Upgrade Daiwa

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Upgrade Daiwa

Mesaj de tdum » 15 Iul 2017, 11:20

Va salut stimati colegi de forum. In cele ce urmeaza mi-am propus sa va prezint modalitatea pe care am gasit-o pentru a instala (rotor drag) dispozitivul care impiedica miscarea rotorului in timpul lansarii si posibilitatea inchiderii accidentale a pickup-ului si producerea de pagube sau chiar accidente. Mulinetele Daiwa din clasa superioara de pret, vin gata dotate cu rotor drag din fabrica. Cele mai ieftine insa, nu. Daca avem o astfel de mulineta, putem, simplu, zic eu, sa ii facem upgrade si sa o dotam cu rotor drag. Iata informatiile pe care vi le ofer:

Este necesar sa demontam rotorul, sa luam o masura, si sa taiem cu foarfeca dintr-o membrana ce cauciuc de cca. 0,8mm-1mm, o fasie curbata, asa cum se vede in foto de mai jos. In aceasta fotografie, am indicat si piesa care va intra in contact cu aceasta fasie de cauciuc, atunci cand pickupul este deschis in vederea lansarii, introducand astfel o infranare a rotorului:
Imagine

Pasul urmator, este lipirea acestei fasii pe corpul mulinetei (nu si pe capacul corpului), fara a depasi marginile gulerului de sub rotor, asa cum se vede in foto urmatoare. Recunosc ca nu arata prea comercial, dar sub rotor oricum nu se va vedea la final:
Imagine

Remontata, am facut proba si nici macar masa unui set de imbusuri nu a fost suficienta ca sa miste rotorul avand pickupul deschis. Acea banda de cauciuc, dupa lipire, se unge cu vaselina, ca atunci cand punem presiune mai mare pe manivela, sa poata fi declansat totusi pickupul (oricum eu il inchid cu mana, nu la automat).
Imagine

Cu ocazia acestei operatiuni, am mai rezolvat o problema, care m-a deranjat inca de cand am cumparat aceasta mulineta si anume faptul ce acea piulita masiva din bronz (are 4 grame!!!), care prinde rotorul, este conceputa sa se infileteze pe angrenaj doar trei spire. Restul filetului ramane in aer, asa cum se vede in poza, lasand acolo si un spatiu nejustificat. In stanga jos se vede deja alternativa...
Imagine

Am inlocuit piulita de bronz, cu una din aluminiu, plus rulment, siguranta si bucsa de teflon, (toate=1,5g) obtinand astfel si optiunea ,,floating shaft" Imi faceam planuri sa maresc pe o portiune si orificiul tubular din angrenaj pentru a fi pe deplin functional floating shaft-ul, dar nu a mai fost cazul, fiindca existau oricum jocuri acolo. A fost suficienta inlocuirea piulitei de bronz.
Imagine

Tot cu aceasta ocazie, am montat si rulmentul cu cele doua saibe in locul bucselor din galet. Nu mai pun poze si cu aceasta operatiune care e deja ceva banal.

Legat de rotor drag, am instalat si pe alte mulinete, dupa aceeasi procedura, (Okuma Alumina, Attack Spin SA, etc.) si va confirm ca este fiabil in aceasta varianta.

Sper sa va fie si dumneavoastra de folos aceste mici modificari, asa cum imi sunt si mie. Numai bine!
Rew.

zvic
veteran
veteran
Mesaje: 1910
Membru din: 12 Ian 2005, 15:53
Localitate: Zalau

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de zvic » 15 Iul 2017, 17:55

Interesant, ai cumva o solutie de "floating shaft" si pentru BG?

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de tdum » 16 Iul 2017, 10:56

zvic scrie:Interesant, ai cumva o solutie de "floating shaft" si pentru BG?
Teoretic, da, sunt sanse sa se potriveasca la fix, din prima incercare. Practic, sunt necesari urmatorii pasi:

- Trebuie testat filetul piulitei de aluminiu pe filetul angrenajului din bronz al BG-ului.
- Trebuie testata cota bucsei de teflon cu umar, pe cota axului tamburului BG-ului.
- Trebuie verificata strangerea/fixarea ferma a rotorului cu noua piulita cu (rulmentul inserat si bucsa montata) fara a presa bucsa de teflon, care nu trebuie sa fie stransa deloc, ba chiar e indicat un mic joc intre rulment si angrenaj, altfel aceasta bucsa sau chiar rulmentul se va deteriora. Daca piulita nu strange suficient rotorul si ajunge sa preseze bucsa, se pot introduce saibe intre rotor si piulita sau se poate scurta angrenajul.
- Trebuie marit orificiul interior al angrenajului BG-ului, prin care trece axul tamburului, dar nu pe toata lungimea, ci se lasa cota originala pe o lungime de cca. 5mm, la capatul interior. Daca exista deja de la bun inceput un joc suficient de mare intre ax si angrenaj, atunci nu mai este necesara aceasta ultima operatiune de marire (partiala) a cotei interioare.

