Despre hipoide

discutii despre lansete, mulinete, fire, naluci, etc. destinate pescuitului rapitorilor

Moderatori: Adelin, johnnybravo, tudor, Sorin, Moderatori

Scrie răspuns
Avatar utilizator
Sorin
Moderator
Moderator
Mesaje: 4694
Membru din: 17 Mai 2004, 10:39
Localitate: Bucuresti

Re: Despre hipoide

Mesaj de Sorin » 05 Mai 2017, 13:32

mi-a luat ceva sa inteleg cat de cat ce ,,dsiputa'' e aici si imi zic si eu parerea , strct parere personala ca tot e vineri si maine mergem la peste

1. Nu aluneca nimic pe nimic . E o iluzie optica
De ce ? Dintii drive gearului nu pot aluneca .....ei sunt construiti la o anumita raza fixa de centrul drive gearului. Toti dintii sunt la aceeasi distanta de centrul drive gearului..
Un dinte de pe dirve gear calca pe pinion fix cu latimea dintelui ....faptul ca el e inclinat si nu drept nu schimba acest lucru. Faptul ca el e inclinat determina doar eficienta transmiterii miscarii si smoothenusl ei ....
In sprijinul acestei afirmatii vine si faptul ca daca ati observat desi pinionul are o anumita lungime a canalelor spiralate doar o mica parte din lungime se uzeaza si se inchide la culoare fata de restul pinionului .....doar acolo face contact cu dintii drive gearuilui,,,,
De ce aceasta banda de uzura de pe pinion nu e fix cat latimea unui dinte ? pt ca asa cum zice tdum in contact vin odata 2 sau 3 dinti cu pinionul fiecare cu latinmea lui si ele e intrepatrund
Asa incat daca latimea unui dinte e de 0.2 cm portiunea de uzura de pe pinion e probabil 0.5cm iar lungimea spiralelor e probabil 2 cm.....

2. Uzura se produce pe o singura fatza a canalului spiralat .....aceea pe care impinge dintele ....La mulinetele care caraie......daca dati inapoi la manivela .....e smooth ....deci nu e uzura in acea directie

3. Materialele din care sunt facute angrenajele difera ....pinionul e de obicei dintr-un materail mai dur decat drivegearul si asta pt ca datorita raportului de recuperare la o rotatie completa un canal de pe pinion e calcat de mai multi dinti ai drive gearului .
4. si cel mai important materialele din care sunt facute angrenajele sunt de kkt . aluminiul e cel mai praf , bronsul e moale .....La ce forte actioneaza pe angrenaje ar trebui sa fie facute din materiale mai dure . Dar daca ar fi asa nu s-ar mai vinde atetea mulinete caci nu s-ar strica
Ele ar trebui sa fie facute din oteluri dure nu din ......sturdy brass si alte povesti
Vaselinele au si ele un rol in toata uzura intrucat se duc f repede de pe suprafata de contact a dintilor

asa incat mulinetele maraie fara exceptie mai devreme sau mai tarziu ]am schimbat zeci de angrenaje pana acum si la cast si la spin si clar problema e de uzura
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Despre hipoide

Mesaj de semlecangheorghe » 05 Mai 2017, 14:43

Exact asta incercam sa ii explic unui Georgel cazut in extaz la picioarele bronzului marin.
Indiferent ca e bronz ori zamac, sunt in angrenaj cu materiale cu proprietati diferite, iar una dintre consecinte este uzura .Totul e calculat incat sa iti doresti alta scula dupa o perioada de timp mai lunga sau mai scurta , depinde cum ai grija de ''agregat''..
Shimano a reusit sa gaseasca un bun compromis prin forjarea la rece a duraluminiului, bravo lor, mulinetele or sunt mai ieftine si mai fiabile decat ale concurentei.
Tocmai am servisat 3 bucati ultegra xtb 12000- uzura minima pe pinion-roata conducatoare( bronz+duraluminiu).Restul componentelor au fost intr-adevar de rahat , pe masura nivelului de mijloc al mulinetelor Shimano de dinainte de x-ship, adica rulmenti necapsulati, si bucse in punctele cheie.Cu o investitie minima in rulmenti de calitate medie , capsulati, si inlocuirea bucselor aceste mulinete au acum ceea ce comercial se cheama x-ship..si ruleaza foarte bine.
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Despre hipoide

