Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 25 Oct 2019, 19:05

În seara aceasta, cu voia dv. vă pun la dispoziţie cateva informaţii care la nevoie va pot ajuta la soluţionarea unor probleme. În discuţie este o mulineta Shimano Stella de 2000 o varianta a FD-ului (SD34D). Iată câteva din problemele ei, constatate înainte de efectuarea întreţinerii:
- Setarea frânei fără click.
- Joc mare în axul tamburului.
- Joc între angrenaje, care se resimte în manivelă, în mai multe planuri.
- Galet cu zgomot.
- knobul manivelei lipicios.
- Ceva mârâit şi fâşâit.
- Altele mai mărunte.

Dacă dispare clikul de setare al knobului de reglare al frânei, atunci, iată ce trebuie să faceţi. Demontaţi ansamblul knobului şi verificaţi integritatea arcului ce acţionează ciupercuţa metalică. Această Stella îl avea rupt şi a necesitat înlocuirea. Eu am avut şansa sa găsesc unul potrivit în kilogramele de arcuri de care dispun, însă dacă nu aveţi un arc disponibil, atunci poate fi confecţionat din liţă de oţel despletită din cablul de frână de la biciclete pe care o înfăşuraţi pe un cui sau o tijă subţire.
Imagine

Ştiftul pe care se pliază manivela, este una din cele mai solicitate piese din mulinetă. La această variantă, după curăţare, partea filetată se unge cu vopsea iar dea nefiletată se unge cu vaselină, apoi se strânge bine. Această mulinetă îl avea slăbit...
Imagine

Am făcut o poză pentru dv. ca să aveţi idee câtă murdărie se poate aduna în ansamblul galetului, chiar şi în interiorul rulmenţilor, fie ei şi capsulaţi, producând zgomot:
Imagine

A fost necesară decapsularea rulmenţilor pentru spălare şi ungere. La acest model, capacele rulmenţilor nu au siguranţe, ci sunt introduse prin presare. Aceste capace sunt din tablă metalică îmbrăcată în plastic cauciucat. Puteţi să le scoateţi cu grijă, folosind vărful unui ac de seringă:
Imagine

Şi în braţul pickupului se adună multă mizerie:
Imagine

La rulmentul de antiretur, nu strică să verificaţi lungimile arcurilor. E bine să fie egale. Cele mai scurte vor fi alungite cu grijă:
Imagine

La strângerea cu imbusul a şurubului din articulaţia braţului de pickup, nu neglijaţi asigurarea cu vopsea pe filetul acestuia, fiindcă la acest model, braţul pivotează direct pe acest şurub, care nu are voie să fie antrenat de mişcările pickupului:
Imagine

Imediat ce am scos capacul carterului, am verificat jocul axului tamburului şi era clar slăbit rău şurubul care îl fixează în racordul de oscilaţie/antitorsiune:
Imagine

Trebuie avută grijă la montarea capacului, la garnitura aceea de tip semiinel. În această Stella, o montare neglijentă a mototolit această garnitură, care avea să-mi dea bătăi de cap la remontare. Am pus capacul de vreo 8-9 ori şi nu am reuşit să o mai poziţionez corect. Prin urmare, am diluat nişte sacâz în acetonă şi am obţinut un fel de adeziv slab, cu care am lipit această garnitură de capac, după care am reuşit cu succes s-o închid la locul ei. Offf...
Imagine

E important să facem verificări din aproape în aproape şi la demontare, ca să identificăm eventualele probleme. La această mulinetă, contrar aşteptărilor, nu exista joc în axul wormshaftului, ci din contră, era strâns prea tare. Lucru depistat la rotirea angrenajului cu mâna:
Imagine

La acest model, nu am găsit şaibe distanţiere cu care să se poată jongla în reglarea închiderii axului-vierme:
Imagine

Desigur, puteam să prelucrez puţin cota axului, dar nu am ales această metodă invazivă pentru a relaxa axul şi a-i reda rotirea normală/fluidă, ci am ales să folosesc o peliculă de vopsea care să depărteze puţin căpăcelul. Pentru a nu creea însă joc axelor antitorsiune, am depus şi în capatul acestora puţină vopsea. S-a dovedit că a fost atât cât trebuia, un minim de cotă necesar. Simplu de realizat:
Imagine

Întrucât pe angrenaje nu au apărut încă uzuri, a fost posibilă apropierea lor şi suprimarea jocurilor şi unor zgomote prin introducerea unui distanţier de 0,05mm între cel existent şi pinion:
Imagine

Cu puţină pudră de talc pe knobul manivelei s-a rezolvat (pentru moment) şi nu mai este lipicios.
Imagine