Daca am inteles bine, aveti o Daiwa Bradia. Puteti face testele folosind piulita, rulmentul, siguranta si bucsa de la Bradia, pe BG. Sunt curios de rezultat...

Rew.

zvic
veteran
veteran
Mesaje: 1910
Membru din: 12 Ian 2005, 15:53
Localitate: Zalau

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de zvic » 16 Iul 2017, 12:33

Asa cum am vorbit deja pe privat, se potriveste piulita si bucsa de la exceler 2000 - primul model, asemanator cu tierra ...

Nu e chiar floating shaft dar cred ca mai centreaza putin axul, desi asa cum ai zis nu e mare jocul, fara piulita si bucsa e ca si la exceler cu piulita si bucsa.. Nu pot testa de la bradia deoarece acuma e in teste la un amic.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de tdum » 16 Iul 2017, 16:45

@ Zvic

Ca sa fie cu adevarat floating shaft, axul tamburului nu trebuie sa vina in contact direct cu angranajul (de bronz) decat in cei 5mm de care spuneam anterior, in partea de jos ( interioara). Fara prelucrare, (marire orificiu) e doar un surogat, mai mult decorativ.
Rew.

zvic
veteran
veteran
Mesaje: 1910
Membru din: 12 Ian 2005, 15:53
Localitate: Zalau

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de zvic » 16 Iul 2017, 19:54

Ma gandeam ca utilizand acea piulita si bucsa, in cazul unei presiuni mari pe ax forta e preluata de acea bucsa, nu de axul melcat. Asta cred ca ar reduce eventualele uzuri in timp. Nu e floating shaft dar e mai mult decat deloc.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de tdum » 17 Iul 2017, 09:35

Am pus aici doua poze cu angrenajul si axul unei mulinete (Daiwa Exceler Z) echipata din fabrica cu floating shaft. Se pot observa si cu ochiul liber diferentele de cote intre orificiul de sus( dinspre tambur) si cel de jos, (din interior). Imagine
Imagine
Jos, doar pe 5mm lungime, axul si angrenajul au aproximatix aceleasi cote. Restul orificiului din angrenaj pana in capatul de sus, este mai larg. In prtea de sus, axul se sprijina doar pe bucsa din rulmentul din piulita, fara a atinge angrenajul. De aceea i-au dat denumirea de ,,ax plutitor" (floating shaft).

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de tdum » 01 Sep 2017, 15:09

Stimati colegi de forum, pentru aceia dintre dumneavoastra care au pasiunea de a mesteri in mulinete, va prezint o modalitate de a face upgrade al sistemului de antitorsiune asa incat mulineta sa devina mai fiabila si mai de incredere cand este supusa la sarcini mari. In mulinetele Daiwa (si nu numai) mai vechi de 2015 se regasea un singur suport antitorsiune, cel mai adesea o singura patina sau un singur ax antitorsiune. O astfel de mulineta este si in poza de mai jos si se vede ca are o singura patina in partea stanga care preia torsiunea in timpul sarcinii. ,,Tentativa" de patina din partea dreapta, pur si simplu nu este prevazuta cu o piesa de acoperire si astfel, in sarcina se ridica de pe suport, tot efortul fiind preluat de patina din stanga care se apasa pe suportul liniar pe care culiseaza si care se uzeaza destul de repede.
Imagine

Solutia (mai noua) pe care am gasit-o si care cred ca se poate implementa si in alte tipuri de mulinete, s-a materializat de asta data sub forma unui ax antitorsiune pe care l-am executat dintr-o tija de otel pe care am prelucrat-o folosind masina de gaurit pe post de strung. Au mai fost necesare cateva gauri in carcasa, cu cote diferite, dupa cum se vede in poza urmatoare.
Imagine

In poza de mai jos se vede deja axul construit cum este instalat peste suportul antitorsiune din partea dreapta, care devine astfel si el cu adevarat operativ. In partea de sus axul este retinut prin diferenta de cote, iar in partea de jos el este retinut de capacul (ornamental) din coada mulinetei.
Imagine

Cu ocazia acestei modificari, aceasta mulineta a primit si ,,ROTOR DRAG" dupa aceeasi metoda pe care am mai descris-o anterior. O fasie de cauciuc lipita pe carcasa, cum se vede mai jos.
Imagine

Niciuna din aceste modificari nu sunt vizibile din exterior, astfel ca vizual mulineta nu difera cu nimic de forma initiala. Interiorul, noua functionare, durata de viata, este insa altceva de acum. Nu inteleg de ce nu fac constructorii din fabrica aceste lucruri, din moment ce este atat de simplu. Cat poate sa coste un ax? De doua ori pretul unui cui... Sau o bucatica de cauciuc... In fine. Asta e!

Sa fie de folos!

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de tdum » 04 Sep 2017, 13:42

Dupa aceeasi ,,reteta", am facut upgrade al sistemului antitorsiune si la aceasta mulineta de talie mult mica decat cea de dinainte, cu rezultate foarte bune si la aceasta. Jocuri zero in axul tamburului!

