Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
johnnybravo
Moderator
Moderator
Mesaje: 2673
Membru din: 02 Oct 2006, 15:07
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de johnnybravo » 30 Noi 2022, 19:09

o fi confundat hotsauce-ul cu ketchup :D

Avatar utilizator
tito
veteran
veteran
Mesaje: 2805
Membru din: 10 Iun 2010, 15:45
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tito » 01 Dec 2022, 12:52

De asta ma feresc sa iau mulinete SH, ca multe sunt unse ca cea din imagine sau se foloseste vaselina improprie pentru gresarea mulinetelor. Multe vaseline ataca plasticul, cauciucul sau chiar intra in reactie cu aluminiul din care este confectionat corpul anumitor modele, cel mai bun indiciu in acest sens este ca la interior se formeaza o "zeama" de culoare neagra.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 03 Dec 2022, 21:44

Abu Garcia Revo MGXTREME.
Iată o mulinetă nou nouță care ne arată cât de mult contează procedura de gresare de pe linia de producție.
Imagine

Manivela nu ,,cade" la verticală, iar dacă dăm o ,,pedală", după 5-6 ture de rotire a manivelei în gol, mulineta se oprește.
Imagine

Deși gresarea e prezentă, chiar abundentă pe alocuri, procedura de gresare e lipsită de logică. Același tip de agent de gresare e pe toate componentele, ceea ce e complet greșit.
Imagine

Alcătuirea mulinetei e inedită, interesantă, dar materialele folosite și soluțiile tehnice implementate în acest model mă fac să fiu sceptic în legătură cu rezistența la solicitări. Altfel, o mulinetă rapidă, gingașă și foarte ușoară. Părerea mea...
Imagine

Am curățat pe alocuri vaselina, apoi am uns diferențiat componentele și recomand să executați ungerea după cum urmează:
- Discurile de frână cu ulei cu vâscozitate medie.
- Axul tamburului cu ulei fin.
- Rulmentul de antiretur (cu role) cu ulei extrafin.
- Rulmenții cu bile cu ulei vâscos.
- Roțile dințate cu vaselină fină, ,,subțire"
- Piesele din aripile de rotor, arcuri și pârghii, precum și articulațiile pickupului cu vaselină rezistentă la centrifugare - ,,groasă"
- Galetul, cu vaselină cu vâscozitate medie, iar rulmentul/rulmenții din galet cu ulei supervâscos.
- Axele antitorsiune cu vaselină fină plus ulei.
După un astfel de tratament, mulineta din poze care inițial după un impuls dat manivelei în gol făcea 5-6 ture până la oprire, a ajuns să facă 26 de ture de manivelă până la oprire.

Mulineta e full de rulmenți și ar fi fost păcat să funcționeze ca una pe bucșe și fără rulmenți...

T. D. Rew.

Avatar utilizator
adiwolf
veteran
veteran
Mesaje: 4616
Membru din: 14 Ian 2006, 16:32
Localitate: Rm.Valcea

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de adiwolf » 04 Dec 2022, 10:33

din poze, rotile alea dintate par a fi de aluminiu sau ceva aliaj, nicidecum dintr-un material gen otel, bronz sau ceva metal dur
puteti detalia putin componentele acestei mulinete?! ma refer la materialele din care sunt facute.
multumesc.
Omul care crede că dragostea poate fi cumpărată cu bani n-a avut niciodată câine în casă.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 04 Dec 2022, 17:25

Da, așa este. Pinioanele sunt din aliaj de aluminiu. Până și,, melcul" hipoidului este din același metal alb. Are o acoperire galbenă parțială și dă impresia că ar fi din bronz unde vine piulița care fixează rotorul. Tot așa, o acoperire galbenă este pe butucul pinionului conducător în zona dintre coroane și la capete, lăsând impresia că ar fi din bronz, așa cum se vede în poze.
Talpa piciorului mulinetei și piciorul acesteia sunt din plastic.
Brațul manivelei este din carbon multistrat laminat, iar knobul acesteia din plută.
Rotorul nu este monobloc ci e un ansamblu de piese metalice, iar aripile de rotor sunt din carbon multistrat laminat.
S-a urmărit obținerea unei mase cât mai mici (160g la mărimea 2000), fiindcă asta cer ,,domnișoarele" de pe piața de consum. În nici un caz nu cred că va rezista la solicitări și nici în timp precum un Daiwa Infinity Q 2000 care cântărea cu 75g în plus.

