O Stella surprinzatoare!

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
gabriel 73
utilizator nou
utilizator nou
Mesaje: 9
Membru din: 07 Oct 2010, 08:25
Localitate: Turda

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de gabriel 73 » 24 Apr 2018, 15:19

Mulțumim pentru lămuriri.Intr-adevăr,spiningul la Dunăre pentru mine,este de categorie grea.Cred că mai potrivită era o mulinetă de la mărimea 4000 în sus pentru așa pescuit!Asta este părerea mea!!!

Glad_I
junior
junior
Mesaje: 58
Membru din: 04 Feb 2011, 18:05
Localitate: Cluj

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de Glad_I » 07 Mai 2018, 10:28

Slaut,
Are cineva in Cluj o stella de 3000 HG sau 4000? Vreau sa ma conving de potrivirea pe un batz de rau pentru salau. As pune de 2500/c3000 sau ma gandesc la un 3000 HG si nu am gasit in magazine una.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1161
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de tdum » 15 Dec 2019, 22:27

Se pare ca si la modelele mai recente, ungerea din fabricatie se executa de o maniera care este la alegerea executantului de la montaj. Adica, unele sunt mai unse, altele nu sunt unse deloc. Iata o ungere de fabrica a unui angrenaj de la o Shimano Stella C5000XG - J:

Imagine.

Aceasta mulineta, prin grija utilizatorului are de acum ungerea necesara. Am vazut insa impreuna pe topicul de reparatii nenumarate exemple de pinioane care au pierdut stratul protector de pe suprafata danturii in urma frecarilor pe ,,uscat" sau a suprasolicitarilor. Probabil ca e inerenta deteriorarea acelui strat dupa o vreme, dar cred ca orice utilizator isi doreste ca acel timp sa fie cat mai indelungat. La aceste pinioane, finetea rulajului este data si de acel fin strat de protectie, care rezista cu brio la o utilizare normala ca frecventa, (numar de ore) si solicitari si este in buna relatie cu perioada de garantie a produsului. Odata ce este expus aliajul de aluminiu de dedesubt, zgomotele si uzurile vor avansa ceva mai rapid.

Nu trebuie pierdut din vedere un alt aspect care are impact asupra danturii pinionului conducator la mulinetele echipate cu wormshaft si anume, lipsa ungerii pe sistemul depanator si antitorsiune, care este actionat tot prin dantura pinionului principal care asigura si rotatia rotorului, se rasfrange tot prin accelerarea uzurilor la nivelul suprafetelor danturii pinionului conducator (principal). La modelele la care sistemul depanator este pe pinioane (cu cama), aceste solicitari suplimentare sunt transferate de pe dantura pinionului conducator, pe o dantura secundara destinata special acestui scop, iar dintii pinionului principal sunt solicitati doar pentru invartirea rotorului. Din aceste motive, cred ca ungerea mulinetelor echipate cu sistem wormshaft trebuie privita in ansamblu, nu doar in ceea ce priveste ungerea (vaselina) de pe pinionul principal...

Desigur, acestea sunt doar modestele mele observatii si e posibil sa ma insel.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1161
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de tdum » 04 Mar 2020, 17:17

Se confirma tot mai des, ca ungerea ,,de fabrica" este lasata la latitudinea angajatului de la montaj, fiindca unele unitati au vaselina pe pinioane, altele nu au, ceea ce inseamna ca nu exista o prescriptie tehnica de urmat la montaj, nici un control al calitatii dupa montaj, altfel ar fi toate la fel...

Nu doar la Stelle. Iata un pinion de Vanquish cu o ,,gresare" de fabrica:
Imagine
Imagine

Doar pare paradoxal, dar cele care se invart cel mai usor in gol, sunt cele fara ungere. In schimb, cele bine unse sunt cele care evolueaza bine si constant bine in sarcina.