Mesaj de tdum » 05 Mai 2017, 16:53

Sorin scrie:Nu aluneca nimic pe nimic . E o iluzie optica
Va salut domnul Sorin. Va rog sa priviti fotografiile de mai jos si daca vreti, incercati sa definiti printr-un singur cuvant fenomenul fizic prin care punctul ,,c" ajunge din punctul,,A" in punctul ,,B" sau explicati-ne ce credeti dumneavoastra ca se intampla in evolutia dintelui marcat pe canalul marcat. Altceva decat iluzie optica, ca n-am facut nici un truc. Va rog sa ma credeti, ,,C" pleaca din,,A" si ajunge in ,,B" prin rotire, exact asa cum am incercat sa redau pas cu pas de asta data. Ma bazez pe experienta pe care spuneti ca o aveti, in formularea raspunsului. Va rog :
Imagineforum image hostingcertificity.comImaginefree upload imagecertificity.comImaginepic hostingcertificity.comImaginescreen shot windows 7certificity.comImagineimage hosting without accountcertificity.comImaginescreen capture windows 7certificity.com
@ Semlecangheorghe. Va rog respectuos sa nu va indepartati de subiectul discutiei. Daca se poate sa nu-l implicati pe domnul George in aceasta discutie, sa pot sa ma inteleg cu domnul Sorin. Daca puteti sa ne spuneti ceva despre subiectul in discutie, sunt curios de parerea dumneavoastra, daca nu, propun sa asteptam impreuna raspunsul domnului Sorin. Nu va suparati, multumesc pentru intelegere. Rew.

Avatar utilizator
semlecangheorghe
veteran
veteran
Mesaje: 9544
Membru din: 04 Mai 2009, 07:05
Localitate: Arad

Re: Despre hipoide

Mesaj de semlecangheorghe » 06 Mai 2017, 06:38

Scuzele mele,nu m-am putut abtine.
Si-Gi Lures wobblers&more..

.

Avatar utilizator
Sorin
Moderator
Moderator
Mesaje: 4694
Membru din: 17 Mai 2004, 10:39
Localitate: Bucuresti

Re: Despre hipoide

Mesaj de Sorin » 08 Mai 2017, 08:49

Buna dimineata :P

ca sa raspund , sau ca sa ma fac mai bine inteles la ce am vrut sa spun ca piesele nu ,,aluneca''.....

cele 2 roti dintate sunt fixe

un dinte de pe roata conducatoare se afla la o raza R fixa fata de centrul ei
punctele A si B pe care le indicati dvs de pe pinion se afala la distanta unul de altul
daca un dinte ar ,,aluneca'' pe pinion si ar atinge la un moment dat in punctul A si ulterior in punctul B ar insemna ca acel dinte cand intalneste punctul A e la o raza R de centrul rotii iar cand aunge in punctul B e la o raza mai mare .....R + distanta dintre A si B
Imposibil ....roata nu e de guma sa se intinda

hai sa faceti un mic exercitiu de imaginatie......avem o roata conducatoare cu un singur dinte si pe el il reducel la un varf de ac .....el va atinge intotdeaua pinionul intr-un singur punct ......nu va aluneca pe santul pinionului ....

in poza postata de dvs ....daca pct A si B ar avea latimea unui dinte de pe roata conducatoare ....punctul C aflat la extremitatea dintelui va atinge pinionul in pct A si daca am nota un punct D ca fiind celalalt capat al dintelui aflat mai aproape de axul rotii ....el va atinge pinionul in pct B

raspunsul meu nu se bazeaza pe experienta pe care spun ca o am ....ati inteles gresit .....nu ma intereseaza sa promovez nimic ...imi exprim doar o opinie si ea se bazeaza pe reguli simple de fizica
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Despre hipoide

Mesaj de tdum » 08 Mai 2017, 12:58

@ Sorin.
Sorin scrie:imi exprim doar o opinie si ea se bazeaza pe reguli simple de fizica
Va salut. Nu puteti sa ne spuneti cum ajunge reperul ,,C" din punctul ,,A" in punctul ,,B" nu-i asa???

