Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 24 Mai 2019, 20:18

Si in aceasta mulineta s-a umblat, dar cu mai mult discernamant decat in Stradicul anterior. Sigur au fost mesteri diferiti.

Iata cum arata vaselina si sistemului de franare in cazul echiparii cu discuri din carbontex in locul celor din pasla, (mizerie mare) dupa o scurta utilizare. Rulmentul din tambur nici nu se mai vede, este imbacsit cu mizerie:
Imagine

Va rog sa priviti poza de mai jos si sa va exprimati parerea in legatura cu ungerea abundenta cu vaselina a exteriorului carcasei, in coada mulinetei de sub ornament. Nu e vorba doar de aceasta mulineta, ci chiar si de acele Shimano care din fabrica nu au la interior vaselina pe pinioane, dar pe coada, sunt pline de unsoare. Nu este nici un element in miscare acolo. De ce atunci aceasta practica? Eu nu o practic si nu o pot interpreta decat ca o protectie impotriva apei... Doar ca acolo, bucsa wormshaftului e inchisa cu capac strans etans cu un surub, iar axa antitorsiune are pe ea simering din cauciuc, asa ca... Ce sens are? De ce se practica? Asa era si la Stradicul de dinainte si la orice mulineta Shimano cu sistem wormshaft. Am vrut mai demult sa va intreb, poate aveti o idee, dar am tot uitat si o fac cu aceasta ocazie. Iata:
Imagine

La acest Sustain, am depus un mare efort pe cheia tubulara ca sa destrang piulita rotorului. Mi-a fost teama ca s-a smuls filetul cand a cedat din stransoare si cu greu s-a lasat scoasa piulita care asigura rotorul. Studiind mai atent problema, am ramas uimit. Nu s-a stricat nimic, doar ca mesterul anterior folosise un blocator de filet foarte puternic. Uimirea mea consta in faptul ca acea piulita nu necesita deloc blocator pe filet, fiindca are asigurare antidestrangere cu o piesa acoperitoare prinsa de rotor cu doua suruburi prevazute si acestea cu zimti antidestrangere. Se vede mai jos pe filet, blocatorul care se poate dovedi in alte situatii o procedura paguboasa:
Imagine

Am gasit un pinion in stare buna, multa vaselina, chiar si unde nu e bine sa fie (pe axul tamburului) iar singurul element contrastant si murdar fata de celelalte, a fost bara antitorsiune:
Imagine

Inainte de a demonta mulineta, este util sa verificam jocurile sistemului depanator. Scoatem bara antitorsiune, intoarcem ,,peste cap" racordul de oscilatie antitorsiune si verificam jocurile cursorului, lateral si in profunzime. La aceasta mulineta erau mici si nu au necesitat corectii:
Imagine

Verificam apoi jocul longitudinal al axului vierme. Aceasta mulineta il avea mare. Nu stiu cum a fost trecut cu vederea la servisarea anterioara, dar eu l-am corectat ulterior cu un distantier de 0.25mm.
Imagine

Au urmat proceduri uzuale:
-Am curatat rulmentul de antiretur, care asemenea axului antitorsiune si discurilor de frana, era disproportionat de murdar fata de restul componentelor.
-Am indepartat orice urma de vaselina de pe axul tamburului si am uns cu ulei.
-Am verificat pas cu pas rulajul individual al componentelor.
-Am curatat sistemul antitorsiune, care are doar o bara ca si Stradicul si care bara preia toata sarcina. Pe ea pica si surplusul de solicitare adaugat de discurile de carbontex din tambur.
-Am curatat de vaselina componentele si le-am uns corespunzator, nu in exces, fiindca ati vazut unde se depune excesul si cat ramane pe pinioane, deci nu are sens prea multa, ba poate chiar sa ajunga unde nu trebuie si sa faca rau.
-Am uns arcul pickupului, care nici la aceasta mulineta nu fusese uns.
-Am mai executat cateva operatiuni marunte, pe care nu le mai amintesc si totul s-a incheiat cu bine.

Aceasta mulineta mi-a dat emotii in faza de demontare din cauza blocatorilor de filete, solutie blocatoare specializata care fusese folosita pana si pe holzsuruburile care erau stranse in plastic!?!?

Mulineta se misca acum extrem de bine si de silentios, cu jocuri minime, nu are uzuri si daca se foloseste juducios frana, atunci are cariera lunga inainte.

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 29 Mai 2019, 18:37

Astăzi despre Zauber CF 3000.

