Rubrica reparatii echipamente pescuit

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 08 Ian 2019, 10:35

Da, domnule Pavalascdan, acea zonă a rămas accesibilă apei în lipsa barierei magnetice, neavând în zona respectivă o protecţie mai bună decât suratele mai ieftine. E egală acum în acel punct cu Exceller EA, Revros, Ninja, etc. şi are contraindicaţii pentru îmbăiere. De la bun început, am fost sceptic la ideea de a avea magneţi în mulinete şi implicit, uleiul aferent. Pe măsură ce trece timpul, sunt din ce în ce mai convins că aceasta a fost una din cele mai nefericite idei... Prefer pentru mine vechiturile inoxidabile de la Daiwa, full metal, care nu păţesc nimic dacă iau apă.

Aşa cum spune dl. Alan Hawk (un guru al mulinetelor de peste ocean) firma Daiwa, nu distribuie preţiosul ulei magnetic nimănui, lucru care l-a ofticat teribil. Am auzit că unii folosesc surogate (ulei amestecat cu toner de imprimantă) care, poate pentru o vreme îşi fac treaba, dar eu nu am încercat aşa ceva. Am încercat cu membrane din plastic, pâslă unsă, micro-simeringuri din cauciuc, dar nu am găsit până acum o metodă care să nu dea efecte adverse şi să mă mulţumescă pe deplin, aşa că nu fac recomandări în acest moment şi nu fac publice tentative de rezolvare nerealistă a problemei. Subiectul rămâne însă în atenţia mea şi când voi avea o soluţie viabilă, nu o voi ţine secretă.

Urmează o postare cu o Daiwa Ninja 3000 blocată. Identificarea cauzei şi a efectului dar şi rezolvarea problemei.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 08 Ian 2019, 11:37

Astăzi, despre o mulinetă Daiwa Ninja care arată bine, nu poartă urmele nici unei lovituri, dar, totuşi, e blocată rău. A mai văzut cineva aşa ceva? Sau am eu ,,noroc" de cazurile disperate:
Imagine

Începem demontarea pas cu pas a componentelor si teste după fiecare componentă îndepărtată, încercăm determinarea prin excludere a locului blocajului:
- Demontată manivela şi tamburul - blocaj încă prezent.
- Demontat rotorul - blocaj încă prezent.
- Demontat capacul carterului - blocaj încă prezent.
- Demontat pinionul conducător - blocaj încă prezent.
- Demontate axele antitorsiune - blocaj încă prezent:
Imagine

La demontarea pinionului din bronz pe care stă rotorul, blocajul a devenit evident.
Imagine

Axul strâmb e cel care producea blocajul:
Imagine

Metoda de remediere. Se prinde în menghină (protejat cu hâtrie) axul şi se trage gradual, treptat, până la revenirea la forma rectilinie:
Imagine

Preventiv, am îndepărtat muchiile (bavurile) de pe ambele feţe ale suportului antitorsiune, despre care v-am semnalat cu alte ocazii că poate produce blocaje pe bara antitorsiune. În special în zona indicată mai jos:
Imagine

Am identificat în tambur şi una din cauze care asociată cu stângerea excesivă a frânei, a dus la îndoirea axului. Discurile de fricţiune, uscate şi tasate! Am spus una din cauze, fiindcă mai e una, impardonabilă din punctul meu de vedere şi anume, un ax al tamburului construit din metal moale.
Se vede în poza de mai jos faptul ca la acest model, knobul manivelei e nituit pe brat, nu este prins cu şurub.
Imagine

Unsă şi asamblată, a redobândit mişcarea fluidă şi ireproşabilă pe care mulţi dintre noi am experimentat-o la noua generaţie de Daiwe. În poza de mai jos se vede un spaţiu inestetic şi nejustificat de mare (am introdus lera de 0,8mm) între capacul din coadă şi carcasă. Vă întreb pe dumneavoastră stimaţi colegi de forum, de ce credeţi că a fost gândit aşa??? Din punctul meu de vedere nu există nici o raţiune, e doar un spaţiu în care se poate acumula apă şi mizerie. De ce l-au făcut aşa???
Imagine

