Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 05 Mai 2019, 00:11

semlecangheorghe scrie:
04 Mai 2019, 19:30
In alta ordine de idei, am gasit aceasta imagine pe facebook. Propietarul nu stie ce s-a putut intimpla de a aparut problema semnalizata cu sageata rosie. Care credeti ca ar fi cauza??
Imaginee85 near my location
Cred ca a montat tamburul pe mulineta fara sa dea importanta potrivirii acelui orificiu rectangular pe suportul de pe axul tamburului si a strans knobul de frana care a actionat ca o presa si a produs deformarea talerului de aluminiu, asa cum se vede in poza.

Introducerea corecta a tamburului pe ax se face nu doar prin impingere, ci prin impingere usoara plus rasucire, acordandu-se concomitent atentie potrivirii orificiului rectangular pe suport si afundarea/impingerea tamburului pana ce se aude caraitoarea de frana ca urmate a rotirii si a ajungerii tamburului in pozitia corecta pe suport. Acesta e momentul in care se poate monta si strange in siguranta knobul de frana.

Mai exista o situatie particulara care duce la deformarea acelui taler din aluminiu, insa deformarile sunt identice pe doua laturi opuse ale orificiului rectangular si are de-a face cu montarea de discuri carbontex si cu strangerea excesiva a franei, asa ca nu are legatura cu situatia din fotografia de mai sus.

Aceasta este parerea mea, insa poate ca altcineva are informatii in plus legate de acest subiect.

TDum. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de semlecangheorghe » 05 Mai 2019, 08:02

Si daca e asa, tamburul se invarte ,adica frana functioneaza???
Ma duc repede sa vad cum am montat tamburul la a mea..
Mersi de raspuns..
Omul zicea ca a avut un dril de infarct cu un somn mare..deci a fost si presiune din lateral..
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
Spring
veteran
veteran
Mesaje: 835
Membru din: 04 Aug 2011, 23:30

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de Spring » 05 Mai 2019, 11:37

A pus tamburul rau. La daiwe e toleranta foarte mica între tija suport și orificiul ăla din tambur. Dacă nu intra pe suport normal ca se deformează ca împinge axul direct pe marginea aia.
there's more to fishing than catching a f.i.s.h.!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 05 Mai 2019, 11:53

semlecangheorghe scrie:
05 Mai 2019, 08:02
Si daca e asa, tamburul se invarte ,adica frana functioneaza???
Daca acel orificiu rectangular din centrul talerului se rotunjeste si talerul capata libertatea de a se roti pe suport, atunci va antrena odata cu el si knobul, care rotindu-se se va strange din ce in ce mai tare, pana se blocheaza si tamburul se intepeneste. Pagubele pot deveni mari, daca tamburul devine fix pe ax, iar la capatul firului este un monstru care nu vrea sa se opreasca.

Asa cum se vede in poza, de mai sus, acel tambur, are inca activa capacitatea de franare, iar talerul deformat poate fi reparat foarte usor prin batere controlata cu un ciocanel, pe o suprafata plana. Eu asa procedez atunci cand restaurez astfel de talere deformate.

E utila si restaurarea inaltimii pachetului de discuri daca sunt prea tasate, asa cum am postat de mai multe ori, iar discul adaus sa fie tot cu orificiu rectangular si amplasat sub taler, (chiar si lipit cu adeziv de acesta). La remontare, toate discurile pachetului de franare trebuie bine unse si va fi ok.
Imagine
semlecangheorghe scrie:
05 Mai 2019, 08:02
Mersi de raspuns..
Cu multa placere maestre!

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 06 Mai 2019, 10:08

Ea e cea despre care vă spuneam...
Imagine

Blocată zdravăn, iată:
Imagine

În vederea identificării blocajului, am optat pentru metoda prin excludere, deci a eliminării componentelor pas cu pas. Şi am găsit repede sursa deranjamentului. La faza demontării rotorului, a dispărut şi blocajul:
Imagine

Rotorul fiind cel vinovat, l-am remontat pentru identificare punctuală. Pentru că acest model de Stella (asemanator cu FJ) are sub rotor un spatiu gol (economie de material şi o masa mai mică) a fost uşor să inspectez rotorul pe cele 360 de grade şi să constat că unul din capacele de aripă de rotor era ,,sărit de pe fix" şi venise în contact cu corpul mulinetei, rezultând blocajul:
Imagine

În poza de mai sus se pot observa deasupra indicatorului urme destul de subtile dar totuşi vizibile ale şocului care dislocase capacul de aripă. Fiind pe sensul de rotaţie, presupun că a fost o atingere accidentală de bordul bărcii... La viteza de 6:1 şocul a fost suficient să scoată mulineta din uz.