Acestea au fost problemele şi rezolvările lor şi dacă vă vor fi de folos, ca suport tehnic în viitor, foarte bine, dacă nu, fapt divers...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 26 Oct 2019, 18:13

Înainte de a deschide o mulinetă, putem face un test simplu care ne poate arăta dacă e posibil să corectăm jocurile dintre angrenaje (dacă sunt prezente) cu ocazia operaţiunilor de întreţinere, sau din contră, nu trebuie să apropiem angrenajele în cazul în care sunt prezente uzuri şi jocuri, fiindcă asta poate duce la apariţia mârâitului. Iată despre ce este vorba:
Folosesc pentru exemplificare o mulinetă cu ceva jocuri (nu foarte mari), între angrenaje care se resimt la nivelul manivelei, un Vanquish C3000 de la Shimano.
Se ţine mulineta în mână, culcată pe partea dreaptă (cu manivela în sus) şi i se imprimă rotaţie manivelei, după care se eliberează manivela şi se ascultă rulajul:
Imagine

Se repetă apoi operaţiunea cu mulineta culcată pe stânga (cu manivela în jos):
Imagine

Dacă în ambele situaţii rularea este silenţioasă, atunci se poate introduce la servisare un distanţier care să ajute la îmbinarea fără jocuri a angrenajelor si fără riscul apariţiei mârâitului. Dacă însă la testul cu mulineta culcată pe dreapta apare mârâit, iar la testul cu mulineta culcată pe stânga nu apare, atunci, nu trebuie intervenit la distanţiere, ba chiar trebuie avută maximă grijă să reasamblăm mulineta în aceeaşi alcătuire, cu asumarea jocului, care este de preferat mârâielii. Aceasta a fost şi situaţia mulinetei de faţă.

Această mulinetă are port de ungere şi pentru angrenaje şi pentru galet. Portul de ungere a galetului este prevăzut şi cu o garnitură foarte mică din cauciuc. Cea de pe masă în poza următoare. Această garnitură nu trebuie pierdută, locul ei fiind acolo unde arată indicatorul. Am văzut destul de multe mulinete cu acea garnitură lipsă, de aceea am considerat util să vă previn:
Imagine

Tot frecvent, văd mulinete cu arcul pickupului neuns. N-o face nici fabrica, nici mulţi din cei care se încumetă să introducă vaselină la angrenaje. De ce se procedează aşa? Nu ştiu. Eu practic şi recomand ungerea arcului şi a tijei care evident se freacă acolo. Nici acest Vanquish nu era uns deloc în acest punct. Iată:
Imagine

O altă belea cu caracter repetitiv, ca şi la Stella din postarea anterioară se referă la montarea capacului pe carter fără a acorda atenţia cuvenită semiinelului din cauciuc, care evident se deteriorează. Şi la acest Vanquish:
Imagine

O bălăngăneală laterală a rotorului şi un joc al acestuia de-a lungul axului tamburului, are legătură directă cu închiderea rulmentului cel mare cu bile al angrenajului rotorului în scaunul său. Aşa era si la mulineta de faţă. Rulmentul flenderea şi lateral şi sus-jos. O metodă eficientă pe care cred că am mai recomandat-o pe acest topic, este acoperirea cu un strat de vopsea a cămăşii exterioare a rulmentului respectiv (suprafaţa exterioară şi muchiile cămăşii) S-a rezolvat foarte bine:
Imagine

La final, înainte de a închide carterul, am lipit relativ garnitura semiinel de capac, ca la Stella de mai sus ca să nu mă mai chinui, fiind deteriorată/deformată. Se vede în poza următoare şi bucăţica ruptă pe care am găsit-o când am spălat mecanismele. E important să nu rămână în mulinetă bucăţi rupte din anumite piese:
Imagine

Un pont util zic eu şi pe care am omis până acum să vi-l comunic, se referă la cuplarea (pe ON) a butonului antireturului la modelele dotate cu acest buton, în momentul strângerii piuliţei de fixare a rotorului. Aceasta conduce la centrarea automată a cămăşii interioare a rulmentului de antiretur, în ideea că există mici jocuri. Am ajuns la această concluzie experimentând şi am observat o funcţionare mai bună procedând aşa la montaj:
Imagine

Ca fapt divers, pe această mulinetă se potriveşte tamburul de Twin Power C3000, dar cu tot cu knobul de frână, care este diferit de cel de Vanquish.
Imagine

Mulineta se mişcă bine acum şi este destul de aproape de o Stella ca mecanică internă, însă nu are rotorul din metal şi nici floatingshaft şi rulment în piuliţa de fixare a rotorului şi nici măcar un şurubel de siguranţă la acea piluţă. De aceea e bine să asiguraţi filetul acelei piuliţe cu vopsea.