Asa cum spuneam in postarea anterioara, pe aceasta dantura a pinionului cade pe langa sarcina invartirii rotorului, si sarcina actionarii mecanismelor wormshaftului si ale antitorsiunii in aceasta varianta constructiva, fiindca nu exista un pinion secundar care sa preia aceste sarcini. Ungerea trebuie sa fie per ansamblu una reusita, ca mulineta sa reziste o perioada lunga de timp dupa expirarea termenului de garantie.

T.D. Rew.

HENRICH
junior
junior
Mesaje: 58
Membru din: 29 Sep 2016, 20:04

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de HENRICH » 05 Mar 2020, 08:39

Of topic,aceastā rotā dintatā m-ai ám vāzut la Sh poweraero,se pare rezistent,în ciuda faptului cā nu are accel strat protector negru.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1161
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de tdum » 05 Mar 2020, 10:39

Stratul de acoperire de suprafata (cimentare) cu rol de a mari rezistenta la uzura prin frecare, poate avea diferite culori (negru, cenusiu, argintiu, auriu, etc.) Pinionul din poza de mai sus, are acest strat de protectie exact de culoarea aluminiului si la prima vedere poate da impresia ca nici nu exista. In momentul in care marcam insa reperele de montaj pe pinion, observam ca acesta nu se lasa usor zgariat, ceea ce este o dovada a prezentei acelui stratului de acoperire. La unele modele de mulinete este executata acoperire de protectie si pe pinionul condus (melc), dar acelea sunt raritati.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1161
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de tdum » 30 Apr 2020, 14:28

Două Stelle la care ne-am aştepta să difere şi altceva decât tamburii şi manivelele. Da, una are Knob ,,I" şi tambur cu capacitate de frânare redusă pe tambur (HGE), iar cealaltă are Knob ,,T" şi mai multe discuri de fricţiune în tambur (E):
Imagine

La interior, leite:
Imagine
Imagine
Ambele au gear ratio 6:1. Culmea, cea în care încă nu s-a umblat, avea garnitura ,,potcoavă" mototolită, montată aiurea din fabrică...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9516
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de semlecangheorghe » 30 Apr 2020, 21:37

T-dum , gresiti in ceea ce priveste presupusa sarcina a a pinionului principal care trebuie sa invarta si mecanismele wormshaftului..Adica ca ar fi mai solicitat decat cel cu cama..Eu cred ca e exact invers ,pt ca sistemul pe cama opune o rezistenta mult mai mare comparativ cu sist. wormshaft chiar daca la cel cu cama ,cama este antrenata de dantura situata pe acelasi ax cu pinionul conducator..Am vazut ca ati subtiat 0.5 mm la un model talerul de sub cama..acolo e frecare..si e mult mai mare decat la wormshaft..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1161
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de tdum » 01 Mai 2020, 08:09

Va salut domnule Semlecan. Stiti ca imi prezint scuzele atunci cand gresesc. Am citit cu atentie ceea ce ati scris si va raspund cu respect, departe de o polemica. Voi exprima sub o alta forma aceeasi idee ca sa ma intelegeti de ce am considerat veridic ceea ce am afirmat. O voi face pe larg:

In mulinetele cu tambur fix, (spinning) putem observa usor doua evolutii majore si distincte ale mecanismelor. Una este miscarea de rotatie pe care o executa rotorul, iar cealalta este miscarea de urcare si coborare a tamburului (depanarea).
Ambele evolutii sunt prinse intr-un lant cinematic care are la origine actionarea manivelei care este prinsa ferm de pinionul conducator.

La mulinetele cu sistem de depanator de tip wormshaft, toate miscarile mecanismelor, absolut toate sunt puse in miscare de contactul dintre dantura pinionului conducator si canalele spiralate ale pinionului condus. Deci dintii pinionului conducator sunt la originea lantului cinematic fiind cei care determina toate procesele de miscare din mulineta.

