5cp vs 6 cp diferenta?
Moderatori: johnnybravo, tudor, Adelin, Sorin, Moderatori
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Poate fi crescuta puterea unui motor? De exemplu pentru un Mercury de 5 Cp, 4T.
Nu ma refer strict teoretic, ci intreb daca aceasta operatiune se poate face la un service si ce costuri ar putea presupune.
Vreau sa motorizez un Zodiac Zoom de 31o, podina de inalta presiune, si mi-e teama ca ar putea sa nu gliseze cu 5 Cp, incarcata cu 90 kg + bagaje.
In mod normal pentru asemenea barca ar fi recomandata cizma scurta sau medie?
Nu ma refer strict teoretic, ci intreb daca aceasta operatiune se poate face la un service si ce costuri ar putea presupune.
Vreau sa motorizez un Zodiac Zoom de 31o, podina de inalta presiune, si mi-e teama ca ar putea sa nu gliseze cu 5 Cp, incarcata cu 90 kg + bagaje.
In mod normal pentru asemenea barca ar fi recomandata cizma scurta sau medie?
-
- veteran
- Mesaje: 4635
- Membru din: 19 Sep 2006, 13:26
- Localitate: cluj-napoca
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Liviu , aceasi problema o am si eu cu un motor Mercury de 5 cai in 4 timpi.liviu68 scrie:Poate fi crescuta puterea unui motor? De exemplu pentru un Mercury de 5 Cp, 4T.
Nu ma refer strict teoretic, ci intreb daca aceasta operatiune se poate face la un service si ce costuri ar putea presupune.
Vreau sa motorizez un Zodiac Zoom de 31o, podina de inalta presiune, si mi-e teama ca ar putea sa nu gliseze cu 5 Cp, incarcata cu 90 kg + bagaje.
In mod normal pentru asemenea barca ar fi recomandata cizma scurta sau medie?
Am o barca Quicksilver de 2, 7m cu podina de inalta presiune , eu avind 90 kg la care adaug bagaje si DACA rezervorul e full (12 l) nu glisez ....cum scade benzina cu 4-5 l incep sa glisez si ajung la o viteza de 22,5 km/ h.
Am la cluj un mecanic unde imi fac mentenanta si pe care l-am intrebat daca poate sa-i mareasca puterea motorului la 6-7 cai ....omul a zis ca NU , sau nu-i nici macar recomandabil.....un motor de 8 cai il face f. usor peste 10 cai.
Umbla vorba cum ca ar fi ceva kituri americane care pot spori puterea de la 4cai la 6-7 cai , dar nu asi baga mina in foc, tot ei zic ca acest kit costa intre 200-300 $.La banii astia vinzi 5 cai si iti iei 6 cai.


Pt. barcile gonflabile e recomandat ca motorul sa aibe cizma scurta ....stiu insa si colegi de breasla care au cizma medie pe asemenea barci si zic ca-i ok.
Pt. barca ta ti-asi recomanda un motor de 6 cai si ai rezolvat definitiv problema ....dar iti trebuie carnet de navigatie ...

pescuitul nu e tir cu arcul...asa ca insistati!
- crapmaniacul
- veteran
- Mesaje: 4741
- Membru din: 19 Iun 2013, 12:20
- Localitate: Bucuresti
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Si eu eram pe punctul de a-mi lua un motor de 5 cp din considerente de carnet de navigatie , insa aceeasi problema a incertitudinii intrarii in glisaj ma face sa ma gandesc serios la carnet. Mai ales dupa o zi pe Dunare cu o barca de 4m si motor de 30 CP, nu mai e loc de jumatati de masura, desi din ce am citit pe forumuri, nu e chiar simplu sa iei carnetul, multe intrebari incurcate, cu chichitze etc etc, dar se poate.
Tot gura targului vorbeste ca unele motoare (de 5 cp in cazul meu), in special alea in 2T, suporta modificari pe la carburatie astfel incat de la 5 cp ajungi la 7 sau max. 8 cp ceea ce se simte cu ochiul liber. Poate cineva mai priceput imi poate confirma sau infirma aceasta informatie. Oricum carnetul ala cum necum ar trebui luat si dispar si durerile de c(a)p , ca n-o fi dreacu atat de negru in ceru gurii
. Iar apoi mai intervine o treaba, dupa ce te dai un an doi cu 5 cp, clar o sa vrei mai mult si tot la carnet ajungi oricat l-ai evita.
