Buna seara stimati colegi de forum. Astazi am facut cateva fotografii pentru dv. si am si explicatiile care va pot ajuta la nevoie sa rezolvati anumite probleme in mulinetele dv., probleme pe care inca nu le-am discutat la aceasta forma in acest topic. Deci, probleme/rezolvari - noutati.
La unele mulinete de la Shimano, chiar si la unele recente si scumpe, rulmentul de antiretur inchide in carcasa rulmentul cel mare cu bile de pe rotor, iar daca aceasta inchidere nu este perfecta, iar rulmentul cu bile nu este presat in scaunul sau, atunci rotorul are un joc deranjant pe directia axului tamburului. Ma voi folosi in cele ce urmeaza de o mulineta mai ieftina, dar care ilustreaza foarte bine aceeasi idee.
In discutie este o Shimano Catana, la care rulmentul de antiretur este fixat in trei puncte pe carcasa, iar daca acele puncte sunt prea inalte, rulmentul cu bile de dedesubt, nu va fi presat in carcasa. Problema apare si la mulinetele de mii de lei, dar asa cum voi arata, rezolvarea este simpla si la indemana oricui.
Iata in poza de mai jos cum verificam daca jocul rotorului acuza asezarea imperfecta a rulmentului de antiretur peste cel cu bile. Se verifica cu o rigla asezata peste doua din bazele de fixare ale rulmentului de antiretur, daca exista un spatiu intre rigla si camasa exterioara a rulmentului cu bile. In cazul de fata, da, exista!
Acestea sunt cele trei puncte de fixare, care s-au dovedit prea inalte si pe care a urmat sa le pilesc controlat, prin trecerea pilei de cate cinci ori peste fiecare dintre ele, aceasta fiind rezolvarea foarte simpla a problemei, care duce la disparitia jocului de rotor. E important ca cele trei baze sa fie pilite egal, pentru ca rulmentul de antiretur sa nu isi piarda perpendicularitatea pe axul tamburului, lucru care ar fi grav.
O alta problema pe care am intalnit-o frecvent la mai multe marci de mulinete, este prezenta unui marcaj circular pe suprafata exterioara a pinionului, ca un cerc, ce tradeaza un contact nefiresc si nefast intre pinion si capacul carcasei. Am constatat prezenta acestui marcaj - tradator de problema si la aceasta Shimano, in momentul in care am deschis carterul. Iata:
Pentru identificarea facila a punctului sau punctelor de contact dintre pinion si capacul carterului, putem ,,lua" pe compas sau pe subler (in cazul meu) a distantei dintre centrul pinionului si marcajul circular, asa:
Pozitionam apoi sublerul sau compasul cu un varf in centrul rulmentului din capac, si verificam raza de actiune din proximitatea celuilalt varf. Am identificat in cazul acestei mulinete un singur punct inalt, un defect de fabricatie, al unei nervuri de pe capac, care se transforma spre unul din capete in rampa, iar coltul ei atingea pinionul. In cazul de fata s-a rezolvat prin aschiere cu varful cutitului. Deci, tot simplu, fara scule speciale:
Rezolvarea acestei probleme, a generat o alta si anume, pinionul, care acum nu mai venea in contact cu capacul carterului, venea in contact asa cum este normal, cu rulmentul din capac, departandu-se de pinionul condus. Deci, a aparut un joc, ce s-a rezolvat prin inlocuirea celor trei saibe distantiere originale ce cumulau 0,25mm, cu o saiba distantiera unica de 0,35mm, montata intre rulmentul din capac si pinion.
Ca fapt divers, gama ieftina de la Shimano sta mai bine la capitolul ungere:
Aceasta Shimano, a mai avut si alte probleme, toate rezolvate la aceasta ora, dar despre care nu mai pomenesc, fiindca am discutat despre unele asemanatoare in postarile anterioare.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Schimbam registrul, trecand la o alta mulineta, o Tica Taurus, asupra careia s-a intervenit la modul nefericit, asa ca a ajuns la mine si vreau sa va previn cu aceasta ocazie, asupra a ceea ce nu este bine sa faceti in cadrul mentenantei.
Mesterul a rupt un surub si ca sa nu ,,dea rau", l-a lipit de tablita de siguranta care asigura piulita rotorului, asa ca atunci cand am desfacut singurul surub apt, tablita s-a degajat, cu capul surubului rupt lipit de ea:
In situatia in care un surub nu se lasa destrans, trebuie sa-l incalzim cu un pistol de lipit (piese electronice) si apoi cedeaza. La aceasta Tica, am incercat diferite metode de a extrage bucata de surub rupta si infiletata in rotor, dar degeaba. Chiar am si lipit de ea cu cositor, un surub de bronz ca cel original, dar cositorul s-a dovedit prea moale pentru a permite desfiletarea bucatii desi inca fierbinti in urma lipiturii. In final, am ajuns la masina de gaurit, refiletare si alt surub:
Mulineta avea ca problema principala mersul ingreunat, ca urmare a interventiei anterioare, asa ca am optat pentru metoda de identificare a problemei prin metoda eliminarii. Astfel, am eliminat treptat componente pana am ajuns in faza de mai jos, cu problema inca prezenta. Componentele se roteau cu dificultate:
Verificand libertatea de miscare a axului vierme, am vazut ca e inexistenta, asa ca am slabit putin surubul care inchide in coada mulinetei capatul axului respectiv. Imediat, miscarea a devenit fluida. Am demontat complet surubul si micul capacel din capatul axului si am gasit problema. Mesterul, a eliminat jocul axului vierme cu un distantier de 0,35mm, confectionat artizanal, ceea ce s-a dovedit prea mult, intepenind axul si a omis sa verifice rezultatul. Iata piesa nepotrivita:
Am inlocuit distantierul cu unul de 0,25mm, am facut proba si am constatat ca wormshaftul s-a degripat, fara a dobandi joc de-a lungul sau.
Mulineta mai are si alte probleme, jocuri in rotor, cursorul depanatorului si knobul manivelei, tamburii, ambii fara frana eficienta, etc. S-a intervenit anterior peste tot in ea. Am lasat-o pe masa cu ,,intestinele" afara si reiau maine lucrul la ea. Daca vor fi probleme si rezolvari inedite, altele decat cele ce le-am mai prezentat in postari anterioare, vi le voi aduce la cunostinta, caci v-ar putea fi de folos in viitor.
TDum. Rew.