N-a fost nimic rupt, a fost suficient să demontez capacul şi să-l repoziţionez la locul său. Asta nu înseamnă însă că dacă în exploatare, va primi iar un şoc, nu va sări din nou de la locul său. Dar, de acum ştim despre ce este vorba şi cum se rezolvă.

Am verificat jocurile şi sunt acceptabile, mai puţin jocul axului. Am pus un reper pe ax şi am făcut două poze.
Imagine
Imagine

În rest, se învârte aşa cum se învârt mulinetele cu rap. de 6:1, adică cu inerţia aferentă la pornire.
Nu ştiu dacă are unsoare la interior, fiindcă are un uşor fâşâit dar dacă utilizatorul ei îşi dă acordul, atunci o rezolv în totalitate. Vedem...

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 06 Mai 2019, 13:01

Aştaptând după acordul utilizatorului de a remedia şi problemele de la interior, am aruncat o privire la ansamblul rotorului, manivela şi tambur, şi împărtăşesc cu dv. câteva impresii.

Sub rotor începând cu modelul FJ, avem un spaţiu liber, în care intră chiar şi un deget. Ca fapt divers:
Imagine

Manivela, are doi rulenţi pe care i-am şi uns în knob, dar se pare că a redobândit vechile metehne ale knobului. Tendinţa de dizolvare!?!? Acesta e în faza în care se lipeşte de degete...
Imagine

Ca rezolvare, am îndepărtat partea lipicioasă, cu puţin nitrodiluant şi am impregnat cu talc acel cauciuc. Atenţie la mâini. Orice urmă de grăsime poate compromite integritatea acestui Knob. Acum e ok:
Imagine

În tambur, acest model are un singur disc de fricţiune, care nu prea era uns...
Imagine

Privind înspre ansamblul rotorului, am comprimat mai multe informaţii în fotografia de mai jos:
Imagine

Astfel:

La punctul 1) Observăm că de acum ,,ciupercuţa" clickului de la pickup este din plastic. Nu e rău, dar trebuie unsă, altfel se erodează şi clickul dispare.

La punctul 2) Vedem prezenţa unei bucşe în articulaţia care e solicitata de arcul pickupului. Foarte bine!

La punctul 3) Observăm un ansamblu arc-tija-şaibă-teacă, foarte asemănător cu cel de la Daiwa Real Four. Fapt divers: După aceeaşi metodă şi-a făcut apariţia al doilea rulment cu bile pe rotor(X-SHIP), Sistemul wormshaft, etc.

Lapunctul 4) Găsim una din cele mai mici şi subţiri şaibe din mulinetă. Atenţie! Dacă se pierde această micro şaibă, braţul pickupului se blochează pe butuc când se strânge şurubul articulaţiei.

Indicatorul arata poziţia de montare a foliei ,,U" de sub pârghia de declanşare. Capătul cu ,,limbă" al foliei, înspre curbura pârghiei.

Între timp, a venit şi acceptul care s-a transformat chiar în rugăminte de a inspecta şi interiorul, aşa că dupămasă spre seară, vă ofer informaţii şi despre ,,sala maşinilor" , eventuale probleme şi rezolvarea lor.

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 06 Mai 2019, 18:55

Continuarea...

Stella FJ nu mai are protectia aceea oferita de un simering sub rotor, fiindca nu mai are acel simering. Au ales un sistem de suprafete valurite care se intrepatrund si au considerat ca este o protectie suficienta impotriva apei. Iata:
Imagine

Atentie la suruburi cand le remontati. Cel de pe corp, este mai lung decat cele trei de pe capac:
Imagine

Au adoptat inca o solutie ,, a la Daiwa". Nu mai sunt distantiere intre rulment si angrenaj, ci sunt amplasate intre rulmentul inchis cu trei suruburi si capac:
Imagine

La un raport fix de 6:1 sunt obligatorii marcajele inainte de a separa angrenajele, fiindca fiecare al saselea dinte de pe angrenajul conducator, se va ,,pupa" cu acelasi canal de pe angrenajul condus. Asa cum se vede in poza urmatoare, aceasta mulineta a avut ceva unsoare din fabrica. Se poate observa de asemenea inclinatia mare a danturii si a canalelor impuse de raportul mare de recuperare. Plus putina vopsea pentru autoreglare, intre partea de sus a bucsei si capacul care o inchide. Astfel, sunt in contact simultan 4 perechi de dinti/canale pentru a rezista apasarii aferente acestui raport:
Imagine

