In cele ce urmeaza, va prezint o modalitate de remediere a pinionului mare (conducator). In acest caz, pinionul are cca. 5-6 dinti cu varfurile tocite, care au inceput sa sara peste spiralele din angrenajul condus. Uzura acestor cativa dinti s-a produs pe o sectiune a coroanei opusa manivelei (knobului) la o mulineta la care nu s-a facut intretinere si la care nu a fost schimbata niciodata pozitia manivelei. Caut intotdeauna si cauzele care au produs efectul si am gasit in aceasta mulineta mai multe. Prezenta unei bucse pe butuc pe partea dreapta in loc de rulment, bucsa care a erodat butucul, jocuri mari in angrenaj, o carcasa cu capac relativ elastic, lipsa agentilor de gresare, etc.
Cel de jos este pinionul cu problema... Deasupra indicatorului.
Multi introduc o saiba distantiera asa cum se vede mai jos, pentru a presa mai tare angrenajul, insa astfel mulineta va functiona in hopuri. Si eu voi face aceasta operatiune, dar mai tarziu.
Prima data, trebuie adusi toti dintii pinionului la aceeasi dimensiune cu cei uzati. In acest scop, am prins pinionul in masina de gaurit (prinsa si ea in menghina) folosindu-ma de un ax de manivela si un surub. Am pornit masina si am apropiat o pila de dantura, uniformizand astfel inaltimea dintilor.
Urmeaza inlaturarea cu o pila triunghiulara a bavurilor de pe muchii, rezultate din prelucrare, fara a atinge fetele danturii.
Asa arata dupa rectificare si debavurare
Iata mai jos si uzura produsa de bucsa din plastic. Sunt si firme de renume care pun bucse in acest loc. Recomand sa fie inlocuie cu rulmenti pana nu apar uzuri...
Trebuie neaparat compensata uzura. Se poate folosi cu succes o fasie de tabla pe care o lipim de pinion cu superglue. Eu am avut de asta data tabla de cupru, dar cu alte ocazii, am folosit si tabla taiata din dozele de bere.
In imaginea urmatoare se vede o modalitate sugestiva in care poate fi rigidizat un capac elastic. Procedura si locul de montare a surubului difera insa de la un model constructiv la altul. Un capac elastic va permite dintilor sa sara unii peste altii in cazul solicitarilor importante. Se intampla frecvent la mulinetele ieftine.
Cam asta e. Nu va faceti probleme daca inlaturati varfurile danturii in cadrul acestei proceduri. Puterea danturii sta mai putin in varfuri si mai mult in baza. E importanta reducerea jocurilor dintre angrenaje prin montarea saibei (din a doua fotografie) dupa rectificare. Nu consider ca e complicat de efectuat aceste operatiuni si nici nu sunt necesare scule deosebite, iar timpul total alocat acestei reparatii este de cca. o ora si jumatate. Rezultatul, zic eu ca merita, decat sa pierdem definitiv mulineta.
Rew.