, aproape insesizabil si cu jocuri acceptabile ce pot fi ignorate cu usurinta.
G - Mulineta cu marait usor, nederanjant si cu jocuri mici in rotor, depanator, poate chiar si in butucul manivelei.
H - Mulineta cu un marait in crestere si cu jocuri de valoare medie, evidente. Necesita deja saibe sub tambur in aceasta faza, fiindca nu mai aseaza firul perfect.
I - Mulineta cu marait clar, permanent si cu jocuri cvasiprezente. Pot aparea deja si marcaje de uzura pe galet.
J - Mulineta cu marait pronuntat, greu de ignorat si cu jocuri mari. In aceasta faza sunt deja si uzuri pronuntate in articulatia bratului de pickup ca urmare a numeroaselor pivotari.
K - Mulineta cu rontait intens, care produce vibratii in toata mulineta si se resimt intens ca ataresi in manivela. Sunt prezente in aceasta faza si diverse zgomote si jocuri mari ale componentelor, greu de ignorat.
L - Mulineta in faza finala, care in sarcina are scapari ale danturii si la care si depanatorul poate de rateuri.

Intretinerea corecta si corectiile jocurilor pot extinde mult aceste faze.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 28 Mar 2018, 12:43

P.S.
In postarea de mai sus, din garaba, nu am mai recitit ceea ce am editat si am vazut doar ulterior ca ,,am mancat" o litera. Lipseste un ,,L" dupa cum se vede:
tdum scrie:A / B / C / DDDDDDD / EE / FFFFFFFFFFFFFFFFFF / GGGGGGGGGGG / HHHHHHH / IIIIIII / JJJJJ/ K
Deci, corect este asa:
A / B / C / DDDDDDD / EE / FFFFFFFFFFFFFFFFFF / GGGGGGGGGGG / HHHHHHH / IIIIIII / JJJJJ / K / L
,,L" - ul de la final, reprezinta si finalul perioadei de utilizare a mulinetei.
Desigur, toti ne dorim mulinete cel putin in stare tehnica corespunzatoare inceputului fazei ,,D" din scala de mai sus, asa cum am definit-o in postarea anterioara, insa atunci cand cumparam la mana a doua, cel mai des, primim mulinete in fazele ,,F" sau chiar ,,G". E nevoie de ,,maiestrie" din partea vanzatorului ca sa identifice faza ,,E" si sa vanda astfel mulineta pe care a ferit-o de zgarieturi si lovituri, cu statusul: ,,ca noua", desi a folosit-o de zeci de ori. Totusi, am vazut ca se intampla... Sa nu se inteleaga cumva ca vreau sa aduc atingere vanzatorilor onesti si de buna credinta. Nici vorba de asa ceva.

Toate acestea sunt consideratii personale pe baza unor observatii practice, care au doar valoare de discutie si nu ma astept sa adere multi la ele. Asa vad eu lucrurile, (daca are vreo importanta) si intelegand aceste aspecte, imi asum oricare din fazele de mai sus, atunci cand cumpar o mulineta second hand. Numai bine tuturor.

Rew.

Avatar utilizator
andriipopa75
veteran
veteran
Mesaje: 733
Membru din: 08 Iul 2008, 00:45
Localitate: Craiova

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de andriipopa75 » 28 Mar 2018, 21:12

tdum scrie:Un prieten si-a luat un bat dintr-o bucata, un Carrot Stix, cel din pozele de mai jos:
Imagine
Imagine

Dupa ce m-am uitat cu atentie la el, a aparut pentru mine un mare semn de intrebare atunci cand am pus si o mulineta pe el (de fapt am incercat vreo doua) ca sa verificam alinierea inelelor cu axul mulinetei. Am prelungit si axul tamburului pentru a evidentia directia indicata de mulineta pentru lanseu:
Imagine

Se vede clar o neregula legata de mandrina. In partea dinspre butt este mai inalta, iar in partea dinspre inele este mai joasa. In acest fel este afectata pozitia mulinetei pe bat...
Imagine

Fiindca nu am ambitii nici pretentii de rodbuilder, ci ma bazez doar pe logica, am considerat potrivit sa va intreb ce credeti despre acest bat, de ce este construit asa? Ce este cu aceasta mandrina? Este un defect, sau o motivatie tehnica pe care eu nu o intrevad inca? Nu stiu cu siguranta nici macar daca este un bat de serie sau daca e ,,coustomizat" dar stiu cu siguranta ca in el e o contradictie pe care sper s-o lamuresc cu dumneavoastra. Multumesc anticipat pentru opinii!