Am primit-o cu articulaţia pickupului demontată, ocazie cu care am să pun câteva fotografii cu remontarea si o verificare a interiorului, să vedem dacă este cu adevărat nouă, aşa cum s-a vândut.
Aceasta este:
Imagine

Se demontează complet pickupul.

Remontarea. Începem prin ungerea acestui canal:
Imagine

Ungerea acestor componente ce vor fi aşezate în canal:
Imagine

După aşezarea lor în canal, se acoperă cu capacul aripii de rotor:
Imagine

Se fixează cu şurubul capacul aripii de rotor şi se introduce pe tija ,,z" braţul de pickup, după care prin rotire şi împingere a arcului, se introduce pe butuc.
Imagine

Da, mulineta a fost folosită, se vede urma de pe platoul galetului:
Imagine

La interior, vaselină murdară deja:
Imagine

Ceva rodaj şi pe pinioane:
Imagine

Frapant! Un joc extraordinar de mare între aceste două piese (din fabricaţie) în toate planurile. Este reductorul vitezei de oscilaţie a tamburului:
Imagine

A fost necesară încărcarea cu cositor (sudare)pt. eliminarea jocului:
Imagine

Remontat şi verificat dacă se învârte uşor. Perfect!
Imagine

Înainte de a monta capacul, trebuie uns şi acest ghidaj de pe capac:
Imagine

Cu o monedă se poate desfileta capacul knobului, nu cu şurubelniţă!
Imagine

A fost necesar a fi adăugat un distanţier:
Imagine

Ferodourile sunt după câte se pare superioare celor din carbontex sau din paslă. Este un material consistent, întreţesut. Au necesitat doar ungere:
Imagine

E ok acum, cam asta am putut să fac pentru ea. Asta e frumoasa:
Imagine

Nu ştiu dacă acest model mai recent va fi la fel de durabil ca cel vechi (full metal), dar e pe placul multora.

Tdum. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 31 Mai 2019, 06:24

Suportul antitorsiune-patina pe carcasa..idee mai proasta nu am vazut. E bine de stiut. Eu unul sunt foarte recunoscator pt toate aceste detalii care rezulta din imaginile pe care le puneti pe forum..

La Sustain-ul servisat recent, nu rezulta din imagini , avea placa de fixare pentru rulmentul principal, sau era ca si la Stradic presat doar de partea inferioara a rulmentului antirevers??
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 31 Mai 2019, 08:57

semlecangheorghe scrie:
31 Mai 2019, 06:24
La Sustain-ul servisat recent, nu rezulta din imagini , avea placa de fixare pentru rulmentul principal, sau era ca si la Stradic presat doar de partea inferioara a rulmentului antirevers??
Stimate domn, vă dau un răspuns doar pe baza memoriei, fiindcă a trecut o săptămână de când am avut pe masa acel Sustain şi am mai avut contact cu vreo alte 15 mulinete de atunci şi nu sunt în măsură să reţin cu acurateţe de 100% toate detaliile, fiindcă pot fi asemănări atât de mari între mulinetele cu denumiri total diferite (Stradic/Sustain) dar şi diferenţe mari între mulinetele cu aceeaşi denumire dar de generaţii diferite (FA.....FK).

Deci, din ceea ce îmi amintesc, era exact ca la Stradic, adică rulmentul cel mare cu bile era fără placă de fixare cu şuruburi. Probabil de aceea nici nu am mai făcut poze, fiindcă era aceeaşi temă şi încerc să nu mai postez repetitiv.

Trendul pe care se merge în general, este acela de eliminare de piese. Au început să renunţe şi la simeringul de sub rotor...

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 31 Mai 2019, 20:36

Astazi, printre altele, (Okuma, Spro, Viva Metalim, etc.) am deschis spre verificare/ungere si o Daiwa BG 3500. Aceasta este, la final, inainte de a o inchide:
Imagine
Mi se pare util sa va reamintesc sa verificati cu ocazia operatiunilor de intretinere, suportul antitorsiune din dreapta. Aceasta ,,ureche" a racordului de oscilatie/antitorsiune ce culiseaza pe bara dinspre talpa mulinetei, in anumite conditii, se poate bloca pe acea bara, din cauza muchiilor taioase ale orificiului si asta poate insemna sfarsitul mulinetei. Stiu trei Daiwe, una Legalis 2500HA, una Prorex 3020PEA si una Freams 2500A care au ,,raposat" fiindca au fost fortate atunci cand s-au blocat.

E utila debavurarea acelui orificiu. Am facut asta si pentru mulineta de mai sus. E o operatiune pe care nu o ratez si o recomand in continuare. De obicei, din fabrica este debavurata doar pe o fata acea ureche.