Tot gura targului vorbeste ca unele motoare (de 5 cp in cazul meu), in special alea in 2T, suporta modificari pe la carburatie astfel incat de la 5 cp ajungi la 7 sau max. 8 cp ceea ce se simte cu ochiul liber. Poate cineva mai priceput imi poate confirma sau infirma aceasta informatie. Oricum carnetul ala cum necum ar trebui luat si dispar si durerile de c(a)p , ca n-o fi dreacu atat de negru in ceru gurii

-
- veteran
- Mesaje: 4635
- Membru din: 19 Sep 2006, 13:26
- Localitate: cluj-napoca
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Perfect adevarat...Iar apoi mai intervine o treaba, dupa ce te dai un an doi cu 5 cp, clar o sa vrei mai mult si tot la carnet ajungi oricat l-ai evita.
pescuitul nu e tir cu arcul...asa ca insistati!
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Multumesc pentru raspunsuri.
Mai fac o presupunere, corectati-ma daca gresesc, dar ma gandesc ca nu este imposibil ca o barca de 310 cm sa glisese ceva mai usor decat una de 275 cm cu acelasi motor de 5 Cp. Iau in calcul barci de greutati apropiate cu podina gonflabila si cu incarcare similara.
Cred ca ar putea glisa mai usor fiindca la 310 suprafata portanta este ceva mai mare decat la 270. Bineinteles ca nu pot face aceeasi presunere pentru barci de 340 in sus fiindca probabil sunt semnificativmai grele.
Incerc si eu cu presupunerile fiindca am gasit un Mercury nou de 5 Cp cu un aranjament financiar foarte bun care mi-ar fi placut.
Mai fac o presupunere, corectati-ma daca gresesc, dar ma gandesc ca nu este imposibil ca o barca de 310 cm sa glisese ceva mai usor decat una de 275 cm cu acelasi motor de 5 Cp. Iau in calcul barci de greutati apropiate cu podina gonflabila si cu incarcare similara.
Cred ca ar putea glisa mai usor fiindca la 310 suprafata portanta este ceva mai mare decat la 270. Bineinteles ca nu pot face aceeasi presunere pentru barci de 340 in sus fiindca probabil sunt semnificativmai grele.
Incerc si eu cu presupunerile fiindca am gasit un Mercury nou de 5 Cp cu un aranjament financiar foarte bun care mi-ar fi placut.
-
- veteran
- Mesaje: 4635
- Membru din: 19 Sep 2006, 13:26
- Localitate: cluj-napoca
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Liviu , s-ar putea dar nu e sigur ....e intradevar mai portanta dar si mai grea , lucru care poate compensa .Cred ca ar putea glisa mai usor fiindca la 310 suprafata portanta este ceva mai mare decat la 270.
Daca motorul iti place si banii de dat sunt ok , ia motorul ca sa nu-ti para rau....vor putea fi insa situatii cind incarcat nu vei glisa , dar nu cred ca-i un capat de lume.
Spor.
pescuitul nu e tir cu arcul...asa ca insistati!
- modigliani
- veteran
- Mesaje: 1209
- Membru din: 17 Aug 2010, 14:36
- Localitate: Atlantida
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Ii schimbi carburatoru' , ii pastrezi capota , si ..... esti "in carti" fara a avea nevoie ( pe moment ) de permis .liviu68 scrie: Incerc si eu cu presupunerile fiindca am gasit un Mercury nou de 5 Cp cu un aranjament financiar foarte bun care mi-ar fi placut.
Cel putin la Mercury 4 T , 4 , 5 , si 6 HP sunt ABSOLUT IDENTICE , mai putin carburatorul . Si cu asta ..... basta !
- modigliani
- veteran
- Mesaje: 1209
- Membru din: 17 Aug 2010, 14:36
- Localitate: Atlantida
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Portanta , ..... portanta , ..... portanta !vali stratonov scrie: ....e intradevar mai portanta dar si mai grea .....
Spor.