Rew.
Ansamblul mandrinei este gresit (de fapt combinatia folosita). Pentru a vedea cum trece firul plin inele, se monteaza pe bat mulineta cu fir, se trece firul plin inele , se slabeste la maxim frana si se mulineaza, cu firul blocat/legat. Daca firul atinge rama inelului de plecare peste tot, fara unghiuri, e ok, daca nu , va fi afectat lanseul si poate chiar rezistenta batului.

Avatar utilizator
andriipopa75
veteran
veteran
Mesaje: 733
Membru din: 08 Iul 2008, 00:45
Localitate: Craiova

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de andriipopa75 » 28 Mar 2018, 21:17

tdum scrie:Un bun prieten si-a luat cu ceva ani in urma un Avid de 9 picioare pana in 2 Oz. Dupa ce i-a chinuit incheietura mainii cateva partide, l-am ajutat cu echilibrarea si de atunci a prins cu el mult peste fara sa-l mai deranjeze cu nimic.

De curand si-a luat si Avidul de 8,6 picioare pana intr-un Oz si primul drum l-a facut cu el la mine in scop de echilibrare. Ieri i-am taiat jos etichetele si pe masura ce l-am ,,lucrat" am facut si cateva poze pentru cei interesati de subiect.

Acesta este batul:
Imagine

Primul pas, se face un mic reper de pozitionare ulterioara a dopului si apoi se taie planul de separatie al dopului cu restul plutei de pe grip. Prin solicitari mecanice, folosind lama cutitului se impinge/extrage apoi dopul de pluta:
Imagine

Urmeaza identificarea lestului potrivit, prin teste, prinzand sub un elastic diferiti plumbi. In acest caz, un lest de 48 de grame s-a dovedit optim. Inainte de introducerea in tub se ,,face un filet" folosind un holzsurub. Acel orificiu ,,filetat" va fi de folos la eventuala intentie de extragere a lestului, dintr-un motiv oarecare:
Imagine


Se infasoara banda pe lest, cu rol de amortizare prin fixare elastica. Nu se lipeste cu nimic!
Imagine

Apoi se introduce relativ fortat in interiorul cotorului:
Imagine

Se lipeste apoi dopul la loc, exact in pozitia in care a fost, respectand reperele marcate la inceput:
Imagine

In final, am dat cu pensula pe pluta (fiind noua) un singur strat de lac incolor diluat, cu scop de protectie impotriva murdariei si a apei. Acest strat de lac s-a absorbit complet in masa plutei, fara a lasa deloc luciu sau urme si fara sa rapeasca nimic din senzatia data de textura initiala a plutei. Nu am mai pus poza si cu aceasta ultima operatiune de protectie fiindca nu a lasat urme notabile. Efectul ei va fi insa benefic in timp.

Batul a format o lanseta in final, impreuna cu o mulineta Daiwa Prorex 2500 RA.

Am primit azi, de dimineata un telefon de la prietenul-proprietar al lansetei. Era la Dunare si avea deja 4 salai pe noua lanseta si era foarte multumit de noul combo. M-am bucurat sincer pentru el si micul efort nu a fost degeaba.

Sper sa fie de folos si altora.

Rew.
Ideal este ca batul sa fie echilibrat fara greutati suplimentare, motiv pentru care conteaza priza (deasupra mulinetei, de obicei la jig, sau cu talpa mulinetei intre degete) si lungimea cotorului . Conteaza si mulineta, mai ales pentru potrivirea cu inelul de plecare si mai putin pentru echilibrare.
Decat 50g de plunb in cotor, mai bine mut mana 2 cm mai sus si pun o mulineta de 3000-4000 si ~300g .

HENRICH
junior
junior
Mesaje: 77
Membru din: 29 Sep 2016, 20:04

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de HENRICH » 28 Mar 2018, 22:38

Domnu-tdum-aveti tot repectul!!!Am citit de mai multe ori randurile csrise de dumeavoastra.A-ti facut o clasificare perfecta a mulinetelor,numai o idee pentru cei care vrea sa vanda mulinete,-a fi frumos daca, langa randurile frumoase a caracteristicii mulinetei a fi alaturat si o litera din specificatiile domnului -tdum- care specifica starea reala a mulinetei......numai din corectitudine fata de viitorii cumparatori.Personal si eu m-am ars!Cu toata stima!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 29 Mar 2018, 13:51

Multumesc dl. Henrich.

In cele ce urmeaza, vom vedea ceva probleme si solutii de rezolvare a acestora, la doua japoneze jegoase (la propriu).
Prima, Shimano Stradic 4000 FH. Problemele: Rotor drag (frana rotor) defecta, antiretur defect (scapa), pickup deformat rau, joc exagerat de mare al axului tamburului, etc...