Toate bune şi frumoase, dar nici pe departe mulţumitor de durabile şi suficient de bine gândite, aşa cum ne-am dori cu toţii.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 08 Ian 2019, 18:07

Stimaţi colegi de forum, vă solicit ajutorul sub formă de opinie într-o chestiune pe care am să v-o prezint în cele ce urmează:

Este vorba de o mulinetă Shimano Stella FJ nouă care este încă în garanţie. Nu am s-o deschid, fiindcă n-ar fi corect, deşi aş putea s-o fac fără să las urme. Asupra ei planează însă ceva suspiciuni, astfel:

Joc mai mare al axului tamburului (înăuntru-afară). Am ataşat cu vaselină un reper din hârtie ca sa vedeţi diferenţa după deplasarea axului.
Imagine

Jocul e mai mare decât la Stella FI sau Vanquish ori Twin Power din acelaşi leat cu FI:
Imagine

Dacă ţin rotorul fix faţă de corpul mulinetei şi suplimentar blocat şi cu o scobitoare, aşa cum se vede mai jos şi mişc de manivelă înainte-înapoi, aceasta are un joc de cca 1mm care tradează un joc între dinţii angrenajului conducător şi cei ai celui condus. Dacă scot scobitoarea şi fac aceeaşi probă, jocul manivelei creşte la 2mm, fiindcă rotorul se ridică şi se coboară faţă de carcasă, fără se roti şi se creează un joc suplimentar care se cumulează cu primul (cel între dinţi)!
Imagine

În altă ordine de idei, mulineta nu este nici foarte silenţioasă. Se aude un fin mârâit şi un fâşâit. Acestea pot fi mult mai bine puse în evidenţă daca se atinge cu ,,coada" mulinetei de tablia mesei sau de o cutie, în timp ce rotim manivela, aşa ca în poza de mai jos şi poate avea legatură cu o ungere deficitară. În poză mulineta se roteşte, dar timpul de expunere e scurt şi nu se vede mişcarea:
Imagine

Montată pe un cotor de băţ pentru probe în sarcină, am determinat încă un joc al axului tamburului, care se mişcă (cca 1,5mm) chiar cu tot cu rotor dacă mişcăm cu două degete axul, înspre şi dinspre mandrină (joc lateral).
Imagine

Aceasta e mulineta şi la testul în sarcină s-a comportat acceptabil (poate nu pentru o Stella), deci e funcţională:
Imagine

Mă interesează părerea dumneavoastră. Face sau nu obiectul garanţiei? Merită deranjul de a fi dusă în service-ul specializat în baza certificatului de garanţie? Sunt şanse s-o accepte spre rezolvare?

Rew.

Avatar utilizator
Sorin
Moderator
Moderator
Mesaje: 4694
Membru din: 17 Mai 2004, 10:39
Localitate: Bucuresti

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de Sorin » 09 Ian 2019, 12:49

am si eu o stella fj C3000 si e f bine legata .
Parerea mea e ca trebuie dusa in service dintr-un singur motiv : se misca rotorul fata de ax !
in mod normal nu e strans bine si s-ar rezolva rapid ....
nu stiu cat s-a pescuit cu ea cu jocul ala in rotor ....daca s-a pescuit mult e posibil sa fi cauzat uzuri premature

simplul fapt ca manivela se misca atunci cand se tin corpul si rotorul blocate nu indica neparat uzura pinioanelor
trebuie verificat jocul manivelei in lungul axului pinionului conducator . daca exista joc acolo se pune o saiba supoimentara si e rezolvat. Daca nu exista joc, abia atunci se poate banui o uzura.
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 09 Ian 2019, 16:59

Mulţumesc pt. răspuns dl. Sorin. Aşa l-am sfătuit şi eu pe proprietar, să o trimită în service, (deşi puteam să o rezolv eu) fiindcă un feedback negativ, puternic şi intransigent din partea consumatorilor, ar trebui să-i determine pe producători să fie mai atenţi la controlul de calitate. Dacă nu, atunci să-şi asume ce au făcut prost şi să onoreze certificatul de garanţie. Aşa a rămas. Sper să i-o rezolve. Dacă nu, atunci vedem împreună ce este de făcut, ca să se ridice la valoarea numelui pe care îl poartă.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 09 Ian 2019, 18:09

Azi am servisat încă două mulinete Shimano şi Daiwa. Am făcut câteva poze cu micile probleme ce pot fi corectate cu ocazia operaţiunilor de întreţinere.