Atât. Seară bună tuturor!

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 30 Oct 2019, 17:41

Azi despre un Morethan Branzino.

Am văzut de mai multe ori o procedură utilizată de Daiwa, la manivelele dotate cu doi rulmenţi la knob, care presupune echiparea cu şaibe între braţul manivelei şi rulmentul din proximitate. Această procedură are rol tehnic benefic doar în cazul în care nu este prevăzut rulment acolo, pentru a mari numărul suprafeţelor în contact, pentru a reduce frecările, sau atunci când knobul în lipsa unei şaibe distanţier ar freca pe braţul manivelei. Dar, în varianta cu rulment, aceste şaibe nu au rost, ba chiar creează un spaţiu în care sigur se acumulează materii. De aceea recomand mutarea lor sub celalalt rulment şi prin urmare apropierea knobului de braţul manivelei, fără a-l atinge însă.

La această Daiwa, era pe lângă spaţiu mare, şi joc:
Imagine

Iată câte şaibe am găsit şi tot avea knobul joc:
Imagine

Le mutăm aşadar pe partea cealaltă sub rulment şi vă dau un pont pt. (auto)reglaj, fără joc şi cu rulaj fin. Îndoiţi puţin pachetul de şaibe. Vor prelua astfel jocul prin autoreglare:
Imagine

Si iată cum ajung şi şaibele de sub tambur tot din cauza stângerii excesive a knobului de frână, dar şi atunci când nu ţinem cont că şaiba cea groasă trebuie să vină în contact cu baza tamburului:
Imagine

Iată mai jos ce se întâmplă cu discul-taler din pachetul de frânare din tambur când se pescuiteşte cu frâna foarte strânsă:
Imagine

Iată cum ajunge din acelaşi motiv discul de pâslă în contact cu tamburul:
Imagine

Folosind metode mecanice (batere) se poate reda forma rectangulară a orificiului din discul-taler:
Imagine

Discurile de compensare a uzurii şi tasării le vom confecţiona din material dur cu orificiul rectangular şi le vom lipi de discul-taler în scopul restaurării înălţimii corecte a pachetului de discuri. Trebuie unse cu vaselină toate feţele discurilor. Trebuie uns şi canalul de pe ,,fusta" discului-taler.
Imagine

La final, dacă am lucrat corect, trebuie să rămână doar o mică distanţă între fusta talerului şi siguranţa care îl inchide:
Imagine

Iată ce se întâmplă când nu se ţine cont de logica care dictează ordinea de montare a pieselor. Cineva a greşit locul uneia din cele două garnituri şi a stricat-o:
Imagine
Imagine

Unul din cei doi rulmenţi ai galetului, mai precis cel dinspre portgalet, a ruginit şi s-a înţepenit pe butuc. A mai încercat cineva să-l scoată, dar nu a reuşit decât să lase urme pe portgalet (să-l zgârie). Am gândit o metodă de a-l extrage. Iată mai jos ce puteţi face într-o astfel de situaţie. Am făcut un dispozitiv simplu, nişte gheare din sârmă de oţel subţire care să încapă sub rulment şi folosind un cleşte căscător, am reuşit uşor să extrag rulmentu după tratarea cu DW-40:
Imagine

Rulmenţii ruginiţi şi gălăgioşi au necesitat înlocuire. Din fericire, primisem mai demult cadou de la un coleg de forum doi rulmenţi identici (dar buni) şi i-am făcut cadou la rândul meu celui aflat în nevoie:
Imagine

Cel care a deteriorat acea garnitură nici nu citeşte pe aici (doar am scris cum se demontează galetul fără risc de deteriorare a pickupului ) şi a deteriorat nituirea contragreutăţii când a umblat la galet (indicatorul portocaliu). Se vad deja şi uzuri în articulaţia braţului de pickup, până la metal (magneziu, indicatorul galben):
Imagine

O astfel de situaţie necesită bucşare reparatoare pt reducerea jocurilor şi protecţia preţiosului metal. Se vede în poza următoare o bucşă din tablă de cupru, care va fi înlocuită la fiecare întreţinere, (indicatorul portocaliu). Pe articulaţia cu contragreutatea, a fost prevăzută o bucşă din teflon de către proiectant (indicatoul galben):
Imagine

Mulineta a avut un joc nespecific în axul tamburului. Am găsit şi cauza. Joc al pinionului (cu ştift excentric) pe butuc. Am avut la dispoziţie o şaibă originală (poate vă amintiţi de postarea cu Legalisul LT care avea din greşeală două şi se gripase pinionul) şi am folosit-o pt acest Morethan Branzino care nu avea niciuna (indicatorul galben ). Am executat şi o uşoară corecţie asupra antireturului care dădea deja rateuri (indicatorul portocaliu):
Imagine