Portanta pe dracu' ! Daca facem etimologia termenului aflam ca PORTANTA este suprafata ce se opune vantului la inaintare ( cel putin in cazul subiectului de fata ) . Folosim termenul in cazul totalului metrilor patrati de velatura de pe un velier . Ori nu avem nicio diferenta de gabarit pe sectiune transversala de la o barca de 2,4 la una de 3,6 - unde au gabarit maxim si diametru baloane identice ( si , din ce stiu , le cam au ! ) .
Glisajul depinde mult de pozitionarea incarcaturii pe podina .
Paradoxal , cu tot atatea bagaje , vom glisa mai usor cu un 3,0 fata de un 2,4 ( de exemplu ) .
De ce ? E simplu , logic , demonstrabil ! :
Pentru simplul motiv ca de la acei 2,4 pana la maximum de 3.0 avem inca 0.6 m , cu greutatea aferenta acestora , ce vor ajuta la pozitionarea pe linie orizontala ( ideal glisajului ) rapida si eficienta barcii respective . Este ceea ce se numeste "apupare" .
Repet si insist : opunerea la vant ( PORTANTA ! ) unei ambarcatiuni incepand de la 2,4 pana la peste 3,6 ...... este absolut aceeasi ! Iar odata intrata in glisaj aproape ca nu mai putem vorbi despre frecare la suprafata apei . Ci pur si simplu de acolo incolo ..... ramane ca motorul sa-si faca treaba ! O barca in glisaj trebuieste sa se comporte aproximativ ca o anvelopa de masina in acvaplanare .
Nene , pe apa-i invers decat pe asfalt !
....... Parerea mea .......
...............................................
Inspre edificare : un 6 HP pe o barca de 2,4 va da un randament scazut fata de un 5 HP pe un 3,0 . Dar insist , conteaza mult si elicea in "ecuatiile" astea .
- crapmaniacul
- veteran
- Mesaje: 4741
- Membru din: 19 Iun 2013, 12:20
- Localitate: Bucuresti
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
@Modigliani
Daca pana acum credeam ca lucrurile merg mai simplu la pneumatice, sau par mai logice si la indemana, acum cu ultima postare ai reusit sa ma bulversezi putin, desi recunosc ca sunt foarte la inceput in materie dar cercetez asiduu.
Deci daca lucrurile nu sunt ceea ce par a fi la prima vedere, si cu 6 cp glisezi mai prost precum cu 4 cp si o barca mai mica intra in glisaj mai prost ca una mai mare, pai mi-ai dat peste cap toate ecuatiile pe care cu atata truda abea le asimilasem
. Nu-mi ramane decat un singur lucru, sa cumpar barca si apoi motorul musai cu proba pe barca, daca mere si salta barca botul si fuge bine, il iau, daca nu, mai caut ... Totusi trebuie sa fie o logica in imperecherile de succes intre barca si motor, exista undeva o modelare matematica, un spiel, care insa imi scapa... Stima si toate bune.
Daca pana acum credeam ca lucrurile merg mai simplu la pneumatice, sau par mai logice si la indemana, acum cu ultima postare ai reusit sa ma bulversezi putin, desi recunosc ca sunt foarte la inceput in materie dar cercetez asiduu.
Deci daca lucrurile nu sunt ceea ce par a fi la prima vedere, si cu 6 cp glisezi mai prost precum cu 4 cp si o barca mai mica intra in glisaj mai prost ca una mai mare, pai mi-ai dat peste cap toate ecuatiile pe care cu atata truda abea le asimilasem

- modigliani
- veteran
- Mesaje: 1209
- Membru din: 17 Aug 2010, 14:36
- Localitate: Atlantida
Re: 5cp vs 6 cp diferenta?
Este cel mai bun lucru pe care-l poti face in cazul asta !crapmaniacul scrie: Nu-mi ramane decat un singur lucru, sa cumpar barca si apoi motorul musai cu proba pe barca, daca mere si salta barca botul si fuge bine, il iau, daca nu, mai caut ...
Nicio secunda nu te gandi sa le iei ..... pur si simplu ..... de pe net !
1 - Ia-ti barca ce-ti trebuie ( gabarit , greutate , etc )
2 - ia-ti motorul PROBAT PE BARCA ( si la proba ia cu tine treij'de kile de bolovani ) .