La mulinetele cu sistem de depanator de tip cama (pinion cu stift excentric), NU toate miscarile mecanismelor sunt determinate de dantura care executa rotatia rotorului, fiindca pe butucul pinionului conducator, mai este un pinion dedicat sistemului depanator/oscilatie si pe acest pinion secundar se distribuie efortul generat de antrenarea sistemului de oscilatie, astfel fiind scutita de efort suplimentar dantura ce invarte rotorul si care prin uzura dobandeste oricum in timp ceea ce noi numim ,,marait/rontait.

Mai putem aminti aici si o alta varianta constructiva a sistemului depanator, utilizata la mulinetele mai ieftine, care nu este nici cu cama nici cu wormshaft ci e de tip biela-manivela, insa nici la acela antrenarea sistemului depanator nu se face prin dantura dedicata rotatiei.

Mai poate fi luata in discutie si regimul de miscare. In gol sau in sarcina. Cel de lucru in gol, cand actionam manivela ca sa vedem cum se invarte mulineta fara a recupera fir, nu este relevant pentru eforturile ce se transmit sistemului de oscilatie/antitorsiune. In sarcina insa valorile de efort sunt proportionale cu solicitarile presupuse de recuperare, drill sau naluci cu portanta mare. Din punctul meu de vedere nu e judicios ca aceste eforturi sa fie suportate tot de dantura care invarte rotorul, ci prefer o alta dantura, dedicata acestui scop, asa cum avem in mecanismul sistemului depanator ,,pe cama" Nu stiu exact daca sau cat de mult gresesc. Va respect opinia domnule Semlecan, nu caut sa va conving de ceea ce spun, sa mai aduc alte argumente sau sa stimulez spiritul polemic. E o simpla discutie relaxata numai buna pentru izolarea asta pandemica.

P.S.
semlecangheorghe scrie:
30 Apr 2020, 21:37
Am vazut ca ati subtiat 0.5 mm la un model talerul de sub cama..
Daca e vorba de Existul LT de pe topicul de reparatii, ajustarea de cota pe care am executat-o a fost de la 0,1mm la 0,05mm. In mecanica fina, 0,5mm e enorm... Si era vorba de saiba distantier de sub rulmentul din centrul pinionului cu stift excentric.

Cu respect, T.D. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9516
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: O Stella surprinzatoare!

Mesaj de semlecangheorghe » 01 Mai 2020, 12:34

citata...'''La mulinetele cu sistem de depanator de tip cama (pinion cu stift excentric), NU toate miscarile mecanismelor sunt determinate de dantura care executa rotatia rotorului, fiindca pe butucul pinionului conducator, mai este un pinion dedicat sistemului depanator/oscilatie si pe acest pinion secundar se distribuie efortul generat de antrenarea sistemului de oscilatie, astfel fiind scutita de efort suplimentar dantura ce invarte rotorul si care prin uzura dobandeste oricum in timp ceea ce noi numim ,,marait/rontait.''''

Pai asta ziceam si eu..pinionul conducator are doua sarcini, nu una singura. Invarte simultan si pinionul condus(rotorul) cat si sistemul secundar pe cama(axul sus jos). Face acest lucru prin intermediul unei a doua coroane dintate situata pe acelasi ax. Ca sa fie treaba completa exista frecare mare la cama chiar daca aceasta se invarte pe rulment si are o saiba distantier. Dupa fiecare pescuit putin cate putin gresarea intre cama si saiba distantier scade..

...De cealalata parte , la sistemul wormshaft, pinionul conducator invarte in mod direct DOAR pinionul condus. Sistemul wormshaft este antrenat la randul lui de catre pinionul condus . Odata pornita rotatia , rezistenta opusa de sistemul wormshaft este anulata de inertia sistemului de roti dintate cu atat mai mult cu cat frecarea pawlului in canale si contactul rotilor dintate de legatura e mult mai mica decat la cama..

..parerea mea ,este ca in ansamblul la sistemul wormshaft frecarea e mai mica si forta necesara pentru a culisa axul este mai mica decat la sistemul pe cama..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Scrie răspuns