La final, am pus mulineta în congelator şi am testat apoi antireturul. Prindea chiar şi cu butonul pus la jumătate:
Imagine

Acestea sunt aspectele pe care am considerat că poate fi util să le cunoaşteţi.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
lau_bau
veteran
veteran
Mesaje: 2021
Membru din: 23 Ian 2012, 19:13
Localitate: Timisoara

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de lau_bau » 30 Oct 2019, 20:55

Buna seara
Am citit cu oarecare mirare acest articol și sunt un pic dezamăgit că la cea mai titrata Daiwa de fw ați găsit atâtea probleme.
Daca aveți cunoștință, in ce condiții a fost utilizata mulineta ?!?
A mai fost desfăcută ?!? Cat timp a fost utilizata fara mentenanță corespunzătoare ?!?
Mare dezamagire.....

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 30 Oct 2019, 22:07

Buna seara. Stimate domn. Nu cunosc istoricul acestei mulinete. A mai avut si alte mici probleme pe care nu le-am mai amintit. De cele mai multe ori, mulinetele pe care le-ati vazut pe acest topic, au schimbat mai multi proprietari. Am vazut impreuna aici situatii in care mulinete despre care proprietarii afirmau ca nu fusesera desfacute, la analizare, dovedeau ca avusesera parte de interventii, unele invazive si daunatoare. Asa ca nu pun mare pret pe informatiile ce le primesc si ma bazaez mai mult pe ceea ce constat obiectiv, ,,pe viu". Da, in asta s-a umblat cu siguranta si s-a umblat prost si asta nu cu foarte mult timp in urma.

Ca o paranteza, multi, inainte de a scoate mulineta la vanzare, o umplu cu vaselina si nici macar nu o curata in prealabil. Aceasta practica poate masca pentru moment anumite zgomote si poate da impresia ca totul e in regula. De fapt viitorul proprietar va avea in scurt timp mari batai de cap. Nu mai stiu a cata Morethan Branzino prezenta pe acest topic este aceasta, insa mai toate care au ajuns la mine au avut probleme comune, cum ar fi:
- Articulatia bratului de pickup uzata din cauza ca nu a fost prevazuta acolo o bucsa din fabricatie.
- Pachetul de discuri de franare tasat.
- Pozitie nefireasca a pickupului.
- Rulmenti de galet zgomotosi.
- Bucsele floatingshaftului uzate.
- Axul tamburului avand suprafata ce vine in contact cu floatingshaftul afectata.
- Cateva cazuri cu rulmenti blocati si chiar rola presoare blocata de pe racordul de oscilatie/antitorsiune la cele pescuite in apa sarata.

La acestea se adauga probleme generate in exploatare:
- Pickup deformat/lovit, care nu mai functioneaza corespunzator.
- Pescuitul cu frana foarte stransa care afecteaza un numar mare de componente.
- Recuperarea in forta fara a executa pompaj din bat cand sunt sarcini importante care afecteaza in final dantura.
- Scufundarea mulinetei in apa.
- Contactul mulinetei cu nisipul (extrem de nefast).
- Depozitarea la soare, (sub luneta masinii) sau in frig si umezeala axcesiva, soproane reci sau beciuri umede.

Si se adauga la acestea si cele mai grave probleme, generate de tentativele de intretinere ,,dupa ureche" astfel:
- Pierderea saibelor de calare a capacului pe carter.
- Modificarea distantierelor si a apropierii dintre pinioane, ducand la maraieli.
- Introducerea de vaselina in exces si ,,pierderea" functiei de antiretur.
- Neanlaturarea vaselinei vechi care este plina de reziduuri ce vor fi preluate din nou de mecanisme cu efecte grave.
- Deteriorarea sau/si montarea gresita de garnituri si de arcuri.
- Alterarea capacitatii de franare prin dispunerea eronata a discurilor din pachetul de franare.
- Lucrul fara repere pe componente pentru remontarea exacta pe pozitie.
- Incurcarea de suruburi intre ele si neasigurarea pe filet acolo unde e cazul.
- Neglijarea ungerii unor componente, sau folosirea neadecvata a agentilor de gresare.

Daca suntem exigenti, vom depista usor nereguli chiar si la mulinetele noi noute. Nu sta nimeni pe linia de productie sa le faca ,,acordul fin". Sunt si vicii de fabricatie/conceptie de care producatorii ori nu-si dau seama, ori le strecoara intentionat si acestea scurteaza viata produsului.