Imagine

Daca doriti sa executati si dv. acest upgrade, iata, prin proceduri foarte simple (un ax ,,infipt" in carcasa), va spun sursa materialului pentru axul antitorsiune pe care am folosit-o in acest ultim caz, in care a fost necesar un ax mai subtire decat cel prezentat anterior, dar foarte rigid. Un ac de cusut (mai mare) la care se taie capetele. Se prinde apoi in masina de gaurit si se prelucreaza pe o piatra abraziva la unul din capete pt. a obtine o cota de blocare mai mica. La noua generatie de Daiwe, asa cum am aratat in topicul ,,Daiwa - povestea merge mai departe" este instalat din fabrica si acest al doilea sprijin antitorsiune, fiind unul necesar pentru o functionare stabila in timp a mulinetei.

Sa fie de folos!

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Upgrade Daiwa

Mesaj de tdum » 12 Sep 2017, 15:33

Salutare.
La ultima partida de pescuit la Dunare, am observat la una din mulinete mele, la cea pt. momeli reactive, ca a dobandit doua probleme. Prima e ca rotor dragul si-a pierdut din capacitatea de retinere a rotorului in timpul lansarii, iar cea de a doua problema, care m-a si ingrijorat mai mult, a fost aparitia unui zgomot, ca un troncanit destul de subtil, dar prezent in anumite faze ale recuperarii nalucilor. Am verificat acasa fisa mulinetei respective si am vazut ca ultima intretinere era datata cu octombrie 2015. Deci, oricum trebuia s-o desfac pt. intretinere asa ca impartasesc cu dv. cum am rezolvat si problemele, in ideea ca experienta va folosi si altora. E vorba de o mulineta Daiwa Real Four. Nu conteaza modelul, cam toate fiind structurate pe aceleasi principii.

Problema rotor dragului am rezolvat-o simplu. Am confectionat doua ,,piese" extrem de simple. O fasie din folie de plastic de cca 0.3-0,4mm grosime (ex. coperta de caiet) si o bucatica de varnis subtire (ex. tub de plastic/izolator cablu electric) despicat. In poza de mai jos, se vede amplasarea fasiei din plastic alb in canalul de sub semiinelul de cauciuc. Pentru aceasta a fost necesara demontarea rotorului si desfacerea surubului pentru eliberarea unui capat al semiinelului. Am procedat astfel ca sa compensez uzura acelui semiinel.
Imagine

Al doilea pas in rezolvarea/upgradarea capacitatii de retinere rotor dragului, a fost compensarea uzurii aripioarelor de pe capacelul aripii de rotor care mentine in pozitie parghia ,,Z", prin montarea prin lipire pe aripioara centrala a capacelului, a varnisului despicat (tot alb), asa cum se vede in poza de mai jos. Acele trei aripioare au dobandit in timp uzuri ca niste decupaje in punctul de contact cu parghia, pe care le-am compensat astfel. Se pot monta varnisuri astfel si pe celelalte doua aripioare, dar este suficient unul, asa cum am facut, pe aripioara centrala.
Imagine

Am trecut apoi la depistarea si rezolvarea acelui mic troncanit suspect in semisarcina. Mi-a luat destul de mult timp sa-mi dau seama despre ce este vorba si dupa curatarea vaselinei vaselinei de pe piese si diferite teste, doar cu tamburul montat pe ax, mi-am dat seama ce se intampla. Din pacate, are legatura tot cu sprijinul antitorsiune al axului tamburului si este vorba de uzuri si jocuri care au avansat incet in timp. Se vede in poza de mai jos unicul sprijin antitorsiune, un brat antitorsiune cu un rulment la capat, care ruleaza pe o cale profilata din carcasa. Mai este acolo si o bucsa cu inel de cauciuc care are contact doar cu capacul corpului.
Imagine

Neavand decat un suport antitorsiune pe care apasa in sarcina axul tamburului, acesta (axul) tinde sa se ridice si astfel se preseaza pe bucsa prin care culiseaza. Acolo unde arata indicatorul rosu, (in poza de mai jos) au aparut uzuri atat pe axul tamburului cat si pe bucsa respectiva. A fost afectata usor si bucsa ,,floating shaftului" din capatul celalalt al axului tamburului care a dobandit si ea un joc fata de acest ax.
Imagine

In poza urmatoare iundicatorul rosu desemneaza locul unde ar fi fost ideal sa existe un al doilea suport antitorsiune. N-am reusit sub nici o forma sa instalez acest suport, neexistand conditiile tehnice necesare prezente in alte mulinete.
Imagine

Rezolvarea pe care am gasit-o a constat in utilizarea unei gresari diferite, adaptate uzurilor. Pt. axul tamburului am folosit o vaselina foarte fina pentru zona interioara cuprinsa intre cele doua bucse de sprijin ale axului (floating shaft) si ulei pe ax, in exteriorul zonei (floating shaft), adica la capetele axului dupa bucse spre exterior. Pentru moment si teste loco este bine. Duminica o incerc pe Dunare. Sunt curios cum rezista in timp.

Sa auzim de bine.

Rew.

Scrie răspuns