Intrucat rotorul avea un mic joc, am facut acel test pe care l-am pomenit nu demult. Am montat bucse in loc de rotor peste camasa int. a rulmentului de antiretur, am montat piulita rotorului si am tras si am impins cu mana ca sa vad daca joaca rulmentul cu bile in carcasa, sau e doar jocul bilelor intre cele doua camasi (cai de rulare). A fost varianta a doua, deci micul joc nu e grav, e firesc si va ramane acolo.
Imagine

Am scos barele antitorsiune si am dat peste cap racordul de oscilatie/antitorsiune, ca sa pot misca cu penseta de cursor si sa identific jocuri. Avea si jocuri in profunzime si laterale. Vedeti in poza de mai jos cei doi colti opritari ai cursorului. Puteam departa cursorul de acei colti, in profunzime, lucru care dadea si o libertate mare laterala cursorului...
Imagine

Totodata am verificat cu penseta si jocul axului vierme de-a lungul sau. Avea un joc mare si daunator! Acesta aveam sa-l scot montand distantiere in capatul acestui ax din coada mulinetei.
Imagine

In poza de mai sus, se vad pe masa si arcurile care preseaza rolele antireturului. Sunt foarte fine si... Atentie! La montare se casca si se introduc rolele, nu se apasa ca la alte modele de Stella. Deci, sunt ,,pe invers". Sincer, nu recomand novicilor sa dezmembreze acest model de antiretur. Desi si aici s-a facut economie de piese si sunt mai putine decat in alte modele, remontarea acestui rulment o consider migaloasa. Am avut nevoie de lupa si de cea mai fina penseta.

Mai departe, in poza de mai jos, avem cursorul, o saiba distantiera de 0,10mm, si o bucsa cu simering pe ea (s-au prins ca au jocuri ce pun probleme in timp), nu mai este rulment... Am inlocuit acea saiba distantiera cu una de 0,15mm si astfel am redus jocul in profunzime al cursorului, apropiindu-l de cei doi colti opritori si totodata prin aceasta s-a limitat si balansul lateral al cursorului. A ramas insa un joc al axului cursorului in bucsa, care cred ca era necesar sa fie atat de mare. acesta a ramas asa cum a fost gandit.
Imagine

Au mai copiat ceva la aceasta mulineta, tot de la Daiwa Real Four. E vorba de aparitia acelei saibe ondulate si elastice, care ocupa spatiul dintre angrenajul de bronz al rotorului si micul rulment cu bile al X-SHIPului. La aceasta mulineta era montata corect acea saiba ondulata si anume cu cocoasele spre rulment si cu marginile pe angrenaj. Deci, de acum s-a renuntat la mica bucsa cu doua cote si la simeringul din cauciuc ce se regaseau in acest punct, ele fiind inlocuite de saiba ondulata despre care am vorbit. Si iata asa, incet incet, lista de piese componente e tot mai scurta si mulineta tot mai usoara. Cred ca nu gresesc daca spun ca e modelul de stella cu cele mai putine piese...

Aceasta e mulineta in cauza, pentru care mi-am dat tot interesul si a rezultat probabil cea mai legata Stella FJ de pe piata din acest moment. E verificata temeinic, are suruburile metrice asigurate cu vopsea, este unsa corespunzator, are jocuri minime si se misca lin si usor:
Imagine

O mulineta rapida, potrivita pentru spinning usor, (pastrav, clean, biban) sau chiar pentru pescuitul in stil Match.

Sa fie de folos!

TDum Rew.

Avatar utilizator
stefanflorin
veteran
veteran
Mesaje: 2431
Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
Localitate: Bucuresti/Craiova

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de stefanflorin » 06 Mai 2019, 20:00

pana la urma o sa reduca nr. de piese de or sa ramana cam ca la o masina manuala de tocat carne :))
Urasc atarnatorii!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 07 Mai 2019, 09:37

Cam aşa stă treaba... Culmea este că cu cât sunt mai puţine piese, mulineta este mai uşoară şi mulţi pescari sunt dispuşi să plătescă din ce în ce mai mult pentru material cât mai puţin. Dacă am calcula preţul per gram, la o mulinetă de 200 de grame care costă 2000 de lei am avea 10 lei gramul... În fine.

Vă mai ofer câteva informaţii legate de această Stella despre care am discutat mai sus.

Tamburul are doar 26 de grame, însă este din tablă foarte subţire, iar miezul său unde este sist. de frânare, acela cu un singur disc, este din plastic.