Intre punctul ,,A" si punctul,,B" exista o multime de puncte, atat de mici si de multe incat prin contopirea lor a rezultat acea linie rosie. Reperul ,,C" (reprezentand un singur dinte) aluneca, (se freaca) pe toate aceste micropuncte, in evolutia sa din punctul ,,A" (debutul liniei rosii) pana in punctul ,,B" (finalul liniei rosii) , fizic vorbind. Nu e nici o iluzie optica, chiar trece pe acolo!

Vorbind de reguli simple de fizica, intelegeti va rog ca fiecare microparticula a celor doua angrenaje implicata in punctul de contact dintre aceste angrenaje, se deplaseaza in directii diferite (scuze ca ma repet). Lasati la o parte dintii si canalele, considerati ca avem un disc in contact cu un cilindru si ganditi-va: Tangenta la circumferinta discului (ca vector de directie) isi modifica in permanenta directia in punctul de contact ,,C" in raport cu tangenta la circumferinta cilindrului in punctele de contact (cea din urma fiind permanent perpendiculara pe axul tamburului) rezultand alunecare si implicit frecare intre punctele de contact care au directii diferite de deplasare. Aceste doua tangente nu au niciodata aceeasi directie, mai mult, diferentele dintre directiile lor nu sunt fixe ci usor variabile in fiecare micropunct de contact (intre ,,A" si ,,B") pe parcursul contactului (cu reperul ,,C"), de acolo rezultand si forma usor incovoiata a fiecarui dinte de pe pinionul conducator.

Sau mult mai simplu: Priviti inca o data (cu minima) atentie fotografiile pas cu pas cu angrenajele si intelegeti ca nu am facut nici o scamatorie. Pur fizic, asa se intampla, exact cum se vede cu ochiul liber, fara cunostinte de fizica sau eforturi de imaginatie. Reperul ,,C" ia contact cu canalul in punctula ,,A" si aluneca (determinand rasucirea prin impingere) pana in punctul ,,B" unde pierde contactul cu canalul. Mai clar de atat nu stiu cum sa va explic, poate incearca altcineva care ne-a urmarit...

Recunosc ca am avut un scop prin resuscitarea acestui topic si am intentionat sa il duc pana in punctul in care sa concluzionam impreuna la relatiile dintre alunecarea dintilor in canale la angrenajul hipoid si distanta pe care exista frecari in functie de inclinatia danturii, dintre raportul de recuperare al mulinetelor si uzurile implicite, etc. Intelegerea acestei alunecari/frecari, era primul pas in intelegerea amanuntita a tot ceea ce decurge de aici. Intrucat intelegerea acestui prim pas (pe care l-am considerat simplu) pare a fi un obstacol insurmontabil, consider ca e momentul sa incheiem aici discutiile si sa ne pastram fiecare propria concluzie pentru sine. Va multumesc. Rew.

Avatar utilizator
Sorin
Moderator
Moderator
Mesaje: 4694
Membru din: 17 Mai 2004, 10:39
Localitate: Bucuresti