Mie mi se pare ciudat ca multe mulinete au ajuns la mine dupa ce utilizatorii au bagat vaselina cu spaclul in ele, facand efortul de a le demonta, dar omitand operatiuni mult mai simple, la indemana si benefice fara demontare, cum ar fi cate o picatura de ulei din cand in cand:
- Pe axul tamburului.
- La galet.
- La axul knobului manivelei.
- La articulatiile pickupului.

Inchei aici ca si asa m-am intins prea mult si asta nu ,,da" bine... Am vazut insa atatea (de aceea si am atatea de spus) si tot mai am ocazia sa ma minunez de ce mai apare in cotidian. Ne vedem maine cu alte informatii.

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 31 Oct 2019, 07:52

La mulinetele cu probleme, sunt aspecte ,,trădătoare" ale stării generale care se văd de la exterior şi care pot ajuta la evaluare chiar fără să deschidem mulineta. Iată un exemplu. O Daiwa Tournament ZX (de la Cabela s), astfel, pickupul strâmb, firul înfăşurat defectuos, jocul manivelei pe axul acela micuţ de rabatare, butonul ON/OFF care aproape că atinge ornamentul şi denota un ax de comanda strâmb:
Imagine

Deasemenea, un şurub descentrat în articulaţia braţului pickupului, mizeria de pe axul tamburului, un spaţiu mare între pachetul de discuri de frână şi siguranţa care le închide, sugerează uzuri. Neglijarea înălţimii pachetului de discuri de frână (şi la acest model, ca şi la Excelerul pe care îl copiază,) duce la un contact nefiresc al marginilor Knobului cu tamburul, iar în sarcină, se strânge până la blocare. Vă daţi seama cam ce se întâmplă când e un somn la capătul firului, iar mulineta noastră nu a avut parte de verificarea frânei iar aceasta se blochează...
Imagine

Mai sunt şi alte aspecte de verificat înainte de deschiderea unei mulinete, ce ţin de zgomote, jocuri, etc. dar e dificil să le exprim în text sau poze.

La interior, se devoaleaza treptat (înlătur şi curăţ componentele una câte una)ceea ce se putea bănui de la început. Vaselina încărcată de reziduuri, uzuri şi da, acel ax de comanda On/Off strâmbat sub acţiunea unui arc lamelar prost calculat de producător. Dacă bănuiţi ce face partea de sus a acestui ax strâmb, da, aveţi dreptate. Trage în lateral (spre exterior) de urechea de comandă a coliviei rulmentului cu role (şi aşa sensibil la acest model) şi îl descentrează.
Imagine

Da, rulmentul de antiretur a dat rateuri la această mulinetă şi cineva a montat pe urechea de comandă o tăbliţă cu rol de corecţie. Eu am eliminat-o, am deviat puţin (la cald, dar nu la aragaz cum mă persiflau unii) urechea de comandă, atât cât se vede în poză şi am pilit puţin capătul axului strâmb (nu încercaţi să îl îndreptaţi!) şi a interiorului urechii cu care vine în contact, ca să nu mai tragă în lateral de colivie. Am mai redus şi apăsarea arcului lamelar, adică l-am mai strâns puţin ca să opresc deformare axului. A mai fost necsară şi o mică corecţie cu vopsea a scaunului rulmentului din pinionul de oscilaţie.
Imagine

La final, pickupul stă frumos, firul e înfăşurat bine, şurubul a redevenit centrat în articulaţia braţului de pickup, antireturul nu mai scapă, frânarea e reabilitată, interiorul e curat şi uns responsabil, manivela nu mai are nici un joc, etc. Astea sunt detaliile, fără a fi nimic complicat sau care nu poate fi realizat de dv. cu puţină determinare.
Imagine

Nu am mai detaliat toate operaţiunile de remediere, fiindcă sunt încă câteva postări cu acest model de mulinetă şi sunt deja poze şi explicaţii exact pe aceaste subiecte.

Urmează imediat o postare cu aspecte inedite. T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 31 Oct 2019, 09:00

Câte ceva despre o Daiwa Bradia 2500 echipată cu manivelă nepliabilă şi un tambur Studio Ocean Mark. O mulinetă care atât la exterior cât şi la interior părea alcătuită din bucăţi disparate, provenind din mai multe surse. Mulineta nu avea jocuri, dar avea mârâit...

