Buna seara stimati colegi de forum. Va propun sa aruncam impreuna o privire asupra unor probleme aparute intr-o mulineta emblematica, Daiwa Morethan Branzino precum si ce s-a putut rezolva si ce nu din aceste probleme. Mare partre din ele, au fost generate de o interventie nefericita asupra sa. Am marcat cu buline in poza de mai jos, localizarea problemelor ce se evidentiaza la o prima analiza, astfel:
-pickupul aplecat peste pozitia normal - inchis
-galetul cu fasait
-rotorul cu joc pe directia axului tamburului
-joc in butucul manivelei, (deplasare interior-exterior)
-joc in manivela pe directia rotirii inainte-inapoi (daca tinem rotorul blocat cu mana)
-fasait in rotor
-filet defect in carcasa (la unul din suruburile capacului de rulment)
-ciobituri ale vopselei pe rotorul de magneziu (ceea ce poate deveni o problema in timp)
Vedem pe parcurs ce am gasit si in interior:
Este necesara utilizarea unei chei tubulare pentru a nu atinge rotorul si a nu produce zgarieturi (cele albe) asa cum s-a intamplat anterior, probabil cu o cheie fixa sau una reglabila;
Se vede si o ciobitura din exploatare si metalul dezvelit.
Se pot rezolva usor cu un marker negru (in acest caz) si putin lac incolor. Astfel deteriorarile sunt mascate, protejate si izolate de mediul exterior:
In poza urmatoare se vede un filet smuls din carcasa.
Fiindca a mai ramas cca. o spira si jumatate intacta in profunzimea gaurii din carcasa, am adancit spatiul in care se ingroapa capul surubului ca sa pot ajunge cu filetul surubului la spirele inca bune:
Am vopsit suprafata prelucrata:
Si am facut o proba. Am reusit sa strang surubul suficient fara a patrunde in spatiul in care se invarte pinionul mare. Sunt multumit ca nu a fost necesar sa refiletez la o cota mai mare si ca am putut pastra surubul original. Deci, la strangerea acestor suruburi trebuie atentie si vopsea pe filet!
Am identificat si cauza jocurilor in cele doua planuri ale manivelei. La interventia anterioara, nu a fost montat un al treilea distantier (saiba). Pinionul conducator a rulat astfel la distanta mai mare decat cea normala fata de pinionul condus, antrenarea facandu-se pe zona de varf a danturii, cu risc mare de deteriorare a pinioanelor sau a smulgerii si a celorlalte doua suruburi din capacul ce preseaza rulmentul pe pinionul mare. Am confectionat din hartie o saiba pe care am impregnat-o cu lac (pentru a nu se umezi) si am montat-o intre cele doua saibe din alama. Am facut apoi proba - rezultatul ok.
Am gasit destranse si cele trei suruburi care fixeaza in carcasa rulmentul ce tine rotorul in pozitie. Acele suruburi destranse nu fusesera nici asigurate cu vopsea pe filet.
In poza de mai jos se vede un rulment (cel mic) scos de pe angrenajul ,,melc". acest rulment producea fasaitul rotorului. A fost gripat/incleiat si se rotea greu. Angrenajul care se sprijinea pe el, nu antrena camasa interioara a rulmentului, ci aluneca pe ea si producea zgomot. L-am fiert in ulei fin (cum am aratat in topicul cu uscarea si ungerea rulmentilor caspsulati) si si-a revenit spectaculos. Tot in poza de mai jos, indicatorul arata spre un surub care nu fusese lipit cum trebuia si racordul de oscilatie/antitorsiune se misca pe axul tamburului. L-am lipit si s-a rezolvat. Acel surub de regula vine lipit din fabrica si nu trebuie desfacut sub nici o forma! Se scoate cu totul si la nevoie, se inlocuieste cu totul. Nu sunt repere diferite ci este considerata pe schema ca o singura piesa.