Un pickup deformat ca cel din poza de mai jos, incurca lansarea si chiar se poate inchide in timpul lansarii. Se poate aduce usor, cu grija, la forma initiala:
Imagine
Am depistat o fisura in zona nitului de la knobul manivelei. Am masurat si firul - o,45!!! Mulineta are raport de rec destul de mare, (aproape de 6:1) E o mulineta de viteza, nu de forta. Omul a pus fir gros si a dat cu voblere mari la somn cu ea. Apasarea mare pe manivela a dus la deteriorarea acesteia. Trebuie inlocuita:
Imagine
In poza urmatoare se vede ce a mai ramas din inelul de cauciuc pe care se face franarea rotorului cu pickupul deschis. Pur si simplu s-a dizolvat:
Imagine
Se poate confectiona din cauciuc un opritor pe care sa se faca franarea, care va fi lipit exact in zona in care e nevoie, asa cum se vede mai jos:
Imagine
Am trecut apoi la rulmentul de antiretur. Nu era murdar. Am observat insa capetele arcurilor si deschiderile diferite ale acestora. In poza de mai jos se vede ca arcul din pozitia a 4-a are deschidere mai mare. Le-am adus apoi si pe celelalte 5, la aceeasi valoare a deschiderii (deci acelasi unghi format de capete) cu cea a arcului nr 4. Pur si simplu le-am cascat, ca sa apese mai tare pe role.
Imagine
Aceasta mulineta, desi are doua bare stabilizatoare si doi rulmenti cu bile pe rotor, totusi pe pinionul conducator are un singur rulment si o bucsa din plastic, cum se vede in poza urmatoare:
Imagine
In ansamblul cursorului de pe wormshaft, este si o saiba in pozitia care se vede in poza de mai jos. Am mutat-o in alta pozitie si anume intre cursorul metalic si bucsa care vine deasupra, obtinand intre ele astfel 4 suprafete in contact, nu 2 cum erau in montajul de fabrica. Cursorul nu se va mai misca astfel direct pe bucsa ci pe acea saiba intercalata intre ele. Se va uza mai greu in aceasta configuratie atat bucsa cat si cursorul.
Imagine
Am curatat-o, am uns-o si am montat-o. E importanta asigurarea filetelor cu vopsea! Cand am deschis mulineta, am gasit acel surub pe care il arata indicatorul in poza de mai jos, atat de destrans, incat aproape ca atingea bara stabilizatoare de dedesubt. De acolo provenea si jocul enorm al axului de tambur.
Imagine
Curatata, montata, verificata. Antiretur ok, rulaj foarte bun si frana de rotor f. buna, asa cum se vede in poza de mai jos:
Imagine




Urmeaza a doua japoneza jegoasa, care e sora mai mica a celeilalte. Shimano Stradic 2500 FH (cu 6:1) Cateva probleme comune. Pickupul deformat, asa cum se vede mai jos, incurca rau lansarea:
Imagine
E usor de adus la forma initiala, chiar si din mana, fara scule. Asa arata dupa corectie:
Imagine
Proprietarul s-a plans si de frana din tambur.... Of....
Imagine
Pai la 6:1, e mulineta de viteza, nu de forta, deci japonezii au echipat cu un singur disc de frana acest tambur. E ok, mai putin mizeria care era acolo...
Imagine
Si la aceasta mulineta, antireturul prindea aleator. Am constatat la verificare ca nu era mizerie in rulmentul cu role, dar arcurile generau apasari diferite si nesincronizate. Se vede in poza de mai jos ca arcul 2 si 4 sunt mai deschise:
Imagine
Cu ceva migala le-am adus pe toate la aceeasi valoare a deschiderii, asa:
Imagine
Bizar, dar la aceasta muliuneta nu mai avem aceeasi configuratie interna ca la cea de 4000. De asta data, rotorul e cel care sta pe un singur rulment cu bile si pe o bucsa din plastic, iar pinionul conducator are doi rulmenti?!?! Oricum rulmentii de pe butucul pinionului nu mai pot fi extrasi, intrucat in urma suprasolicitarilor, axul patrat al manivelei a umflat butucul la o cota mai mare decat cea a camasii intrioare a rulmentilor de pe el. Si la aceasta mulineta am mutat saiba din ansamblul cursorului, asa cum indica sageata, ca si la mulineta anterioara.
Imagine
Am gasit trei dinti cu muchiile ciobite, fiindca mulineta nu a avut capacul strns ferm si a fost suprasolicitata:
Imagine
Ambele arata si merg mai bine acum:
Imagine

La nevoie, sper sa folositi si sa va fie de folos aceste informatii.

Rew.

Scrie răspuns