Deşi acest model de tambur poate dezvolta cea mai mare capacitate de frânare (riscant pt. integritatea mulinetei) utilizatorul ei nu era deloc mulţumit de capacitatea de reţinere a firului. Aşa că a început ,,investigaţia"

Pe deoparte, pachetul de discuri era presat în locaşul său, lipit de siguranţa ce îl închide, pe de altă parte, iată în poza de mai jos, ce dispunere am găsit în pachetul de discuri. În această dispunere, un singur ferodou are rol în frânare. Cel central. O dispunere total eronată:
Imagine


La orice mulinetă, pachetul de discuri conţine o succesiune de discuri metalice şi de elemente de fricţiune, care trebuiesc alternate după cum urmează (de la dreapta la stânga):
- Baza locaşului discurilor, din interiorul tamburului constituie prima suprafaţă de frânare.
- Urmează un disc de fricţiune.
- Un disc metalic fix pe axul tamburului, cu orificiu rectangular.
- Un alt disc de fricţiune.
- Un disc metalic fix în tambur (cu urechi de fixare) şi cu orificiul rotund.
- Un alt disc de fricţiune.
- Discul final, metalic, cu ,,fustă" fix pe ax (şi orificiu rectangular, încheie pachetul de frânare.
Imagine

Între siguranţă şi discul cu ,,fustă" trebuie să existe libertate de mişcare, să nu fie în contact, deci un mic spaţiu între ele e necesar. Un disc, a cărui prezenţă nu se justifica, l-am lăsat pe dinafară:
Imagine

Înainte de a demonta mulineta, am destrâns treptat cele trei şuruburi care relaxează angrenajele şi am rotit manivela pe diferite apropieri ale danturii pinioanelor, mârâiala rămânând prezentă în toate variantele, ceea ce sugera deja că nu mai există o călcătură unică.
Nu am găsit şaibe de calare a capacului pe carter, iar această ungere, care nu e ,,de fabrică", ne sugerează realitatea, indiferent de ceea ce ar putea spune sau crede proprieterul mulinetei:
Imagine

Angrenajele pot spune mai multe. Cel conducător, avea un rodaj foarte superficial, pe care l-am observat doar sub lupă. Cel condus însă, (cel de bronz) avea semne de uzură evidente, care se puteau observa cu ochiul liber. Asta conduce la concluzia că ele nu au evoluat de la bun început în aceeaşi mulinetă. Chiar dacă ar fi angrenaje pereche, tot nu există o logică între inexistenţa jocurilor şi mârâitul prezent. Mârâit, însemnă uzuri, care presupun pierderi de substanţă şi implicit jocuri. De aceea eu cred că angrenajele au fost apropiate forţat după apariţia jocurilor de uzură, apoi mulineta a fost folosită aşa şi si-a făsut o călcătură secundară, parţial peste cea iniţială:
Imagine

În rest, compontele destul de în regulă. Lipsea doar şaiba distanţier de sub rulmentul din interiorul pinionului de oscilaţie. Am făcut corecţia cu vopsea:
Imagine

Cand am demontat mulineta, unul din cele trei şuruburi care închid rulmentul cu bile(mare) de pe rotor era destrâns şi deasemenea, dintre cele trei şuruburi care închid capacul carterului, cel din coada mulinetei fusese destrâns. La remontare, am observat că între urechea capacului (din coda mulinetei) şi carter, există spaţiu pentru o şaibă de calare, şi am introdus una de 0,12mm pt . a nu tensiona prin îndoire acea ureche.
Imagine

Şi eu am cumpărat mulinete Daiwa la mâna a doua şi am sperat că nu s-a umblat încă în ele. Preferam una cu 10 ani de funcţionare în care nu s-a umblat deloc, decât una de 3-4 ani, care a avut 2-3 proprietari şi în care s-a meşterit de mai multe ori, condiţii în care preţul contează mai puţin...

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 31 Oct 2019, 21:20

Dacă la unele modele de la Shimano la care rulmentul cu role îl închide pe cel cu bile şi nu o face întotdeauna bine, iată că la modelul Technium, au prevăzut un distanţier între cei doi rulmenţi. Destul de dificil la remontare, cere mare atenţie, căci există riscul ca acea şaibă să nu fie centrată şi să creeze probleme. În rest, aceleaşi probleme ca şi la modelele scumpe, jocuri în axul wormshaft, în cursorul wprmshaftului, în angrenaje, nimic deosebit, s-au rezolvat toate. Aşa a arătat când am deschis-o:
Imagine

---------------------------------------------------------

În poza de mai jos, un Certate, model până în 2009, care avea o ungere ca de fabrică:
Imagine

Şi în ciuda acestui lucru, funcţionează încă bine, fără mârâieli, iar angrenajele arată încă bine, mai ales cel din bronz:
Imagine