Manivela, deşi este echipată cu un knob imens pt. dimensiunea mulinetei, are braţul de doar 45mm! Asta la un raport de recuperare de 6:1, este foarte scurtă şi poate face neplăcută recuperarea nălucilor reactive. Dar, şmecherie, scurtă, înseamnă şi mai uşoară, nu ?

Piesa aceea din plastic prinsă între corpul mulinetei şi capac, care reprezintă rampa de declanşare a pickupului la rotirea manivelei, mai are un rol la această mulinetă. Vârful acela subţire din plastic al rampei, închide în locaşul său bara antitorsiune dinspre talpa mulinetei. În rezistenţa acelui vârf subţire stă integritatea mulinetei. Dacă indiferent din ce motiv, fie că nu e unsă bara şi frecarea cu racordul de oscilaţie-antitorsiune rupe vârful de plastic, fie acesta se rupe de la nenumăratele şocuri datorate închiderii pickupului prin rotirea manivelei (asta am mai văzut-o la alte mulinete), atunci bara scapă din poziţia de lucru şi urmările pot fi grave.

Micromodulele. Pinioanele cu micromodule nu mai sunt din metal ca la modelele anterioare, ci sunt din plastic...

Mai sunt şi altele, dar ajung aceste informaţii ca să ne dăm seama de direcţia în care se mişcă firma respectivă în acest moment. Cine mai are încă o Stella FE, s-o preţuiască, fiindcă ramâne în continuare (în opinia mea) cea mai completă dintre toate Stellele de la Shimano.

TDum. Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 07 Mai 2019, 10:18

Erată.
Posibil, din cuza oboselii, aseară am strecurat fără să vreau câteva erori de redactare în textul de prezentare al Stellei de mai sus şi cu permisiunea dv. şi cu scuzele mele de rigoare, am să le corectez acum.

Iată textele:
1)
Varianta greşită:
Mai departe, in poza de mai jos, avem cursorul, o saiba distantiera de 0,10mm, si o bucsa cu simering pe ea (s-au prins ca au jocuri ce pun probleme in timp), nu mai este rulment... Am inlocuit acea saiba distantiera cu una de 0,15mm si astfel am redus jocul in profunzime al cursorului, apropiindu-l de cei doi colti opritori si totodata prin aceasta s-a limitat si balansul lateral al cursorului. A ramas insa un joc al axului cursorului in bucsa, care cred ca era necesar sa fie atat de mare. acesta a ramas asa cum a fost gandit

Varianta corectă:
Mai departe, in poza de mai jos, avem cursorul, o saiba distantiera de 0,10mm, si o bucsa cu simering pe ea (s-au prins ca au jocuri ce pun probleme in timp), nu mai este rulment... Am inlocuit acea saiba distantiera cu una de 0,15mm si astfel am redus jocul in profunzime al cursorului, apropiindu-l de cei doi colti opritori si totodata prin aceasta s-a limitat si balansul lateral al cursorului. Plus putina vopsea pentru autoreglare, intre partea de sus a bucsei si capacul care o inchide. A ramas insa un joc al axului cursorului in bucsa, care NU cred ca era necesar sa fie atat de mare. Acesta a ramas însă asa cum a fost gandit.



2)
Varianta greşită:
La un raport fix de 6:1 sunt obligatorii marcajele inainte de a separa angrenajele, fiindca fiecare al saselea dinte de pe angrenajul conducator, se va ,,pupa" cu acelasi canal de pe angrenajul condus. Asa cum se vede in poza urmatoare, aceasta mulineta a avut ceva unsoare din fabrica. Se poate observa de asemenea inclinatia mare a danturii si a canalelor impuse de raportul mare de recuperare. Plus putina vopsea pentru autoreglare, intre partea de sus a bucsei si capacul care o inchide. Astfel, sunt in contact simultan 4 perechi de dinti/canale pentru a rezista apasarii aferente acestui raport:

Varianta corectă:
La un raport fix de 6:1 sunt obligatorii marcajele inainte de a separa angrenajele, fiindca fiecare al saselea dinte de pe angrenajul conducator, se va ,,pupa" cu acelasi canal de pe angrenajul condus. Asa cum se vede in poza urmatoare, aceasta mulineta a avut ceva unsoare din fabrica. Se poate observa de asemenea inclinatia mare a danturii si a canalelor impuse de raportul mare de recuperare. Astfel, sunt in contact simultan 4 perechi de dinti/canale pentru a rezista apasarii aferente acestui raport.

TDum. Rew.

Scrie răspuns