T. D. Rew.

Avatar utilizator
tito
veteran
veteran
Mesaje: 2805
Membru din: 10 Iun 2010, 15:45
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tito » 04 Dec 2022, 18:01

Sunt curios daca Abu Garcia Revo MGX are aceleasi materiale la interior, are 14gr in plus. Probabil acum pretul e dictat de greutate, daca sunt mai usoare platim mai mult.
Ca parere personala, la cum arata dantura angrenajelor, daca e unsa corespunzator va merge multi ani fara probleme, daca e pescuita la jig, cu gramaje mici/medii. Macar nu are angrenaje din plastic ca noile Shimano si Daiwa.
Ultima mulineta de la Shimano care era construita la interior ca modelele mai vechi, cu 2 bare de sprijin pe wormshaft si fara angrenaje de plastic, se gasea acum 2-3 ani la pretul de 160-170 de euro (am luat doua bucati atunci, vazand ce au la interior jucariile astea noi). Relativ recent m-am uitat pe ebay si am constatat ca au preturi intre 270 si 330 euro.

adrian99
veteran
veteran
Mesaje: 16027
Membru din: 06 Sep 2008, 13:51
Localitate: Buzau

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de adrian99 » 04 Dec 2022, 20:00

stefane,de ce crezi ca un Hyper Custom 2500R,nefolosit(destul de rar de gasit)costa in jurul a 1000E :)

davidg
junior
junior
Mesaje: 33
Membru din: 31 Oct 2018, 15:34

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de davidg » 05 Dec 2022, 10:19

Inca o prezentare foarte utila din partea dvs., domnule Tdum, multumesc mult pentru informatiile pretioase pe care le impartasiti cu atata rabdare.
Mulinetele Abu Garcia sunt o alternativa foarte interesanta la cele doua branduri mari care domina piata de spinning. Din pacate nu se potrivesc asa bine pe piata noastra, avand cu precadere modele cu raport de recuperare 6.2:1, ceea ce este cam mult fata de cum suntem obisnuiti (cel putin eu). In plus, am o reticenta, partial justificata, si din punct de vedere al fiabilitatii fata de aceste adevarate mixere(egg beaters, cum le spun americanii :) ). Mereu am considerat ca angrenajele cu raport mare de recuperare se uzeaza mai repede. Acum nu mai sunt asa convins de asta, am realizat din experienta ca tine de mai multi factori, si, utilizate corespunzator, pot fi la fel de durabile ca cele cu raport mai mic de recuperare.
Ce m-a facut pana la urma sa nu-mi iau nici o Abu Garcia este insa modul lor complicat de asamblare. Zici ca-s proiectate de un ginecolog. Interiorul este accesibil doar prin deschiderea de jos, si totul trebuie scos si bagat la loc pe acolo :) . Dupa ce am desfacut vreo doua, m-am convins ca nu-s pentru mine. Eu imi curat mulinetele cam de doua ori pe an... Pana si frana frontala se desface pe dos, din partea de jos a tamburului. Trebuie sa ai rabdare de ceasornicar chinez sa desfaci total o Abu Garcia, cel putin modelele medium-top. Vad ca nici dvs. nu v-ati aventurat sa o desfaceti total.
Mulinetele Abu, desi (cam prea) complicate, au totusi niste abordari interesante. De exemplu mi se pare foarte durabila si ferma montarea pinionului condus pe doi rulmenti de dimensiuni mari, ambii prezenti in partea de sus. Rulmentul cu role antiretur este fixat astfel intre acesti rulmenti mari, rezistenti, si mai bine protejat. Nu stiu sigur daca asa este si la modelul de fata MGXTREME, dar la cele vazute de mine asa era. Teoretic, in acest fel, si rotorul va beneficia de o prindere mai ferma, fara jocuri.
Foarte utila ungerea diferentiata, si necesara mai ales in cazul mulinetelor mici, de finete, unde orice infranare suplimentara se simte imediat. Cea mai mare diferenta, din ce am observat eu, o face ungerea barelor antitorsiune. Daca pui acolo vaselina multa/vascoasa, se va simti foarte tare. Pentru ca aceasta vaselina va trebui impinsa incontinuu, sus-jos. La fel si pe axul tamburului. Dar pentru ca aceasta ungere sa functioneze, este foarte important ca usorile sa fie aplicate in cantitati minime, cu pensula. Altfel, mai ales intr-o mulineta asa inghesuita ca asta, unsorile se vor amesteca si iarasi vom simti mulineta usor infranata. In prezent se pune din ce in ce mai mult accent pe functionarea in gol :roll: , dar intre noi fie vorba, pe balta diferenta nu mai e asa sesizabila. Dar, asta se cere, asta trebuie sa dam...
O remarca, daca permiteti, in legatura cu vaselina din galet. Am observat ca vaselina, in combinatie cu apa si cu miscare rapida, tinde sa se "lege", ca o maioneza. Se deschide la culoare si se ingroasa, Exista si vaseline care rezista mai bine la combinatia asta, insa eu am descoperit ca uleiul de lant de bicicleta ( varianta Wet Condition) respinge mai bine apa, in timp. Insa, daca in galet sunt tot felul de saibe de plastic, ce nu pare a fi teflon, pun si eu vaselina - siliconica, moale.