1) Daiwa Exceler HA. (sau alte modele construite pe aceeaşi platformă, de ex. Legalis HA).

Dacă se aude un fâşâit intermitent la fiecare tură a rotorului, sursa poate fi cea indicată în poza de mai jos şi se elimină prin ajustarea cotei acelui orificiu folosind un burghiu, sau un biax, sau un şmirghel făcut sul, sau o pilă rotundă. Eu am folosit un biax şi am mărit cu 0.2mm diametrul, pentru a creea o gardă suplimentară de 0.1mm faţă de baza rotorului care se învârte în interiorul acestei piese.
Imagine

La mai toate aceste mulinete, rulmentul din capacul carterului are joc în acest capac. Se da un strat de vopsea cu uscare rapidă pe cămaşa exterioară a rulmentului:
Imagine

După două trei minute se presează în capac, jocul devenind zero, aşa:
Imagine

Întotdeauna e bine să verificăm prelucrarea urechii închise a racordului de oscilaţie/antitorsiune la aceste modele. Ei bine, acesta avea una din supraafeţe (pe marginea orificiului) debavurată din fabrică, iată:
Imagine


Dar pe partea cealaltă avea bavuri (margini ascuţite) cum se vede mai jos şi a fost necesară îndepărtarea lor aşa cum am descris cu două postări mai în urmă (la Ninja)
Imagine

Adesea, rotorul are joc cu tot cu angrenaj şi cu rulment, în sus şi în jos. Pentru eliminarea acestui joc, se depune un strat de vopsea pe marginile (muchiile) cămăşii exterioare a rulmentului, apoi după o uscare de cca. 2 minute, se introduce rulmentul în carcasă, aşa:
Imagine

Apoi, înainte de uscarea totală a vopselei, se montează rama ce închide rulmentul, aşa:
Imagine

2) Shimano Aero ci4+

Am găsit un interior surprinzător de bine uns,, cu excepâia barelor de antitorsiune:
Imagine

întrucţt era un joc mare de-a lungul axului tamburului, am extras axul fără să deschid camera cursorului. În felul acesta putem verifica cu o pensetă atât jocul lateral cât şi cel în profunzime al cursorului şi putem aprecia ce avem de făcut. Aşa:
Imagine

A necesitat compensarea jocului lateral al bucşei cu vopsea pe exteriorul său, apoi presarea acesteia în camera cursorului, peste acesta şi acoperirea peste bucşa cu şaiba distanţieră cum se vede în poza următorare. Înainte de a închide capacul camerei cursorului, am pus vopsea şi între şaiba distanţieră şi capac, astfel jocul în profunzime al cursorului s-a autoreglat prin strângerea capacului.
Imagine

E obligatorie verificarea ulterioară a mişcării corecte, dar fără jocuri a cursorului în camera sa şi ungerea, aşa:
Imagine

Această mulinetă are carcasa din ci4+, bare de antitorsiune din aluminiu şi ceva pinioane din plastic. Spălate, nu au trădat nici un fel de uzuri. Precizia de prelucrare a acestora pare bună şi cred că vor rezista mulţumitor în timp:
Imagine

Capacul carterului este destul de elastic. Am observat acest lucru la strângerea celor 4 şuruburi care îl fixează. La o strângere fermă, poate presa pinionul conducător mai mult decât e nevoie peste cel condus, deci ttrebuie umblat la distanţiere şi în funcţie de ştrângerea capacului la acest model. Alte probleme nu am găsit la acest model.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 11 Ian 2019, 11:30