Totuşi, avea o problemă şi cred că o au multe din mulinetele pe care le folosim. Am avut-o şi eu la un moment dat la o Daiwă de-a mea. Problema se manifestă cu un pocnet în sarcină, la debutul fiecărei recuperări, la fiecare pompaj, când firul este tensionat. Sună cunoscut? Vă dau pontul în cele ce urmeză. Cauza şi efectul, precum şi înlăturarea acestora. Toate mulinetele care au această problemă, au şi un joc al rotorului, de-a lungul axului tamburului, joc care se datorează rulmentului cu bile (cel mare) de pe angrenajul rotorului. Fie există un joc al rulmentului în scunul său, nefiind închis bine, fie rulmentul în sine, are joc între ele două cămăşi ale sale şi bile. Asta se poate verifica introducând rulmentul pe un dorn şi mişcând de cămaşa exterioară. Această mulinetă avea un astfel de rulment cu joc şi deşi rula silenţios, a fost necesară înlocuirea sa cu unul tot silenţios, dar fără jocuri:
Imagine

Explicaţia acelor pocnituri care apar, au legătură cu dinamica tandemului format de acest rulment cu bile şi rulmentul cu role. În timpul tensionării firului din băţ, neacţionând mulineta, (cu antireturul cuplat -ON) firul trage de rotor spre vârful băţului, iar rotorul se deplasează atât cât îi permite jocul rulmentului cu bile, şi înţepeneşte aşa, sub acţiunea rulmentului de antiretur. În momentul în care (firul tot tensionat fiind) punem şi manivela-mulineta în mişcare de recuperare, atunci, sub acţiunea danturii înclinate a angrenajelor, rotorul este tras înapoi spre corpul mulinetei şi este smuls în prima fază cu acel pocnet din strânsoarea rolelor antireturului şi abia apoi se roteşte. Acesta e dinamica fenomenului, care aşa cum am spus poate fi eliminat prin înlocuirea rulmentului cu joc (7x14X5mm). Aşa am procedat şi eu azi la acest Certate şi s-a rezolvat. Dacă m-am făcut înţeles e bine, informaţia fiind una utilă.

-------------------------------------------------

Şi acum câte ceva despre un Certate model 2015.

Lanseta care era echipată cu această mulinetă a fost lăsată pentru un moment din mână şi chiar atunci, muşcătura unui peşte a făcut ca ea să se lovească de bordul bărcii, mulineta încasând lovitura în tambur. Efectele acelei lovituri:
-Ciobituri pe tambur.
-Ax al tamburului îndoit în locul de inserţie în racordul de oscilaţie antitorsiune.
-Canalul ,,S" al aceluiaşi racord, cu un perete îndoit rău.
-Ştiftul excentric al pinionului de oscilaţie smuls din pinionul de plastic în care fusese încastrat.
-Câţiva dinţi de pe pinionul conducător afectaţi şi unul ciobit rău, ca urmare a tentaţiei de a recupera firul în condiţiile în care mulineta era avariată şi blocată.
-Knobul de frână de pe tambur fisurat.

Iată mai jos o poză (scuze pt. focalizare) cu axul strâmb. Partea plană a racordului este aşezată pe o tijă ca să se vadă deviaţia:
Imagine

A fost uşor de îndreptat axul tamburului, metalul fiind unul moale şi axul subţire, iar canalul ,,S" deformat al racordului (cu care din păcate am uitat să fac poză înainte de reparaţie) l-am reparat în aproximativ o oră, sub o lupă puternică, folosind o multitudine de tehnici şi scule, şi nu se mai vede deloc că a fost vătămat. În poza de mai jos, am pus doar demonstrativ axul în corpul mulinetei ca să ilustrez modul în care tinde să se răsucească racordul de oscilaţie/antitorsiune şi să vedeţi absurditatea tehnică pe care au gândit-o cei de la Daiwa şi pe care am discutat-o de atâtea ori. În loc de rulmentul masiv nituit pe un butuc masiv, au pus doi rulmenţi mici, unul lângă celălalt pe doi butuci subţiri, pe aceeaşi parte. Unul trebuia să fie în locul rolei presoare pe braţul celălalt şi închis cu o placă, iar ambii să fie masivi, pe butuci solizi. Aşa, rola aceea în sarcină tinde să se ridice şi să se apropie de dantura pinionului care se învârte pe deasupra sa şi să păţescă ca Procasterele X despre care am discutat nu demult in aceste topic:
Imagine

Iată mai jos şi dantura afectată. Tot sub lupă aveam să-i redau ulterior geomatria:
Imagine

Ca să vedeţi diferenţele şi tendinţele dintre generaţiile de Certate, am pus un ax şi un racord model vechi, (dreapta) lângă cel model mai nou (stânga). Am destrâns şurubul din racordul vechi ca să vă faceţi idee pe ce direcţie şi în ce zona masivă era înfiletat, spre deosebire de modelul mai nou, care dacă se destrânge, raşchetează dantura pinionului conducător:
Imagine