Pentru domnii tito si adrian99 - o mulineta buna va ramane o mulineta buna. De asta unele modele inca sunt cautate si apreciate. Asta nu le face neaparat mai bune comparativ cu oferta actuala. Mai bun nu inseamna doar mai robust. Sunt gusturi si gusturi, oferta foarte variata, si fiecare alege conform preferintelor sale. Si plateste in consecinta.
Tehnic, rotile dintate din plastic, din angrenajul de oscilatie, sunt o varianta mai buna, comparativ cu cele metalice. Se uzeaza mai greu si sunt mai silentioase in operare. Nu sunt supuse unor forte mari, intr-o functionare normala, asa ca nu exista necesitatea de a le face mai dure.
Doua bare antitorsiune nu reprezinta o garantie a robustetii. De exemplu Shimano, in noile modele, fixeaza mai bine axul tamburului in sistemul floating shaft, chiar la modelele din gama medie - Stradic FL de exemplu, beneficiaza acum de un sistem floating shaft cel putin la fel de bun ca la o Stella FD. Bucse de plastic/metal la ambele capete ale pinionului condus. Asta ii asigura o fixare mai ferma, si, impreuna cu singura bara antitorsiune ramasa, asigura o fixare ferma si durabila. Daca peste cativa ani de utilizare, veti gasi axul tamburului ros de contactul cu pinionul condus, da, puteti injura Shimano ca nu au fixat suficient de bine acel ax.
Certate Hyper Custom are un singur sprijin antitorsiune pentru axul tamburului :headbash:

Numai bine!

adrian99
veteran
veteran
Mesaje: 16027
Membru din: 06 Sep 2008, 13:51
Localitate: Buzau

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de adrian99 » 05 Dec 2022, 10:27

david,nu contest ce ai spus,intrucat din ce ai scris mai sus se vede ca te pricepi la mulinete(sigur mai bine decat mine,multi de pe aici)
insa ca posesor de hyper custom 2500R si ca persoana careia i-au trecut prin mana "n"mulinete iti pot spune ca eu raman fidel acestui model(bineinteles pe lansetele pe care le echilibreaza).
referitor la plasticul din mulinete,tiberiu(tdum)are alta parere,poti vedea paginile anterioare.

Avatar utilizator
tito
veteran
veteran
Mesaje: 2805
Membru din: 10 Iun 2010, 15:45
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tito » 05 Dec 2022, 12:26

@davidg

Teoria ca teoria, dar in practica mulineta de la Shimano de care am scris mai sus a fost folosita intens aproape 3 ani si functioneaza ireprosabil. Am zis sa incerc si o jucarie din asta noua si fasaia de noua, nu mai vorbesc de jocul in tambur si un mic joc in manivela. Dupa aproape 1 an de utilizare nu se mai invartea ca atunci cand era noua, vorbesc de utilizarea pe apa, nu invartita in gol, jocul in tambur s-a accentuat, galetul scotea zgomote (in conditiile in care le pun cam la 2 partide ulei cu vascozitate mare si nu pun niciodata mulinetele pe jos, in praf sau pe iarba), jocul in manivela a reaparut desi i-am pus inainte de prima utilizare o saiba, am fost nevoit sa ii adaug o noua saiba de calare...si toate astea in conditiile in care am pescuit-o doar cu jiguri de la 3 la 10gr, e drept ca ambele au cativa "chinezi" luati accidental de carca si au fost solicitate in acest sens.
Cealalta functioneaza inca in parametrii, fiind folosita mai intens ca noul model(e drept ca si asteia i-am adaugat de cum am scos-o din cutie o saiba de calare, ca nu suport acel mic joc in manivela, tipic Shimano, ca altfel nu s-ar mai invarti "ca pe aer" in gol). Tinand cont ca noul model are 175 gr in timp ce cealalta 210gr, nu vad niciun plus in utilizare a noului model fata de cea construita anterior, din practica am constatat contrariul. La o lanseta diferenta de 35gr conteaza, se simte, la o mulineta chiar prefer gramele alea in plus pentru ca echilibreaza mai bine lanseta. Modelul mai vechi are 5,0:1 raport de recuperare, cele noi incep de la 5,3:1, un alt lucru important (cel putin pentru mine).
Si atunci unde ar fi avantajele noilor modele ? Ca aia cu plastic in angrenaje per total e mai zgomotoasa ca modelul mai vechi ce inca nu a capatat jocuri si nici fasaitul in galet nu s-a accentuat ca la modelul mai nou.
Constructia Abu Garcia desi e migaloasa la servisare cred ca are un mare avantaj, sistemul respectiv e mult mai stabil, rigid si robust ca cel al mulinetelor ce tin in contact pinionul conducator cu melcul cu ajutorul unui capac prins in suruburi, care datorita dilatarii sau fortarii mulinetei predispune la aparitia jocurilor si ulterior a uzurii premature.
Am si o Abu Garcia MGX 3000, cu raport de recuperare 4,7:1, e drept ca nu am pescuit-o mai mult de cateva partide, dar mulineta asta nu avea/are jocuri, nu fasaie, e usoara(181gr) si extrem de silentioasa, singurul inconvenient fata de Shimano este ca nu are tambur shallow. Acesta este motivul pentru care vreau sa cumpar modelul ALX, pentru a o folosi cu fire subtiri, de la Shimano nu mai vreau nicio jucarie.

Scrie răspuns