Tot la interventia anterioara, tehnicianul care a lucrat, a pierdut saiba de sub rulmentul din pinionul cu excentric de oscilatie, astfel pinionul dobandind un joc nespecific:
Este dificila confectionarea unei saibe la aceste cote mici, asa ca se poate compensa cu vopsea, asa:
In poza urmatoare, indicatorul arata rola presoare (silence) care are rolul de a rula pe o nervura din capacul carcasei si astfel, sa tina rulmentul de sprijin/antitorsiune in proximitatea caii sale de rulare. Ei bine, in aceasta mulineta e o problema cu aceasta rola silence. Ea este nituita fix (prea strans) pe axul sau si nu se roteste deloc. Nu am intervenit in nici un fel asupra ei, fiind vorba de un nit acolo. Am lasat-o asa. Oricum, ea nu are nici un rol in sarcina mare, deci in drill, ci doar asigura un contact cu capacul carterului la rotirea mulinetei in gol sau in sarcini foarte mici si exclude jocul axului tamburului (rotire inainte/inapoi) precum si aparitia unor zgomote. Probabil ca in timp simeringul din cauciuc de pe rola se va toci si vor aparea jocuri si ceva zgomote. Aceasta problema nu pot decat s-o consider din vina constructorului.
Tot in poza de mai jos se vede si modalitatea corecta de introducere a axului tamburului in corpul mulinetei:
Dupa introducerea pe ax a ansamblului pinion-rulmenti-bucse-saibe, rulmentul poate fi si asigurat in puncte cu vopsea, in dreptul suruburilor, iar acestea vor fi si ele asigurate la randul lor cu vopsea pe filet.
Aproximativ atata unsoare este suficienta intr-o mulineta. In nici un caz nu mai multa!
O mica problema si cu siguranta ce tine rulmentul de la floating shaft in piulita rotorului.
Se vede ca cele trei brate nu sunt la 90 de grade si suprafata sigurantei nu e plana:
Cu putina grija si cu un patent cu varfuri se poate readuce la forma corecta si remonta corect si ferm:
In fotografia care urmeaza, este cava greu de inteles pentru mine. Adica sunt o sumedenie de protectii ale rotorului din aliaj de magneziu, garnituri din teflon, saibe, bucse, dar tocmai in locul cel mai solicitat si cel mai supus uzurii, unde era cea mai mare nevoie de o bucsa de protectie, acolo nu e! Se vede ca au pus bucsa pe butucul aripii de rotor de pe partea cu contragreutatea pickupului, dar pe butucul aripii de rotor cu bratul de pickup unde apasa arcul si este forta si frecare, acolo bratul metalic al pickupului pivoteaza direct pe butucul din magneziu. Ca urmare se vede cum a si ,,mancat" din el. De data asta nu-l mai bucsez, asa cum fac la rotoarele din plastic, intrucat nu cunosc pe deplin proprietatile materialului metalic al rotorului si nu ma aventurez sa-l prelucrez si sa risc sa stric ceva. Am sa-l ung bine, sa nu fie expus aerului si va functiona in continuare asa (cu jocurile din uzura). Si aceasta problema o trec, obiectiv, tot in ,,contul" constructorului.
Am instalat apoi cate un amortizor la inchidere in fiecare aripa de rotor (peste opritoarele tasate sub loviturile generate de inchiderea pickupului prin rotirea manivelei), pentru a readuce pickupul la pozitia normala (ca si cea a unei mulinete noi). Prin instalarea acestor bucatele de cauciuc amortizor, nu doar ca se aduce pickupul la pozitia corecta ci si inchiderea pickupului va fi mai silentioasa, iar uzurile opritoarelor vor aparea mai greu, sau deloc, daca inchiderea se va face (cu mana) prin actionare directa a pickupului.
Si... zic eu... Poza de final fericit:
Consider ca aceasta mulineta a fost o buna ocazie ca sa vedem impreuna unde poate duce o interventie neglijenta asupra componentelor unei mulinete, dar si sa constatam asa cum am vazut, unele deficiente de constructie, care cu greu pot fi trecute cu vederea, tinand cont de pretul acestor mulinete.
P.S. Rulmentii galetului raman cu fasait, dar se invart bine si nu sunt oxidati.
Rew.