Deasemenea, va puteti folosi de ocazia de a deschide mulineta pentru operatiuni de verificare/ungere pentru a face si mici corectii ale unor jocuri. In aceasta mulineta am putut elimina jocul pe butuc al pinionului de oscilatie, aplicand vopsea pe interiorul camasii interioare a rulmentului si pe exteriorul camasii exterioare a aceluiasi rulment, din centrul pinionului.

Tdum. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 01 Iun 2019, 05:49

Mai puteti adauga un Fuego 4000 LT , care a patit aceeasi chestie cu de la o banala buruiana agatata pe fir. Colegul meu a vrut sa dea viteza sa o scoata afara moment in care mulineta a clacat. Nu am desfacut-o, ca el a insistat ca o trimite inapoi si i-au schimbat-o. Am gasit acelasi neajuns la inca doua Fuego pe care le-am servisat. Remediabil, insa mulineta trebuie desfacuta. Foarte neplacut , mai ales daca nu se stie exact cauza problemei.
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 01 Iun 2019, 07:22

semlecangheorghe scrie:
01 Iun 2019, 05:49
Mai puteti adauga un Fuego 4000 LT , care a patit aceeasi chestie
Acestea sunt doar cateva, de care avem noi cunostinta, dar la nivel mondial, trebuie sa fie foarte multe. Ar fi de mirare daca nu va prinde constructorul feedbackul si nu va modifica ,,arhitectura" acelui racord de oscilatie/antitorsiune. Puteau sa faca sprijinul antitorsiune dinspre talpa mulinetei la fel ca pe cel opus, adica deschis si barele ceva mai goase si nu mai apareau probleme.

Dupa mine, blocajul apare atunci cand acea ureche isi pierde perpendicularitatea fata de axa pe care culiseaza, iar asta se poate intampla:
- In sarcina, atunci cand bara se curbeaza putin, dar suficient cat muchia neprelucrata a orificiului sa ,,muste" din bara.
- Cand se pierde ungerea total in zona respectiva si asta se intampla usor, fiindca muchia orificiului barbiereste tot agentul de ungere, iar frecarile mari pe bara pot deforma/indoi putin urechea cu orificiul, si gata beleaua. Altfel sta treaba la un orificiu prelucrat/debavurat pe ambele fete, care va mentine vaselina pe bara, nu o va indeparta.
- Cand din executie nu exista toleranta suficienta intre grosimea barei si diametrul orificiului din suportul care culiseaza pe acea bara.
-Din cauza conceptiei/proiectarii acelui suport antitorsiune, care e de fapt un brat lamelar, prea subtire si prea lung, deci prea putin rezistent, in care s-a mai dat si o gaura cu o cota prea mica fata de axa/bara care o strabate, iar muchiile gaurii nu au fost indepartate.

Acel brat, trebuia sa fie gandit mai rigid si executat cu mai multa cumpatare in zona orificiului din capat...

--------------------------------------------------------------------------------------------

In aceasta sambata e vreme urata la Resita, ca in toata tara dealtfel, asa ca, am renuntat la activitatile outdoor pe care mi le propusesem pentru astazi si ma voi ocupa de doua mulinete de la Shimano, una mai veche si una mai noua, inca functionale, dar care nu au avut parte de un tratament corect. Nu au avut parte de intretinere, ba chiar o tentativa asupra celei mai vechi s-a soldat cu deteriorari. Cea mai recenta pare in regula, dar nu e, fiindca jocul axului tamburului e prea mare pentru o mulineta care nu are sistem depanator de tip Wormshaft si care desi functioneaza, se poate defecta in curand daca este in neregula ceea ce banuiesc ca ar putea fi. Ne vedem spre seara sau maine daca sunt informatii noi, ce pot fi utile...

TDum. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 01 Iun 2019, 14:27

Gasesc impardonabil genul acesta de greseala la o firma atat de renumita. Pe mine nu ma deranjeaza sa piscalesc prin muliente, dar cine nu a mai facut asta, ce face..Si e pacat mare, caci seria LT chiar mi-a placut..Si raspunsul celor de la Shimano a fost destul de consistent. In iulie va intra pe piata , noul model Stradic FL, care se pare ca va inlocui FK , model pe care se gasesc atribute ale modelelor scumpe din gama de varf, cum ar fi, corp metalic, un nou rulment antirevers cu o frictiune mai mica, tambur longstroke, ca si la Stella si doua bare de cuisare..Undeva la 200 de euro, va fi greu pentru concurenta sa dea o replica pe masura..Competitia asta nu poate fi decat benefica pentru utilizatori..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 01 Iun 2019, 15:40

semlecangheorghe scrie:
01 Iun 2019, 14:27
Gasesc impardonabil genul acesta de greseala la o firma atat de renumita.
Da. Si eu zic la fel, ca orice greseala e impardonabila, de la orice firma ar fi, cu atat mai mult cu cat si platim (cateodata bani grei) ca sa intram in posesia unui produs cu astfel de greseli. Nu e in regula.