Pe verso, puteţi vedea altă ciudăţenie: Probabil pentru ca mulineta să fie cât mai uşoară, acel şurub de prindere a axului tamburului, se înfiletează mai puţin în metalul racordului şi mai mult în aer, aşa după cum se vede, acolo fiind o gaură mare, pătrată:
Imagine

Rulmentu cu bile e prins doar în două şuruburi, nu în trei ca mai demult, după cum se vede:
Imagine

La fel, la capacul carterului, acolo unde de obicei era un şurub, acum, la acest model e doar o ureche fără rost, fiindcă nu e nici o gaură filetată dedesubt...
Imagine

În fine, greu de crezut, dar toate defectele enumerate la început s-au rezolvat iar mulineta e acum funcţională şi se mişcă de parcă n-ar fi păţit niciodată nimic rău.

La acest model de Certate rotorul nu mai este din metal, ci e de tip ,,AIR" şi nici măcar braţul pickupului nu mai e metalic, axul tamburului e făcut dintr-o sârmă subţire, dar are mag seal şi e uşoară-uşoară. Bine, nu e făcută să dea în ea un nesimţit de peşte. Cine mai doreşte cine mai pofteşte?

Să auzim de bine!

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 04 Noi 2019, 17:42

La unele Daiwe, cum ar fi Exceler, Tierra, Coastal, etc, exista pe lateralele corpului niste ornamente circulare lipite.

La nevoie, acestea pot fi demontate/dezlipite:
Imagine

Azi am inlocuit la una din Daiwele mele (unicat) ornamentele din plastic cu unele din metal usor (aluminiu anodizat), fiindca prefer cat mai multe componente metalice pe mulinetele mele, chiar daca in acest caz e vorba de un ornament care nu este supus fortelor:
Imagine

Doar ca fapt divers, mulineta e una din metal, cu 10 rulmenti, de 2500, are 260 de grame cu tot cu firul de pe tambur si o folosesc la spinningul de pe mal pe lac. Am construi-o dupa cum urmeaza:
-Tambur de Certate.
-Rotor si angrenaje de TD Sol.
-Corp de Coastal.
-Manivela de Tournament ZC.
-Knobul manivelei de Ballistic.
-Knobul de frana si ornamentele laterale de la Tierra.
A rezultat asta, asa ca un experiment, insa rezultatul mi-a placut si a ramas in echipa mea:
Imagine
Imagine
Imagine

Au fost necesare doar mici modificari, majoritatea pieselor potrivindu-se bine. Un experiment, cu un rezultat unic... Cum ziceam, ,,Fapt divers"

T.D. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 05 Noi 2019, 17:23

Am primit de curând de la stimabilul ,,Sorin NSK", colegul nostru de forum, căruia îi mulţumesc şi pe această cale, bucse noi (pt. floatingshaft) pentru Daiwele mele şi azi am avut răgazul să le înlocuiesc la mulinetele la care se impunea, ocazie cu care am să fac câteva observaţii.

Atât la Daiwele mici (1500-2000) cât şi la cele mai mari, (2500R-3000) piuliţa rotorului are aceeasi dimensiune şi aceeaşi dimensiune de rulment în interiorul său. În acest rulment, este montată o bucşă care fereşte acest rulment din piuliţa rotorului de contactul cu axul tamburului. Această bucşă are aceeaşi dimensiune exterioară la mai multe mărimi de mulinete. În poza de mai jos, în stânga, este o bucşă de la o Daiwa de 3000, iar în dreapta, este o bucşă de la o Daiwa de 2000. Cota exterioară este identică:
Imagine

La cota interioară sunt diferenţe, datorită diferenţelor de grosime ale axelor tamburilor, între cele două mărimi. La cea de 2000, grosimea,,peretelui" bucşei este de 0,5mm, iar la cea de 3000, grosimea ,,peretelui" bucşei este de 0,25 Se poate observa care dintre ele are ,,peretele" mai gros:
Imagine

Această diferenţă de grosime vine cu neajunsul aferent, in defavoarea mulinetelor mai mari. La cele de 1500-2000, bucşele nu sunt atât de afectate în timp de uzură precum cele de 2500R-3000. Am găsit bucşe erodate complet (găurite) şi la Morethan Branzino 3000.

În poza următoare, se poate vedea o pereche de bucşe noi pt. sistemul floatingshaft. Cea mare este localizată la interior şi este montată între carcasă şi rulmentul cel mic cu bile de pe angrenajul rotorului, iar bucşa cea mică e cea din rulmentul piuliţei rotorului. Astfel, axul mulinetelor dotate cu acest sistem, nu se freacă de nici o piesă metalică în timpul mişcărilor de oscilaţie.

Imagine

T.D. Rew.

Scrie răspuns