Re: Despre hipoide

Mesaj de Sorin » 08 Mai 2017, 15:15

tdum scrie: Va salut. Nu puteti sa ne spuneti cum ajunge reperul ,,C" din punctul ,,A" in punctul ,,B" nu-i asa???
Nu , pentru ca el nu ajunge acolo
am incercat sa fiu cat mai explicit , din pacate vad ca fara rezultat
Orice punct de pe dintele rotii conducatoare atinge doar un punct de pe pinion ....asta e ideaa de baza pe care am exprimat-o
asa incat acele puncte nu aluneca
faptul ca dintii sunt inclinati are importanta in inertia cu care pleaca rotorul la o invartire de manivela . Dinti inclinati inertie mica , dinti drepti inertie mare
pozele dvs pt a fi reelvante ar trebui sa poata fi facute vizualizand dintii in actiunea lor
din pacate facand poza de deasupra rotii conducatoare nu se vede nimic

un dialog era posibil in ideea in care dvs ati fi inceract sa intelegiti ce zic eu si sa combateti daca e posibil
altfel avem discutii paralele

nu e nici o suparare , avem opinii diferite
Da-i unui om un peste si el va manca o zi; invata-l sa
pescuiasca si el va
sta pe marginea lacului si va bea bere toata ziua.

Avatar utilizator
Spring
veteran
veteran
Mesaje: 835
Membru din: 04 Aug 2011, 23:30

Re: Despre hipoide

Mesaj de Spring » 08 Mai 2017, 18:48

Am sa pun o poza de unde se poate observa de ce la hipoide apare amprenta mai lunga.
Imagine
Se pote observa ca dintele intra in contact intr-o pozitie si iese din contact in alta pozitie datorita miscarii dintilor in directii diferite. Dar sa imi trag una in _oaie daca imi dau seama de e si o lunecare acolo ca la wormgear sau e doar o frecare de contact din rostogolire. o sa mai studiez. :lol1:
Ce sunt sigur e ca dintele de pe drive gear isi schimba unghiul de atac in timpul miscarii.
there's more to fishing than catching a f.i.s.h.!

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Despre hipoide

Mesaj de tdum » 29 Aug 2017, 16:49

Astazi am avut ocazia sa vad cel mai uzat angrenaj hipoid din ultimii 32 de ani. Am facut cateva fotografii pentru dumneavoastra ca sa va faceti o idee despre cum ajunge un angrenaj care nu beneficiaza deloc de intretinere.
Imagine



Am masurat si dimensiunea dintelui. Se vede pe subler = 3mm

Imagine



Am masurat si dimensiunea uzurii liniare de pe spirala. Se vede pe subler = 11mm intre inceputul si sfarsitul contactului cu dintele.

Imagine
Dupa ce nu a mai fost acolo material de gresare, dantura pinionului conducator, prin contact repetat cu canalele, a dislocat mult material, subtiind spirele din bronz. Pe proprietar nu l-a deranjat ,,rontaitul" crunt al mulinetei si a venit cu ea la mine doar cand nu se mai angrenau deloc componentele. Asta a fost o tema dificila pentru mine, dar s-a rezolvat multumitor.

E util sa facem fiecare dintre noi un mic efort pentru mulinetele noastre, sa le verificam, sa le curatam si sa le ungem din cand in cand pentru a nu ajunge in situatii ca cea de mai sus.

Rew

Avatar utilizator
tdum
veteran
veteran
Mesaje: 1288
Membru din: 30 Ian 2016, 22:34
Localitate: Reşiţa

Re: Despre hipoide

Mesaj de tdum » 16 Ian 2018, 10:53

Am servisat de curand o mulineta Daiwa Morethan Branzino, care desi prezenta urme vizibile de utilizare indelungata (cca. 8 ani) si prezenta uzuri in mai multe zone, totusi, starea angrenajului hipoid a fost una foarte buna, fara deteriorari vizibile si fara maraitul specific angrenajelor uzate. In acest model de mulineta, s-a utilizat un pinion conducator din bronz, care antreneaza un pinion condus din otel, ca la unele mulinete de pe vremuri. Se pare ca este o reusita utilizarea acestei combinatii in angrenarea hipoida. Bineinteles, peste ani si ani de utilizare vor aparea uzuri chiar si in aceasta combinatie de exceptie, insa mult mai greu. Deocamdata, aceasta mulineta poate fi considerata inca tanara si se invarte minunat.

Rew.

Scrie răspuns