------------------------------------------------------------

Shimano Exage 2500 cu frana de tip RD (rear drag), plus un levier de comutare rapida QD (quick drag)

Fiindca am constatat in mai multe randuri ca sunt baieti care inca nu cunosc modalitatea corecta de demontare a partii din spate a mulinetelor Shimano de acest tip, voi oferi cateva informatii menite sa vina in ajutorul lor, ca sa nu se mai ajunga la deteriorari ca la aceasta mulineta. Se vede masca sparta si urmele de fortare inutila a ornamentului de pe coada mulinetei. Se vede si pickupul ondulat, care probabil la transport a suferit deformarea aceea pronuntata:
Imagine

Pe knobul franei se afla infiletate doua semiinele care formeaza impreuna un inel complet, care trebuie desfiletat. Se tine fix knobul si se roteste acel inel. Eu am ales pentru exemplificarea operatiunii un ,,carlig" din sarma de otel, o scula la indemana oricui. Se rasuceste acel inel pana se detaseaza knobul:
Imagine

La detasarea levierului de comanda rapida a franei, trebuie avuta grija la doua piese mici care sunt ascunse sub acesta, in orificiul pe care este indicatorul. E vorba de un arc mic de compresiune si o mica ,,ciupercuta" care tind sa sara afara si din cauza dimensiunilor reduse se pot pierde usor. Ele sunt responsabile de clickurile (sonore) de pozitionare a levierului.
Imagine

Mulineta a ,,trait" vremuri grele, dupa cum se vede. Priviti doar pinionul de oscilatie si veti avea idee despre starea vaselinei din ea:
Imagine

Si la acest model, este obligatorie asigurarea cu vopsea (sau altceva) a surubului din racordul de oscilatie, desi acesta e responsabil doar de oscilatie in acest caz, nu si de antitorsiune, care este preluata de sistemul din ,,coada" mulinetei:
Imagine

-----------------------------------------------------

Urmatoarea e tot Shimano Exage, dar un model mai nou, cu frana pe tambur, si marimea 4000.

La acest model, bara antitorsiune este situata destul de departe fata de axul tamburului, racordul de oscilatie/antitorsiune este mai lung iar tendinta de a misca pe ax, este mai mare. Acest lucru duce la destrangerea surubului de fixare al axului in racord. Destrangerea acestuia poate duce la contact cu dantura pinionului care se invarte deasupra sa. Asa (destrans) l-am gasit si la aceasta mulineta, dar inca nu era risc de conflict cu dantura pinionului:
Imagine

Piesele in contact s-au erodat oarecum, iar particulele rezultate s-au amestecat cu unsoarea si era cazul de o sesiune de intretinere:
Imagine

La remontare, pe langa ungerea pinioanelor si axelor, este util sa incarcam cu vaselina si cele doua canale de pe aripa racordului de oscilatie/antitorsiune, care are rolul de a mentine permanent in pozitia de functionare a pinionului de oscilatie cu care este in contact si de care se freaca. Am mai vazut asa ceva si la modelele noi de Shimano Nasci:
Imagine

Am o recomandare de montare care sa previna slabirea strangerii surubului din racord si anume, sa fie incarcat nu doar filetul surubului cu vopsea, ci si capatul axului care intra in racord si interiorul racordului unde are contact cu axul, incat acesta sa intre presat si orice joc sa fie anulat.

Cam acestea ar fi noutatile, restul aspectelor pe care le-am intalnit in aceste doua mulinete, le-am mai discutat si nu le mai reamintesc.

Sa fie de folos. TDum. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 03 Iun 2019, 07:01

Shimano Nasci, astea din generatia Hagane sunt atat de simplist facute,incat ma mir ca functioneaza. Vorbesc in special de ansamblul cama-roata de antrenare. Am pescuit recent cu 2500 ,asa , ele functioneaza foarte bine, insa in timp nu stiu..Generatiile astea mai vechi sunt mai atent facute. Din modelul prezentat am avut si eu 2 buc. cu care am pescuit la feeder ..am fost foarte multumit de ele..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Scrie răspuns