Azi am stabilit un record de timp (scurt) în repararea unei mulinete. În jur de 10 secunde. Fără scule. Poate sună chiar uşor anecdotic, dar s-a petrecut cam aşa:
Unul necăjit rău:
- Bună ziua!
- Bună ziua!
- Am o problemă cu o mulinetă şi un prieten m-a trimis la dumneavoastră să mă ajutaţi. E nouă, am luat-o de ,,afară" şi era bună, (spunând asta, scoate din plasă o Shimano Stella ) dar acasă, am observat că nu pot să deschid pickupul... Uitaţi, în poziţia asta, când tamburul e sus.
- Păi, se vede că aveţi pickupul deformat, i-am spus. În poziţia închis, e mult prea jos... Dacă îmi permiteţi... Şi mi-a dat omul mulineta, pe care am apucat-o de extremităţile pickupului cu ambele mâini şi presând uşor cu ambele police (degetele mari), am adus sârma pickupului în poziţia firescă, după care i-am întins mulineta. Gata!
- Cum gata?
- E ok. Funcţioneză bine de acum. O învârte, o testează şi zice:
- E clar, am făcut o prostie când am renunţat la cutie, dar aşa mi-a încăput mai bine în bagaje. O să am grijă de acum... Vă mulţumesc şi vă rămân dator! Sănătate!
- S-o folosiţi sănătos. Numai bine!
Am dat mâna şi a plecat fericit.

Asta a fost tot şi v-am povestit nu pentru că era o Stella, ci pentru că trebuie avută grijă la transport cu pickupurile, întrucât deformarea lor nu are doar urmări estetice, ci şi practice. Acest aspect l-am întâlnit la multe mulinete şi nu ţine de marca acestora. Sigur aveţi şi dv. cunoştinţă de situaţii similare.

Eu recomand, dacă e posibilă decuplarea antireturului şi eventual, chiar punerea mulinetelor în pachete în vederea transportului, cu pickupul în poziţia deschis, sau semi-deschis.

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 11 Ian 2019, 21:38

Clarificare.

Un amic care-mi urmareste postarile, a avut nelamuriri la postarea mea recenta cu mulineta Shimano Stella FJ. Nu a inteles ce se vede de culoare galbena in primele doua fotografii si ce e cu hartiuta aceea. M-am uitat inapoi pe fotografiile respective si mi-am dat seama ca am uitat sa specific in postare, ca am folosit o rondela de cauciuc (galbena) ca sa imobilizez cat de cat miscarea manivelei, asa ca am prins-o de talpa mulinetei. Am facut asta, in scopul de a arata ce joc are axul tamburului (bineinteles cu tambur cu tot) datorita sistemului depanator (ax wormshaft sau/si cursor cu joc). Am imobilizat manivela ca sa surprind aceeasi pozitie a mulinetei intre cele doua poze, sa nu se rotesca cumva rotorul si am tras doar putin in afara de axul tamburului ca sa vedeti diferenta fata de reper. Spatiul acela care apare in a doua poza intre fusta tamburului si reperul de hartie, reprezinta jocul, care asa cum am precizat in postare mi se pare mai mare decat cel al generatiei anterioare de Stella, Vanquish ori Twin Power care mi-au ajuns pe mana si pe care vi le-am prezentat si dumneavoastra. Acest joc pare mic in poze, dar in realitate, cand miscam cu mana era incredibil de mare pt. o mulineta din aceasta generatie si de aceasta valoare. Aceste jocuri, nu se vindeca de la sine in timp ci cresc, putand duce chiar la blocarea intregii mulinete, cum am mai vorbit despre asta.


Am tinut sa explic suplimentar acum aceste detalii, fiindca daca amicul, care este cat de cat un tip cu abilitati tehnice, nu a inteles pe deplin fotografiile si explicatiile mele de deasupra fiecareia, atunci, am luat in calcul, ca mai pot fi oameni care au avut nelamuriri, doar ca nu au intrebat. Sunt recunoscator acestui om ca a fost discret si nu l-a luat gura pe dinainte sa se apuce sa vorbeasca in necunostinta de cauza la adresa mea si sa pice de prost cu o interpretare eronata, doar din superficialitatea sa de a procesa corect informatia.

Deci, in cele doua poze se vede o rondela de elastic galben ce imobilizeaza mulineta, iar reperul de hartie desemneaza jocul sistemului depanator la acea Stella FJ inca in garantie. Intre cele doua poze am miscat doar axul tamburului. La o mulineta imobilizata, nu trebuia sa fie posibil acest lucru.

Daca amicul a fost singurul care n-a inteles, imi cer scuze celorlalti pe care poate acum, i-am plictisit reluand postarea si ii rog sa-mi treaca cu vederea acest exces...

Rew.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de tdum » 12 Ian 2019, 09:26

Stimati colegi de forum, am sa va prezint in cele ce urmeaza o situatie jenanta care a aparut si o sa va rog sa va prezentati opiniile in legatura cu aceasta.

Userul ,, Kingofbests" cu rangul de veteran, membru activ pe acest forum (Activ ultima oară:11 Ian 2019, 19:07) pe care multi dintre dv. il cunoasteti, a facut la adresa mea comentarii jignitoare in spatiul public si va arat in cele ce urmeaza despre ce este vorba, ca sa va puteti pronunta.

In postarea mea de pe acest topic, de la pagina 38 din 08 Ian 2019, orele 18:07 despre o mulineta Shimano Stella FJ (in garantie, dar cu ceva probleme), deasupra celei de a 2-a fotografii am scris despre jocurile mai mari ale axului acestei mulinete de generatie noua, fata de jocurile altora de generatie anterioara si se poate verifica:

,,Jocul e mai mare decât la Stella FI sau Vanquish ori Twin Power din acelaşi leat cu FI:"

Afirmatiile userului ,,Kingofbeast"care se doreau un comentariu la propozitia mea de mai sus din postarea mea cu Stella FJ, sunt cele de mai jos si le-am adus aici cu copy/paste.
Deci, ,,Kingofbeasts" a afirmat in scris despre mine si citez:

" cineva care știe ce face nu compara cursa axului de Stella cu Vanquish sa TP ( postare puțin mai sus pe acceasi pagina) .
Stella joaca in liga ei la capitolul tamburi fiind singurul model Shimano cu tamburul mai înalt ca restul modelelor( ma refer la partea activa care tine firul in primul rind) Din pricina asta și axul ei e mai lung și implicit cursa lui e mai mare . Când știi ce faci studiezi mai întâi subiectul și-ti faci temele cu privire la el înainte de orice altceva .

E o diferența între a știi ce faci și faci ce știi ."
Inchei citatul.

Asa cum se vede lesne, eu am vorbit despre un joc (pe care, am vazut de atatea ori impreuna cu dv. ca Shimano il neglijeaza in sistemul wormshft), iar ,,Kingofbests" mi-a atribuit un comentariu fals, (pe care nu l-am facut de fapt) ca mai apoi tot el sa sugereze ca nu stiu ceea ce fac. Nu am pomenit nimic de cursa axului! Vorbeam de jocuri!

Omul acesta mi-a zdruncinat (pentru a doua oara, fiindca a mai facut-o odata mai demult) increderea in capacitatea sa de analiza si de procesare a informatiilor. Multi il asculta insa fara replica...

,,Regele animalelor" a mai afirmat: ,, E o diferența între a știi ce faci și faci ce știi " Suna bine?
Sau era mai romanste asa: E o diferenta intre A STII CE FACi si A FACE CE STII.
sau la fel de corect e asa: E o diferenta intre STII CE FACI si FACI CE STII.

E clar, zic eu, ca mai sunt diferente si intre A STII CEEA CE VORBESTI si A VORBI CEEA CE STII, si intre multe altele...

Despre asta e vorba. Ma simt nedreptatit si va intreb cum ar trebui sa procedez. Sa astept scuze de la acest om, sau sa-l ignor, sau sa nu mai postez nimic ca sa nu mai poata fi interpretat eronat, etc. Voi tine cont de sugestiile dv. fiindca suntem o comunitate aici, pe acest forum si vreau sa am un aport agreabil pt. dv. Astept sugestii si va multumesc.

Rew.

Avatar utilizator
stefanflorin
veteran
veteran
Mesaje: 2431
Membru din: 23 Mar 2010, 10:43
Localitate: Bucuresti/Craiova

Re: Rubrica reparatii echipamente pescuit

Mesaj de stefanflorin » 12 Ian 2019, 10:51

Eu consider ca informatiile pe care ni le oferiti neconditionat nu pot fi decat benefice pt toti impatimitii, chiar si daca ar fi ceva interpretat gresit, tot constructiv e. Deci din punctul meu de vedere tineti-o tot asa si nu luati in seama micile rautati ale anumitor persoane, asa-s oamenii!
Urasc atarnatorii!

Scrie răspuns